מרב מיכאלי
צילום: צילום מסך המכון הישראלי לדמוקרטיה ומאקו
דעה

10 המשימות החשובות ביותר שצריכה לעשות שרת התחבורה החדשה

הממשלה החדשה אמנם מקוטבת אידיאולוגית אבל בתחום התחבורה יש לא מעט רפורמות ושינויים לרווחת הציבור הישראלי - שאפשר וצריך לקדם. הנה הרשימה לידיעתה וטיפולה של שרת התחבורה החדשה מרב מיכאלי

בתוך ממשלה מקוטבת אידיאולוגית ניצב משרד חשוב שניתן לחולל בו מהלכים משמעותיים מאוד. שרת התחבורה מרב מיכאלי נכנסה לתפקיד טכני ומאתגר מאוד מצד אחד ומצד שני מאויים על ידי אינטרסים רבים המנוגדים לטובת הציבור.

ההצהרות הראשונות של השרה מצביעות על כיוונים חיוביים מאוד, במיוחד בתחום של רשתות מטרופוליניות ותחבורה שיתופית. יחד עם איחולי הצלחה בתפקיד אציג כאן את עשר המשימות החשובות בתחום התחבורה:

 

 

ליישם נוהל חדש לבחינת פרוייקטים תחבורתיים

דרושה רפורמה בצורה בה פרוייקטים תחבורתיים בישראל מאושרים, נוהל פרויקטים לתחבורה שנכתב במשרד התחבורה אינו דורש את כל הבדיקות הנדרשות, ואינו מציג חלופות רבות. במקביל, פרוייקטים  תחבורתיים רבים, שאינם כדאיים מצליחים לדלג מעל המשוכה ולהיות מבוצעים. תהליך התכנון של הפרוייקטים ואופן מימונם אינו שקוף דיו ואינו דורש הצגת חלופות באופן הוגן ואיכותי.

 

לעבור ממודל של מיסוי דלק למיסוי נסועה

מודל מיסוי הרכב כולל היום שלושה מיסים עיקריים: מס קניה, אגרות ובלו (מס הדלק). צורת מיסוי זו אינה תואמת את האינטרס הלאומי של צמצום השימוש ברכב והפחתת הזיהום והפקקים. לכך יש להוסיף שמעבר הדרגתי לרכבים חשמליים יאיין את מיסוי הדלק ויפגע הן בהכנסות ממסים והן בתמריצים לעבור לתחבורה ציבורית וחליפית.

 

לשנות את מודל המכרזים בתחבורה ציבורית

מודל ההפעלה של התחבורה הציבורית בישראל מורכב ממודל מסורבל מדי למכרזים ארוכי טווח, לא גמישים שאינו מאפשר התאמה של השירות לצרכי הלקוחות. מכרזים פשוטים יותר, קצרי טווח וגמישים יותר יאפשרו מתן שירות טוב יותר לנוסעים.

 

לאפשר תחבורה שיתופית ולבטל את קרטל המוניות

קרטל המספרים הירוקים פוגע כיום בכולם, בנהגים שצריכים לשכור מונית במחיר גבוה, בלקוחות שמשלמים מחירים גבוהים על נסיעה, ביזמים שלא יכולים לתרום לכלכלה, במובטלים שיכולים לעבוד בתחום ההסעות השיתופיות ובציבור כולו. יש לאפשר כניסה של תחבורה שיתופית לישראל כמקובל בעולם, תוך מתן פיצוי סביר לבעלי המספרים הירוקים.

 

להחזיר את השליטה בשערי הכניסה של המדינה לידי המדינה

"ועדי השאלטר" ברשות שדות התעופה והנמלים מייקרים מאוד את המחיה בישראל, פוגעים ביזמות וביצוא ומטילים "מס" על הנכנסים והיוצאים מנתב"ג, ישראל צריכה להחזיר לעצמה את השליטה בנמלים היבשתיים והאווירים, להמשיך בהפרטת הנמלים ולאסור שביתה במפעלים חיוניים אלה.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

להקים רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית

התחבורה הציבורית בישראל סובלת מריכוזיות גבוהה במיוחד, הזזה של תחנת אוטובוס בכמה מטרים, צעדים כמו עדכון תדירות קו או שינוי מסלול דורשים בירוקרטיה מיותרת ממשרד התחבורה, במקום שיהיו באחריות הרשויות המטרופוליניות, הקשובות וקרובות יותר לאזרח.

 

להעלות את מחיר החניה ברחוב

עיריות רבות בישראל הן גירעוניות, ולמרות זאת נמנע מהן לצבור הכנסות מהנכס העיקרי שלהן, חניות הרחוב. העלאת מחירי החניה ברחוב תגדיל את תחלופת הרכבים, תעזור למסחר, תעודד מעבר לתחבורה ציבורית ותעזור לעיריות להתחזק תקציבית ומשילותית. בנוסף, יש במיסוי חניה אלמנט של צדק חברתי, בו מופסק סבסוד של בעלי רכבים על ידי חסרי הרכב.

 

לעשות רפורמה בתווי החניה

עיריות רבות בוחרות לחלק לתושביהן תווי חניה המאפשרים חניה ללא תשלום ברחבי העיר. גם כאן ההכנסה הגבוהה הנמנעת מהעירייה מסבסדת בעלי רכבים.

 

לגבות מס אמת על חניה במקום העבודה

כאשר עובד מקבל שי לחג, או הטבה בכרטיס מסעדות נטען ישנה זקיפה לצרכי מס, כלומר, העובד משלם את המס כאילו ההטבה היתה שכר. אבל כאשר המעסיק משלם עבור חניה לעובד, ההטבה פטורה ממס. יש כאן בעייתיות כפולה, מדובר גם בהטבה רגרסיבית, כלומר זו הטבה שהעשירים נהנים ממנה יותר וגם מדובר בעידוד עקיף לשימוש ברכב.

 

להעביר רפורמת טסט בשנתיים

במדינת ישראל קיימת חובה לבצע טסט לרכב פעם בשנה, זו תקנה התואמת את מצב הרכבים בשנות ה70 וה80. כיום הרכבים איכותיים יותר, ומרבית מדינות המערב עברו לטסטים דו-שנתיים. רפורמה בטסטים תחסוך למשק מיליוני שעות עבודה בשנה ועשרות מיליוני שקלים.

 

עשרת הצעדים האלו מעשיים, צודקים ויעילים. הם כנראה יזכו להתנגדויות מצד סקטורים מסוימים אבל צפויים לזכות להסכמה רחבה בציבור. 

 

תגובות לכתבה(30):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    גיל 28/07/2021 11:17
    הגב לתגובה זו
    תוארה של מיכאלי הוא "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים". בישראל אין בטיחות בדרכים, ובזה צריך לטפל הרבה לפני "טסט פעם בשנתיים". עדיף היה שה"חוקר בפורום קהלת המתמחה בתחום התחבורה" יתמחה בתחומים אחרים.
  • 22.
    ישראל 08/07/2021 00:56
    הגב לתגובה זו
    מתי תופעל הרכבת לירושלים בימי ששי.
  • 21.
    חחח 04/07/2021 01:29
    הגב לתגובה זו
    תוך שלושה חודשים הממשלה תעיף אותה בגלל עומס על בתי המשפט. אין לכם מושג איזה ציבור מטורלל וקשה נהגי המוניות צריך להתעסק. רק תחבורה מיבורית ראויה כולל סופי שבוע תביא לפתרון.
  • 20.
    אבי 03/07/2021 21:36
    הגב לתגובה זו
    הרבה רעיונות נחמדים יותר ונחמדים פחות אבל בתכלס פיספסת בענק ! מטרו מנהריה לאשקלון ! פותר שתי בעיות אקוטיות תחבורה ודיור ההשקעה תחזיר את עצמה תוך שנים בודדות מטרו תת קרקעי מאשקלון לנהריה ! מאשקלון לחיפה האדמה היא חולית והמשימה פשוטה וזולה מחיפה לנהריה האדמה סלעית אבל זהו קטע קטן יחסית רוב בעיות התחבורה יפתרו וגם רוב בעיות המגורים שתי בעיות אקוטיות נפתרות בפרויקט אחד ההשקעה תחזיר את עצמה בתוך שנים בודדות
  • 19.
    שפי 03/07/2021 16:56
    הגב לתגובה זו
    כמות המטבעת בכדת החמרית, מקשקשת,מרעשת מצלצלת.אין קשר לשרה יש קשר לצרה גדולה.
  • 18.
    משה 03/07/2021 15:40
    הגב לתגובה זו
    1.כביש דו מסלולי לאילת למנוע הרוגי תאונות כל שנה. 2.הוספת נתיבים נוספים בין חיפה לנתניה שזה 50 שנה לא התווסף נתיב. 3.להוסיף נתיבים בין הקריות לעכו ונהריה שזה 50.שנה לא התווסף נתיב. 4.לשחרר את הפקקים בין נתניה לתל אביב משום מה מתייחסים לזה כאל גזירת גורל.
  • 17.
    נמרוד לוחם הצדק 03/07/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
    כמובן כל בעל רכב ישמח לשלם יותר על חניה. איך לא חשבו על זה קודם
  • 16.
    אוהב עמו 03/07/2021 07:37
    הגב לתגובה זו
    להחזיר את הקטנןעים למערכת החוקים של מדינת ישראל: יעצרו באדום. לא ירכבו על מדרכות. לא ישתמשן במעברי חציה כנתיב. לא יעקפו מימין. די עם הברדק על נכביש.
  • 15.
    חיים 02/07/2021 18:11
    הגב לתגובה זו
    מקום המדינה המדינה גבתה כסף על רשיון להסעת נוסעים ועכשו כולם יסיעו נוסעים ללא רשיון פתאום לא צריך רשיון להסיע נוסעים אז להחזיר כסף על המספר וגם להחזיר את הכסף שהמדינה לקחה על רשיון להסעת נוסעים
  • 14.
    מהנדס אזרחי 02/07/2021 15:52
    הגב לתגובה זו
    ודוקא נושאים תחבורתיים מרכזיים לא צויינו כלל.
  • 13.
    מאי 02/07/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
    זה מאוד נחמד כל האנטי רכב פרטי הזה שאתה כותב פה אבל לפני כל הדברים שכחת לרשום רכבות!!! הנה אני המתוסכלת שצריכה רכבת ביום שישי או שבת אבל לא יכולה כי קטעו את החיבור בין המרכז לצפון לא מבינה איך התחבורה הציבורית פה כזאת פחחחחח
  • 12.
    מיסוי לפי נסועה? שוב הפריפריה ועסקים קטנים ישלמו את המ. (ל"ת)
    קרמר 01/07/2021 23:57
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    צפונבונועה 01/07/2021 23:44
    הגב לתגובה זו
    נראה שהכותב לא השתמש בתחבצ לאחרונה. התדירות נמוכה מאוד, אין מסםיק קווים ומיקומי התחנות לא נוחים ולא מספיק זמינים. הרכבת לא נוסעת מפונה בימי שישי מאז הקורונה. למה? ולמה אין תחבצ בשבת? הכפיה נמאסה. ולהקשות על בעלי רכבים מבלי להכין תשתית הולמת לחלופה, זה חסר הגיון ועושק מוחלט.
  • 10.
    יהודי פשוט 01/07/2021 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא קראתי ולו מילה אחת על שיטת הניקוד, לא הקלות לנכים בתחום התעסוקה שמאחרי ההגה, אפילו לא להיות נהג מונית על רכב פרט, בקיצר הכותב שמתגאה בתואר שלו לא מחדש כלום ושום דבר כנראה יותר בכיוון של לחפש עבודה אצל נסיכת הכפור מהרכבות
  • 9.
    גלים בטבע 01/07/2021 19:19
    הגב לתגובה זו
    וגם סבסוד חניה חינם במקומות עבודתם. גם במחיר שביתה ארוכה.
  • 8.
    איציק 01/07/2021 19:18
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהכתב אומר אובר נסיעה שיתופית הוא לא מבין כלום . אובר לא נסיעה שיתופית
  • 7.
    טסט פעם בשנתיים מבורך וכל ענין בדיקת הראיה מיותר (ל"ת)
    ארי 01/07/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הכי חשוב שכחתם - הקמת שדה תעופה בנבטים . (ל"ת)
    דן 01/07/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איתן 01/07/2021 16:10
    הגב לתגובה זו
    אישה שכל דבר בעולם היא מפרשת לפי פמיניזים טיפשי וגם שקרי (נשים עם זכיות יתר ומרוויחות יותר מוכן להוכיח זאת ) אז לפי מירב מיכאלי למה יש מלחמות - בגלל גברים למה ערבי עושה לינץ בעיית טוסטרון וזהו הסברנו הכול ,,,, אגב למה יש פקקקים במשרה החדשה כי גברים נוהגים ברכב הפרטי להוכיח מאצואיזים - זהו !!!
  • על מילה בול פקה פקה גברת מיכאלי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 01/07/2021 19:03
    הגב לתגובה זו
  • יאיר 01/07/2021 16:36
    הגב לתגובה זו
    לנושא הזה צריכה להיות שרה עם ביי-ים גדולות .
  • אבי 02/07/2021 21:50
    צריכהנראש פתוח
  • היא צריכה גם השכלה ונסיון בניהול או כלכלה שאין לה בכלל. (ל"ת)
    למען האמת 02/07/2021 15:49
  • 4.
    דבר 1 01/07/2021 15:22
    הגב לתגובה זו
    בחלק מהמקומות שמו תחנות אוטובוס " אלקטרוניות " . לא צריך את זה . צריך תחנה רגילה עם גג סולארי גדול . שמאפשר הצללה על הנוסע שממתין בתחנה , וגם הגג יכול לייצר חשמל ואולי התחנה תחזיר את ההשקעה על הגג עם הזמן .
  • דרור 01/07/2021 16:33
    הגב לתגובה זו
    ובעיקר אוטובוסים חשמליים בזמינות גבוהה .
  • 3.
    ג'וני 01/07/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    לשפר את התחבורה הציבורית בארץ - יותר נתצ עם אכיפה רצינית יותר אני אישית מעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, אבל עם זמני המתנה של 20-30 דקות, וללא נתצים בחלק מהדרכים אין לי שום אפשרות מלבד לקחת את הרכב לעבודה
  • 2.
    שמעון 01/07/2021 14:56
    הגב לתגובה זו
    רוב הישראלים יכולים ברוב הנסיעות שלהם ללכת ברגל או לרכב, השרשה של ספורט ותנועה מגיל צעיר, יחד עם עידוד רכיבה על אופניים בכוח הגוף, תהיה בריאה גם לסביבה וגם לאדם.
  • 1.
    רונן 01/07/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    הנושא העיקרי שגורם לתאונות דרכים ולמוות, חייבים לפתור זו במהרה וקיים פיתרון מעולה שכבר עלה לדיונים בכנסת. רק נשאר לאשרו ולהכניס אותו כחובה ברגולציה וכמות התאונות וההרוגים תרד משמעותית. מקווה שהיא זו שתגדיל ראש ותכניס את המכשיר של סייברוואן לרגולציה ותציל חיים
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.