יואב בורגן
צילום: יואב בורגן
ניתוח

מודרנה מפתיעה לטובה - איפה התחתית במניה?

הסנטימנט כרגע בשוק הוא לרעת יצרניות חיסוני הקורונה, אבל דווקא מודרנה מספקת תחזיות לא רעות לשנת 2022. האם השוק מיהר להספיד אותה?
יואב בורגן | (1)

לאחרונה כתבנו על הדוחות הכספיים האחרונים של חברת פייזר  PFIZER (סימול: PFE) ועל הפספוס שהם יצרו בניהול ציפיות השוק: תחזית המכירות ל-2022 שפרסמה פייזר ביחס לחיסוני הקורונה שלה, התבססה אך ורק על חוזים חתומים קיימים (ולא על אומדן משוער של מכירות שנתיות כמו שפייזר עושה ביחס למוצריה האחרים) ומכאן האכזבה שנוצרה בשוק והירידות במניה בהתאם.

 

והנה בשבוע שעבר באה חברת מודרנה  MODERNA (סימול: MRNA), מתחרתה הגדולה של פייזר (ושותפתה ביונטק) בתחום חיסוני הקורונה בטכנולוגיית mRNA, פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ושנת 2021 בכללותה, והצליחה ליצור תגובה בדיוק הפוכה בשוק: עלייה חדה במניה בשיעור של 15% ביום פרסום הדוחות (אמנם עם רוח גבית חזקה מאוד של ה-NASDAQ באותו יום).

 

וכך, בניגוד לסנטימנט המנייתי השלילי החריף נגד יצרניות חיסוני הקורונה במהלך החודשים האחרונים, מודרנה מצליחה להפתיע לטובה ולספק תחזיות לא רעות בכלל ביחס לשנת 2022: החברה סיפקה במהלך כל שנת 2021 807 מיליון מנות של חיסון הקורונה שלה, ה-Spikevax, שהיתרגמו למכירות של 17.7 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2021 עמדו מכירות החיסונים על 6.9 מיליארד דולר: סופקו בסך הכול 297 מיליון מנות חיסון, מהם 45 מיליון בארה"ב לפי מחיר ממוצע של 15.60 דולר לחיסון, ו-252 מיליון חיסונים מחוץ לארה"ב לפי מחיר ממוצע של 24.70 דולר לחיסון. כלומר, הרבעון הרביעי אשתקד גילם מכירות חיסונים בקצב שנתי של 1.2 מיליארד מנות, כשלכך יש להוסיף קיבולת ייצור חדשה המתווספת במהלך הרבעון הנוכחי, כך שכושר ייצור החיסונים של מודרנה צפוי להגיע ב-2022 ל-2-3 מיליארד מנות.

 

כעת, ביחס לשנת 2022 יש למודרנה הסכמי אספקה חתומים בהיקף מכירות כולל של 19 מיליארד דולר (שיפור לעומת ה-18.5 מיליארד דולר שדווחו עם פרסום התוצאות המקדמיות לרבעון הרביעי בתחילת ינואר, ולעומת ה-17 מיליארד דולר שדווחו עם פרסום דוחות הרבעון השלישי אשתקד). לכך מתווסף סכום אופציונלי של 3 מיליארד דולר אשר כולל מכירות עתידיות אפשריות של בוסטרים (האופציות הנ"ל למכירות נוספות עשויות להיכנס לתוקף גם ללא התפרצות ווריאנט חדש). וכך, מודרנה יכולה לספק תחזית מכירות כוללת ל-Spikevax בשנת 2022 בטווח של 19-22 מיליארד דולר, כלומר צמיחה בשיעור של 24%-7% לעומת שנת 2021. הנהלת מודרנה מאמינה כי הקורונה תיכנס לשלב האנדמי במהלך השנתיים הקרובות, כך שמכירות החיסונים צפויות להיות מוטות לכיוון המחצית השנייה של השנה לצורך היערכות לעונת הבוסטרים של הסתיו.

 

מקור לאפסייד נוסף טמון בעובדה כי טרם נחתם חוזה חדש עם ארה"ב לאספקת חיסונים לעונת הסתיו / חורף הקרובה (המשלוח האחרון לארה"ב הינו בחודש אפריל). אם ייחתם הסכם חדש השנה, יהיה בכך בכדי להגדיל את מכירות החיסונים של מודרנה לשנת 2022 ב-2-5 מיליארד דולר נוספים, תלוי כמובן בכמות ובמחיר החיסונים. הזמנה גדולה מארה"ב לעונת הסתיו / חורף הקרובה תהיה בגדר אינדיקציה חזקה לכך שבוסטרים אינם הולכים להיעלם בשנים הקרובות. כמו כן, ישנה דרישה ממודרנה לתמחר את החיסון שהיא מוכרת בארה"ב באופן זול יותר לעומת מדינות אחרות. ובכן דרישה זו צפויה להסתיים עם משלוח החיסונים האחרון לארה"ב בחודש אפריל הקרוב, כך שניתן גם לצפות לאורך זמן למגמה של עליית מחירי המכירה הממוצעים של ה-Spikevax.    

 

עוד בשורה שמצאה חן בעיני המשקיעים היתה התוכנית החדשה של רכישה עצמית של מניות, בהיקף של 3 מיליארד דולר, על פני החודשים הקרובים. אך פה כדאי להטיל ספק האם buyback הינו השימוש האופטימלי בהון של מודרנה. הרי מודרנה כבר הוציאה כ-1 מיליארד דולר על רכישת מניותיה שלה, ואם ניקח בחשבון את מחירי המניה במהלך תקופת ה-buyback הקודמת, רואים כי מודרנה רכשה מניות במחיר ממוצע הגבוה בכ-80% מהמחיר היום בבורסה. אז אמנם המשך רכישת המניות העצמית עשוי לסייע בייצוב מחיר המניה בטווח הקרוב, אך אם מודרנה תמשיך להיות מניה תנודתית גם במהלך השנים הקרובות, אולי עדיף לנצל את המזומנים באופן אטרקטיבי יותר כמו רכישת חברה.

 

למודרנה כיום יש יתרות מזומנים משמעותיות למדי בהיקף של 17.6 מיליארד דולר (בסוף 2021). יתרות אלו מיועדות, עפ"י הנהלת החברה, לקידום צנרת המוצרים שבפיתוח ולהמשך שדרוג יכולות הייצור וההפצה של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

המשמעות היא אם כך, ששווי המזומנים פר מניית מודרנה עומד על רמה של 40 דולר. אם נוסיף לכך את התחזיות העדכניות שמודרנה תוכל לייצר במהלך השנתיים הקרובות תזרימי מזומנים חופשיים בסדר גודל של 20 מיליארד דולר נוספים, אזי אפשר להגיע למסקנה כי עד סוף שנת 2023 למודרנה תהיה רמת מזומנים בהיקף של 85-90 דולר למניה. זה אם תרצו רמת תחתית למניית מודרנה לשנתיים הקרובות, זאת מבלי שלוקחים בחשבון שום אפסייד נוסף בדמות מכירות נוספות של חיסון הקורונה של החברה או הצלחות פוטנציאליות של צנרת המוצרים שבפיתוח.

 

בשורה התחתונה, השוק מיהר מדי להספיד את יצרניות חיסוני הקורונה בכלל ואת מודרנה בפרט. אמנם לכאורה גם היום יש למניית מודרנה פוטנציאל דאונסייד בלתי מבוטל עד שתיסחר ברמות המזומנים שלה, אך נראה כי כבר במחירה הנוכחי היא שווה בחינה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זריקות מודרנה זה פח אשפה. לא לגעת בזריקה ובמניה. (ל"ת)
    צחי 03/03/2022 14:47
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.