ריביאן: "צופים ביקושים גדולים לרכבים חשמליים"
ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE היא אחת מחברות ה-EV בארה״ב, שנוגעת יותר בתחום הטנדרים. החברה בתחילת דרכה הונפקה בשווי מנופח לחלוטין של 83 מיליארד דולר, וביחד עם ההייפ שהיה מזוהה עם הנפקות בשנת 2021 חברת הטנדרים החשמליים הגיעה לשווי של 153 מיליארד דולר - זאת לפני שהיא מכרה אפילו רכב אחד בודד.
לפני כחודש, ביידן העביר כחלק מ"חבילה להקלת האינפלציה" את חוק הטבת המס לרוכשי רכבים חשמליים - רוכשי רכב חשמלי יהיו זכאים להטבת מס של עד 7,500 דולר. עם זאת, ההטבה הוגבלה ל-200,000 הרכבים הראשונים שכל יצרנית רכב חשמלי מוסרת. בנוסף, הממשל החבילה מציעה זיכויי מס של עד 4,000 דולר לאנשים שקונים רכבים חשמליים משומשים.
מנכ״ל ריביאן נאם השבוע בכנס הטכנולוגיה של גולדמן זאקס - "חוק הפחתת האינפלציה של ביידן שנחתם לאחרונה מכין את הקרקע לשינוי מהותי בביקוש לכלי רכב חשמליים". הוא הדגיש כי החוק יעלה את הביקוש לכלי רכב חשמליים יוקרתיים יותר: "לצעד תהיה השפעה עמוקה הן על קצב החדירה של רכבים חשמליים והן על הטופולוגיה של שרשרת האספקה, כאשר יותר חומרי גלם יגיעו הן מהשוק המקומי והן ממדינות מסוימות אחרות בעזרת הסכמי סחר עם ארה"ב".
המנכ"ל מוסיף, כי כל חברת רכב בעולם השקיעה את החודש האחרון בלמידה כיצד הוראות החוק ישפיעו על ייצור הבטריות לרכבים החשמליים. בינתיים, הוא אומר כי החברה ממשיכה לראות מחסור בחלקים מסוימים, במיוחד רכיבי מוליכים למחצה והוא צופה שהבעיה הזו תימשך גם עד 2023.
- איך הגיעו למסקנה שאנחנו זקוקים ל-60 אלף דירות בשנה ולמה המספר יגדל?
- המתווך דורש עמלה של 2% על הדירה? כך תוכלו למכור או לקנות בלעדיו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בדוח האחרון שפרסמה החברה היא רשמה הכנסות של 364 מיליון דולר והפסד של 1.62 דולר למניה לעומת צפי להכנסות של 335.7 מיליון דולר והפסד של 1.61 דולר למניה. מתחילת השנה המניה נפלה ב-61%.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
