כריס רולנד מדיגוס
צילום: יח"ץ

מדיגוס רוכשת פטנט להטענת רכבים אוטונומיים - המניה מזנקת ב-21%

החברה מעמיקה את פועלה בשוק הרכב האוטונומי ובינתיים בניו יורק אוהבים את זה עם עלייה של יותר מ-20%.  ב-2015 מחיר המניה עמד על 200 דולר, היום הוא על 2.8 דולר. האם 7 השנים הקשות של החברה הסתיימו?
אלמוג עזר | (3)

חברת הטכנולוגיה הישראלית מדיגוס (סימול: MDGS) מגדילה את פעילותה בענף הרכבים החשמליים. החברה חתמה על עסקה בה תרכוש ידע ופטנטים למשטח הטענה רובוטי לשימוש של רכבים חשמליים. מניית החברה מזנקת 22% לשווי שוק של 50 מיליון דולר. 

"הטכנולוגיה החדשה היא פלטפורמת מערכת טעינה אלחוטית שיכולה ליישר את עצמה אוטומטית לרכב הדורש טעינה חשמלית", נמסר בהודעת החברה. החברה תשלום 75 אלף דולר תמורת הפטנט ומתכננת להשקיע 150 אלף דולר לפיתוח נוסף. 

ענף הרכבים האוטונומיים הוא מהענפים הלוהטים בשנה האחרונה בוול סטריט. למעשה לחברה מספיקה הצהרה על כך שהיא נכנסת לענף כדי להוסיף לשווי השוק שלה אחוזים ניכרים. 

מדיגוס חתמה בחודש נובמבר על מזכר הבנות עם יצרנית הרכבים החשמליים EMuze, לפיתוח מיזם משותף בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המיזם צפויה להשקיע מדיגוס 250 אלף דולר. לפי הדיווח, המיזם ייקרא NewCo - חברה שתמכור רכבים חשמליים לנוסעים בודדים בסביבה אורבנית. כלומר לייצר פיתרון תחבורתי חשמלי לערים גדולות.

החברה גם מינתה את אלון דווידי כיועץ מומחה לשוק הרכב והטעינה החשמליים. דווידי עובד כמנהל מערך בג'נרל מוטורס (GM) בתחום הרכב החשמלי.

ל-EMuze רכבים שמסוגלים להתנייד יום שלם על הטענה אחת, אולם הן גם חזקות ומסוגלות לעבוד גם בתנאים שאינם כביש וגם מייצרת רכבים שניתן לרדת ולעלות מהם בקלות המיועדים למשלוחים בעיקר – Hop on, Hop off.

הקפיצה בשווי של מדיגוס לאחר ההודעה על החבירה ל-EMuze תרמה לזירוז דילול משקיעים קיימים. מדיגוס הנפיקה מניות בהיקף מהותי עבורה ובדיסקאונט של כ-30% על מחיר השוק (של אז). החברה גייסה כ-42 מיליון שקל. 

למדיגוס עבר לא מוצלח, בלשון המעטה, בעולם הפארמה. החברה הייתה בעלת שני קווי מוצרים. הראשון הוא מערכת אנדוסקופית לטיפול זעיר פולשני בוושט לחולים שסובלים מצרבות קשות בשם MUSE (על ידי חיבור שסתום הקיבה לוושט). המערכת השנייה היא מצלמה זעירה בשם ScoutCam לבדיקות ויזואליות. לאורך השנים האחרונות החברה איבדה 99% משוויה עד שירדה לשווי של 17 מיליון שקל בסוף 2017. עתה היא מנסה לצאת לדרך חדשה בתחום הרכבים האוטונומיים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הביטקוין אויר כסף וירטואלי לא מבין מעל 40000 דולר 09/01/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    הביטקוין אויר כסף וירטואלי לא מבין מעל 40000 דולר זה אמיתי
  • 2.
    ומי כמונו שראינו דברים שמדולר עלו 2000 דולר רק סבל 09/01/2021 08:42
    הגב לתגובה זו
    ומי כמונו שראינו דברים שמדולר עלו 2000 דולר רק סבלנות סבלנות
  • 1.
    משיע ותיק 08/01/2021 18:55
    הגב לתגובה זו
    פטנט לרכב אוטנמי אם הפטנט היה שווה .גוגל אפל היו קונים בעשרות מליוני דולרים
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.