מרב מיכאלי
צילום: צילום מסך המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו
דעה

10 המשימות החשובות ביותר שצריכה לעשות שרת התחבורה החדשה

הממשלה החדשה אמנם מקוטבת אידיאולוגית אבל בתחום התחבורה יש לא מעט רפורמות ושינויים לרווחת הציבור הישראלי - שאפשר וצריך לקדם. הנה הרשימה לידיעתה וטיפולה של שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי

בתוך ממשלה מקוטבת אידיאולוגית ניצב משרד חשוב שניתן לחולל בו מהלכים משמעותיים מאוד. שרת התחבורה מרב מיכאלי נכנסה לתפקיד טכני ומאתגר מאוד מצד אחד ומצד שני מאויים על ידי אינטרסים רבים המנוגדים לטובת הציבור.

ההצהרות הראשונות של השרה מצביעות על כיוונים חיוביים מאוד, במיוחד בתחום של רשתות מטרופוליניות ותחבורה שיתופית. יחד עם איחולי הצלחה בתפקיד אציג כאן את עשר המשימות החשובות בתחום התחבורה:

 

 

ליישם נוהל חדש לבחינת פרוייקטים תחבורתיים

דרושה רפורמה בצורה בה פרוייקטים תחבורתיים בישראל מאושרים, נוהל פרויקטים לתחבורה שנכתב במשרד התחבורה אינו דורש את כל הבדיקות הנדרשות, ואינו מציג חלופות רבות. במקביל, פרוייקטים  תחבורתיים רבים, שאינם כדאיים מצליחים לדלג מעל המשוכה ולהיות מבוצעים. תהליך התכנון של הפרוייקטים ואופן מימונם אינו שקוף דיו ואינו דורש הצגת חלופות באופן הוגן ואיכותי.

 

לעבור ממודל של מיסוי דלק למיסוי נסועה

מודל מיסוי הרכב כולל היום שלושה מיסים עיקריים: מס קניה, אגרות ובלו (מס הדלק). צורת מיסוי זו אינה תואמת את האינטרס הלאומי של צמצום השימוש ברכב והפחתת הזיהום והפקקים. לכך יש להוסיף שמעבר הדרגתי לרכבים חשמליים יאיין את מיסוי הדלק ויפגע הן בהכנסות ממסים והן בתמריצים לעבור לתחבורה ציבורית וחליפית.

 

לשנות את מודל המכרזים בתחבורה ציבורית

מודל ההפעלה של התחבורה הציבורית בישראל מורכב ממודל מסורבל מדי למכרזים ארוכי טווח, לא גמישים שאינו מאפשר התאמה של השירות לצרכי הלקוחות. מכרזים פשוטים יותר, קצרי טווח וגמישים יותר יאפשרו מתן שירות טוב יותר לנוסעים.

 

לאפשר תחבורה שיתופית ולבטל את קרטל המוניות

קרטל המספרים הירוקים פוגע כיום בכולם, בנהגים שצריכים לשכור מונית במחיר גבוה, בלקוחות שמשלמים מחירים גבוהים על נסיעה, ביזמים שלא יכולים לתרום לכלכלה, במובטלים שיכולים לעבוד בתחום ההסעות השיתופיות ובציבור כולו. יש לאפשר כניסה של תחבורה שיתופית לישראל כמקובל בעולם, תוך מתן פיצוי סביר לבעלי המספרים הירוקים.

 

להחזיר את השליטה בשערי הכניסה של המדינה לידי המדינה

"ועדי השאלטר" ברשות שדות התעופה והנמלים מייקרים מאוד את המחיה בישראל, פוגעים ביזמות וביצוא ומטילים "מס" על הנכנסים והיוצאים מנתב"ג, ישראל צריכה להחזיר לעצמה את השליטה בנמלים היבשתיים והאווירים, להמשיך בהפרטת הנמלים ולאסור שביתה במפעלים חיוניים אלה.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

להקים רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית

התחבורה הציבורית בישראל סובלת מריכוזיות גבוהה במיוחד, הזזה של תחנת אוטובוס בכמה מטרים, צעדים כמו עדכון תדירות קו או שינוי מסלול דורשים בירוקרטיה מיותרת ממשרד התחבורה, במקום שיהיו באחריות הרשויות המטרופוליניות, הקשובות וקרובות יותר לאזרח.

 

להעלות את מחיר החניה ברחוב

עיריות רבות בישראל הן גירעוניות, ולמרות זאת נמנע מהן לצבור הכנסות מהנכס העיקרי שלהן, חניות הרחוב. העלאת מחירי החניה ברחוב תגדיל את תחלופת הרכבים, תעזור למסחר, תעודד מעבר לתחבורה ציבורית ותעזור לעיריות להתחזק תקציבית ומשילותית. בנוסף, יש במיסוי חניה אלמנט של צדק חברתי, בו מופסק סבסוד של בעלי רכבים על ידי חסרי הרכב.

 

לעשות רפורמה בתווי החניה

עיריות רבות בוחרות לחלק לתושביהן תווי חניה המאפשרים חניה ללא תשלום ברחבי העיר. גם כאן ההכנסה הגבוהה הנמנעת מהעירייה מסבסדת בעלי רכבים.

 

לגבות מס אמת על חניה במקום העבודה

כאשר עובד מקבל שי לחג, או הטבה בכרטיס מסעדות נטען ישנה זקיפה לצרכי מס, כלומר, העובד משלם את המס כאילו ההטבה היתה שכר. אבל כאשר המעסיק משלם עבור חניה לעובד, ההטבה פטורה ממס. יש כאן בעייתיות כפולה, מדובר גם בהטבה רגרסיבית, כלומר זו הטבה שהעשירים נהנים ממנה יותר וגם מדובר בעידוד עקיף לשימוש ברכב.

 

להעביר רפורמת טסט בשנתיים

במדינת ישראל קיימת חובה לבצע טסט לרכב פעם בשנה, זו תקנה התואמת את מצב הרכבים בשנות ה70 וה80. כיום הרכבים איכותיים יותר, ומרבית מדינות המערב עברו לטסטים דו-שנתיים. רפורמה בטסטים תחסוך למשק מיליוני שעות עבודה בשנה ועשרות מיליוני שקלים.

 

עשרת הצעדים האלו מעשיים, צודקים ויעילים. הם כנראה יזכו להתנגדויות מצד סקטורים מסוימים אבל צפויים לזכות להסכמה רחבה בציבור. 

 

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    גיל 28/07/2021 11:17
    הגב לתגובה זו
    תוארה של מיכאלי הוא "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים". בישראל אין בטיחות בדרכים, ובזה צריך לטפל הרבה לפני "טסט פעם בשנתיים". עדיף היה שה"חוקר בפורום קהלת המתמחה בתחום התחבורה" יתמחה בתחומים אחרים.
  • 22.
    ישראל 08/07/2021 00:56
    הגב לתגובה זו
    מתי תופעל הרכבת לירושלים בימי ששי.
  • 21.
    חחח 04/07/2021 01:29
    הגב לתגובה זו
    תוך שלושה חודשים הממשלה תעיף אותה בגלל עומס על בתי המשפט. אין לכם מושג איזה ציבור מטורלל וקשה נהגי המוניות צריך להתעסק. רק תחבורה מיבורית ראויה כולל סופי שבוע תביא לפתרון.
  • 20.
    אבי 03/07/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
    הרבה רעיונות נחמדים יותר ונחמדים פחות אבל בתכלס פיספסת בענק ! מטרו מנהריה לאשקלון ! פותר שתי בעיות אקוטיות תחבורה ודיור ההשקעה תחזיר את עצמה תוך שנים בודדות מטרו תת קרקעי מאשקלון לנהריה ! מאשקלון לחיפה האדמה היא חולית והמשימה פשוטה וזולה מחיפה לנהריה האדמה סלעית אבל זהו קטע קטן יחסית רוב בעיות התחבורה יפתרו וגם רוב בעיות המגורים שתי בעיות אקוטיות נפתרות בפרויקט אחד ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך שנים בודדות
  • 19.
    שפי 03/07/2021 16:56
    הגב לתגובה זו
    כמות המטבעת בכדת החמרית, מקשקשת,מרעשת מצלצלת.אין קשר לשרה יש קשר לצרה גדולה.
  • 18.
    משה 03/07/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    1.כביש דו מסלולי לאילת למנוע הרוגי תאונות כל שנה. 2.הוספת נתיבים נוספים בין חיפה לנתניה שזה 50 שנה לא התווסף נתיב. 3.להוסיף נתיבים בין הקריות לעכו ונהריה שזה 50.שנה לא התווסף נתיב. 4.לשחרר את הפקקים בין נתניה לתל אביב משום מה מתייחסים לזה כאל גזירת גורל.
  • 17.
    נמרוד לוחם הצדק 03/07/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    כמובן כל בעל רכב ישמח לשלם יותר על חניה. איך לא חשבו על זה קודם
  • 16.
    אוהב עמו 03/07/2021 07:37
    הגב לתגובה זו
    להחזיר את הקטנןעים למערכת החוקים של מדינת ישראל: יעצרו באדום. לא ירכבו על מדרכות. לא ישתמשן במעברי חציה כנתיב. לא יעקפו מימין. די עם הברדק על נכביש.
  • 15.
    חיים 02/07/2021 18:11
    הגב לתגובה זו
    מקום המדינה המדינה גבתה כסף על רשיון להסעת נוסעים ועכשו כולם יסיעו נוסעים ללא רשיון פתאום לא צריך רשיון להסיע נוסעים אז להחזיר כסף על המספר וגם להחזיר את הכסף שהמדינה לקחה על רשיון להסעת נוסעים
  • 14.
    מהנדס אזרחי 02/07/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
    ודוקא נושאים תחבורתיים מרכזיים לא צויינו כלל.
  • 13.
    מאי 02/07/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
    זה מאוד נחמד כל האנטי רכב פרטי הזה שאתה כותב פה אבל לפני כל הדברים שכחת לרשום רכבות!!! הנה אני המתוסכלת שצריכה רכבת ביום שישי או שבת אבל לא יכולה כי קטעו את החיבור בין המרכז לצפון לא מבינה איך התחבורה הציבורית פה כזאת פחחחחח
  • 12.
    מיסוי לפי נסועה? שוב הפריפריה ועסקים קטנים ישלמו את המ. (ל"ת)
    קרמר 01/07/2021 23:57
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    צפונבונועה 01/07/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    נראה שהכותב לא השתמש בתחבצ לאחרונה. התדירות נמוכה מאוד, אין מסםיק קווים ומיקומי התחנות לא נוחים ולא מספיק זמינים. הרכבת לא נוסעת מפונה בימי שישי מאז הקורונה. למה? ולמה אין תחבצ בשבת? הכפיה נמאסה. ולהקשות על בעלי רכבים מבלי להכין תשתית הולמת לחלופה, זה חסר הגיון ועושק מוחלט.
  • 10.
    יהודי פשוט 01/07/2021 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא קראתי ולו מילה אחת על שיטת הניקוד, לא הקלות לנכים בתחום התעסוקה שמאחרי ההגה, אפילו לא להיות נהג מונית על רכב פרט, בקיצר הכותב שמתגאה בתואר שלו לא מחדש כלום ושום דבר כנראה יותר בכיוון של לחפש עבודה אצל נסיכת הכפור מהרכבות
  • 9.
    גלים בטבע 01/07/2021 19:19
    הגב לתגובה זו
    וגם סבסוד חניה חינם במקומות עבודתם. גם במחיר שביתה ארוכה.
  • 8.
    איציק 01/07/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהכתב אומר אובר נסיעה שיתופית הוא לא מבין כלום . אובר לא נסיעה שיתופית
  • 7.
    טסט פעם בשנתיים מבורך וכל ענין בדיקת הראיה מיותר (ל"ת)
    ארי 01/07/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הכי חשוב שכחתם - הקמת שדה תעופה בנבטים . (ל"ת)
    דן 01/07/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איתן 01/07/2021 16:10
    הגב לתגובה זו
    אישה שכל דבר בעולם היא מפרשת לפי פמיניזים טיפשי וגם שקרי (נשים עם זכיות יתר ומרוויחות יותר מוכן להוכיח זאת ) אז לפי מירב מיכאלי למה יש מלחמות - בגלל גברים למה ערבי עושה לינץ בעיית טוסטרון וזהו הסברנו הכול ,,,, אגב למה יש פקקקים במשרה החדשה כי גברים נוהגים ברכב הפרטי להוכיח מאצואיזים - זהו !!!
  • על מילה בול פקה פקה גברת מיכאלי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/07/2021 19:03
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 01/07/2021 16:36
    הגב לתגובה זו
    לנושא הזה צריכה להיות שרה עם ביי-ים גדולות .
  • אבי 02/07/2021 21:50
    צריכהנראש פתוח
  • היא צריכה גם השכלה ונסיון בניהול או כלכלה שאין לה בכלל. (ל"ת)
    למען האמת 02/07/2021 15:49
  • 4.
    דבר 1 01/07/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
    בחלק מהמקומות שמו תחנות אוטובוס " אלקטרוניות " . לא צריך את זה . צריך תחנה רגילה עם גג סולארי גדול . שמאפשר הצללה על הנוסע שממתין בתחנה , וגם הגג יכול לייצר חשמל ואולי התחנה תחזיר את ההשקעה על הגג עם הזמן .
  • דרור 01/07/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    ובעיקר אוטובוסים חשמליים בזמינות גבוהה .
  • 3.
    ג'וני 01/07/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    לשפר את התחבורה הציבורית בארץ - יותר נתצ עם אכיפה רצינית יותר אני אישית מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל עם זמני המתנה של 20-30 דקות, וללא נתצים בחלק מהדרכים אין לי שום אפשרות מלבד לקחת את הרכב לעבודה
  • 2.
    שמעון 01/07/2021 14:56
    הגב לתגובה זו
    רוב הישראלים יכולים ברוב הנסיעות שלהם ללכת ברגל או לרכב, השרשה של ספורט ותנועה מגיל צעיר, יחד עם עידוד רכיבה על אופניים בכוח הגוף, תהיה בריאה גם לסביבה וגם לאדם.
  • 1.
    רונן 01/07/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    הנושא העיקרי שגורם לתאונות דרכים ולמוות, חייבים לפתור זו במהרה וקיים פיתרון מעולה שכבר עלה לדיונים בכנסת. רק נשאר לאשרו ולהכניס אותו כחובה ברגולציה וכמות התאונות וההרוגים תרד משמעותית. מקווה שהיא זו שתגדיל ראש ותכניס את המכשיר של סייברוואן לרגולציה ותציל חיים
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אייל גפני; קרדיט: אוהד רומנואייל גפני; קרדיט: אוהד רומנו

וואן זירו נלחץ מבנק אש ומשיק מסלול חדש - הגדולים עדיין אדישים

הבנק הדיגיטלי וואן זירו מציע פטור מעמלות ושירותים ייעודיים לעצמאים, על רקע השקת הבנק החדש אש של ניר צוק - האם הבנקים הקטנים יאכלו אחד את השני כשהגדולים יחייכו מהצד?

מנדי הניג |

בנק ONE ZERO הכריז היום על השקת מסלול בנקאי חדש לעצמאים, שכולל שירותים ייעודיים כמו הפקת חשבוניות דיגיטליות, ניהול מע"מ, פטור מעמלות עו"ש ומט"ח, וממשק דיגיטלי לניהול פעילות עסקית וכל זה ללא עלות חודשית. לפי הבנק, מדובר בחבילת שירותים שעשויה לחסוך לעצמאי למעלה מ־3,000 שקל בשנה.

המסלול מבוסס על שיתוף פעולה עם חברת FINBOT, שמספקת את הפלטפורמה לניהול הפעילות העסקית דרך האפליקציה FINBOT SMART. כך לדוגמה, בכל תקבול שמתקבל לחשבון, המערכת תזהה אוטומטית את הצורך בתשלום מע"מ, תציע להפריש 18% מהסכום לפיקדון יומי ייעודי, ותאפשר גם לצבור ריבית על כספי המע"מ בנוסף להתראות שוטפות על המצב התזרימי של כל החשבונות במקום אחד.

קניבליזציה בין הבנקים הקטנים?

זה מגיע בעיתוי טעון במיוחד: ימים ספורים לאחר ההשקה הרשמית של בנק אש. המסלול החדש של וואן זירו הוא כנראה יותר אילוץ מיוזמה. וואן זירו, נאבק יותר משלוש שנים כדי לבסס את עצמו כבנק משמעותי מול הענקיים ואז מגיע בנק אש שאולי הוא עדיין לא איום אמיתי אבל הוא בהחלט מצליח לייצר רעש, ועושה זאת עם אג’נדה לוחמנית, ואפילו עקיצות ישירות מהיזם הראשי - בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות.

במעמד השקת הבנק החדש, הביקורת הייתה ישירה וחסרת עכבות מצד אחד מהמייסדים, יזם ההייטק ניר צוק: "לא יודע למה מישהו חשב שזה יעבוד", הוא אמר כשהוא התייחס למודל המנוי החודשי של וואן זירו. לדבריו, “וואן זירו החליטו שהם כמו נטפליקס או חדר כושר. אנחנו בבנק אש באים עם מודל אחר לגמרי אנחנו מחלקים חצי מהרווחים עם הלקוחות. לא גובים עמלות עו"ש, לא דמי מנוי, וכל שקל שמופקד אצלנו הבנק מרוויח חצי ממנו והלקוח חצי. זה הוגן, וזה שקוף".

הוא לא סיים רק במודל העסקי ותקף גם את התשתית הטכנולוגית של וואן זירו: "הם בחרו במערכת ליבה הודית בת 40 שנה, יקרה ולא מותאמת. אצלנו המערכת נבנתה מקצה לקצה על ידי הייטק ישראלי, רזה וזול". בנוסף לזה צוק ציין שוואן זירו "שרף כבר כ־890 מיליון שקל מתוך המימון שגייס", בעוד שבבנק אש, לדבריו, "רוב הכסף עוד נמצא בקופה".