מבחנה מעבדה
צילום: Istock

ה-FDA הורה לעצור את השימוש בחיסון של J&J עקב מקרים של קרישי דם

שישה מקרים של קרישי דם אותרו בקרב אמריקאים שנטלו את החיסון של החברה נגד הקורונה. המנייה יורדת בטרום מסחר
איתי פת-יה | (10)

לא רק בחיסון של  ASTRAZENECA PLC - גם בזה של ג'ונסון אנד ג'ונסון  JOHNSON & JOHNSON אותרו מקרים של קריש דם וכעת ה-FDA מורה על עצירת השימוש בהם בארה"ב. בתגובה מניית החברה יורדת בטרום מסחר בוול סטריט.

ההוראה ממנהל התרופות והמזון הגיעה לאחר שישה מקרים שכאלה בקרב אמריקאים שנטלו את החיסון של החברה נגד הקורונה. תופעה דומה בחיסונים של אסטרה זנקה השוודית-בריטית הביאו מדינות מסוימות באירופה להטיל מגבלות גיל על נוטלי החיסון, או להפסיק את השימוש בו. בהמשך המקביל האירופי ל-FDA, ה-EMA הודיע כי לא ניתן לשלול קשר בין התופעה  לבין נטילת החיסון.

הדבר צפוי להשפיע על מבצע החיסון בארצות הברית, שכבר בנתה על הפצת החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון ובהקשר זה יוזכר כי בשונה מהחיסונים של MODERNA ו  PFIZER , מספיקה מנה יחידה שלו בכדי לפתח חיסוניות לנגיף - כלומר, נתוני ההתחסנות משתפרים עם כל מנה כזו שניתנת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גם בארץ (ל"ת)
    רונן 14/04/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תותית 14/04/2021 09:30
    הגב לתגובה זו
    בארץ יש מאות אנשים אם תופעות לוואי שלא טורחים לדווח על זה ועדיין ממשיכים להזריק,לא אכפת להם מהבריאות או החיים שלנו זה כל נטו אינטרס כלכלי
  • 2.
    מדוע יש חיסיון ל30 שנה על הניסוי? (ל"ת)
    אזרח תמים 13/04/2021 22:50
    הגב לתגובה זו
  • חנה כהן 14/04/2021 11:15
    הגב לתגובה זו
    למה חיסיון? מה מסתירים?
  • 1.
    הערה 13/04/2021 16:40
    הגב לתגובה זו
    אך המידע מוסתר ע"י מערכת הבריאות!
  • שולה 14/04/2021 08:42
    הגב לתגובה זו
    כנראה שפה לא כזה אכפת מאנשים
  • תום 13/04/2021 19:27
    הגב לתגובה זו
    הקונספירטור המקומי?
  • שולה 14/04/2021 08:44
    אני אישית מכירה לפחות 3 שנפגעו מהחיסון ושמעתי מאחות שעובדת בבית חולים על 4 נשים עם תופעות לוואי חמורות אחרי החיסון השני.
  • עידן 13/04/2021 18:44
    הגב לתגובה זו
    אם זה היה אמיתי אין דרך בעולם להסתיר דבר כזה פייסבוק היה מפוצץ בצילומים של הלוויות כמו באיטליה. זה לא קרה בנתיים בתי החולים מתרוקנים אז החיסון עובד
  • תותית 14/04/2021 09:33
    חחח אתה באמת חושב שמישהו יטרח לפרסם תופעות לוואי או מוות מהזריקות האלה???זה הכל נטו אינטרס כלכלי ,כל מי שרק ניסה לפרסם נחסם, ד.א.ג אני מכירה לפחות 8 אנשים בקירבתי שנפגעו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.