יור הפדרל ריזרב גרום פאואל
צילום: CC

לומברד אודייר: פאוול לא מתרגש מהראלי בשוקי המניות

"היו"ר לא דוחף נגד ההקלה בתנאים הכלכליים למרות העליות בשוקי המניות כפי שעשה לאחר הראלי הקודם"

דור עצמון | (3)

הפד' האמריקאי העלה אמש את הריבית במשק ב-0.5% נוסף לרמה של 4.5% - הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. בפד' צופים המשך עליית ריבית וצופים שהריבית תגיע ל-5.1% בסוף 2023. בשוק צופים אגב ריבית נמוכה יותר ב-0.7% מזון שצופה הפד', ולדעת השוק היא תעמוד על 4.4% בסוף השנה הבאה.

כבר לפני כשלושה שבועות יו"ר הפד', גרום פאוול אמר כי בהינתן הירידה בקצב האינפלציה סביר שהריבית תעלה ב-0.5% ולא 0.75%. החותמת הסופית הגיעה אתמול כאשר פורסם מדד נמוך לחודש נובמבר שהעמיד את קצב האינפלציה השנתי על 7.1%, טוב מהצפי בשוק ל-7.3%. כלומר - הפעולות של הפד' מתחילות להשפיע ומורידות את האינפלציה שכבר עמדה על 9% רק לפני מספר חודשים.

הפד' הוריד את תחזיות הצמיחה ב-2023 ל-0.5% לעומת התחזית הקודמת שלו ל-1.2%. הוא גם הציג תחזיות לגבי מדד המחירים של ההוצאה הפרטית (PCE) עם צפי ירידה ל-3.1% ב-2023. הפד' ציין ששיעור התעסוקה הוא גבוה והאינפלציה נמצאת עדיין ברמות גבוהות והכלכלה האמריקאית עדיין לא מרגישה את האינפלציה במלוא העוצמה. כמו כן, הפד' מעריך כעת כי הן האינפלציה והן האינפלציה הבסיסית – המשקפת טוב יותר את לחצי המחירים בתוך המשק האמריקאי ובה מתמקד הפד' – תהיינה גבוהות יותר מכפי שסבר בקיץ, ושתיהן תישארנה רחוקות מיעד האינפלציה.

סאמי שער, הכלכלן הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, וביל פאפאדסיק, אסטרטג מאקרו בבנק התייחסו להעלאת הריבית של הפד': "האטת קצב העלאות הריבית בארה"ב וההעלאה של 0.5% בלבד הייתה צפויה, והיו"ר פאוול הראה פתיחות להאטה נוספת של קצב ההעלאות בחודשים הקרובים. נתוני מדד המחירים לצרכן בנובמבר הראו שהאינפלציה בארה"ב צועדת בכיוון הנכון, בעיקר בתחום הסחורות עקב הירידה בלחצים על שרשרת האספקה, עלויות השילוח וביקוש הצרכנים וכמו כן ירידת מחירי הדלק והאנרגיה. למרות הערכות האינפלציה האופטימיות של הפד' בעבר, כעת לא נראה כי יש סיכון מרכזי להערכת חסר ובמקביל היו"ר לא דחף נגד ההקלה בתנאים הכלכליים למרות העליות בשוקי המניות, כפי שעשה לאחר הראלי הקודם.

"עם זאת, האינפלציה בחלק מתחומי השירותים זינקה, ומחירי הדיור עדיין עולים. אנו צופים שהפד' יעלה את הריבית ב-0.25% בשתי הפגישות הבאות, ויגיע לשיא של 5% ברבעון הראשון של השנה, שכן הוא מכוון לראות האטה נוספת בשוקי הדיור והמשרות. אנו מאמינים שהפד' ישאיר את הריבית גבוהה במהלך רוב 2023 עד שתתייצב קרוב מספיק ל-2%. בשלב זה, סביר שהורדות הריבית יחלו כשהאינפלציה תגיע לרמות ה-3% מה שאנו מאמינים שיקרה רק ב-2024".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רעלי 15/12/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    לא מבין אתההזיה הזאת מה אתם לוקחים איזה ראלי ואיזה ........אנחנו חיים באותו עולם?!
  • 2.
    אמיר 15/12/2022 13:55
    הגב לתגובה זו
    מבין שנופחה פה בועת נכסים. מבחינתו עם השוק ישאר ברמתו הנוכחית 3 שנים זה יזניק את אמריקה קדימה
  • 1.
    מנחם 15/12/2022 13:19
    הגב לתגובה זו
    הכתב מפליג בדימיונות שווא. רע -לי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.