דגל ארצות הברית אמריקה
צילום: Istock

התמ"ג האמריקאי צמח ב-6.9%, יותר מסין לראשונה מזה 20 שנה

בסיכום שנתי צמח התמ"ג האמריקאי ב-5.7%, הקצב הגבוה ביותר מאז שנת 1984, כשהצריכה המקומית זינקה ב7.9%, הקצב הגבוה ביותר מאז 1946; קרן המטבע הבנלאומית קצצה את תחזית הצמיחה לשנה הבאה ל-4% לאור קשיי האומיקרון, האינפלציה וסף המדיניות המרחיבה
גיא טל | (5)

היום דווחו נתוני התמ"ג המעודכנים בארצות הברית לרבעון האחרון של שנת 2021 ולשנה כולה. הנתונים מגבים את דבריו של יו"ר הפד פאואל בסיכום ישיבת הפד שנערכה אתמול שדיבר על ביצועים חזקים של הכלכלה האמריקאית. 

לפי הנתונים התמ"ג האמריקאי צמח ברבעון האחרון של שנת 2021 בקצב שנתי של 6.9%, קצב גבוה בהרבה מתחזיות האנליסטים שציפו לצמיחה של 5.5% בלבד. הנתונים הללו מהווים שיפור ניכר מנתוני הרבעון השלישי שעמדו על 2.3% בלבד. בסיכום שנתי צמחה הכלכלה האמריקאית ב-5.7%, הקצב המהיר ביותר מאז ימי רייגן בשנת 1984, לאחר התאוששות הכלכלה מהמיתון.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לקח קרדיט על הנתונים הטובים: מספרי התמ"ג לסיכום השנה הראשונה של נשיאותי מראים שאנו סוף סוף בונים את הכלכלה האמריקאית בהתאם למאה ה-21, עם הצמיחה הכלכלית המהירה ביותר מזה 4 עשורים, יחד עם השנה עם הצמיחה הגבוהה ביותר בהיסטוריה האמריקאית מבחינת יצירת משרות. כמו כן, בפעם הראשונה מזה 20 שנה שהכלכלה שלנו צומחת בקצב מהיר יותר מאשר בסין. 

הגורמים לצמיחה הם קודם כל צריכה מקומית חזקה, עליה בנויה הכלכלה האמריקאית מזה עשורים. סכום הקניות של הצרכנים האמריקאים זינק ב-7.9%, אך חלק משמעותי מכך לא נובע מהגדלת הצריכה אלא מעליית המחירים דווקא.  זהו הנתון הגבוה ביותר מאז שנת 1946.

נתון נוסף שתמך בצמיחה הוא הצטיידות החברות במלאי לאור קשיי האספקה. "בניית המלאי מחדש תרם 4.9% לצמיחה הכללית, מובל על ידי תעשיית הרכב" אמר ג'יימן נייטלי, כלכלן ראשי בפירמת ING. "בהינתן המשך ההפרעות האספקה, אי אפשר לסמוך על הנתון הזה שימשיך לתמוך בצמיחה". 

במבט לעתיד נראה שהצמיחה הכלכלית צפויה להתקרר בשנה הקרובה עם התפרצות גל האומיקרון, האינפלציה הנמשכת שכבר משפיעה על יכולת הקניה של הצרכנים והמשך הבעיות בשרשרת האספקה. גם הפסקת התמיכה בשוק מצד הפד, עם הפסקת תוכנית רכישות האג"ח, תחילת העלאות הריבית הצפויות בשנה הקרובה, לפחות 3 אם לא יותר לפי ציפיות השוק, וצמצום המאזן הצפוי יאטו ככל הנראה את קצב צמיחת התמ"ג האמריקאי. לאור ההתפתחויות הצפויות, קרן המטבע העולמית הנמיכה את תחזיות הצמיחה שלה לכלכלה הגדולה בעולם, וכעת היא צופה שכלכלת ארצות הברית תצמח ב-4%, 1.2% פחות מהתחזית הקודמת שנמסרה באוקטובר. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברק 29/01/2022 17:24
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר תוצר לאומי גולמי הוא מדד לכמות הכסף שנע בכלכלה ובגלל שהיה פקק באספקה שנפתר אז הסחורות מגיעות לעסקים בארה"ב והכסף שהם שילמו על הסחורות מתחיל לנוע בכלכלה אל מחוץ לארה"ב. הבעיה שלצרכנים אין כרגע כסף לסחורה מכל מיני סיבות ולכן התחזית שהשתחררה אתמול של הסניף באטלנטה של הפד ושל בנק אוף אמריקה היא שברבעון הקרוב הGDP יהיה בערך אפס עד אחד ואחר כך ימשיך לרדת.
  • 4.
    לילי 29/01/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    צמיחת תמ"ג ריאלית היינה צמיחה נומינלית בניכוי האינפלציה. כלומר היה גידול פעילות כגון בניית יותר בתים , מוצרים ,ושרותים . פשוט המחירים עלו
  • 3.
    ליברטי 28/01/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    לא מסובך ללכת ולהסתכל על כמות האג"ח שהונפקו בשנה האחרונה מול כמות הגדילה של החשבון אצל הפד. רואים בבירור שכל הגידול הזה בעצם זה כסף מודפס ולא גידול אמיתי של יותר ייצור מאשר קודם, עובדתית כמות הייצור בארה"ב היא בשפל היסטורי עם ייבוא עצום של טריליון בשנה האחרונה כמו שלא נראה אף פעם. אז בעצם התל"ג אולי משקף את כמות הדולרים שהם הדפיסו ואז קנו בדולרים טובין מסין ושאר העולם, במקום לעבוד נתנו לאזרחים כסף חינם לבזבוזים. זה מדינה עם תל"ג חזק? לא נראה לי.
  • 2.
    ג'ק 28/01/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה תטוס .
  • 1.
    השוק לפני קריסה 28/01/2022 02:23
    הגב לתגובה זו
    ברוח מנדלן ובורסה !!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.