אביחי שניר 2023
צילום: אביחי שניר

כל עוד הממשלה לא תפנה תקציבים לסייע לעסקים - הנגיד לא יוריד את הריבית

על רקע ההבנה שהסיוע לעסקים אינו מספק והאוצר עושה תרגילים כדי להפחית אותו, ניתחנו את המסרים הקודמים של הנגיד. לא בטוח שהריבית תרד בינואר כפי שצופה הקונסנזוס 
ד"ר אביחי שניר | (7)

בנק ישראל החליט שלא לשנות את הריבית בחודש שעבר. התרחיש להחלטה בינואר, על פי הערכות הכלכלנים, הוא שונה לחלוטין. אבל  יכול להיות שתהיה הפתעה. בנק ישראל שידר ומשדר גם כעת שהוא לא מתכוון לקבל החלטות על הורדות ריבית עד שיהיה יותר ברור מה קורה עם האינפלציה. האינפלציה אומנם ירדה, אבל אינפלציית הליבה ירדה באופן פחות דרמטי ויש איומים חדשים על האינפלציה, גם האיום החות'י שמעלה את מחירי התובלה בכל העולם.

בהודעה של נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, על השארת הריבית בשיעור של 4.75% היו שלושה דברים מעניינים שעשויים ללמד על הגורמים שמשפיעים על החלטת הנגיד.  ראשית, שצריך להכיר בעובדה שהאינפלציה עדיין לא נמצאת בתחום היעד. לפי ההערכה של מחלקת המחקר של בנק ישראל, עד סוף השנה הבאה האינפלציה צפויה לרדת לכ- 2.4%. זה בתוך תחום היעד של בנק ישראל, 1%–3%, אבל עדיין אינפלציה גבוהה יחסית. כלומר, בנק ישראל חושב שהאינפלציה עדיין "דביקה," ולא תמהר לרדת. מה שעוד מעניין, הוא שלדברי הנגיד האינפלציה יורדת דווקא בשוק "הלא סחירים" בזמן שהאינפלציה בשוק "הסחירים" נשארת תנודתית, ועם פוטנציאל לעלייה.

זה מעניין, כי כשמדברים על "סחירים" ו"לא סחירים" מתכוונים להפרדה בין מוצרים שהמחיר שלהם מושפע באופן משמעותי מהמחירים בחו"ל (סחירים), לעומת מוצרים שהמחירים שלהם נקבעים בארץ (לא סחירים). בגדול, זאת הפרדה בין מוצרים שיש להם מתחרים שמיובאים מחו"ל, לבין מוצרים שאין להם מתחרים כאלו. זה אומר שסחורות הן בדרך כלל סחירות, לעומת ענפי השירותים שהם בדרך כלל לא סחירים.

ריבית בנק ישראל מכוונת קודם כל להשפיע על שוק הלא סחירים. כי האינפלציה בשוק הלא הסחירים מושפעת בעיקר מגורמים מקומיים, ובראשם השכר. כשהנגיד אומר שהאינפלציה בשוק הלא סחירים היא בהתאם לציפיות של בנק ישראל, הוא בעצם אומר שהריבית עובדת. כשהוא אומר שבשוק הסחירים יש עדיין תנודתיות, הוא אומר שהחשש שלו הוא מקפיצה בשער הדולר שתייצר אינפלציה של מחירי ייבוא, ויכולה לייצר מחזור חדש של עלייה באינפלציה.

או במילים אחרות, הנגיד אומר שהריבית הגבוהה משיגה את המטרות שלה, והיא משפיעה על החלק הכי דביק של האינפלציה. זה אומר שלדעת הוועדה המוניטרית, אם ימשיכו עוד קצת עם הריבית הגבוהה, אפשר יהיה להביא את המשק בחזרה לאינפלציה "סבירה." בנוסף, הריבית הגבוהה מספקת כרית הגנה נגד החלשות של הש"ח, שזה חשוב בתקופה שבה הריבית על הדולר הולכת להישאר גבוהה למשך עוד תקופה לא קצרה.

שנית, הנגיד מודע ללחצים שקיימים מצד גורמים עסקיים ופוליטיים להורדת ריבית. הריבית הגבוהה מאיטה את הפעילות במשק בתקופה שבה הפעילות יורדת בכל מקרה בגלל המלחמה, והורדת ריבית יכולה הייתה, לפחות לכאורה, לסייע בזה. אלא שלדעת בנק ישראל, נראה שהפעילות במשק מתאוששת גם בלי שינויים בריבית. בנוסף, ההיחלשות של הש"ח בשנה האחרונה מסייעת לחברות שמייצאות ופוגעת בייבוא, וגם זה אמור לסייע ליצרנים מקומיים.

אז במוקם להוריד ריבית, בנק ישראל מעדיף לפעול דרך הבנקים למתן הקלות נקודתיות למי שהכי נפגעים מהמשבר. כלומר, לא להוריד את הריבית, אבל לפעול דרך הבנקים כדי לתת ריביות נמוכות לעסקים ולמשקי בית שנפגעו. זה כולל הקלות במשכנתה למשקי בית שפונו מביתם ולחיילים שגויסו בצו 8, וזה כולל גם מתן הלוואות בתנאים נוחים יחסית לעסקים קטנים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אלא שלפחות במה שנוגע להלוואות לעסקים קטנים, הריבית שבה הם מקבלים את הסיוע היא עדיין גבוהה יחסית. בתחום הזה בנק ישראל יכול היה דווקא לעשות קצת יותר, אם הוא היה לוחץ את הבנקים לתת תנאים נוחים יותר. הבנקים יכולים לעשות את זה בגלל שהם לא העלו את הריבית על פיקדונות העו"ש כשריבית בנק ישראל עלתה, כך שיש להם מרווח נוסף לסייע לעסקים קטנים.

אבל הבעיה המרכזית בתחום האשראי הוא חברות הנדל"ן, ושם הריבית הגבוהה מהווה בעיה משמעותית. בתחום הנדל"ן גם החברות וגם רוכשי הנדל"ן ממונפים מאוד, והריבית הנמוכה שנמשכה עד 2022 הובילה לכך שהם ממונפים יותר מתמיד. הסיכון לפשיטות רגל בענף הנדל"ן הוא משמעותי מאוד, ולמרות שבנק ישראל מודע לכך, לא נראה שיש לו כרגע מה להציע.

מה שמוביל לנקודה השלישית: 2 מתוך 13 פסקאות התוכן בנאום של נגיד בנק ישראל הוקדשו לפעילות של הממשלה. כלומר, כ-15% מהנאום הוקדשו למה הממשלה צריכה לעשות, ולא למה בנק ישראל יכול לעשות. הנגיד מצפה מהממשלה להציג תוכנית לטווח בינוני, שבה הממשלה תראה שהיא מודעת לכך שההוצאות שלה יעלו מאוד בטווח הקצר בשל המלחמה, ושיש הוצאות ביטחוניות שיעלו גם בטווח הארוך.

זה אומר שהממשלה צריכה להראות כבר עכשיו איך היא מתמודדת עם העלויות הנוספות האלו. לדעת הנגיד, כל זמן שהיא לא עושה את זה, הסיכון לאינפלציה עולה, והסיכון לכך שהריביות על הלוואות שהממשלה משלמת יעלו, ולא חשוב מה יעשה בנק ישראל. בינתיים לפחות, הממשלה עוד לא עושה את זה. התקציב שעבר ל- 2023 הראה שלפחות בינתיים, הממשלה מתכוונת לממן את הוצאות הממשלה בעזרת הגדלת חוב, לא באמצעות קיצוצים. את ההחלטות לגבי 2024, היא דוחה להמשך. כל עוד הממשלה לא עושה את זה, לבנק ישראל יהיה קשה יותר להוריד ריבית. או במילים אחרות: נגיד בנק ישראל אומר שכל עוד הממשלה לא מפנה תקציבים לסייע לעסקים, גם לו הרבה יותר קשה לעשות את זה.

 

ד"ר אביחי שניר

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כלכלן 20/12/2023 18:09
    הגב לתגובה זו
    בסוף ההרס שלו יהיה כה רב, שלא תעזור שום העלאת ריבית, האמון בכלכלת ישראל יהיה כה רעוה, ששום תחמושת שתישמר להמשך לא תצליח לשנות...
  • 2.
    העורב 20/12/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
    אבל הפעם הריבית אכן לא תרד - הנגיד הסביר בראיון אתמול מה מדריך את בנק ישראל לגבי הריבית ומזה השתמע בין השורות שעדיין מוקדם להורידה. ליבי ליבי עם מחזיקי אג"ח מדינה ב- 2.1.2024
  • 1.
    שפיר 20/12/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ההנהגה החרדית בוזזת את קופת המדינה
  • האברכים מוסרים את נפשם בישיבה (ל"ת)
    חיים 21/12/2023 10:23
    הגב לתגובה זו
  • המגיב 20/12/2023 16:51
    הגב לתגובה זו
    האם יש להוריד הריבית?
  • ארקדי 20/12/2023 21:48
    הפרזיטים לא יפסיקו לבזוז, עד שליברמן יעצור אותם
  • אא 20/12/2023 15:11
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אנשי הפנסיות התקציביות משקיעים וגוזרים דיווידנד נאה על חשבון משלמי ריבית על העו"ש
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.