שוק המניות בארה"ב עשה משהו שלא קרה כבר 60 שנה

בשנים בהן S&P 500 סיים בעליות בחודשים אפריל עד יולי, שוק המניות סיים את השנה בעלייה. מה יקרה השנה?
גיא עיני | (11)

ג'פרי סאוט, אסטרטג ההשקעות הראשי של ריימונד ג'יימס, צפה שתי תחזיות קריטיות לאחרונה, אשר צפויות להדהד למניות עתידיות.

הראשונה, שוק המניות עשה מהלך חיובי שלא קרה מאז 1958, אותה השנה שבה הוקמה סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א והנשיא דווייט אייזנהאואר, רפובליקאי, היה בבית הלבן. והשניה היא שהדמקורטים עשויים להכשל בניסיון שלהם לסדר מחדש את הרכב הסנאט ועלולים אפילו להחליש את מעמדם בבית הנבחרים האמריקאי.

לאחר חודש שוורי, המניות סגרו את יולי עם רווחים נאים, כשהן מעלות את מדד S&P 500 בכחצי אחוז ובכך שומרות על רצץ עליות של ארבעה חודשים. מבחינה היסטורית, כשהשוק סוגר בעליות בחודשים אפריל, מאי, יוני ויולי בשנה של בחירות אמצע בארצות הברית, השוק סוגר את השנה בעליות, לפי סאוט.

"ההיסטוריה של שנת בחירות אמצע קדנציה היא שהמניות נחתכות בחודש אוגוסט, אבל נוטות לעלות ככל שאנו מתקרבים לבחירות אמצע הקדנציה", אומר סאוט ומוסיף: "אם נסתכל עשורים אחורה נראה שאם השוק סגר בעליות בחודשים מאי-יולי בשנה של בחירות אמצע קדנציה, זה קרה פעמיים, בשנת 1954 ובשנת 1958, לאחר שחודש אוגוסט התאפיין בתנודתיות והמשקיעים נעו בין אפטימיות לפאסימיות, השוק סיים את השנה בעליות"

מדד ה- S&P 500 עלה ב -0.3% באפריל, 2.2% במאי, 0.5% ביוני ו -3.6% בחודש יולי. מדד החברות הגדולות קפץ 45% בשנת 1954 ו-38% ב-1958 לפי הנתונים של הדאו ג'ונס. עד כה, עלה המדד 6.2% השנה.

גם ללא הדחיפה הסטטיסטית של שנת בחירות אמצע קדנציה, כמטע תמיד בשנים בהן השוק סוגר בעליות בחודשים אפריל, מאי, יוני ויולי, השוק סוגר את השנה בעליות. עם זאת, המשקיעים לא צריכים להיות שאננים לנוכח מלחמת הסחר והבעיות הבלתי פתורות של ממשל טראמפ ונשיא סין, שי בנושא זה. בנוסף, המשקיעים יאלצו לנווט בחודש אוגוסט בהתחשב במוניטין שלו כאחד החודשים החלשים של השנה, מה שמדרבן את סאוט להזהיר כי האנרגיה הפנימית של השוק צפויה להפוך לניטרלית בקרוב.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דרור 06/08/2018 20:19
    הגב לתגובה זו
    וביום שהבורסה תיפול, כל החסכונות של המדינה הזאת ילכו לפח.
  • 6.
    לדעתי 06/08/2018 14:05
    הגב לתגובה זו
    זה מרגיש כמו סוללה שרגע לפני שנגמרת נותני עוד זעק אחד חזק של חשמל ודיי
  • 5.
    "משהו לא טוב עובר על השוק האמריקאי" (ל"ת)
    וגורביץ אמר 06/08/2018 12:51
    הגב לתגובה זו
  • א/I 06/08/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
    זה שהשוק האמריקאי בלבד למעשה עולה בקטנה על ידי דחיפת מיצבור הבלים ושקרים..לא אומר כלום ושום דבר. זה שנאסדאק עולה ממש לא מדבר או מצביע על איכויות. הקריסה האימתנית תשכיח את כל מה שנברא בחטא ובאיוולת. יש מצב שהיום יוצאים לדרך חדשה ולא מתוקה.
  • 4.
    רק לא ציינו 06/08/2018 12:18
    הגב לתגובה זו
    בשיא של שנים ונאסדק סופר בועה מכפילי ענק וצימצים מונטרי ריבית עולה צימצום מאזן הפד.
  • 3.
    הנשיא שכולם אוהבים לשנוא משגשג את הכלכלה והבטחון של ארה (ל"ת)
    אלי 06/08/2018 12:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    היום יתחיל תיקון של 5 אחוזים גם במדד המעוף. (ל"ת)
    סנדרה 06/08/2018 12:05
    הגב לתגובה זו
  • למה 5 אחוז, 50 אחוז. , לא 500 אחוז עליה ביום !! (ל"ת)
    דרור 06/08/2018 20:20
    הגב לתגובה זו
  • חחח (ל"ת)
    רק 5?! 06/08/2018 13:21
    הגב לתגובה זו
  • מה שאת רוצה זה לא מה שיקרה.אל תדברי מליבך (ל"ת)
    לסנדרה 06/08/2018 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נתון יפה- להצליב מידע מצב הדובים בקוטב כמה דגים טרפו (ל"ת)
    HAKY1 06/08/2018 11:02
    הגב לתגובה זו
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

תיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיותתיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיות

מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין

למרות שוואימו מובילה בנסיעות בתשלום, טסלה מקדמת מודל מבוזר שעשוי לשנות את התמונה

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה רובוטקסי

מניית טסלה Tesla 0.54%   ממשיכה להתקרב לשיא כל הזמנים, ומשקיעים מתמקדים בהתקדמות הטכנולוגית בתחום הנהיגה האוטונומית. אתמול סגרה המניה בעלייה של 3.6% למחיר 475.31 דולר, לאחר שהגיעה במהלך היום לרמות גבוהות יותר. שיא כל הזמנים של המניה עומד על 479.86 דולר, מלפני כשנה, ב-17 בדצמבר 2024, והשיא התוך-יומי ב-52 השבועות האחרונים הוא 488.54 דולר. מתחילת 2025 עלתה המניה בכ-18%, על אף ירידה משמעותית במכירות ברחבי העולם, גם בעקבות שינוי מדיניות סובסידיות וגם בעקבות תחרות הולכת וגוברת בסגמנט. 

לאחר שהמניה עלתה דווקא בגלל מוצר שעוד לא נמצא ביצור מסחרי, רובוט האופטימוס, העלייה האחרונה נובעת דווקא מההתקדמות בשירות הרובוטקסי של טסלה. בסוף השבוע האחרון אישר אלון מאסק כי החברה החלה לבחון רכבים אוטונומיים ללא איש צוות שישמש כמפקח בטיחות אנושי. סרטון שפורסם ברשתות החברתיות הראה Model Y נוסע ריק ברחובות העיר. זהו צעד משמעותי לעבר פריסה מסחרית רחבה, שכן הסרת המפקחים מאפשרת הפעלה זולה ומהירה יותר של צי הרכבים. עד כה פעל השירות באוסטין עם מפקח במושב הנוסע, וההרחבה האחרונה כוללת אזורים נוספים בעיר. טסלה מתכננת להכפיל את גודל הצי באוסטין בחודש הבא, ולהרחיב את השירות לאזורים נוספים כמו מפרץ סן פרנסיסקו.

במורגן סטנלי מעריכים כי טסלה תגדיל את צי הרובוטקסי לכ-1,000 כלי רכב על הכביש בשנת 2026, לעומת כ-50 עד 150 כלי רכב בלבד כיום. עד סוף שנת 2035, במורגן סטנלי מצפים שלטסלה יהיו כמיליון רובוטקסי פעילים במספר ערים.

התחרות מול וואימו 

מערכת ה-FSD של טסלה (Full Self-Driving) ממשיכה להתקדם והיא כרגע בגירסה ה-14. העדכון האחרון כולל שיפורים בטיפול במצבים נדירים, דחיסת וידאו משופרת ומודל עם פי 10 פרמטרים בהשוואה לגרסאות קודמות. גרסת הרובוטקסי באוסטין מתקדמת בכשישה חודשים מהגירסה המוצעת לציבור הרחב, והחברה צופה שיפורים נוספים שיאפשרו נהיגה ללא התערבות אנושית, ברוב המקרים. טסלה משתמשת בנתונים ממאות אלפי רכבים כדי לאמן את המודלים, מה שמקנה לה יתרון בקנה מידה על פני מתחרים שמסתמכים על ציים קטנים יותר.

בהשוואה ישירה, וואימו של גוגל מובילה כיום בשוק הרובוטקסי המסחרי. על פי נתונים מעודכנים, במהלך דצמבר 2025 ביצעה כ-450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, עלייה מ-250 אלף נסיעות באפריל 2025. בסך הכל ביצעה וואימו מעל 14 מיליון נסיעות ב-2025, פי 3 מהשנה הקודמת. היא פועלת בחמש ערים בארה"ב ומתכננת להגיע למיליון נסיעות שבועיות עד סוף 2026.