מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר
מעבר לים

מאסק מזעזע את הסוכנויות הפדרליות; רעשי רקע או שינוי אמיתי בשוק?

הפעולות של מאסק מעוררות הרבה רעש פוליטי, אבל כוללות גם קיצוץ אמיתי במפלצת החוב הממשלתי - האם מדובר בשינוי אמיתי שיצליח לבלום סוף סוף את הגידול הלא רציונלי בחוב האמריקאי או רק שינוי קוסמטי? סימנים משוק אגרות החוב מצביעים על תחילה של אמון במהלך שיכול
ליצור מומנטום חיובי בכלכלה האמריקאית ובשוק המניות

גיא טל | (5)

השבועות הראשונים של ממשל טראמפ מתאפיינים (כצפוי?) בהרבה מאד פעלתנות והרבה הרבה מאד רעש, באופן שקשה להפריד את העיקר מהטפל, את החשוב מהצבעוני, את המהותי מהסנסציוני, במיוחד בנושאי כלכלה. מתי מכסים הם איום סרק, ומתי מדיניות כלכלית אמיתית? על מה ולפי מה בוחר טראמפ להטיל את המכסים? מה קורה עם קיצוצי המס? תעשיית הנפט והגז? האם יווצר עימות מול הפד'? מה קורה עם הבטחות הקריפטו? רשימת השאלות ארוכה, רשימת התשובות קצרה, ובינתיים תחושה של כאוס או לכל הפחות חוסר וודאות.


בתוך כל הרעש הזה בולט במיוחד אלון מאסק והגוף שהקים בהוראת טראמפ, שנועד לשפר את יעילות הממשלה על ידי חשיפת מקרי הונאה או בזבוז בזרועות הממשלה השונות וקיצוץ מאסיבי בשומנים. הגוף שנקרא DOGE מתופעל ברובו על ידי חבורה של גאוני מחשבים צעירים מתחת גיל 25. הצוות מובל דווקא על ידי עובד מבוגר יותר בעל ניסיון ומתואם היטב עם מאסק. סטיב דייויס, מהנדס חלל, עבד עם מאסק בחברת בורינג וספייסX, והוביל את מאמצי ההתייעלות בטוויטר שנרכשה אף היא על ידי מאסק. המאמצים הללו כללו ניתוח מדוקדק של כל ההוצאות כולל ביטול חוזי שכירות, ויקצוץ הוצאות מיותרות, ובעיקר פיטורים המוניים של עובדי החברה. ניכר שדייויס הביא את חלק מהשיטות האלה גם ל-DOGE. 


רוב הרעש שמיצר הגוף של מאסק בינתיים הוא פוליטי, בעיקר נושא סוכנות פדרלית קטנה (יחסית) שייעודה סיוע בנלאומי בשם USAID. לפי מה שחשף הצוות של מאסק הסוכנות עסוקה בסיוע להרבה מאד מטרות שנויות במחלוקת בציבור האמריקאי, פעלה ללא שקיפות וללא מסירת דין וחשבון ולטענתו פשוט מיותרת ויש לסגור אותה כליל. הדמוקרטים משום מה החליטו להתאבד על הגבעה הזו, ובכך מאבדים הרבה מאד נקודות בדעת הקהל. אבל למרות היקף הרעש סביב נושא הסוכנות הספציפית הזו, ולמרות שמדובר בתקציב של מדינה קטנה (44 מיליארד דולר בשנת 2024, 50 מיליארד בשנת 2023 ) לא זה מה שיפתור את בעיית החוב האמריקאי שנמדד כבר במונחים של עשרות טריליוני דולרים, לא עשרות מיליארדים. 


אז האם מדובר רק ברעש? אולי לא. ייתכן, וזה טרם הוכח, שמדובר בשינוי טקטוני שישנה סדרי עולם מבחינה מעשית (כלומר צמצום אמיתי של החוב) וגם מבחינה תודעתית (שינוי תפיסה לגבי הוצאות הממשלה). מבחינה מעשית, מאסק טרם התחיל לגעת בבורות השומן האמיתיים כמו תקציב הבטחון (מעל טריליון דולר בשנה) או הבריאות (מעל 2 טריליון). כשמאסק הכריז על היעד (קיצוץ של 2 טריליון דולר) עיתונאי הכלכלה בעיקר זלזלו. באתרי ההשקעות למיניהם פורסמו ניתוחים ידעניים שקבעו שלא ניתן לגעת ברוב מוחלט של התקציב, שלא ניתן לקצץ בבטחון או בבריאות ולכן מאסק יכול לסייע רק בשוליים. האקסיומה הזאת ש-"2 טריליון דולר נעולים בתקציב הבריאות ואי אפשר לגעת בהם" פשוט לא נכונה. הם לא לקחו בחשבון שמאסק (שלא ברור איך הוא מוצא זמן לזה בין כל חברות הענק שהוא מנהל) וצבא החנונים יעברו שורה שורה בתקציב ויבחנו כל דולר לגופו. כך, במאמץ סזיפי, ובסיוע בינה מלאכותית וגאוני מחשבים צעירים, מתגלים בורות השומן, השחיתות, חוסר היעילות וכל ההונאות למיניהן. לטענת מאסק הם חוסכים למשלמי המיסים מיליארד דולר ליום. גם אם זה נכון, וגם אם זה ימשיך כל יום בשנה בשנתיים הבאות, עדיין מדובר בפחות מטריליון דולר, רחוק מהיעד, אבל ראשית, ייתכן שכמאסק יגיע לבורות השומן האמיתיים הקצב יגבר, ושנית, גם 700 מיליארד דולר זה חסכון שלא הולך ברגל ויכול להאט את קצב תפיחת החוב בצורה משמעותית. כך, מאסק מפנה מאות מיליארדי דולרים שיאפשרו את קיצוצי המס שטראמפ מתכנן מבלי להגדיל בצורה ניכרת את הגרעון הגדול מדי.


אולי מלבד החסכון המעשי הטכני, חשוב יותר השינוי התודעתי שמייצר מאסק בשליחות טראמפ. ה"טקספייר מאני" - כספי משלם המיסים הוא מונח כמעט קדוש בארצות הברית באופן תיאורטי, אבל בפועל מעמדו נשחק מאד עם השנים, כפי שמגלים מאסק והצוות שלו. זה בין השאר, מה שגרם לחוב האמריקאי לתפוח בלי סוף בקצב חסר תקדים. כל מטרה ראויה, ללא בקרה, ללא דין וחשבון וללא שקיפות הכסף זורם כמו מים. שינוי מין בגוואמלה? הנה כמה מיליונים, לשכן מהגרים לא חוקיים במלונות פאר? בבקשה הנה 60 מיליון (השערוריה של היממה האחרונה - זה נעשה רק בשבוע שעבר בניגוד לצו של הנשיא). הדוגמאות האבסורדיות ממשיכות לזרום על ידי דוברי הממשל שנהנים למנות את כל ההוצאות המוזרות של הסוכניות הללו. זה יוצר תחושה בציבור, שבעיני הפקידים בוושינגטון, לכסף של משלמי המיסים אין באמת ערך. הדבר הזה מעורר זעם רב. התחושה היא שמצב התודעה של פקידי וושינגטון הוא שלממשלה יש עץ כסף אינסופי ואפשר להגדיל את החוב עוד ועוד עד אינסוף. מאז ימי ביל קלינטון לא נעשה שום מאמץ רציני להאט את קצב גדילת החוב, שלא לדבר על לצמצם אותו. זו הפעם הראשונה מזה זמן רב שנושא מגבלות התקציב והרצון לחסוך נמצא ממש בראש סדר היום ותופס את כל הכותרות המרכזיות. שינוי תודעה כזו יכול להיות חשוב אף יותר מעשרות או מאות מיליארדי הדולרים שאלון מאסק יצליח לחסוך בפועל בסיבוב הנוכחי. 


ישנם כמה אינדקיציות לכך שהמאמצים האלו מתחילים לשאת פרי, לפחות במישור התודעתי. המבחן הגדול ביותר הוא תשואות אגרות החוב האמריקאי, בעיקר הארוכות. אלו לא הפסיקו לטפס מאז החלו באתרי ההימורים להצביע על טראמפ כמנצח העתידי בבחירות. השקעה נגד אגרות החוב נחשבה לאחד מה"טראמפ טריידס" החזקים והמוצלחים. התשואות אכן הגיעו לשיא לאחר תחילת כהונתו של טראמפ. החששות נגעו לעלייה בחוב ובאינפלציה עקב המכסים, המלחמה בהגירה הלא חוקית וקיצוצי המס. בשבועות האחרונים המגמה מתחילה להשתנות. עדיין התשואות ברמות גבוהות יחסית, אבל בחודש האחרון התשואות על האגרות ל-10 שנים ירדו כבר בכמעט 6%, והן עומדות כעת על 4.4930% לעומת 4.8% שנרשמו באמצע ינואר.  נראה שהשוק מתחיל לתת צ'אנס למהלך של טראמפ ומאסק. 


ביום המסחר האחרון הירידה בתשואה נעצרה על רקע הערות של טראמפ במהלך סוף השבוע על כך שמאסק כנראה מצא הונאה גדולה באגרות החוב ושאולי ארצות הברית לא באמת חייבת כל כך הרבה כסף (36 טריליון נכון לעכשיו), ולא לא תצטרך לשלם הכל. התעוררו ספקולציות על כך שאולי ארצות הברית תכחיש חלק מהחוב שלה, ותהיה בסוג של חדלות פרעון מרצון. נראה שמדובר בחשש רחוק מאד. לא כל כך ברור למה הנשיא התכוון, ואיך תתכן הונאה באגרות החוב שהונפקו על ידי הממשלה. הועלו השערות שטראמפ התכוון לתשלומים או התחיבויות אחרות של משרד האוצר האמריקאי (תקציב שנתי: מעל 3 טריליון דולר) ולא לאגרות החוב הציבוריות. על כל פנים תרחיש שבו ארצות הברית מתכחשת לחובותיה נראה לא ריאלי באופן קיצוני.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, שר האוצר הנכנס סקוטי בסנט אמר בשבוע שעבר שמתווה גיוס החוב של הממשל מצביע על ירידה בגיוס החוב. ההתבטאות הגיעה לאחר שפורסם מתווה גיוס החוב הצפוי בשנה הקרובה, שהיה דומה לשנה החולפת, ולא כלל העלאה בחוב ארוך הטווח כפי שחששו בשוק. החשש הגיע כיון שבסנט עצמו התבטא נגד העלייה בגיוס החוב קצר הטווח על חשבון החוב ארוך הטווח של קודמתו בתפקיד. מכל מקום ברגע האמת הוא נוקט בשיטה דומה, כדי לא ליצור לחץ על ריבית החוב ארוך הטווח, ואולי מתוך תקווה לירידה בשיעורי הריבית בהמשך הדרך. השבוע יתקיימו כמה מכרזים להנפקת אגרות חוב במח"מים שונים - 125 מיליארד דולר ל-3 שנים, 10 שנים ו-30 שנים, ומעניין יהיה לראות את עוצמת הביקושים לחוב החדש בסוג של מבחן למגמה החדשה. 

נוסיף אידניקטור נוסף לאמון שמתחיל להיווצר במהלכים של הממשל החדש לצמצום החוב, אם כי אינדיקטור ספקולטיבי: באתרי ההימורים אונליין הסיכוים לכך שהחוב ירד בתקופת טראמפ זינקו למעל 50%. מדובר באותם אתרי הימורים שצפו את נצחונו של טראמפ, כשהסקרים עדיין היו צמודים או אפילו לטובת קאמלה האריס. חשוב להזכיר שלא מדובר באיזה כדור בדולח, והתחזיות של האתרים הללו נכזבות לא פעם, ובכל זאת מדובר באינדיקטור מעניין.


למותר לציין שירידה בתשואות היא מצויינת מכל הבחינות - הן למשקיעי האג"ח שיזכו ברווחי הון מהותיים, הן למשקיעי שוק המניות, הן למשלמי המיסים האמריקאיים והן לכלל הציבור האמריקאי. עד כה, למרות הורדות הריבית של הבנק המרכזי שהחלו כבר בספטמבר, הלחץ על אגרות החוב רק גבר, התנאים הפיננסים התהדקו, ריבית המשכנתאות המשיכה לטפס ותוקעת את שוק הדיור, וחדלות הפרעון, בעיקר בשכבות החלשות, גדלה. כל זה ישתפר לטובה אם תשואות אגרות החוב תמשכנה לרדת. 


מלבד פעולותיו של מאסק, מה עוד עושה טראמפ במישור הכלכלי? הוא נלחם ביבוא (מכסים) ובהגירה (הלא חוקית), ומנסה לצמצם את הממשלה, כולל פיטורי עשרות אלפי עובדים. במקביל הוא פועל לדה רגולציה, הקלות מס לסקטור הפרטי, עידוד ייצור אנרגיה מקומית ויייצור מקומי בכלל. כלומר, נראה שהוא מוביל את ארצות הברית לכלכלה שמבוססת פחות על ייבוא, הגירה ומגזר ממשלתי גדול ויותר לכיוון של ייצור עצמי ויוזמה פרטית. שילוב ייחודי של קפיטליזם ופרוטקציוניזם קיצוניים. נראה ששום דבר לא יעצור אותו בדרך ליעד. האם זה באמת ישפר את מצבם הכלכלי של תושבי ארצות הברית? עוד מוקדם לדעת.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אמנון 12/02/2025 07:34
    הגב לתגובה זו
    ישראל חייבת לאמץ מיד את הגישה של מאסק ולטפל בהפקרות השלטונית המושחתת עם עודף מיותר של משרדי ממשלה . עם הכספים הקואליציונים שמטרפדים צמיחה ושגשוג . עם הקיצבאות שמונעות יציאה לעבודה וללימודי ליבה . ישראל חייבת מנהיגות מקצועית ואמיצה על מנת לצאת מהבור .
  • 3.
    אנונימי 11/02/2025 19:23
    הגב לתגובה זו
    חכו שיתחיל להוציא את הבנקים למשכנתאות משימור...
  • 2.
    מאסק נראה לך טיפש (ל"ת)
    חד עין 11/02/2025 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 11/02/2025 15:13
    הגב לתגובה זו
    ובכך טראמפ מכין את מאסק למה שמאסק רוצה וטראמפ יסכים לו במקום מהומות קפיטול בסוף הקדנציהלמה כוונתי נשיאות ארהב! אם ההמשך לא יאכזב מאסק הוא נשיא ארהב אחרי טראמפ! רישמו לפניכם והתרשמו בעתיד!
  • אנונימי 11/02/2025 18:51
    הגב לתגובה זו
    מאסק לא יכול להיות נשיא ארהב כי בחוקה האמריקאית יש הגבלה שרק יליד ארהב יכול להגיש מועמדות לנשיאות וכידוע מאסק נולד בדרום אפריקה אז הוא לא יכול להיבחר
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.