בית פרטי
צילום: UNSPLASH/Erik Mclean

דו״ח חדש- מחירי הדירות בארה"ב ירדו ביולי, בקרוב אצלנו?

לאחר שנרשם שיא אינפלציה של 40 שנה בארה"ב, 9.1% ומחירי דירות שהרקיעו שחקים, דו״ח חדש בארה"ב מציג ירידה ראשונה במחירי הדירות במדינה זה שלוש שנים ומוכיח שמחירי הבתים כן יכולים לרדת. האם גם בישראל אנחנו צפויים לחזות בנתונים כאלו לנוכח העלאות הריבית של בנק ישראל?
מתן קובי | (4)

על פי מחקר של חברת Black Knight, מחירי הדירות בארצות הברית ירדו ב-0.77%, ירידה שאמנם נראית קטנה אך זו הירידה החודשית הגדולה ביותר במחירי הדירות מאז תחילת שנת 2011. הירידה הזו היא הירידה החדה ביותר בחודש יולי מאז 1991, שניה רק לירידה של 0.9% ביולי 2010. נראה כי הירידה החדה נבעה בעיקר מהמדיניות המוניטרית של הפד, כאשר מחירי המשכנתאות עלו דרסטית בעקבות העלאות הריבית. 

מחירי הדירות עלו בזמן שהשתוללה מגיפת הקורונה. אזרחים נדרשו להשאר בבית ונדרשו לעבוד מרחוק, הזמן בו אנשים העבירו את זמנם בבית היה חריג ולא קרוב לזמן בו עשו זאת לפני המגיפה, מה שהוביל אזרחים רבים להתמודד עם המצב הקיים. אזרחים רבים, רצו להנות יותר מהשהות שלהם בבית ולהיות מסוגלים לצאת ממנו אל האוויר הפתוח בנוסף לכך שהיה להם צורך חדש בחדר שישמש כמשרד, מה שהוביל אזרחים רבים לחפש בית חדש. המצב הזה, ששרר בכל רחבי המדינה, גרם לעלייה חדה במחירים של דירות ובתים בכל מקום.

היכולת של אזרחים כיום לממן רכישה של בית נמצאת ברמה הנמוכה שלה מזה שלושים שנה. בכדי לרכוש בית, נדרש מאזרחים 32.7% מההכנסה החציונית במדינה עם מקדמה של 20% ומשכנתא ל-30 שנה, כ-13% אחוז יותר לעומת תחילת מגיפת הקורונה.

האם יש לצפות לירידה גם פה בישראל? התשובה חלוקה 

מצד אחד העלאת הריבית של בנק ישראל אמורה לצנן את הביקוש בטווח הקצר היות ומחירי המשכנתאות יותר גבוהים. מצד שני יש שוני רב בין שוק הדיור בישראל לבין שוק הדיור בארה"ב. ראשית, המחסור בדירות בארץ הינו הרבה יותר חמור וחריף לעומת ארה"ב, כאשר עוד ב-2020 דווח על מחסור של 15 אלף דירות רק במרכז הארץ. שנית, השוק בארץ הרבה פחות גמיש - כולם רוצים לעבור לגור במרכז הארץ, ספציפית במטרופולין תל אביב, האזור בו המחסור בהיצע מורגש אולי בצורה החריפה ביותר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    בן 28/08/2022 09:14
    הגב לתגובה זו
    בעיקר במדינה כמי ארצות הברית עם מלאי קרקעות אינסופי
  • 3.
    אם יש כזה מחסור של דירות היכן כל ההומלסים? יש כ16 25/08/2022 10:12
    הגב לתגובה זו
    אם יש כזה מחסור של דירות היכן כל ההומלסים? יש כ160,000 דירותרפאים של תושבי חוץ שכחלון ניסה למסות וחזר בו מסיבות פוליטיות.
  • 2.
    קלקלן 24/08/2022 20:40
    הגב לתגובה זו
    למרות שזה קרה בתקופה 2000 עד 2008 - מחיריד דירות ירדו ב- 25% בישראל. ועכשיו עוד המצב של אינפלציה חזקה וריבית עולה כל 3 חודשים לא השאירו כסף לקונים. למשקיעים יש כסף אבל הם מהווהים רק 20% מנתח השוק. המחירים יתרסקו כי אנחנו לפני משבר עולמי חזק.
  • 1.
    עזור 24/08/2022 19:35
    הגב לתגובה זו
    שפע של הטעיות ואינטרסנטים בענף הבניה פה כאשר יש מודעה על דירות שניבנות ברחוב מאזה בתל אביב והמחיר למטר מרובע הוא 30000 דולר דבר שהשכל הישר לא תופש אותו זה מראה שכולם הפכו להיות מסוממים וזה הפך להיות הסם שהם חייבים לקנות כדי לחיות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.