כל עוד הממשלה לא תפנה תקציבים לסייע לעסקים - הנגיד לא יוריד את הריבית
בנק ישראל החליט שלא לשנות את הריבית בחודש שעבר. התרחיש להחלטה בינואר, על פי הערכות הכלכלנים, הוא שונה לחלוטין. אבל יכול להיות שתהיה הפתעה. בנק ישראל שידר ומשדר גם כעת שהוא לא מתכוון לקבל החלטות על הורדות ריבית עד שיהיה יותר ברור מה קורה עם האינפלציה. האינפלציה אומנם ירדה, אבל אינפלציית הליבה ירדה באופן פחות דרמטי ויש איומים חדשים על האינפלציה, גם האיום החות'י שמעלה את מחירי התובלה בכל העולם.
בהודעה של נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, על השארת הריבית בשיעור של 4.75% היו שלושה דברים מעניינים שעשויים ללמד על הגורמים שמשפיעים על החלטת הנגיד. ראשית, שצריך להכיר בעובדה שהאינפלציה עדיין לא נמצאת בתחום היעד. לפי ההערכה של מחלקת המחקר של בנק ישראל, עד סוף השנה הבאה האינפלציה צפויה לרדת לכ- 2.4%. זה בתוך תחום היעד של בנק ישראל, 1%–3%, אבל עדיין אינפלציה גבוהה יחסית. כלומר, בנק ישראל חושב שהאינפלציה עדיין "דביקה," ולא תמהר לרדת. מה שעוד מעניין, הוא שלדברי הנגיד האינפלציה יורדת דווקא בשוק "הלא סחירים" בזמן שהאינפלציה בשוק "הסחירים" נשארת תנודתית, ועם פוטנציאל לעלייה.
זה מעניין, כי כשמדברים על "סחירים" ו"לא סחירים" מתכוונים להפרדה בין מוצרים שהמחיר שלהם מושפע באופן משמעותי מהמחירים בחו"ל (סחירים), לעומת מוצרים שהמחירים שלהם נקבעים בארץ (לא סחירים). בגדול, זאת הפרדה בין מוצרים שיש להם מתחרים שמיובאים מחו"ל, לבין מוצרים שאין להם מתחרים כאלו. זה אומר שסחורות הן בדרך כלל סחירות, לעומת ענפי השירותים שהם בדרך כלל לא סחירים.
ריבית בנק ישראל מכוונת קודם כל להשפיע על שוק הלא סחירים. כי האינפלציה בשוק הלא הסחירים מושפעת בעיקר מגורמים מקומיים, ובראשם השכר. כשהנגיד אומר שהאינפלציה בשוק הלא סחירים היא בהתאם לציפיות של בנק ישראל, הוא בעצם אומר שהריבית עובדת. כשהוא אומר שבשוק הסחירים יש עדיין תנודתיות, הוא אומר שהחשש שלו הוא מקפיצה בשער הדולר שתייצר אינפלציה של מחירי ייבוא, ויכולה לייצר מחזור חדש של עלייה באינפלציה.
- הנגיד: "פועל להעביר את הכוח מהבנקים לציבור" - האומנם?
- הריבית ללא שינוי - מה יהיה בהמשך?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
או במילים אחרות, הנגיד אומר שהריבית הגבוהה משיגה את המטרות שלה, והיא משפיעה על החלק הכי דביק של האינפלציה. זה אומר שלדעת הוועדה המוניטרית, אם ימשיכו עוד קצת עם הריבית הגבוהה, אפשר יהיה להביא את המשק בחזרה לאינפלציה "סבירה." בנוסף, הריבית הגבוהה מספקת כרית הגנה נגד החלשות של הש"ח, שזה חשוב בתקופה שבה הריבית על הדולר הולכת להישאר גבוהה למשך עוד תקופה לא קצרה.
שנית, הנגיד מודע ללחצים שקיימים מצד גורמים עסקיים ופוליטיים להורדת ריבית. הריבית הגבוהה מאיטה את הפעילות במשק בתקופה שבה הפעילות יורדת בכל מקרה בגלל המלחמה, והורדת ריבית יכולה הייתה, לפחות לכאורה, לסייע בזה. אלא שלדעת בנק ישראל, נראה שהפעילות במשק מתאוששת גם בלי שינויים בריבית. בנוסף, ההיחלשות של הש"ח בשנה האחרונה מסייעת לחברות שמייצאות ופוגעת בייבוא, וגם זה אמור לסייע ליצרנים מקומיים.
אז במוקם להוריד ריבית, בנק ישראל מעדיף לפעול דרך הבנקים למתן הקלות נקודתיות למי שהכי נפגעים מהמשבר. כלומר, לא להוריד את הריבית, אבל לפעול דרך הבנקים כדי לתת ריביות נמוכות לעסקים ולמשקי בית שנפגעו. זה כולל הקלות במשכנתה למשקי בית שפונו מביתם ולחיילים שגויסו בצו 8, וזה כולל גם מתן הלוואות בתנאים נוחים יחסית לעסקים קטנים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אלא שלפחות במה שנוגע להלוואות לעסקים קטנים, הריבית שבה הם מקבלים את הסיוע היא עדיין גבוהה יחסית. בתחום הזה בנק ישראל יכול היה דווקא לעשות קצת יותר, אם הוא היה לוחץ את הבנקים לתת תנאים נוחים יותר. הבנקים יכולים לעשות את זה בגלל שהם לא העלו את הריבית על פיקדונות העו"ש כשריבית בנק ישראל עלתה, כך שיש להם מרווח נוסף לסייע לעסקים קטנים.
אבל הבעיה המרכזית בתחום האשראי הוא חברות הנדל"ן, ושם הריבית הגבוהה מהווה בעיה משמעותית. בתחום הנדל"ן גם החברות וגם רוכשי הנדל"ן ממונפים מאוד, והריבית הנמוכה שנמשכה עד 2022 הובילה לכך שהם ממונפים יותר מתמיד. הסיכון לפשיטות רגל בענף הנדל"ן הוא משמעותי מאוד, ולמרות שבנק ישראל מודע לכך, לא נראה שיש לו כרגע מה להציע.
מה שמוביל לנקודה השלישית: 2 מתוך 13 פסקאות התוכן בנאום של נגיד בנק ישראל הוקדשו לפעילות של הממשלה. כלומר, כ-15% מהנאום הוקדשו למה הממשלה צריכה לעשות, ולא למה בנק ישראל יכול לעשות. הנגיד מצפה מהממשלה להציג תוכנית לטווח בינוני, שבה הממשלה תראה שהיא מודעת לכך שההוצאות שלה יעלו מאוד בטווח הקצר בשל המלחמה, ושיש הוצאות ביטחוניות שיעלו גם בטווח הארוך.
זה אומר שהממשלה צריכה להראות כבר עכשיו איך היא מתמודדת עם העלויות הנוספות האלו. לדעת הנגיד, כל זמן שהיא לא עושה את זה, הסיכון לאינפלציה עולה, והסיכון לכך שהריביות על הלוואות שהממשלה משלמת יעלו, ולא חשוב מה יעשה בנק ישראל. בינתיים לפחות, הממשלה עוד לא עושה את זה. התקציב שעבר ל- 2023 הראה שלפחות בינתיים, הממשלה מתכוונת לממן את הוצאות הממשלה בעזרת הגדלת חוב, לא באמצעות קיצוצים. את ההחלטות לגבי 2024, היא דוחה להמשך. כל עוד הממשלה לא עושה את זה, לבנק ישראל יהיה קשה יותר להוריד ריבית. או במילים אחרות: נגיד בנק ישראל אומר שכל עוד הממשלה לא מפנה תקציבים לסייע לעסקים, גם לו הרבה יותר קשה לעשות את זה.
ד"ר אביחי שניר
- 3.כלכלן 20/12/2023 18:09הגב לתגובה זובסוף ההרס שלו יהיה כה רב, שלא תעזור שום העלאת ריבית, האמון בכלכלת ישראל יהיה כה רעוה, ששום תחמושת שתישמר להמשך לא תצליח לשנות...
- 2.העורב 20/12/2023 16:28הגב לתגובה זואבל הפעם הריבית אכן לא תרד - הנגיד הסביר בראיון אתמול מה מדריך את בנק ישראל לגבי הריבית ומזה השתמע בין השורות שעדיין מוקדם להורידה. ליבי ליבי עם מחזיקי אג"ח מדינה ב- 2.1.2024
- 1.שפיר 20/12/2023 10:44הגב לתגובה זוכל עוד ההנהגה החרדית בוזזת את קופת המדינה
- האברכים מוסרים את נפשם בישיבה (ל"ת)חיים 21/12/2023 10:23הגב לתגובה זו
- המגיב 20/12/2023 16:51הגב לתגובה זוהאם יש להוריד הריבית?
- ארקדי 20/12/2023 21:48הפרזיטים לא יפסיקו לבזוז, עד שליברמן יעצור אותם
- אא 20/12/2023 15:11הגב לתגובה זוכל עוד אנשי הפנסיות התקציביות משקיעים וגוזרים דיווידנד נאה על חשבון משלמי ריבית על העו"ש

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.