גיא טל
צילום: משה בנימין
מעבר לים

נקודות האור בדו"ח האינפלציה השלילי, והסימנים המדאיגים בראלי במניות

מאקרו: הפד' שוב יוריד את הריבית השבוע, אך ירמוז על האטה בקצב ההורדות בגלל האינפלציה שחזרה - למה בכל זאת יש מקום לאופטימיות ביחס לאינפלציה? מניות: נראה שהראלי חזר והנאסד"ק שוב בשיא כל הזמנים, אבל הראלי לא מתרחב לכלל השוק ותשואות אגרות החוב חזרו לטפס
גיא טל | (1)

מאקרו: הסימנים המעודדים בדו"ח האינפלציה

השבוע, לפי כל ההערכות, הבנק המרכזי בארצות הברית יוריד שוב את הריבית בפעם השלישית ברציפות, ובפעם השניה ברציפות בשיעור של רבע אחוז, אבל הפרשנים מכנים זאת "הורדת ריבית ניצית". היא תהיה ניצית כי נראה שהפד' יסמן עצירה בהמשך הורדות ריבית או לכל הפחות האטה בקצב הורדות הריבית. "טבלת הנקודות" שמתפרסמת כל שתי פגישות ומשקפת את ציפיות חברי וועדת השוק הפתוח ביחס להמשך, תראה, כנראה, שרוב חברי ועדת השוק הפתוח צופים רק שתי הורדות ריבית בשנה הבאה. חשוב מכך, כנראה שטבלת הנקודות תצביע על ריבית טווח ארוך (שמכונה טבעית או נייטרלית, כלומר, כזו שלא אמורה להיות לא מרחיבה ולא מצמצמת) גבוהה יותר מבתחזיות הקודמות, ותהיה באזור ה-3%. במילים אחרות, השוק מצפה לטון ניצי בהרבה מהמפגשים האחרונים.

הסיבה לכך היא הצטברות הנתונים, בעיקר אלו שפורסמו בשבוע שעבר, שמראים שהאינפלציה ממשיכה להיות דביקה ועקשנית, ומסרבת לגמוא את ה"מייל האחרון" בדרך ליעד של 2%. מדד המחירים לצרכן היה אמנם לפי הצפי, אך הצפי הזה היה גבוה מדי. בנוסף, אם מסתכלים על הספרה השניה אחרי הנקודה, כלומר מאית האחוז, היא הייתה מעל הצפי, ולעיתים ההבדל בין "בהתאם לצפי" לבין "פספוס" שמזיז את השווקים לכאן או לכאן, זה שבריר אחוז. חשוב מכך, מדד המחירים ליצרן שפורסם אף הוא בשבוע שעבר, היה מעל הצפי באופן מובהק. מדד המחירים ליצרן מקושר יותר למגמות עתידיות (אם עולה יותר לייצר, בהמשך זה אמור להתגלגל ליצרן) ולכן מהווה סימן מדאיג לדביקות האינפלציה.

מלבד האינפלציה גם מצב הכלכלה לא תומך בהמשך מהלך מהיר להורדות ריבית. האבטלה אמנם עלתה מעט בחודש הקודם, אך זה היה צפוי. נתונים אחרים, ביניהם מדדי מנהלי הרכש שפורסמו ביום שני והיכו את הצפי, הצמיחה שצפויה להיות בסביבות ה-2.8% - 3% ברבעון הרביעי ועוד מצביעים על כלכלה חזקה שבינתיים לא נפגעה כל כך מהריבית הגבוהה. 

נראה אם כן שהאינפלציה חוזרת, או שהיא לעולם לא נעלמה. מדד המחירים לצרכן עלה ל-2.7% לעומת 2.4% לפני חודשיים, ומדד ה-PCE שיתפרסם ביום שישי צפוי להיות 2.6% לעומת 2.1% לפני חודשיים. אבל בכל זאת יש גם כמה נקודות אור בדו"ח האינפלציה האחרון. 

ראשית, רכיב קורת הגג, הגדול והמשפיע ביותר במדד, שהיה הגורם המרכזי לאינפלציה בשנתיים האחרונות, דווקא הראה ההתמתנות מסימת. העלייה החודשית ברכיב הזה הייתה של 0.2%, השיעור הנמוך ביותר מאז שנת 2021. זהו קצב שנתי של 2.4%, אך העלייה השנתית היא של 4.7%. כלומר, אפילו אם יימשך הקצב הנוכחי של 0.2% בחודש, יש פה פונטנציאל להשפעה חיובית חזקה של ירידה של 50% בשליש מהרכב המדד. לכן, המשך המגמה הזו ואולי אף התחזקותה, יכול להועיל מאד בהבאת האינפלציה אל היעד סוף סוף. למעשה זהו הפוטנציאל הגדול ביותר להמשך ירידה האינפלציה בהמשך. 

שנית, רכיב השירותים - מסעדות, מספרות, שירותי בריאות ותחבורה ועוד - גורם מרכזי נוסף לאינפלציה, הראה אף הוא התמתנות משמעותית וממשיך את הטרנד החיובי מאז הקיץ האחרון. ההתמנות בעליה במחירי השירותים נובעת בין השאר מיד קפוצה יותר על הכיס של הצרכנים שלא מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר. המידע הזה מגיע בין השאר מספר הבג' - סקר כלכלי כלל ארצי שמתבצע על ידי הפד' - שהראה שהצרכנים מסרבים לשלם מחירים גבוהים יותר, וגם מכמה מנכ"לים של חברות קמעונאות, ביניהם מנכ"ל טארגט, בשיחות הועידה שלאחר הדוחות. 

בנוסף, רכיב חשוב, אולי העיקרי, בתוך סקטור השירותים הוא השכר, וגם לחצי השכר מראים התמתנות עם ההיחלשות המסוימת שנרשמת בשוק התעסוקה. זוהי בעצם נקודת האור השלישית - הירידה בלחצי השכר שמשתקפת גם בדו"ח התעסוקה ונתונים נוספים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

אז מה בכל זאת גרם לאינפלציה להיות גבוהה מדי? הרכיבים שהשפיעו לרעה הפעם היו מחירי המזון, מכוניות משומשות ובתי מלון - מדובר בגורמים זמניים ו\או עונתיים. זו הסיבה שלמרות שבפד' מודאגים מהעלייה האחרונה באינפלציה, כל פקידי הפד' שהתבטאו בנושא בטוחים שהאינפלציה תמשיך בנתיב הירידה בשנה הבאה, ולקראת אמצע השנה תתיכנס לתוך היעד. השאלה הגדולה היא האם היא תישאר שם, גם לאחר מכן. הכלכלנים לא בטוחים. הנעלם הגדול הוא השפעת המדיניות הפיסקלית של הממשל הנכנס על הכלכלה ועל האינפלציה.  

בהקשר זה נציין שאם אכן הפד' יעצור את הורדות הריבית בחודש ינואר הדבר עלול לעורר מחדש את המתיחות מול הממשל הנכנס. טראמפ כבר אמר, כצפוי, שאין לו כוונה לפטר או לנסות לפטר את פאוול, אבל טראמפ יודע להיות קולני ותוקפני גם בלי לפטר, כך שסביר להניח שהמתח בחזית הזו יחזור לכותרות בעתיד הקרוב, במיוחד עם הפד' יהפוך זהיר יותר, וממשל טראמפ יהיה לאינפלציוני יותר. 

שוק המניות ואגרות החוב: הסימנים המדאיגים בראלי

השוק כבר משקף את העצירה הצפויה. תשואות אגרות החוב חזרו לטפס, והדולר היה המטבע החזק ביותר בשבוע שעבר מכל 8 המטבעות המרכזיים. שוק המניות בינתיים נשאר חיובי , אבל מבט מעמיק יותר יגלה סדקים מסוימים בהקשר של רוחב העליות. 

 

מי שחזר להוביל את הראלי בשוק המניות הם שבעת המופלאות למעט אנבידיה שנמצאת בטריטוריה של תיקון (ירידה של 10% מהשיא). אל שבעת המופלאות הצטרפה ברודקום, וכך בין 10 החברות הגדולות בעולם יש 3 חברות שבבים – אנבידיה, טיוואן סמיקונדקטור וברודקום. מי שמובילות את הראלי הנוכחי מבין 7 המופלאות אלו דווקא אלו שהציגו קודם לכן ביצועי חסר – גוגל וטסלה. [נציין בסוגריים ששום בעיה הקשורה לגוגל והעיקה על המניה לא באמת נפתרה. הלחצים הרגולטורים נמצאים במקומם (ואין אינדקציה שהממשל החדש יקל עליהם, להיפך, גוגל נמצאת ב"רשימה השחורה" של טראמפ), התחרות מצד צ'אטג'יפיטי ושאר אפליקציות הבינה המלאכותית עדיין בעינה, ובכל זאת המשקיעים שוקלים מחדש את הממשות של האיומים האלה, נזכרים מחדש ברווחיות המטורפת של גוגל, וקיבלו עידוד גם מפיתוח מחשב הקוונטי, נושא שהופך להיות הטרנד החדש בוול סטריט לאחר הבינה המלאכותית]. הראלי האחרון בשבעות המופלאות בגירסה המעודכנת (ברודקום במקום אנבידיה) מביא את הנאסד"ק שוב לשיא כל הזמנים מעל 20 אלף נקודות. 

מצד שני השוק הרחב דווקא לא משתתף בראלי. בכל אחד מ-11 ימי המסחר הראשונים בדצמבר, החודש שאמור להיות הטוב בשנה, היו יותר מניות שירדו מאשר כאלו שעלו. בינתיים הרוטציה שמדברים עליה אל עבר מניות ערך ומניות קטנות פשוט מסרבת להתרחש. כל פעם שמתחיל להיווצר מומנטום מסוים הוא נבלם כמעט מיד. הכלכלן ג'רמי סיגל מעריך שהסיבה לכך היא שמנהלי הקרנות "משפצים" את התיק לקראת דוחות סוף השנה עם המניות ה"נכונות", ולכן ייתכן שבינואר נראה סוף סוף את רוטציה ו"איזון מחדש" לכיוון מניות ערך ומניות קטנות. זוהי נראית הנחה ספקולטיבית. 

סימן מדאיג נוסף הוא, שוב, תשואות אגרות החוב. מאז השפל שנרשם בספטמבר טיפסו התשואות לאגרות לעשר שנים ב-80 נקודות בסיס והן מתקרבות שוב לרמה של 4.5%. בשוק עדיין לא מאמינים שאלון מאסק יצליח לחתוך בהוצאות הממשל, וחוששים שמדיניות טראמפ תעמיק את הגרעון ותחזיר את האינפלציה. העלייה בתשואות היא זו המובילה לחולשה במניות הקטנות, ולהתחזקות הדולר, במיוחד מול הין שהיה המטבע החלש ביותר בשבוע האחרון. סביר להניח שהמגמות הנוכחיות ימשכו עד שנראה שינוי כלשהו בנתונים או משהו שישנה באופן מהותי את ציפיות השוק. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ניתוח מעניין (ל"ת)
    תודה 19/12/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".