לקראת דוחות טבע - מה צריך לדעת ומה ייקבע את כיוון המניה?
חברת התרופות הישראליתטבע -1.91% עתידה לדווח על תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2022 היום בצהריים. החברה סוחבת על גבה כמה משקולות בשנים האחרונות, מהן עדיין לא הצליחה להשתחרר, אך ייתכן שישנו אור בקצה המנהרה.
המשקולת הגדולה ביותר היא התביעות בנושא ההתמכרות לאופיואידים. החברה מואשמת, יחד עם כמה חברות נוספות מהתעשייה, שעודדה או לכל הפחות לא מנעה את תופעת ההתמכרות לתרופות משככות הכאבים מסוג אופיואידים, שהפכה למגפה לאומית בארצות הברית. מספר תביעות הוגשו נגד החברה, אך מספר המקרים בהם מגיעה החברה לפשרה תמורת סכומים נמוכים יחסית לחששות שליוו את החברה הולך וגדל, מה שמעניק מעט אופטימיות למשקיעי החברה שמקווים לראות את האפיזודה הזאת מאחוריהם.
עוד משקולת היא חוסר הצמיחה המספק הן בתחם התרופות האתיות, עם סיום תקופת הבלעדיות על הקופוקסון ועליית המתחרים בתחום הטרשת הנפוצה, והן בתחום התרופות הגנריות בו לא מצליחה החברה לצמוח כבעבר, כשגם מהצד הפוליטי והציבורי מופעל בשנים האחרונות לחץ על מחירי התרופות. משקולת התביעות גם לא מאפשרת מספיק מחקר ופיתוח לפיתוח תרופות חדשות שימריצו את הצמיחה המדשדשת. יחד עם זאת החברה רואה צמיחה יפה בכמה תרופות חדשות שייתכן שיצליחו לתפוס את מקומו של קופקסון, שעדיין מוכר במעל 800 מיליון דולר לשנה. אל הקופקסון מצטרפים, אם כן, האוסטאדו שנועד לטיפול במחלת ההנטינגטון שצפוי לפי החברה למכור בהיקף של כמיליארד דולר, והאג'ובי שצפוי להגיע למכירות של 400 מיליון דולר, וישנן תרופות נוספות בתהליך פיתוח.
האנליסטים מצפים לראות מהחברה רווח מתואם של 0.55 דולר למניה על הכנסות של 3.75 מיליארד דולר. הרווח משקף ירידה של 13% מהנתון בשנה שעברה שעמד על 0.63 סנט. ההכנסות משקפות ירידה של כ-7% מ-4.02 מיליארד עליהם דווחה החברה שנה קודם לכן.
- טבע בתוצאות אמביוולנטיות - הכנסות מעל הצפי, הרווח מתחת לתחזית
- טבע החדשה - יותר מוצרים מקוריים מאשר גנריקה; האם זה יתבטא במחיר המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון הקודם דווחה טבע על רווח רבעוני מתואם בגובה 0.77 ד' והכנסות שהסתכמו ב-4.1 מיליארד דולר. בשוק ציפו לרווח של 0.73 ד' למניה על הכנסות של 4.29 מיליארד ד'.
עוד פרסמה החברה לאחר דוחות הרבעון הקודם תחזית פושרת ל-2022: ההכנסות עתידות להסתכם ב-15.6-16.2 מיליארד דולר, עם רווח מתואם למניה בדילול מלא של 2.4-2.6 דולר (טווח האמצע 2.5 דולר - פחות מצפי האנליסטים) ותזרים מזומנים חופשי של 1.9-2.2 מיליארד דולר. הרווח התפעולי המוערך הוא 4.2-4.5 מיליארד דולר. באשר לתחזית השנתית בפילוח לפי מוצרים, כאן צופה טבע למכור מהקופקסון בהיקף 850 מיליון דולר, מיליארד דולר מאוסטאדו ו-400 מיליון דולר מאג'ובי.
מניית טבע נסחרת ב-8.7 דולר ובהינתן רווח צפוי של 2.5 דולר למניה, מדובר על מכפיל רווח של מתחת ל-4 - במילים אחרות, זו תשואה אפקטיבית של 25% (מכפיל הרווח מבטא בעקיפים תשואה; מכפיל רווח של 4 משמע תוך 4 שנים מחזירים את ההשקעה - משמע תשואה של 25%, 1 חלקי 4). זו תשואה גבוהה, אבל היא נובעת מהסיכון הגדול. טבע תלויה בחסדי התובעים בפרשת האופיאוידים, אותם משככי כאבים שהפיצה שגרמו למוות של רבים. התביעות האלו עלולות לחסל אותה, אבל למזלה גם התובעים יודעים זאת והם רוצים אותה בחיים. ככה היא תוכל לשרת את החוב-פיצויים.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
וכך נקבעים מנגנונים של תשלום מזומן בסכום סביר ותשלום בתרופות על פני 20 שנה קדימה ואפילו יותר. בזה טבע יכולה לעמוד. אבל זה ישפיע כמובן על הרווחים בעתיד, כך שכשאתם רואים מכפיל נמוך מ-4, זה גם בגלל שהרווחים העתידיים עשויים לרדת בהינתן פשרות עתידיות.
- 8.אלכס 03/05/2022 16:34הגב לתגובה זוטבע מתנהלת בחובבניות, חברה שמאז נפילת הקופקסון שגם הוא יצא להם במקרה לא הולך להם כלום כי אין שם כלום...
- 7.סאכי 03/05/2022 12:41הגב לתגובה זורובם כבר מזמן בגהה.
- 6.אקמולי 03/05/2022 12:07הגב לתגובה זוטבע חברת להתאחד עם חברה גנרית גדולה היא כבר לא שחקן שמסכן את השוק , יש לה חובות עצומים היא לא תוכל לשגשג כלכלית עם מעמסה כזו . זו דעתי האישית בהצלחה לכל המשקעים וכל המכפילים
- 5.היום טבע עולה 18.44%... תרשמו לפניכם (ל"ת)ברוקר 03/05/2022 10:51הגב לתגובה זו
- 4.נו באמת? 03/05/2022 09:55הגב לתגובה זוהמכפיל רווח כל כך נמוך מסיבה אחת בלבד. החוב. הרי את הכסף צריך להחזיר. חיוב פשוט מראה שעם החוב כב רמדובר על מכפיל 15. העיניינים המשפטיים לא ניתנים לכימות אבל אם נעריך את הנזק הפוטנציאלי ב 4 מיליארד. אז המכפיל האמיתי יותר קרוב ל 17.
- 3.פרופ' איצ 03/05/2022 09:26הגב לתגובה זועצום!!
- 2.לדעתי טבע תגיע ל-55 דולר אבל ספק אם אהיה בחיים עד אז (ל"ת)מוצי בן 71 03/05/2022 08:46הגב לתגובה זו
- יובל 03/05/2022 09:46הגב לתגובה זוהיום טבע עולה 25 אחוז
- 1.חימי 03/05/2022 08:18הגב לתגובה זוהיום טבע 10% למעלה
- הסבירות שלאור הירידות בשבוע האחרון משהו כבר יודע ש 03/05/2022 09:15הגב לתגובה זוהסבירות שלאור הירידות בשבוע האחרון משהו כבר יודע שהדוחות על הפנים
- היום טבע 10% למטה (ל"ת)יוסי 03/05/2022 08:48הגב לתגובה זו
- יובל 03/05/2022 09:44מה קרה מכרת אתומל את כל התיק שלך
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
