עוד 9 ימים לפקיעה - מה האזור שילחיץ את הכותבים?

השווקים חווים ראלי עוצמתי בשבוע וחצי האחרון ומתרחקים מהתחתית של החודשים האחרונים. כל השווקים ללא יוצא מהכלל עוברים מהלך עליות שניזון ממהלך אירופי של מרקל וסרקוזי. הכלכלה הארופית מקבלת אקמול שדומה למה שארה"ב הנהיגה מ-2009. זה לא יעזור, אולי ידחיק קצת את הבעיה וייתן לבורסות אוויר ורגיעה לאחר טלטלות חזקות. ניתן לנסות לנצל את המומנטום, יש כאן פוטנציאל של כמה אחוזים כלפי מעלה.

העליות יכולות להתבטא גם ב-10%, אבל לא יגרשו את בעיות הכלכלה. מכירים את המושג "הכן רכבך לחורף"? סביר שאותן עליות יובילו לרמה שממנה יחלו להכין רכב לחורף. בינתיים במגמת הטווח הקצר ישנו דישדוש תנודתי מוטה עליות חזקות.

הכל עניין של מצב רוח. הרי עד לא מזמן הורדות דירוג אשראי לאיטליה וספרד היו טלטלות גדולות לשוק, אבל כעת המשקיעים רוצים להביט קדימה בעזרת מרקל וסרקוזי. אצלנו רחשים נוספים. הבנקים בבעיה עקב התקררות הנדל"ן וההחלטה לעלות הלימות הבנקים.

סטנלי פישר הטיב להתבטא ולומר שיש משבר בדרך, כוונתו למשבר האירופי. גם בבריטניה נשמעים קולות של ראשי הכלכלה על משבר אירופי מעבר לפינה, מנגד הבורסות עולות חד וחזק. ככה זה בורסות, הן עושות סיבובים לא פעם על מילים. צריך לזכור את המילים הרעות ולסחור כרגע את הטובות.

חברות המזון והתקשורת בבורסה קיבלו חבטה עזה בחודשים האחרונים וירדו בעוצמה עקב המחאה החברתית. יש בהן מקום לתיקון כלפי מעלה, עם סטופ קצר לדעתי.

סיכום קצר:

הבורסה בישראל תמשיך לעלות בטווח הקצר ורמת ה-1050 משמשת כתמיכה. תמיד ניתן לסחור תיקונים עולים בשוק אחרי ירידות חדות. זה יותר מסוכן וצריך לזכור שזה נכון למס' אחוזים. לשווקים פוטנציאל מהיר של עוד 4% למעלה, אחרי זה תהיה צומת החלטה אם ממשיכים או שלא ל-5% נוספים. כמו סולם, שלב שלב. הכל יקטע במידה ותצא הודעה כלכלית לא טובה שתשכיח ותבטל את הודעת מרקל וסרקוזי. אצלנו בכל מקרה 1050 זה אזור הגנה.

sp:

1160 תמיכה. מעליה שוק במהלך עליות שיכול להגיע תחילה ל-1230. כעת המדד עומד על 1190

דולר:

כרגע נחלש. 3.6 תמיכה, מתחתיה 3.53. התנגדות ב-3.75.

אופציות מעו"ף:

שתי תזכורות משבוע שעבר, אחת - כתיבת פרמיות בסטייה שהשתלמה כפי שהוצע. שנייה - הקניית פוטים הגנה למניות רק מתחת למדד 1000 הוכיחה עצמה. הגענו ל-1020 וחזרנו ל-1075. כרגע אין צורך בקניית הגנות בשוק. הקונים חזרו למדד המעו"ף גם אם זה לזמן קצר.

השבוע חווינו מס' פעמים את השחקנים מופתעים. סיומים שליליים וחדים במדד המעו"ף כלפי מטה עם פסימיות באופ' המעו"ף שמגלמות מס' נק' ירידה.

כשיש פסימיות כזאת באוויר מצפים לירידות שערים, וההיפך קרה - השוק עלה. אז קודם כל אף אחד לא מסדר אף אחד. הסוחרים באמת ציפו לירידות, אבל האירופיים הכניסו ידיעות למערכת שהזינו קונים לשוק. ניתן ללמוד מכך שבתקופה הנוכחית, קוני המניות הם השולטים בכיפה. שחקני המניות מכתיבים כאן לא פעם מגמה שונה ממה שסוחרי האופ' ציפו יממה לפני כן.

למשל ביום א' הסתיים המסחר לפי מדד גלום על 1032 כ-3 נק' שלילי לעומת מדד המעו"ף. בפועל המדד החל את יום ב' ב-1045 וסיים ב-1077 עקב הודעת מרקל. שבוע שעבר מדד הגלום סיים ב-1014, כ-6 נק' שליליות לעומת מדד המעו"ף שסיים ב-1021. למחרת אובמה נקט בצעדים שהביא את השוק לנתר ל-1037. תהליך זה גורם לירידה משמעותית בערך אופ' הפוט. אפשר לומר שבעקבות כך, ציפיות שחקני המעו"ף לא באות לידי ביטוי כבימים ימימה, והשפעת קוני המניות חזקה יותר מהם.

אזורי הכתיבות החודש:

הסוחרים ניצלו החודש את הסטייה הגבוהה בינתיים לכתיבה. נשארו עוד 9 ימי מסחר נטו ללא חגים. הפרמיות כרגע כוללות במחירן תנודות חדות בשל החג בו אין יכולת להגיב לנעשה בחו"ל. לפי דעתי, הסוחרים הכותבים ילחצו בינתיים בעלייה מעל מדד 1110.

חג שמח

הכותב, יונתן קריספין (דוביד), מרצה לקורס מעו"ף פרקטי במכללת מגמות ובעלים של חדר מסחר הכולל הכוונה בשוק ההון בירושלים

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    יובל 11/10/2011 20:21
    הגב לתגובה זו
    שלום וחג שמח . האם לקחת בחשבון את האפשרות של שחרור גלעד שליט האם יש לך הערכה עד כמה זה יכול להשפיע ? בטוח שמצב הרוח יחגוג
  • דוביד 11/10/2011 21:41
    הגב לתגובה זו
    אבל מצב רוח זה יתרום במידה ושאר הפאזל גם יתרום
  • נילי 11/10/2011 22:07
    שכיהן בתקופה בה נחטף שליט.
  • 8.
    מוטי מקיאטו 11/10/2011 18:19
    הגב לתגובה זו
    הצדק איתו.
  • 7.
    ותיק בשוק 11/10/2011 15:05
    הגב לתגובה זו
    המפה צפויה להשתנות בחדות במידה והשווקים בחו" ל יקחו צד שלילי או חיובי מובהק כרגע מלמטה אין לחץ עד איזור 1020 מלמעלה גבול הגזרה יכול להשתנות בהתאם לכתיבות השחקנים תוך כדי תנועה שורה תחתונה קשה לדעת ולהגדיר מקום ללחץ השחקנים בשלב זה של החודש
  • 6.
    קוני למל 11/10/2011 14:29
    הגב לתגובה זו
    באופן טבעי, לא דוביד ?
  • דוביד 11/10/2011 15:52
    הגב לתגובה זו
    כי סביר שגם כתב פוט מנגד.
  • קוני למל 12/10/2011 09:31
    הפרמיה הסופית מהפוטים עלולה לא לכסות את ה" ריצה" הבלתי מוגבלת של הקולים. זה מה שנקרא סקוויז. יש עוד מה ללמוד.
  • 5.
    דוד מירושלים 11/10/2011 13:10
    הגב לתגובה זו
    אם משאירים ביטחונות מספיקים אפילו אם נערך סקוו'יז אפשר לטפל במצב. בקיצור, לא להיות חמדן יתר על המידה. חג שמח לכולם
  • 4.
    דוווויד 11/10/2011 11:36
    הגב לתגובה זו
    בין הרגליים. איזה לחץ !
  • 3.
    דוביד 11/10/2011 11:28
    הגב לתגובה זו
    אכן יכול להיות
  • 2.
    השחקנים יקבלו על הראש ,תיקון חד היום בעולם (ל"ת)
    ורטיגו מוחלט 11/10/2011 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סער 11/10/2011 10:28
    הגב לתגובה זו
    אם מגיעים לשם בחוהמ
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.