2021 הייתה שנת שיא להנפקות בוול סטריט - אבל לא לתשואות
481 חברות יצאו להנפקה ראשונית בארה"ב במהלך 2021, לעומת 407 חברות בשנת 2020. יותר מחצי מהחברות שהצטרפו למסחר במהלך השנה הנוכחית נסחרות מתחת למחירי ההנפקה שלהן. כך לפי הנתונים של סוכנות הידיעות בלומברג. העסקאות הללו, למעט רשימה ארוכה עוד יותר של חברת SPAC, קבעו יחד שיא גיוסים של כ-167 מיליארד דולר, וניצחו בקלות את שנת 2020. 2021 אולי עוקפת בהליכה את השנה הקודמת מבחינת מספר ההנפקות, אך מבחינת התשואות שנת 2020 במקום טוב יותר. 347 החברות שנרשמו בארה"ב בשנה שעברה עולות ב-46% בממוצע ממחירי ההנפקה שלהן. למרות הנפח ההיסטורי של מספר ההנפקות, ההתלהבות דעכה בסוף השנה בעקבות תנודתיות וביצועים חלשים. מה שבטוח, לשנת 2021 היו נקודות שיא משמעותיות. כ-180 חברות שמגובות קרנות הון סיכון יצאו להנפקה בארה"ב, והביאו לשוק המניות שווי של 512 מיליארד דולר, כך לפי ספקית הנתונים PitchBook. זה היה זינוק חד מ-105 הנפקות, עם שווי של 180 מיליארד דולר בשנה שעברה. לחברת ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , יצרנית הטנדרים החשמליים, הייתה הנפקה היסטורית. היא ממוקמת במקום ה-13 ברשימת ההנפקות הגדולות של כל הזמנים. היא גייסה 13.7 מיליארד דולר בנובמבר. מניית החברה עברה חודשים תנודתיים במיוחד מאז הנפקת הענק בתחילת נובמבר. מניית החברה זינקה ב-61% מאז ההנפקה והשילה בחזרה 46% משוויה, כל זאת בתוך פחות מחודשיים. אך למרות אכזבת המשקיעים, עמנואל רוזנר, אנליסט דויטשה בנק לא מוטרד מהירידות של המניה, וצופה לחברה גדולות. ענקית המסחר האלקטרוני של דרום קוריאה, COUPANG צנחה ב-14%. חברת הסעות של סין DIDI GLOBAL התרסקה ב-57% - והרסה שווי שוק של 35 מיליארד דולר, החברה הודיעה לאחרונה כי היא מתכננת למחוק את המניות שלה מוול סטריט, בעקבות הלחץ של הרגולטורים בסין - ותירשם במקום בבורסת הונג קונג. השלכות מאקרו של אינפלציה ושיבוש בשרשרת האספקה הכבידו גם על חברות מסוימות שביצעו הנפקה ראשונית לציבור. "סביר להניח שהמשקיעים יפעילו יותר משמעת ערכית בעקבות ביצועי ההנפקה השנה", אמר סומית מוחרג'י, מנכ"ל בנק אוף אמריקה. "וחברות גם יהיו ממושמעות יותר לגבי הערכות השווי שלהן". היידי מאיון, שותפה של גודווין פרוקטר שעבודת ההנפקה שלה כללה את DOORDASH INC ו- POSHMARK INC תיארה את המחצית הראשונה של 2021 כ"מירוץ להנפקה". "השנה הזו הייתה השנה הכי מטורפת בקריירה שלי מבחינת מספר העסקאות האיכותיות", אמרה מאיון. והוסיפה שהיא מצפה שמגמת העלייה ארוכת הטווח ברישומים תימשך לתוך 2022, אם כי אולי לא בקצב של 2021 אז מה הולך להיות ב-2022? יותר מ-30 עסקאות, כולל כמה שעיכבו את ההנפקות שלהם לשנת 2021, צפויות להגיע לשוק בינואר ופברואר, אמר נלסון גריגס, נשיא בורסת נאסד"ק. "אם ההנפקות יהיו מוצלחות אז המחצית הראשונה של השנה תצליח בצורה יוצאת דופן", אמר גריגס.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
