אלי גליקמן צים
צילום: חן גלילי
ראיון

מנכ"ל צים: "הרווחיות שלנו גבוהה מהחברות המתחרות, אנחנו יעילים, רווחיים מאוד וגמישים"

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת הספנות עם דוח שיא, בראיון על התוצאות בהמשך, על המתחרות, על ההזדמנויות ומה צים צפויה לעשות במזומנים בקופה?

ענקית הספנות צים צים סיימה רבעון חלומי במהלכו רשמה הכנסות שיא של 2.77 מיליארד דולר לצד רווח משמעותי לא פחות של 1.13 מיליארד דולר. התוצאות הללו מגיעו אחרי שני רבעונים חזקים בהם נהנתה החברה מעלייה במחירי הספנות, אבל לא פחות חשוב מכך החלה לקצור את הפירות מההשקעות האסטרטגיות שביצעה בחידוש צי האוניות שלה בשלוש השנים האחרונות.

"פרסמנו תוצאות יוצאת מגדר הרגיל, עם הרווח הגדול ביותר בהיסטוריה, בנטרול תקופת הקורונה שהייתה חריגה ביותר. זה גם הרווח הגדול ביותר של חברה ישראלית אי פעם, הכי קרוב זה טבע של 2010. מעבר לכך ברבעון הזה, השווינו את עצמנו לחברות ענק בתעשייה, בעיקר המערביות, ואף הצגנו שולי רווח גבוהים, מה שמצביע על עוצמה. לאור ההצלחה הדירקטוריון אישר דיבידנד מיוחד של 100 מיליון דולר מעבר למדיניות החלוקה הרגילה.

התוצאות החזקות נבעו ממספר גורמים. ראשית, שיא בכמות המכולות הנישאת בצים. שנית מחירי מכולות גבוהים, שתמכו בכל החברות בשוק. שלישית, ההחלטה שלנו לעבור לאוניות LNG, מה שהביא לאחוזי יעילות גבוהים מאד בשל עלות מצריכת הדלקים הנמוכה והזיהום הנמוך יותר. מעבר לכך, אנחנו נהנים מרכישת מכולות בזמן שחברות אחרות סובלות ממחסור בגלל המשבר הח'ותי. בנוסף קיבלנו החלטות עסקיות טובות כמו פתיחת קווים מאזור אסיה וסין לחוף המערבי של דרום אמריקה, שהביאו רווחיות. בנוסף החלטנו לחדש את הקווים מדרום סין ואסיה ללוס אנג'לס וקו נוסף משנגחאי ללוס אנג'לס. אך ההחלטה המשמעותית ביותר היא לסרב לחתום על חוזים ארוכי טווח מה שהביא לכך שנהינו מתוצאות חזקות", מסביר אלי גליקמן מנכ"ל החברה בראיון לביזפורטל.

אלי גליקמן, מנכ"ל צים;  צילום: שלומי יוסף

באיזה שלב אתם נמצאים במהלך להחלפת הצי באוניות חדשות?

מתוך 46 אוניות חדשות 42 כבר סופקו וחסרים 4. האוניות האלו יהוו בין 40%-50 מהצי של החברה. בנוגע לרכישה נוספת, אנחנו פועלים בזהירות מכיוון שהתעשייה עברה למצב שבו כל ענקיות הספנות בונות אוניות חדשות והאנליסטים מעריכים שהושק עשוי להגיע למצב של הצפה. בנוסף מחירי האוניות עלו בצורה משמעותית מהמחרים בהם רכשנו את האוניות החדשות. בנוסף, גם זמן האספקה גדל באופן משמעותי. לכן, אנחנו מעדיפים לחפש הזדמנויות בשוק מחברות שקנו יותר מדי או כאלו שיוכלו לספק בזמן קצר יותר.

   

בתמהיל הזה, האם מבנה ההוצאות שלכם טוב יותר ביחס למתחרות?

"המבנה שלנו טוב משמעותית בשני היבטים. יש לנו אוניות חדשות ותחרותיות ובנוסף בשנתיים הקרובות יש לנו אוניות ישנות שיכולות לצאת משירות. לכן יש לנו את החופש לבחור, אם השוק יוצף נוכל לשחרר אותם, אבל אם השוק יהיה טוב נוכל להאריך את החוזים ולהשאיר אותם".

המחירים ברבעון הנוכחי המשיכו לעלות?

מאוגוסט המחירים ירדו בצורה הדרגתית, בעיקר בקווים העיקרים בסדר גודל של 700 דולר בשבוע. לפני כחודש חלה התייצבות והמחירים חזרו לעלות עוד פעם, מה שנותן לנו את הביטחון שהשוק עדיין בעודף ביקוש, וישנה תחרות על מקום באוניות. מצב שמאפשר לנו להאריך את התקופה שבה אנחנו נהנים מתוצאות חזקות. אולי הם לא יהיו חזקות כמו הרבעון הנוכחי אבל עדיין יהיו טובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אתם נמצאים בשוק שחווה עליות וירידות האם לא כדאי לקחת חלק מהמזומנים ולהשקיע באפיקים יציבים יותר?

"צים היא חברת ספנות שמפעילה צי של אוניות שנוסעות מכולות ורכבים. אני מכיר הרבה חברות שיצאו מהפוקוס והתבלבלו. אנחנו לא פוסלים השקעה בתחומים קרובים שקשורים בשרשרת האספקה. לדוגמה, מרסק, שהייתה החברה הגדולה בעולם, הכריזה בעבר שבכוונתה להגיע לכך ש-50% מהכנסות יגיעו מאפיקים שאינם קשורים לספנות. מה שקרה הוא שבשנים האלו הם איבדו את המעמד של החברה המובילה בעולם, כי איבדו את הפוקוס".

אילו תחומים עשויים להיות יעד להשקעה?

"יש לנו פעילות בתחומי האוויר, שגדלה משנה לשנה, עם מספר טיסות מטען מסין לשיקגו ולוס אנג'לס. אנחנו בודקים את הפעילות אבל מאד זהירים מכיוון שגם התחום הזה תנודתי. בנוסף, אחנו משקיעים בסטארט-אפים, אנחנו מתחילים לראות ניצנים, אבל זה עדיין בסדר גודל קטן."

האם יש הזדמנויות בהקשרים של עסקאות רכישה של מתחרות?

"אנחנו בוחנים את הנושא הזה כל הזמן. זה לא חוכמה לקנות חברה במחיר פרימיום, אחנו מחפשים הזדמנות".

איך אתה יכול להבטיח למשקיעים שהכספים אתם מרוויחים היום ישמשו לתשואה עתידית?

"השקענו באוניות חדשות, ואין חברה שגדלה באחוזים בכמות האוניות שלה כמו צים. בנוסף השקענו בשנים האחרונות מעל 1 מיליארד דולר בצי המכולות, ולכן הגיל הממוצע של המכולות שלנו נמוך ביחס לתעשייה. אנחנו נערכים עם כריות ביטחון גם לתרחישים גרועים, כמו למקרה שבו פורצת מלחמת סחר בין ארצות הברית בסין שמצריכה לשנות את הפעילות".

השנה החלומית של צים

התוצאות החזקות של צים לא אמורות להפתיע את מי שקרא והתעניין בפעילות של החברה. בראיון לביזפורטל לאחר פרסום הדוחות הקודמים (Q2) העריך גליקמן שהעתיד של החברה בטווח הקרוב צפוי להיות טוב. "אנחנו יכולים לומר שהתוצאות במחצית השנייה יהיו חזקות מהמחצית הראשונה. יחד עם הזהירות, מה שאנחנו רואים היום הוא שהתוצאות לטווח הקצר יהיו חזקות יותר מהתוצאות שראינו מתחילת השנה", סיפר גליקמן.

מי שהקשיב לדברים של גליקמן, היה רושם רווח נאה, שכן מאז פרסום הדוחות עלתה מניית החברה בכ-31%, תוך שהיא משלימה זינוק של כ-196% מתחילת השנה. בעקבות הזינוק נסחרת מניית החברה במחיר של 29.3 דולר למניה, המשקף לה שווי שוק של כ-3.5 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שרגא 21/11/2024 11:40
    הגב לתגובה זו
    לא יעיל ולא נעליים, מנצל את העובדה שהרבה חברות לא מפליגות לפה.
  • 1.
    שי.ע 20/11/2024 22:00
    הגב לתגובה זו
    כמעט ופשטה רגל לא מזן עם הפסדים של מאות מיליונים ברבעון.
  • היום זאת חברה אחרת - יישר כוח לאלי גליקמן. (ל"ת)
    אגם בליים. 21/11/2024 07:12
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.