אלי גליקמן
צילום: צים

המכסים של טראמפ מורידים את צים; ממה המשקיעים מודאגים?

המכסים של ממשל טראמפ צפויים לפגוע בסקטור הספנות, שנשען על המסחר העולמי, אשר עשוי לחוות טלטלה כבדה במקרה של מלחמת סחר גלובלית; האם אחרי שנה חזקה הגאות בסקטור לקראת סיום?

איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

חברת הספנות הישראלית צים ZIM Integrated Shipping Services 0.87%  נהנתה בשנה החולפת מצמיחה מתמשכת בהכנסותיה הודות לעליות במחירי המכולות. עם זאת, המכסים החדשים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, יחד עם חוסר הוודאות הגיאו פוליטית מטילים צל על המשך הצמיחה של החברה הפועלת בשוק המאופיין בגאות ושפל.


מידת ההשפעה של המכסים של טראמפ על הכלכלה האמריקאית והעולמית עוד צפויה להבחן בשבועות ובחודשים הקרובים, אך כבר כעת ניתן להעריך שלא מדובר בבשורה חיובית עבור חברות הספנות. עדות לכך, ניתן למצוא בהודעה שפרסמה הבוקר חברת הספנות השנייה בגדולה בעולם מארסק, בה נכתב כי: "עדיין מוקדם מדי לומר בביטחון איך הנושא יתפתח בסופו של דבר". עם זאת, בחברה הדנית הדגישו, כי "תוכנית המכסים שעליה הכריז הממשל האמריקני הייתה משמעותית, ובצורתה הנוכחית, ברור שהיא לא מבשרת טובות לכלכלה העולמית, ליציבות ולמסחר".


בתגובה להחלטה על המכסים יורדת מניית צים בכ-8% במסגרת המסחר המוקדם, תוך שהיא משלימה ירדה של כמעט 25% מאז תחילת השנה. מניית מארסק, יורדת ב-11% תוך שהיא משלימה ירידה של 15% מתחילת השנה, על רקע החששות של המשקיעים מפני ההשפעות של המכסים על הסחר העולמי וכן חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי אשר עשוי להשפיע גם כן על הביצועים של חברות הספנות.


העננה הכבדה שמרחפת מעל הסקטור


אם נשים את שנות הקורונה בצד, שנת 2024 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות  היא סיימה אותה עם הכנסות שיא של 8.3 מיליארד דולר לצד רווח של כ-2.15 מיליארד דולר. עם זאת, כבר כעת מסתמן ששנת 2025 לא תדמה לקודמתה, בעת שהשוק, שמאופיין גם ככה בתנודתיות גבוה, ניצב בפני אתגרים ואיומים חדשים.בראיון שערכנו בחודש שעבר עם אלי גליקמן, מנכ"ל צים, הוא שטח את האתגרים של הסקטור וכן את והדרך שבה החברה תנסה להתמודד עמם.


"שוק הספנות נכנס לתקופה של עננות כבדה. מעבר לתנודתיות ולאי הוודאות בשוק הספנות, השנה מתאפיינת בגורמים חיצונים נוספים. ראשית, החלטת הממשל האמריקאי להטיל מס על כל אונייה שיוצרה בסין ופוקדת נמל אמריקאי בסכום של עד 1 מיליון וחצי דולר. המשמעות היא שיש לנו אוניות שפוקדות 3-5 נמלים בביקור כך שזה יכול להגיע לעלות נוספת של 8-10 מיליון דולר להפלגה.


לכך מצטרף האי וודאות בים השחור, והשאלה האם המלחמה ברוסיה ואוקראינה תמשך. היום אנחנו לא פוקדים את המדינות הללו בעקבות המלחמה וזה מוריד את הפוטנציאל של השוק. בנוסף, ישנה השאלה האם טראמפ משתלט על תעלת פנמה והאם הוא יקבע את המכסים על קנדה, מקסיקו וסין. יש דברים אחרים שקשורים לאזור שלנו, כמו האיום הח'ותי, והאם אנחנו יכולים לפקוד את תעלת סואץ, מה שישפיע על כמות המכולות שעוברות דרך אפריקה. הדבר הזה משפיע עלינו גם בתחום של השקעות וגם בזמן ההפלגה ולכן האי וודאות היא מאד גדולה בשוק", הוא סיפר.

 

עם זאת, כאשר הוא נשאל האם הוא אופטימי, התשובה שלו הייתה אמביוולנטית: "בשנת 2024 הינו פחות אופטימיים ואפשר לראות את זה בתחזית שלנו. בסוף, השנה נגמרה כהצלחה הכי גדולה של צים אי פעם למעט השנתיים של הקורונה. אז אני לא רוצה לעסוק בנבואות ותחזיות, ואנחנו מקווים שנעמוד בה. ההערכה שלנו היא ש-2024 לא תחזור ב-2025".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מפעל בואינגמפעל בואינג

בואינג מתקדמת ל-797 - המטוס שצפוי להחליף את ה-737 ולשנות את מאזן הכוחות

אחרי המשבר סביב ה-MAX 737 והעיכובים בפרויקט ה-X777, החברה מקדמת מיזם שאפתני עם פוטנציאל כלכלי משמעותי; בוול סטריט מפרגנים

עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

בואינג מתקדמת בצעדים מדודים אך נועזים לקראת מה שעתיד להפוך לאחד המיזמים המרכזיים בהיסטוריה של התעופה המודרנית - השקת ה-797. המטוס יחליף את ה-737, סדרה שהפכה לאייקון עולמי וכללה למעלה מ-12 אלף מטוסים מאז שנות השישים.

ולפני המטוס החדש, אנקדוטה קצרה - בשנת 1996 הגיעה משלחת מהנדסים מראיינים שהתמקמה במלון הילטון לסדרת ראיונות של עובדים המיועדים לתכנון הסופר ג׳מבו. מודעות דרושים ענקיות פורסמו בעיתונות הישראלית. לפיתוח מטוס חדש נדרשים אלפי עובדים שלא היו בנמצא בבואינג.

העובדים שנקלטו והתמקמו במשרדי חברת בואינג בסיאטל, במדינת וושינגטון, מצאו בשבוע עבודתם הראשון על ריפוד מושב הכסא מכתב מהנהלת בואינג המודיע על ביטול הפרויקט. לאחר הלם ראשון, פוטרו חלק מהמהנדסים ורובם הופנו להמשך תכנון מטוס ה757-300.

יש לקוות שהפעם, תוכניות תכנון ויצור ה797 יצאו לפועל. והקשר ל-757 – ה797 יהיה מטוס הנופל בקטגוריה שבין ה-757 ל-767, למלא את החלל שנוצר בין ה-737 ל-787 אחרי שאט אט ה-757 וה-767 מוצאים משירות.

בואינג 797 שלאחר סיום משבר 737

אחרי המשבר סביב ה-737 MAX החברה נמצאת בצומת דרכים אסטרטגית: האם לדבוק בעקרונות מוכרים ולהמשיך בשיפורים הדרגתיים, או לפתוח עידן חדש של תכן אווירודינמי, מערכות הנעה וטכנולוגיות דיגיטליות מתקדמות?

ראסל אלוונגר טאואר
צילום: שלומי יוסף
הטור של גרינברג

מה מזניק את טאואר?

למרות החששות מתיקון אפשרי בשווקים בעקבות השבתת הממשל האמריקאי, מניות כמו טסלה וטאואר ממשיכות לטפס, בעוד נדל"ן בארה"ב מפגר מאחור; האנליסטים מצביעים על שילוב בין מהפכת ה-AI, ביקושים למפעלי שבבים ייעודיים ומבנה שוק הנדל"ן המשתנה כגורמים שיכריעו את כיוון ההשקעות בשנים הקרובות
שלמה גרינברג |


האם השבתת ממשלת ארה"ב אכן תוביל לתיקון שהמומחים מזהירים מפניו? יש כמה סימנים לכך כמו מחיר הזהב ששובר שיאים או הביטקוין ששוב מאיים לחצות 120,000 דולר (שניהם אגב "יקרים" לא פחות מאנבידיה). מאידך, לא נראה עדיין שתיקון אמיתי בפתח. יש כמה עסקאות מיזוגים ורכישות ענקיות ובערכי חלל שלא נראה שמישהו מנסה לצאת מהן. אפשר, אולי, להסביר זאת בעובדה שמניית TSLA ממשיכה לעלות. איך הסביר זאת האנליסט Daniel Ives מבית ההשקעות Wedbush שהוציא עדכון על טסלה שבו טען כי טסלה ומאסק נכנסו לאחד הפרקים המכריעים ביותר בהיסטוריה של החברה כאשר הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את תעשיית הרכב ושוק המוניות הרובוטיות המיוחל הופך למציאות מה שלדעתו יביא את המניה למחיר כפול מהנוכחי. "הכוח" שמאחורי תחזית זו נמצא באתרי רובינהוד (סימול:HOOD) ורדיט (סימול:RDDT) שלקוחותיהם הם שמניעים את וול סטריט, שמחליפים את הבייבי-בומרס. אלו אנשים שלא מטילים ספק בכך שההתנחלויות על מאדים אכן יקומו. 


למה TSEM עולה כך? 

כזכור לקוראי , באוגוסט 2023 בוטל הסכם הרכישה בין אינטל (סימול:INTC) לטאואר (סימול:TSEM) ובהסכמת שני הצדדים. אינטל שילמה, עבור ביטול ההצעה, 353 מיליון דולר לטאואר והמשקיעים, שרכשו את מניית TSEM במהלך המו"מ ואפילו לפניו, התאכזבו קשות ונמלטו מהמניה בעידוד המומחים שטענו שלטאואר יהיה קשה להמשיך לבד. מה שקרה למניית TSEM בפועל היה שהמניה, שהגיעה לשיא באפריל 2023, התחילה להתדרדר (עקב חששות מביטול הדיל) ובחודשים אפריל-אוגוסט 2023 ירד מחיר המניה בכ-28%. משנודע על ביטול העסקה המשיכה המניה להתדרדר ובסה"כ ירדה מהשיא ב-58%.

אני מלווה את החברה מאז שוכנע ראסל אלוונגר, מבכירי אפלייד מטיריאלס, ב-2005, לקבל לידיו את ניהול החברה שהתנדנדה אז סביב הכונס ודבק מאז בהמלצתי שמניות TSEM חייבות להיות חלק מכל תיק השקעה ישראלי, גם בגלל אלוונגר וגם בגלל תחום העיסוק של החברה. בכול מקרה, המומחים אכן טענו שביטול המכירה יפגע בחברה ומאז הביטול עלתה מניית TSEM בכ-24%.

בשבוע בו בוטלה העסקה כתבתי, "כל עוד ראסל אלוונגר נשאר אין למשקיעי טאואר TSEM ממה לדאוג. מה שהוא ביצע במגדל העמק עד כה זה לא פחות מפלא והביקוש למוצרי יצרניות השבבים הייעודיים רק ילך ויגדל. אני מבין את אכזבתם של אלו שרכשו 'בגלל העסקה' אבל למי שיש סבלנות יפוצה". ועדיין, השאלה, למה TSEM עולה כך, רלוונטית.


הסיבה הפחות חשובה היא דמי הביטול, 335 מיליון דולר שסיפקו לטאואר הזרמת מזומנים מיידית, ושפרו את הנזילות שהיוותה, לאורך שנים, עקב אכילס של החברה. הסיבות החשובות יותר להתאוששות המניה התחילו כאשר במהלך הירידות יכלו המשקיעים לתמחר מחדש את המניה על סמך הנתונים שלה במקום על סמך שווי הרכישה, מה שעצר את הירידות. עם הזמן הסתבר למשקיעים שטאואר ממשיכה לצמוח ובמיוחד כאשר הסכימה להשקיע ולהשתמש במתקן הייצור של אינטל בניו מקסיקו כדי להרחיב את הייצור עבור לקוחותיה. בסוף 2023 יצא מאמר חיובי מאוד על החברה באתר ה-Motley Fool שהביא קונים רבים למניה, . ההתאוששות בתעשיית המוליכים למחצה, חזרה בסוף 2023 ונתנה רוח גבית לשוק השבבים / יציקה / מוליכים למחצה אנלוגיים, מה שעזר לטאואר כבית יציקה מתמחה. גם העליות, כפי שתמיד קורה בוול סטריט, משכו משקיעים למניה. לבסוף, הנתונים, TSEM מכה את הקונצנזוס ובגדול ואפילו שמעתי שתי טענות מעניינות בנושא בניו יורק. הראשונה שכאילו הרה ארגון מחדש של אינטל יחזיר את אינטל לרחרח סביב החברה ממגדל העמק והשנייה שטאואר תיהנה מאוד מהקמת המרכז של אנבידיה בגליל. אסכם זאת כך, מבחינתי, כבייבי בומר, המניה יקרה מאוד אבל לא מספיק יקרה על מנת למכור במיוחד בגלל שתחום ה- Specialized fab שבו פועלת החברה מבוקש מאוד והסיכוי שתירכש בפרמיה עדיין קים. המשקיעים מדורות ה-X-Y או ה-Z שפועלים באמצעות רדיט ורובינהוד אוהבים את החברה וזה מה שקובע!!

מדוע מניות הנדל"ן בארה"ב מפגרות בתשואה מאז תיקון 2022?ֿ

בסוף 2021 ולצד כול מדדי המניות, שברו גם מדדי הנדל"ן את שיאי כל הזמנים שלהם. במהלך 2022 התבצע תיקון הערכות משמעותי וכול מדדי המניות ירדו בעוצמה כולל מדדי הנדל"ן. התיקון הסתיים בסוף 2022 ומדד ה- 500P&S עלה מאז בכ-98% והנאסד"ק ב-104% אבל מדדי הנדל"ן, לעומת זאת, לא התאוששו מאז. מדד ה-iShares U.S. Real Estate (סימול:IYR), כמייצג קבוצת מדדי הנדל"ן, עלה ב- % 17 בלבד. במהלך השנה האחרונה ירד ה- IYR ב- % 4.5 לעומת עלייה של % 15.8 במדד ה-P& Sושל % 24 בנאסד"ק. מדד ה-IYR היכה את מדד ה-500P&S באופן קבוע מאז תחילת שנות ה-90 ועד סוף 2021 והתחיל לפגר אחרי מדד ה-S&P לאחר תיקון 2022. מאז סוף 2022 עלה ה-IYR ב- % 30 לעומת ה-% 98 שעלה כאמור ה-S&P. יש לא מעט סיבות לכך שמדדי הנדל"ן פיגרו אחרי מדדי המניות האחרים. הסיבה החשובה ביותר הייתה העלייה המהירה בשיעורי הריבית שהגדילה את עלויות ההלוואה והפחיתה את יכולת הרכישה. אבל לצד הריבית הייתה גם ההאטה הכלכלית והקורונה שפגעו בענף קשות. גם צמיחת המסחר האלקטרוני פגעה במגזרי הנדל"ן המסחרי, במיוחד משרדים ובכמה נכסי קמעונאות. הבנק UBS שבמהלך 2023 עשה סקירה מקיפה של סקטור הנדל"ן הגלובלי יצא עם הכותרת, "מדד בועות הנדל"ן העולמי של UBS לשנת 2023: התכווצות הבועות", שווה לעיין.