Rolex
צילום: בלומברג

הראלי בזהב עושה את שלו: עלייה חדה במכירות רולקס וקרטייה

על פי הערכות האנליסטים של גולדמן זאקס, במצב העניינים הנוכחי ייתכן שנראה עליה עד רמה של 1,600 דולר לאונקיה, בדומה לקצב העלייה שהיה ב-2016
Bloomberg |

מנהלי הקרנות בוול סטריט אינם היחידים שמרגישים את הרוח הגבית מהראלי במחיר הזהב לשיא של שש שנים.

על פי נתוני המכירות בימים האחרונים, הפעילות העסקית הקשורה בזהב טיפסה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2011, כאשר המתכת היקרה נסחרת במחיר שיא. מחירי התכשיטים הישנים עלו בכמעט חצי מהשווי מאז השבוע שעבר, כאשר הפדרל ריזרב סימן את פתיחותו לקיצוץ הריבית, והניע את גל העליות הנוכחי.

המלטשים והממחזרים רוכבים על גליות העליות, וזאת כאשר ההתעניינות בזהב מתחדשת לאחר שנים של דשדודש במקום בעיקר מתחת לרמה של  1,350 דולר לאונקיה. מתחילת החודש כ-4.9 מיליארד דולר נוספו לקרנות המט"ח הצמודות למטבע, כאשר מדד ה SPDR Gold, הגדול מבין מדדי הסחורות, רשם שיא יומי.

"אנשים יוצאים מהתעלות", אמר ג'ין פורמן, מנכ"ל חנות התכשיטים ובית הזיקוק "אמפייר גולד" שבניו יורק, שקונה תכשיטים ישנים למחזור ולזיקוק. "קרטייה, רולקס, טיפאניס, ואן קליפס - אנחנו רואים עלייה חדה במכירות כי אנשים צריכים כסף".

על פי הערכות האנליסטים של גולדמן זאקס, במצב העניינים הנוכחי ייתכן שנראה עליה עד רמה של 1,600 דולר לאונקיה, בדומה לקצב העלייה שהיה ב-2016.

עוד בשוק הסחורות, הנפט רושם היום עלייה של כ-2%, וזאת לאחר שמנהל הפטרוליום האמריקני אמר כי הוא צופה צניחה מפתיעה במלאי, וזאת על רקע המתחים בין איראן לארה"ב. על פי המסך רשמי של המנהל, הצפי הוא לירידה של 7.55 מליון חביות, יותר מכפול ממה מתחזיות האנליסטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Trump
צילום: בלומברג

המשבר בין ארה"ב לאירופה מאותת לקראת מלחמת סחר חדשה

אף על פי שטראמפ נמנע בתחילת החודש מהטלה של מכסים על תעשיית הרכב האירופית, ישנה שורה ארוכה של דילמות מקומיות שמאיימת לסכל את המאמצים לגבש הסכם סחר
Bloomberg |
אף על פי שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ נמנע בתחילת החודש מהטלה של מכסים על תעשיית הרכב האירופית, ישנה שורה ארוכה של דילמות מקומיות משני צדי האוקיינוס ​​האטלנטי שמאיימת לסכל את המאמצים לגבש הסכם סחר. עשרה חודשים אחרי שטראמפ ונשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, הודיעו על הפסקת אש שנועדה לפנות את הדרך לשיחות ומשא ומתן כדי להפחית את המכסים על סחורות תעשייתיות ולחסל את המכשולים הרגולטוריים, השיחות הללו מראות סימנים מעטים של משמעות אמיתית והתקדמות. גורמים רשמיים באירופה האשימו את ממשל טראמפ בכך שלא היה לו זמן רב להתמודד עם ביורוקרטיה בבריסל, כאשר דעתו מוסחת על ידי התמוטטות השיחות עם סין והצורך בעסקה מהירה עם יפן כדי להשקיט את האינטרסים החקלאיים של ארצות הברית. "אני לא חושב שארה"ב מוכנה להתחיל במשא ומתן על המכסים", אמרה ססיליה מלמסטרום, נציבת הסחר של האיחוד האירופי, לכתבים בפריז בתחילת החודש, לאחר פגישה עם הנציג המסחרי האמריקני רוברט ליטייזר. עם תהליך הברקזיט שנכנס לסחרחורת לאחר התפטרותה של ראש ממשלת בריטניה מוקדם יותר החודש, מדינות מזרח אירופה שבוחנות גבולות "לא ליברליים" לרפורמות דמוקרטיות, גישה תקיפה מצידה של רוסיה ורקע כלכלי שביר יותר, הגוש הכולל 28 המדינות עומד מול הרבה הסחות דעת משלו. "אנחנו רואים את האיחוד האירופי נלחם בכל כך הרבה חזיתות שאני פשוט לא חושבת שהם במצב לנהל משא ומתן על הסחר עם ארה"ב", אמרה הת'ר קונלי, ראש תוכנית אירופה במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים. איום המכסים עדיין מרחף המועד האחרון ל-180 יום שקבע טראמפ למשא ומתן עם האיחוד האירופי ויפן על הפחתת היצוא של מכוניות וחלקי רכב לארצות הברית מגביר את הלחץ על השותפות למסחר להגיע לעסקה שתהיה לרצונו. כפי שהבהיר במהלך המסע האחרון שלו ליפן, טראמפ להוט לראות לפחות כמה עסקאות סגורות לפני ריצתו מחדש לבחירות בשנת 2020. עם יפן,נראה כי טראמפ יצליח להגיע לעסקה כרצונו, כך לדברי אנשים הקרובים לשיחות, אשר רואים אפשרות אמיתית לכך שעסקת סחר תיחתם עם יפן עד סוף השנה, כאשר המשא ומתן צפוי לתפוס תאוצה לאחר הבחירות בבית העליון ביפן בחודש יולי. אבל באירופה הסימנים נראים מאיימים יותר. המועד האוטומטי לחידוש המכסים יכה בדיוק עם כניסתו של ממלא המקום החדש של הוועדה האירופית, הזרוע המבצעת של הגוש, שיחליף את  יונקר לאחר חמש השנים בתפקיד. לא מכוניות, חקלאות יתר על כן, גרמניה וצרפת, שתי המעצמות הדומיננטיות של האיחוד האירופי, מתנגשות יותר ויותר בדעותיהן לגבי הכיוון הכלכלי שאליו הן רוצות לקחת את אירופה. עמנואל מקרון, נשיא צרפת, הוביל כמה מדינות באיחוד האירופי להתנגד למאמצי ארה"ב לכלול חקלאות בכל דיון טרנסאטלנטי, דבר שהאיחוד האירופי טוען כי טראמפ נתן בחודש יולי האחרון כחלק מהפסקת האש. עם זאת, רבים בוושינגטון, לרבות יו"ר ועדת הכספים של הסנאט, צ'אק גראסלי, אמרו כי כל עסקה שלא תכלול חקלאות לא תעבור את הקונגרס. גרמניה, אשר ייצאה מכוניות וחלקי רכב בהיקף של כ-27.2 מיליארד אירו בשנת 2018, מודאגת יותר מאיומיו של טראמפ במכסי רכב מאשר להגן על האינטרסים החקלאיים של אירופה. הבית של מרצדס בנץ, BMW ופורשה ייצר עודף של 22 מיליארד אירו בסחר עם ארה"ב בשנה שעברה. הסיבובים אחרונים של השיחות הדו-צדדיות הניבו התקדמות מועטה, והבכירים האמריקאים התנגדו לדון אפילו בנושא המכוניות, על פי אנשים המקורבים למשא ומתן. גורמים רשמיים באירופה הציעו בשנה שעברה תוכנית להפחתת המכסים האוטומטיים משני צדי האוקיינוס ​​האטלנטי לאפס, ויתור שכבר נעשה ליפן במסגרת הסכם הסחר בין האיחוד האירופי ליפן שנכנס לתוקף בתחילת השנה. אבל הדבר נדחה על ידי טראמפ, על פי אנשים הקרובים למשא ומתן. האיחוד האירופי מתכונן להסלמה בשיחות בוושינגטון ובפריז החודש שוב לא נרשמה התקדמות בין הצדדים. כדי להדגיש את המרחק בין שני הצדדים, הוציאו בשלב מסוים נציגי ארה"ב קלסר המכיל 150 עמודים של טקסט של משא ומתן עם סין שאותו הראו לנציגים האירופים כדי להבהיר להם את מצב העניינים. גורמים רשמיים באיחוד האירופי הבהירו כי כל מכסי הרכב שיוטלו על ידי ארה"ב יזכו לפעולת תגמול מצידה של אירופה, וכך גם המכסים על הפלדה והאלומיניום שהובאו על רקע ביטחוני דומה בשנה שעברה. האיחוד האירופי אמר בינואר כי יפגע בסחורה אמריקאית בהיקף של כ-20 מיליארד אירו אם טראמפ יטיל מכסים על רכבים. המכסים "יחזרו בכאב על העובדים האמריקנים ועל הכלכלה האמריקנית כמו על הכלכלה האירופית", אמרה קונלי. "זו בחירה. אבל זה בהחלט יכול להיות מכאיב".