גדעון בן צבי מנכל ואלנס
צילום: יחצ
פרסום ראשון

ולנס מפטרת 15% מהעובדים ומורידה תחזיות - המניה יורדת ב-4% בטרום

מדובר על כ-40 עובדים, רובם בארץ. הפיטורים יתבצעו עד סוף הרבעון השלישי של השנה והחברה צופה חסכון של 9 מיליון דולר בשנה; המניה איבדה מתחילת השנה 60%; החברה: "בשבועות האחרונים אנו עדים לקצב איטי משמעותית מהצפוי של הזמנות ובקשות נוספות של לקוחות לדחות את המשלוח" - המניה לא נופלת כי בוול סטריט מעדיפים לראות פיטורים כשחברות צריכות להתייעל ולהגיע לרווחיות
נתנאל אריאל | (3)

פרסום ראשון:

חברת השבבים הישראלית ולנס סמיקונדקטור ואלנס (סימול: VLN) של גדעון בן-צבי, מפטרת 15% מהעובדים שלה, כ-40 במספר מתוך כ-300 עובדים נכון לשנה שעברה,  ומורידה את תחזית ההכנסות שלה לרבעון השלישי של השנה וכן לשנה כולה, זאת במסגרת "תוכנית התייעלות" שצפויה לחסוך לחברה הוצאות תפעול שנתיות של 9 מיליון דולר. הפיטורים צפויים להתבצע עד סוף הרבעון השלישי של השנה. מצד אחד - הורדת תחזיות זו בשורה שלילית שמפילה מניות, אבל מצד שני פיטורי עובדים זה משהו שהמשקיעים בוול סטריט רוצים לראות כשחברה צריכה להתייעל ולהפסיד פחות (ובשאיפה להגיע לרווח). 

החברה מנמיכה את תחזית ההכנסות שלה לשנה הקרובה וצופה 84 מיליון דולר, הרבה מתחת קונצנזוס האנליסטים בשוק להכנסות של 97.7 מיליון דולר, וגם משמעותית מתחת התחזית של החברה עצמה ברבעון שעבר ל-97-100 מיליון דולר. במקביל, החברה גם מורידה תחזיות להכנסות ברבעון השלישי ל-14.1 מיליון דולר אבל "ההתאוששות צפויה ברבעון הרביעי". היא צופה הפסד EBITDA מתואם שנתי של 16.5-18.3 מיליון דולר, העמקת ההפסד לעומת התחזית הקודמת (לטווח שבין 15.4 מיליון ל-13.6 מיליון). עוד היא צופה ירידה קלה בשיעור הרווח הגולמי שיעמוד על 61.9% עד 62.5%, לעומת התחזית הקודמת של החברה לטווח של 62% עד 62.7%.

הסיבה להורדת התחזיות על פי החברה היא ש"בשבועות האחרונים אנו עדים לקצב איטי משמעותית מהצפוי של הזמנות ובקשות נוספות של לקוחות לדחות את המשלוח, עקב עיכוב המלאי שלהם. כתוצאה מכך, אנו מצמצמים את ציפיות להכנסות למחצית השנייה של 2023".

בדוחות האחרונים שפרסמה, ולנס רשמה גידול בהפסד הנקי ל-5.4 מיליון דולר, אך שיא בהכנסות של 23.9 מיליון דולר. מניית ולנס נסחרת כעת במחיר של 2.35 דולר למניה ושווי שוק של 240.6 מיליון דולר, אחרי שאיבדה 26% משוויה בשנה האחרונה, כשבדרך היא עוד הספיקה לזנק משמעותית. מהשיא שאליו הגיעה המניה בחודש ינואר 2023 היא איבדה 60%.

בתגובה לפיטורים אומר מנכ"ל החברה גדעון בן צבי: "שימוש יעיל יותר במו"פ ובמשאבים תפעוליים אחרים שלנו יאפשר לנו לשפר את ההתקדמות שלנו לעבר רווחיות בסביבה המאקרו-כלכלית המתמשכת הלא ודאית". כדאי לשים לב לניסוח הדברים של בן צבי - הוא עדיין לא מדבר על רווחיות, אלא על 'שיפור ההתקדמות לעבר רווחיות', או במילים אחרות: הניסיון לצמצם הפסדים.

בן צבי הוסיף: "אנחנו מתקרבים לזמינות ייצור המוני של מספר מוצרים חדשים לרכב ואנו יכולים כעת להפיק תועלת מייעול פלטפורמות הפיתוח שלנו."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    משקע 10/06/2023 17:46
    הגב לתגובה זו
    אתה עדיין מושקע שם?
  • 2.
    SPAC 08/06/2023 17:59
    הגב לתגובה זו
    כל הדרך למטה
  • 1.
    כנראה בגלל האתר הצפוני החדש. (ל"ת)
    אופיר חיים 08/06/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.