
החברה שטסה 70% לאור השקעה אפשרית של ממשל טראמפ
לאחר שבעבר הביע נשיא ארה"ב בגרינלד, הממשל האמריקאי הביע עניין ברכישת נתח מחברת קריטיקל מטאלס, המחזיקה במכרה היסודות הנדירים הגדול בגרינלנד; זהו נדבך נוסף בשאיפתו של הנשיא טראמפ לחזק את שליטת ארה״ב במקורות קריטיים לאספקת מתכות נדירות ולצמצם את התלות בסין, שהוגדרה בעבר כ-"איום ביטחוני"
מניית קריטיקל מטאלס Critical Metals Corp -0.61% טסה ב-70%, לאחר דיווח כי בכירים בממשל טראמפ דנים באפשרות לרכוש נתח מהחברה, שבבעלותה פרויקט הכרייה Tanbreez שבגרינלנד, אחד ממאגרי היסודות הנדירים הגדולים בעולם. במידה והעסקה תצא לפועל, היא תעניק לממשל האמריקאי אינטרס ישיר בפרויקט הכרייה הגדול ביותר בגרינלנד, טריטוריה שבה הנשיא טראמפ אף הציע בעבר כי ארה״ב תרכוש אותה בשל חשיבותה האסטרטגית ועושרה במחצבים.
פרויקט Tanbreez נחשב לאחד מנכסי הכרייה האסטרטגיים החשובים ביותר במערב, שכן הוא כולל מאגר עצום של יסודות נדירים החיוניים לייצור רכבים חשמליים, טלפונים חכמים, מנועים צבאיים, טילים, מטוסים ורכיבי בינה מלאכותית. כיום, סין שולטת כמעט לחלוטין בשרשרת האספקה של מתכות אלו, וזוהי מציאות לא נוחה למעצמות המערביות. ההשקעה הפוטנציאלית של ארה״ב בקריטיקל מטאלס תאפשר לה לחזק את שליטתה באספקת חומרי גלם קריטיים אלה, כחלק ממהלך רחב של טראמפ לקדם עצמאות אמריקאית ולמנוע תלות בספקיות זרות.
טראמפ דוחף לעצמאות והפחתת התלות
בחודשים האחרונים הפעיל הנשיא טראמפ סמכויות חירום כדי לעודד הפקה מקומית של מתכות קריטיות, במסגרת חוק הייצור לצורכי ביטחון (Defense Production Act). קריטיקל מטאלס הגישה ביוני בקשה למענק של 50 מיליון דולר כתוצאה מהחוק, אך בשבועות האחרונים החלו דיונים על המרת המענק להשקעת הון ישירה מצד הממשל. ההמרה תעניק לממשל האמריקאי נתח של כ-8% מהחברה. במקביל, נבחנת גם הלוואה של 120 מיליון דולר מבנק היצוא-יבוא של ארה״ב (EXIM) לפיתוח המכרה, שהיקף ההשקעה הכולל בו מוערך בכ-290 מיליון דולר.
קריטיקל מטאלס, שבסיסה בניו יורק, רכשה את Tanbreez בשנה שעברה תמורת 5 מיליון דולר במזומן ו-211 מיליון דולר במניות, ובתחילת השבוע הודיעה כי העלתה את אחזקתה בפרויקט מ-42% ל-92.5% באמצעות הקצאת 14.5 מיליון מניות חדשות. ממשל טראמפ כבר ביצע לאחרונה השקעות דומות ב-Lithium Americas Lithium Americas -1.42% וב-MP Materials MP Materials שתי חברות כרייה הפועלות בתחום המתכות הנדירות, מה שמעיד על מדיניות ברורה של חיזוק השליטה האמריקאית בשרשראות אספקת מינרלים חיוניים.
- מקרון בגרינלנד: “האי לא למכירה – צרפת תסייע להגן עליו”
- מדוע טראמפ צריך את גרינלנד ומדוע זה קשור להתחממות הגלובלית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכיר בממשל טראמפ צוטט: “מאות חברות פונות אלינו בבקשה להשקעה בפרויקטים של מינרלים קריטיים. כרגע אין שום דבר סגור עם החברה הזו, אך אנחנו בוחנים את כל האפשרויות בקפידה.”
גרינלנד, שהיא טריטוריה אוטונומית של דנמרק, מושכת בשנים האחרונות תשומת לב גוברת מצד וושינגטון בשל עושרה במחצבים וחשיבותה האסטרטגית בצפון האטלנטי. לארצות הברית יש כבר בסיס חיל אוויר גדול בצפון האי, ובכירים אמריקאים, כולל סגן הנשיא ג’יי.די. ואנס, ביקרו באי בשנה האחרונה במטרה לקדם שיתופי פעולה כלכליים.
לפי החברה, מכרה Tanbreez צפוי להתחיל בייצור מסחרי ב-2026, ולהפיק כ-85 אלף טון ריכוז יסודות נדירים בשנה, לצד מינרלים חשובים נוספים
כמו גליום (Gallium) ו־טנטלום (Tantalum), שני חומרים שסין הגבילה את יצואם בשנה האחרונה.
- JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
התלות בסין כאיום בטחוני אסטרטגי
סין שולטת בכ-85% מיכולת הזיקוק של מתכות נדירות בעולם, מה שהופך כל הגבלה מצידה לאיום ממשי על תעשיות שלמות בארה"ב ובעולם. באפריל, בתחילתה של ההסלמה במלחמת הסחר בין סין לארצות הברית, הטילה סין מגבלות על ייצוא של מתכות נדירות, בין היתר, בכוונה לפגוע בתהליכי הייצור של מכוניות חשמליות, טלפונים חכמים ומגוון רחב של טכנולוגיות מתקדמות אחרות. מרכז המחקר האמריקאי CSIS הזהיר כי הצעד עלול לפגוע גם בסקטור הביטחון עד כדי פגיעה בביטחון הלאומי של ארה"ב, והדגיש כי "ארצות הברית פגיעה במיוחד" משום שמתכות נדירות הן מרכיב חיוני במערכות לחימה מתקדמות - מטוסי קרב, טילים, מערכות מכ"ם, כלי שיט בלתי מאוישים ועוד.
המעורבות של ממשל טראמפ במלחמת אוקראינה רוסיה גם היא נוגעת במאמצים להרחיב ולגוון את מקורות האספקה ולהפחית את התלות בסין, היות והסכם עם אוקראינה יכול לאפשר גישה למאגרי מתכות נדירות במדינה.
סין כבר פעלה כך בעבר וארה"ב הגיבה בהתאם . עוד ב-2011, סין צמצמה את מכסות הייצוא של מתכות נדירות מ-31,310
טון מטרי ל-14,446. והתגובה האמריקאית היתה הגברת הייצור. ב-2010, לפני מגבלות הייצוא הסיניות, הייצור האמריקאי של עפרת מתכות נדירות עמד על אפס.
מתחילת השנה עלתה המניה בכ-17%, ושווי השוק של החברה הגיע לכ-787 מיליון דולר. ההתעניינות הפוליטית והכלכלית בפרויקט Tanbreez ממחישה את השילוב בין גיאופוליטיקה לכלכלה ירוקה, כאשר המירוץ למתכות נדירות הופך לאחת מזירות העימות המרכזיות בין המערב לסין. או כפי שסיכם אחד הגורמים המעורבים במגעים: “המאבק על גרינלנד הוא לא רק על משאבים, זה מאבק על עצמאות טכנולוגית של המערב כולו”.

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
