ממשיכה בעליות - ניוזמקס זינקה כבר ב-1280%
האם האופטימיות תימשך או שמדובר בבועה שתתפוצץ? האנליסטים מודאגים מהפער בין ביצועי המניה למצבה הפיננסי של החברה
מניית רשת החדשות השמרנית ניוזמקס Newsmax -2.17% מזנקת גם היום ב-70%, כאשר המחיר למניה הגיע לכ-141 דולר, ושווי השוק של החברה עומד כעת על 12.8 מיליארד דולר. זאת לאחר שביום שני המניה זינקה בשיעור מדהים של 735%. בסך הכל, מאז הנפקתה ביום שישי האחרון, רשמה המניה עלייה מצטברת של יותר מ-1280%.
חברת ניוזמקס , שהפכה לרשת טלוויזיה בכבלים בשנת 2014, גייסה 75 מיליון דולר בהנפקה הראשונית שלה ביום שישי, כאשר המחיר למניה נקבע על 10 דולרים בלבד. העלייה המטאורית במחיר המניה תוך יומיים בלבד של מסחר מעוררת תהיות רבות בקרב משקיעים ואנליסטים בשוק ההון.
כריסטופר רודי, מייסד ומנכ"ל החברה, הידוע כחברו של הנשיא דונלד טראמפ, הביע שביעות רצון מההנפקה המוצלחת ואמר: "הנפקה מוצלחת זו, יחד עם הנפקת המניות המועדפות הקודמת שלנו, מספקת לנו את ההון והחופש הפיננסי להאיץ את יוזמות הצמיחה שלנו, להרחיב את התכנים שלנו ולשפר עוד יותר את הנוכחות הדיגיטלית שלנו."
האתגרים שבדרך
למרות ההצלחה בשוק ההון, ניוזמקס מתמודדת עם ביקורת רבה ומספר הליכים משפטיים משמעותיים. החברה נמצאת בעיצומה של תביעה מצד חברת Dominion Voting Systems, הדורשת פיצויים בסך 1.6 מיליארד דולר בגין טענות שקריות שהופצו בשידוריה בנוגע לבחירות 2020. ניוזמקס אף ציינה זאת כגורם סיכון לעסקיה בדיווח ה-10-K האחרון שלה לרשות ניירות הערך האמריקאית.
- "המניה שמשגעת את השווקים - פי 23 ביומיים; האם ניוזמקס היא ה-DJT הבאה?"
- המניה שמזנקת ב-530% ביום אחד - האם זה מוצדק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יתרה מכך, בשנת 2024 הגיעה ניוזמקס להסדר פשרה בתביעה דומה עם חברת טכנולוגיות הבחירות Smartmatic, ושילמה עד כה 20 מיליון דולר מתוך פשרה כוללת של 40 מיליון דולר. רשת החדשות, הנתפסת כאלטרנטיבה ל-Fox News, ספגה ביקורת גם על דיווחים שקריים ותיאוריות קונספירציה בנוגע למתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021.
המצב הפיננסי של ניוזמקס
מבחינה פיננסית, למרות שהכנסות ניוזמקס עלו בכ-26% לכ-171 מיליון דולר בשנת 2024, החברה רשמה הפסד של 72 מיליון דולר באותה שנה. בנוסף, החברה הודתה בדיווחיה כי זיהתה "חולשות מהותיות" במנגנוני הבקרה על הדיווח הפיננסי שלה, כך שייתכן שישנה "הצגה מוטעית מהותית" בדוחות הכספיים שלה שהיא עלולה לא לגלות "בזמן".
בוול-סטריט מביעים דאגה מהעלייה החדה במחיר המניה, שאינה תואמת את הביצועים הפיננסיים של החברה. המניה זינקה כאמור ביומיים ביותר ב-1200%, במה שנראה כמו אופטימיות יתר של המשקיעים לגבי עתיד החברה. בוול-סטריט ציינו כי הפופולריות של ניוזמקס בקרב קהל שמרני, במיוחד לאור בחירתו מחדש של הנשיא טראמפ, עשויה להיות גורם משמעותי בעליית המניה. עם זאת, הם מזהירים כי העדר רווחיות והסיכונים המשפטיים המשמעותיים מהווים איום ממשי על יציבות החברה לטווח הארוך.
- באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
- אינטראקטיב ברוקרס נכנסת למדד S&P 500 במקומה של וולגרינס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
משקיעים רבים משווים את ניוזמקס ל-Trump Media & Technology Group, חברת המדיה של הנשיא טראמפ, שגם היא חוותה תנודתיות רבה בשוק ההון. עם זאת, בניגוד ל-TMTG, לניוזמקס יש היסטוריה ארוכה יותר כעסק פעיל, עם נוכחות משמעותית בשוק התקשורת השמרנית.

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה
וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.
ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה
יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.
מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.
המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות
בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות.
תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.