רויאל קריביאן
צילום: Fernando Jorge/UNSPLASH

אחרי שקורקעה: רויאל קריביאן תפליג ל-9 חודשים בעשרות א' ד' לכרטיס

כבר בינואר הנחיות ה-CDC בארה"ב לשוק הקרוזים יהפכו להמלצות בלבד, אך בחברה יוציאו את השייט המדובר לדרך רק בסוף 2023. הספינה תעגון ב-150 יעדים ב-60 מדינות בעולם. המנכ"ל: "רק הכרזנו על כך ונתוני ההזמנות מצויינים"
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה רויאל קריביאן

עם תחילת משבר הקורונה בתחילת 2020 כולם נשאו עיניים לספינת הדיימונד פרינסס שעגנה לחופי יפן כשאין יוצא ואין נכנס בשל התפרצות מקומית של הנגיף בקרב הנוסעים. אחר כך ספינות הקרוזים קורקעו והתעשייה הזו דיממה, כפי שקרה גם בתחום המלונות ובטיסות הנוסעים. עכשיו, המתחרה של CARNIVAL CORP (CCL) שבבעלותה אותה דיימונד פרינסס,  ROYAL CARIBBEAN CRUISES (RCL), מתכננת לפצות על כל אותם ימי סגר והשבתה עם קרוז שאפתני שיקיף את העולם במשך תשעה חודשים. תג המחיר: מאה אלף דולר לכרטיס.

כבר ב-15 בינואר 2022, ההנחיות של ה-CDC האמריקאי באשר למגבלות הקרוזים, המחייבות את הנוסעים בחיסון או בדיקה שלילית, יהפכו מתקנות מחייבות להמלצות בלבד. ברויאל קריביאן לוקחים מרווח בטחון, גם מבחינת בשלות הנוסעים לרעיון היומרני, ומתכוונים להשיק את השייט המדובר החל בסוף 2023.

"למרות שרק עכשיו הכרזנו על זה, נתוני ההזמנות מצויינים", אמר ריצ'רד פיין, מנכ"ל רויאל קריביאן. השייט אמור לעגון ב-150 יעדים ב-60 מדינות. ממצ'ו פיצ'ו ועד החומה הסינית. המחיר ההתחלתי, כולל טיסה לנמל המוצא ואירוע גאלה טרום ההפלגה יעמוד על 61 אלף דולר לאדם (חדר זוגי) ויוכל להגיע עד 112 אלף דולר לכרטיסה לסוויטה.

ארצות הברית היא בין המדינות המובילות בעולם מבחינת מספר האזרחים שיוצאים לנפוש בקרוזים - ועדיין, גם אצלה, מדובר ב-4% בלבד מתוך האוכלוסיה שאי פעם עשו זאת. בדוחות לרבעון השלישי שפורסמו בשישי האחרון, רויאל קריביאן פספסה את תחזיות ההכנסות בשוק, אך אמרו שההזמנות להמשך היו ברמה סולידית ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת יחזור להיות חיובי עד האביב. בינתיים החברה מפעילה 40 ספינות מתוך 61 שיש לה בצי, וצופים  כי עד סוף השנה המספר יעלה כבר ל-50.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אזרח 01/11/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    חובק עולם להפצת ואריאנטים חדשים...
  • 2.
    אחלה וכייף גדול מלא פינוקים ובילויים (ל"ת)
    אחת שהיתה ויודעת 01/11/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אילן 31/10/2021 14:44
    הגב לתגובה זו
    אתם באמת רוצים שכל הנוסעים יחד אתכם ירדו בארצות מסוכנות מבחינת הקורונה ,ושכולם יחזרו ידביקו אחד את השני , וכן גם מי שיתחסן בחיסון השלישי יש לו סיכוי להדבק בקורונה , וחשבתם מה יהיה מצב שירותי הרפואה בנמל שתשהו /שיורידו אתכם אחרי שחלילה אם תחלו בקורונה ?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.