ד"ר דגני: אפשר לייצר צפי מוקדם לפדיון בקניון
ישנם כיום מרכיבי החלטה רבים בקניית מוצר ובחירת המיקום לביצוע הקניות על ידי הצרכנים. באמצעים מתקדמים, ניתן להתחקות אחר מרבית התהליכים הללו, לעקוב אחריהם ולשנותם. מנהלי שיווק צריכים לגלות יותר פתיחות למעקב אחר השוק, שיוביל להצלחה במכירות, ולהבין שתמיד יש מה לחדש. כך אמרה (ד') ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת מפגש "אפדייט שיווק" שהתקיים בל.ה.ב (לימודי הכשרה בניהול), בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב.
"ניתן היום לבצע איתור ממוקד של לקוחות, הכולל פרופיל קהל יעד עיקרי למוצר, שירות או סניף מסוים ולהציג רשימת כתובות רלוונטית של קהל שעונה על הגדרת הפרופיל", אמרה דגני. לדבריה, מכון גאוקרטוגרפיה פיתח כלי חדש למדידת פוטנציאל שוק עם אומדן כוח קנייה למוצר/שירות ובדיקת שיעור מיצוי פוטנציאל מסחרי (הסתברויות) בכל מקום למוצרים ושירותים. הכלי בוחן לדוגמה: כמה אפשר למכור ממוצר כלשהו במקום מסוים? האם הפוטנציאל ממומש? איפה הכי כדאי לפתוח חנות? ועוד...
דגני התייחסה בין היתר, לנושא של פתיחת קניונים וסניפים חדשים, ואמרה כי המכון בראשו היא עומדת יכול לאמוד את פוטנציאל הפתיחה שלהם ואף להציג צפי פדיון לקניון, לסניפי רשת, לבתי קפה, בתי קולנוע ועוד. כמו כן, ניתן לאתר תחרות ולבנות פונקציות של פילוג כוח הקנייה בין נקודות מכירה קיימות (היצע מתחרה). ניתן אף 'לשתול' נקודות מכירה נוספות ובאמצעות מודל סימולציה לחזות את התנהגות הצרכנים הפוטנציאליים. המודל מבוסס על עקרונות אקונומטריים של ביקוש והיצע.
בהתייחסה לפתיחת הקניון החדש בגבעתיים, אמרה ד"ר דגני כי אחת השאלות שנשאלות בדרך-כלל, היא בנושא 'קניבליזציה', כלומר - מה תגרום פתיחת סניפים ברשת החדשה לסניפים האחרים שמחוץ לה? האם זה יביא כוח קנייה נוסף או לא? מה יקרה אם המתחרה ייכנס לשם במקומי?
דגני סבורה, כי מאחר ואין כוח קנייה חדש באזור ומאחר והיצע יוצר ביקוש, אזי שהצפי הוא לכך שחלק מהמרכזים האחרים ייפגעו, ומי שצפוי להיפגע באופן ממשי הם הקניונים הקרובים, איילון ועזריאלי.
דגני הציגה נתונים לפיהם באזור הכולל את גבעתיים, רמת גן, קרית אונו והסביבה ? כ-45 אחוז מהתושבים מבצעים כיום קניות בקניון איילון. כ-15-20 אחוז מהתושבים קונים בקניונים הבאים: ארנה, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, קניון עזריאלי ודיזנגוף סנטר.
לדבריה, אחד היתרונות של קניון גבעתיים הוא שהוא מאוד נוח, יש לו היצע רב במרחק הליכה קצר יחסית. "לקניון ארנה, לדוגמה, מגיעים כ-60 אלף איש בשבתות, אבל הוא לא מוכר מספיק. על אף שקניון ארנה מושך קהל רב, תמהיל החנויות דורש שיפור מאחר ואינו מתאים לאוכלוסייה שמגיעה אליו".
ד"ר דגני התייחסה גם לתחום נוסף שתפס תאוצה לאחרונה: שוק התרופות ללא מרשם (OTC). בין השאלות שעולות בהקשר זה, הן: האם ההיצע ייצר ביקוש וכמה? בכמה תגדל ההוצאה של משק בית על תרופות? האם תהיה נאמנות צרכן לנקודת מכירה מסוימת? האם הקנייה תהיה מתוכננת או מזדמנת?
לשאלה, האם אכן צפויה מהפיכה שיווקית בשוק התרופות ללא מרשם, משיבה דגני: "אין כאן מהפיכות של ממש. המהפכות השיווקיות היחידות שהיו לנו בעשור האחרון, כפי שאני רואה אותן, הן: המהפכה הסלולארית שנתנה מענה לצורך, תוך השקעות מרובות בפרסום. כמו כן, מהפכת קנייה ברשתות מזון גדולות ומהפכת ה'יופלה', שבין היתר הביאה לשכחה של מותגים כמו 'אמי' ו'שלי'. בשוק התרופות ללא מרשם ? לא צפויה מהפכה שיווקית".
לגבי הפער בין קנייה לבין שימוש, ציינה ד"ר דגני כי "להערכתנו, גידול בנפח המכירות לא יהיה בפרופורציה לשימוש. מי שייהנו מכך הן חברות התרופות".
מה צפוי לתחום הפרסום בשוק התרופות ללא מרשם? לדברי ד"ר דגני, עוגת הפרסום תגדל וייכנסו הרבה מותגים. "כיום רמת המודעות בציבור לחברות התרופות היא נמוכה מאוד, כ 2-5 אחוז בלבד מכירים יצרנים באופן בלתי נעזר. לפיכך, פרסום נכון יהיה כזה שישים דגש על שמות החברות היצרניות ולא על המוצרים עצמם. כמו כן, יש להגדיל את נתח שוק הפרסום למגזרים. לדוגמה, עולים מבריה"מ הם בעלי מודעות גבוהה לבריאות ותרופות. חרדים, בעלי ביקוש סלקטיבי ? בעיקר לילדים. ערבים ? שוק גדול וחסר מודעות באופן יחסי, שכדאי לפנות אליו".
דגני מציינת, כי כיום בכל רגע נתון אנו נחשפים לכ-80 פרסומות, ורמת הזיכרון של פרסומות בקרב הציבור נמוכה מאוד (כ 2-10 אחוז זכירה בלתי נעזרת). "יש קשר חשוב בין משך הזיכרון לשימוש במוצר. פרסומות זכירות הן פרסומות בעלות שיר או מלל קליט", אמרה דגני ונתנה כדוגמה את הפרסומות ל"קלגרון" ו"מגה גלופלקס".
פרופ' יואב גנזך מהפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א הציג במפגש כמה ניסויים שבדקו התנהגות ושינוי עמדה בקרב צרכנים. לדבריו, ניתן להביא אנשים להתנהגות שנוגדת את עמדת הצרכנים בנוגע למוצר/שירות מסוים, ואז בגלל 'דיסוננס קוגנטיבי' (פער בין עמדה להתנהגות שיוצר תחושה לא נוחה), הם ישנו את עמדתם. "ניתן כיום להשתמש באמצעים לחיזוק ושינוי עמדות", אומר פרופ' גנזך. "אחת הדוגמאות לכך, היא הצגת מסרים במונחים של רווח לעומת מונחים של הפסד לצרכן. צרכן שמקבל מסר לפיו עלול להיגרם לו הפסד כתוצאה מאי שימוש במוצר כלשהו, יושפע יותר ממסר כזה מאשר ממסר שאומר מה הוא יוכל להרוויח אם ישתמש באותו מוצר".
"שימוש במסרים שליליים או מסרים של הפסד הם די מעטים, ולכן גם יותר בולטים ובדרך כלל זכורים טוב יותר בקרב הצרכנים. יחד עם זאת, השימוש במסרים כאלו די מוגבל, שכן במרבית המקרים מהות המסר 'נדבקת' למוצר עצמו, ולכן מסר שלילי עשוי לגרום לתפיסה שלילית של המוצר".
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
