בכירים בפד': "צמצום 'קטן' בדצמבר בהיקף רכישות האג"ח הוא הצעד הנכון"

בשלושה נאומים נפרדים הדגישו בכירי הפדרל רזרב מסר אחד ברור - הסיכוי לצמצום בהיקף הרכישות כבר בדצמבר עלה משמעותית
ידידיה אפק | (1)

בהודעה שלא הפתיעה אף אחד, נשיא הפד' בריצ'מונד ג'פרי לאקר אמר היום כי הבנק המרכזי ידון באפשרות לצמצום בהיקף רכישות האג"ח החודשיות בועידת השוק הפתוח שתתקיים בשבוע הבא. בנאומו אמר לאקר שהוא אינו תומך בתכנית ההרחבה הכמותית חסרת התקדים, אך לא ציין איך עשוי להתנהל הדיון.

לאקר טען כי "רכישות האג"ח לא עוזרות לכלכלה ורק מוסיפות גורמי סיכון עם תהליך הצמצום", או ה-Tapering כפי שהיא מכונה בארה"ב. יש לציין שלאקר אינו חבר בעל זכות הצבעה בועדה המוניטרית שקובעת את מדיניות הפד'.

נשיא הפד' בריצ'מונד הוסיף והעריך כי כלכלת ארה"ב תצמח בכ-2% במהלך 2014, והוא מצפה לראות אינפלציה באזור ה-2% בשנתיים הבאות, אך ציין שעל הפד' לעקוב אחר שיעור האינפלציה הנוכחי בתשומת לב.

נשיא הפד' של סנט לואיס: "צמצום בחודש דצמבר הוא הצעד הנכון"

בכיר נוסף מהפדרל רזרב שנאם הערב הוא ג'יימס בולארד, נשיא הפד' של סנט לואיס, שאמר שהסיכוי לצמצום בהיקף הרכישות עלה עקב נתוני המאקרו האחרונים. בולארד ציין כי "צמצום קטן בחודש דצמבר יכול להיות הדרך הנכונה לפעולה".

בולארד אמר את הדברים בכנס לעמותת CFA בסנט לואיס, שם אמר שהנתונים האחרונים בדוח התעסוקה מצביעים על כך ש"בחודשים הקרובים נמשיך לראות שיפור בשוק העבודה".

"צמצום בהיקף קטן בחודש דצמבר יכול להכיר בשיפור שחל בתעסוקה אך לאפשר לפד' הזדמנות להמשיך לעקוב אחר האינפלציה מקרוב במחצית הראשונה של 2014", הסביר בולארד והוסיף כי "אם האינפלציה לא תחזור ליעד (אזור ה-2%), הפד' יוכל לעצור את הצמצום בפגישות הבאות".

ריצ'ארד פישר: "על הפד' לבנות לו"ז ברור להפחתת הרכישות"

הנואם השלישי להיום היה ריצ'ארד פישר, נשיא הפד' של דאלאס שידוע בהתנגדותו לתכנית הרכישות. פישר אמר העל הבנק המרכזי להתחיל לצמצם את היקף הרכישות "בהזדמנות הראשונה".

פישר הוסיף שעל הפד' לפרסם "לו"ז מדויק וברור" שיוביל להפחתה ברכישות החודשיות עד לסיום התכנית. פישר יהיה בעל זכות הצבעה בועידות הפד' בשנה הקרובה, ומעולם לא היה אוהד של התכנית שלדבריו הביאה יותר נזק מהתועלת שהביאה.

שוק המניות, שבעבר הגיב בחדות לכל פליטת פה של אחד מהבכירים לגבי תכנית הרכישות, שמר על עליות קלות גם לאחר דברים אלו. תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים, שגם היא הגיבה בעצבנות לחדשות דומות בחודשי הקיץ, דווקא יורדת היום ב-0.1% לרמה של 2.85%. המסחר בחוזים על הזהב ננעל בעלייה של 0.4% למרות החדשות, והדולר נחלש מעט מול סל המטבעות.

"כבר תקופה ארוכה שאנו מעריכים כי תגובת השווקים לחששות ממדיניות הפד' הייתה מוגזמת, וכי גם במידה והפד' אכן יודיע על תחילת הצמצום בחודשים הקרובים לא צפויה עליית תשואות משמעותית בשוק האג"ח", כתב מנהל מחלקת המאקרו בבית ההשקעות פסגות, אורי גרינפלד. "החששות מצמצום ההרחבה מתונים יותר מבעבר".

נזכיר כי תכנית ההרחבה המוניטרית הנוכחית, המכונה גם QE3, החלה בנובמבר 2012 ובמסגרתה רוכש הפד' אג"ח ממשלתי ואג"ח מגובה משכנתאות בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש, ובכך הוא היה בשנה האחרונה הקונה העיקרי בשוק האג"ח בארה"ב. בפועל הביאה התכנית להזרמת "כסף זול" לשווקים בכמויות אדירות, שהזניקו את שוק המניות האמריקני לגבהים חדשים והביאו לחשש מבועה פיננסית חדשה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יהיה עוד שאוט דאון או דומה qe n יעלה לדעתי ל 250 לחודש (ל"ת)
    יופיטר שוקי הוו 10/12/2013 07:03
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: