ד"ר דגני: אפשר לייצר צפי מוקדם לפדיון בקניון
ישנם כיום מרכיבי החלטה רבים בקניית מוצר ובחירת המיקום לביצוע הקניות על ידי הצרכנים. באמצעים מתקדמים, ניתן להתחקות אחר מרבית התהליכים הללו, לעקוב אחריהם ולשנותם. מנהלי שיווק צריכים לגלות יותר פתיחות למעקב אחר השוק, שיוביל להצלחה במכירות, ולהבין שתמיד יש מה לחדש. כך אמרה (ד') ד"ר רינה דגני, מנכ"ל מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת מפגש "אפדייט שיווק" שהתקיים בל.ה.ב (לימודי הכשרה בניהול), בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב.
"ניתן היום לבצע איתור ממוקד של לקוחות, הכולל פרופיל קהל יעד עיקרי למוצר, שירות או סניף מסוים ולהציג רשימת כתובות רלוונטית של קהל שעונה על הגדרת הפרופיל", אמרה דגני. לדבריה, מכון גאוקרטוגרפיה פיתח כלי חדש למדידת פוטנציאל שוק עם אומדן כוח קנייה למוצר/שירות ובדיקת שיעור מיצוי פוטנציאל מסחרי (הסתברויות) בכל מקום למוצרים ושירותים. הכלי בוחן לדוגמה: כמה אפשר למכור ממוצר כלשהו במקום מסוים? האם הפוטנציאל ממומש? איפה הכי כדאי לפתוח חנות? ועוד...
דגני התייחסה בין היתר, לנושא של פתיחת קניונים וסניפים חדשים, ואמרה כי המכון בראשו היא עומדת יכול לאמוד את פוטנציאל הפתיחה שלהם ואף להציג צפי פדיון לקניון, לסניפי רשת, לבתי קפה, בתי קולנוע ועוד. כמו כן, ניתן לאתר תחרות ולבנות פונקציות של פילוג כוח הקנייה בין נקודות מכירה קיימות (היצע מתחרה). ניתן אף 'לשתול' נקודות מכירה נוספות ובאמצעות מודל סימולציה לחזות את התנהגות הצרכנים הפוטנציאליים. המודל מבוסס על עקרונות אקונומטריים של ביקוש והיצע.
בהתייחסה לפתיחת הקניון החדש בגבעתיים, אמרה ד"ר דגני כי אחת השאלות שנשאלות בדרך-כלל, היא בנושא 'קניבליזציה', כלומר - מה תגרום פתיחת סניפים ברשת החדשה לסניפים האחרים שמחוץ לה? האם זה יביא כוח קנייה נוסף או לא? מה יקרה אם המתחרה ייכנס לשם במקומי?
דגני סבורה, כי מאחר ואין כוח קנייה חדש באזור ומאחר והיצע יוצר ביקוש, אזי שהצפי הוא לכך שחלק מהמרכזים האחרים ייפגעו, ומי שצפוי להיפגע באופן ממשי הם הקניונים הקרובים, איילון ועזריאלי.
דגני הציגה נתונים לפיהם באזור הכולל את גבעתיים, רמת גן, קרית אונו והסביבה ? כ-45 אחוז מהתושבים מבצעים כיום קניות בקניון איילון. כ-15-20 אחוז מהתושבים קונים בקניונים הבאים: ארנה, קניון שבעת הכוכבים בהרצליה, קניון עזריאלי ודיזנגוף סנטר.
לדבריה, אחד היתרונות של קניון גבעתיים הוא שהוא מאוד נוח, יש לו היצע רב במרחק הליכה קצר יחסית. "לקניון ארנה, לדוגמה, מגיעים כ-60 אלף איש בשבתות, אבל הוא לא מוכר מספיק. על אף שקניון ארנה מושך קהל רב, תמהיל החנויות דורש שיפור מאחר ואינו מתאים לאוכלוסייה שמגיעה אליו".
ד"ר דגני התייחסה גם לתחום נוסף שתפס תאוצה לאחרונה: שוק התרופות ללא מרשם (OTC). בין השאלות שעולות בהקשר זה, הן: האם ההיצע ייצר ביקוש וכמה? בכמה תגדל ההוצאה של משק בית על תרופות? האם תהיה נאמנות צרכן לנקודת מכירה מסוימת? האם הקנייה תהיה מתוכננת או מזדמנת?
לשאלה, האם אכן צפויה מהפיכה שיווקית בשוק התרופות ללא מרשם, משיבה דגני: "אין כאן מהפיכות של ממש. המהפכות השיווקיות היחידות שהיו לנו בעשור האחרון, כפי שאני רואה אותן, הן: המהפכה הסלולארית שנתנה מענה לצורך, תוך השקעות מרובות בפרסום. כמו כן, מהפכת קנייה ברשתות מזון גדולות ומהפכת ה'יופלה', שבין היתר הביאה לשכחה של מותגים כמו 'אמי' ו'שלי'. בשוק התרופות ללא מרשם ? לא צפויה מהפכה שיווקית".
לגבי הפער בין קנייה לבין שימוש, ציינה ד"ר דגני כי "להערכתנו, גידול בנפח המכירות לא יהיה בפרופורציה לשימוש. מי שייהנו מכך הן חברות התרופות".
מה צפוי לתחום הפרסום בשוק התרופות ללא מרשם? לדברי ד"ר דגני, עוגת הפרסום תגדל וייכנסו הרבה מותגים. "כיום רמת המודעות בציבור לחברות התרופות היא נמוכה מאוד, כ 2-5 אחוז בלבד מכירים יצרנים באופן בלתי נעזר. לפיכך, פרסום נכון יהיה כזה שישים דגש על שמות החברות היצרניות ולא על המוצרים עצמם. כמו כן, יש להגדיל את נתח שוק הפרסום למגזרים. לדוגמה, עולים מבריה"מ הם בעלי מודעות גבוהה לבריאות ותרופות. חרדים, בעלי ביקוש סלקטיבי ? בעיקר לילדים. ערבים ? שוק גדול וחסר מודעות באופן יחסי, שכדאי לפנות אליו".
דגני מציינת, כי כיום בכל רגע נתון אנו נחשפים לכ-80 פרסומות, ורמת הזיכרון של פרסומות בקרב הציבור נמוכה מאוד (כ 2-10 אחוז זכירה בלתי נעזרת). "יש קשר חשוב בין משך הזיכרון לשימוש במוצר. פרסומות זכירות הן פרסומות בעלות שיר או מלל קליט", אמרה דגני ונתנה כדוגמה את הפרסומות ל"קלגרון" ו"מגה גלופלקס".
פרופ' יואב גנזך מהפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א הציג במפגש כמה ניסויים שבדקו התנהגות ושינוי עמדה בקרב צרכנים. לדבריו, ניתן להביא אנשים להתנהגות שנוגדת את עמדת הצרכנים בנוגע למוצר/שירות מסוים, ואז בגלל 'דיסוננס קוגנטיבי' (פער בין עמדה להתנהגות שיוצר תחושה לא נוחה), הם ישנו את עמדתם. "ניתן כיום להשתמש באמצעים לחיזוק ושינוי עמדות", אומר פרופ' גנזך. "אחת הדוגמאות לכך, היא הצגת מסרים במונחים של רווח לעומת מונחים של הפסד לצרכן. צרכן שמקבל מסר לפיו עלול להיגרם לו הפסד כתוצאה מאי שימוש במוצר כלשהו, יושפע יותר ממסר כזה מאשר ממסר שאומר מה הוא יוכל להרוויח אם ישתמש באותו מוצר".
"שימוש במסרים שליליים או מסרים של הפסד הם די מעטים, ולכן גם יותר בולטים ובדרך כלל זכורים טוב יותר בקרב הצרכנים. יחד עם זאת, השימוש במסרים כאלו די מוגבל, שכן במרבית המקרים מהות המסר 'נדבקת' למוצר עצמו, ולכן מסר שלילי עשוי לגרום לתפיסה שלילית של המוצר".

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- יורחבו תנאי הפטור ממס לקופות גמל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.