מודי'ס בתחזית: ארה"ב, בריטניה והודו יצמחו בשנתיים הקרובות - מי תתרסק?
הכלכלה הגלובלית אינה צפויה לרשום קפיצה כלכלית בשנתיים הקרובות, כך פרסמה מוקדם יותר סוכנות הדירוג הגדולה בעולם מודי'ס. המשקולות העיקריות על רגלי הצמיחה העולמית הן הקפאון בכלכלה האירופית והירידה בקצב הצמיחה הסינית. הכלכלה הרוסית צפויה להגיע לשפל חדש. במודי'ס צופים שמדינות G-20 יירשמו גידול כלכלי של 2.8% ב-2014 ושל 3% ב-2015.
"רוב האינדיקטורים הכלכליים שאחראים על הצמיחה הגלובאלית, צפויים להיוותר במקומם בשנתיים הקרובות, כולל הירידה בקצב הצמיחה בסין". כך אמר סמנכ"ל החברה מארי דירון (Marie Diron), מקודם יותר היום.
הקור הרוסי
מודי'ס הורידה את תחזית הצמיחה לשנת 2015, למספר רב של מדינות, כולל הגוש היורו, ברזיל ויפן. התוצר האירופי צפוי לצמוח פחות מאחוז ב-2015 וב-1.3% ב-2016, זאת לאחר שרשם צמיחה עגומה של 0.7% ב-2014. מודי'ס חוזה כי גוש היורו יאבד 1.7 טריליון אירו מהפוטנציאל הכלכלי שלו ב-4 השנים הקרובות עקב המשבר ביבשת. מודי'ס במיוחד אינה אופטימית לגבי הכלכלה הרוסית. לטענת החברה, הכלכלה הרוסית לא צפויה להשתקם במהלך השנה הקרובה ואף אמורה להציג שפל כלכלי חדש. בשנת 2016, המדינה תציג סטגנציה כלכלית.
הצרכן האמריקני יציל את העולם ?
המדינות שיציגו התחזקות כלכלית וצמיחה בשנתיים הקרובות הן לפי מודי'ס הן ארה"ב, בריטניה ואף הודו. במודי'ס טענו כי ייתכן והכלכלה האמריקנית תהיה חזקה דיה בכדי "להציל" את הצמיחה העולמית. הצמיחה הצפויה בארה"ב בשנת 2015 הינה 3%, בשנת 2016 הצמיחה תגיע ל- 2.8%. את הצמיחה יניע הצרכן האמריקני, עם העליה בייצור שתביא לעלייה במשכורות ועלייה בצריכה. הנתונים שיקשו על הצמיחה בארה"ב על פי מודי'ס הם ביקוש חלש לתוצרת האמריקנית מעבר לאטלנטיק ושווי גבוה של הדולר.
- 3.יריב 11/11/2014 14:19הגב לתגובה זווהצרכן האמריקאי עמוס החובות לאיוכל לשאת על כתפיו את שארית העולם
- 2.שואלים בכותרת מי תתרסק? ולא עונים (ל"ת)ci 11/11/2014 09:20הגב לתגובה זו
- 1.שמעון 10/11/2014 20:58הגב לתגובה זוהם רק מתחלפים תראו את המדגים ירדו עלו עכשו ירדו לכל עליה בכביש יש אחר כך ירידה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
