קזינו, הימורים, רולטה
צילום: Getty images Israel

הרץ - מפשיטת רגל לגיוס ענק - איך זה ייתכן?

"הרגע הכי אבסורדי בתולדות השווקים הציבוריים" - כך תיארו השבוע חלק מהמשקיעים את הנפקת המניות המתוכננת של חברת השכרת הרכבים הרץ, שהודיעה על פשיטת רגל בסוף החודש האחרון. היום נראה שגם ל-SEC נמאס
עמית נעם טל | (5)

מניית השכרת הרכבים הרץ (סימול:HTZ) הפכה בתקופה האחרונה להצגה הטובה ביותר בוול סטריט ולאו דווקא מהסיבות הנכונות. ההתנהלות סביב החברה היא הדוגמה הטובה ביותר ל"שיגעון" שמתרחש בימים אלו בוול סטריט. הערב נראה כי גם לרשות לניירות ערך בארה"ב האירועים סביב החברה נראים כבר מוגזמים.

עדכון 22:20: החברה הודיעה כי בעקבות הביקורת של הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC), היא מבטלת את תוכניותיה להנפיק מניות בהיקף של 500 מיליון דולר.

 

לקראת סוף מאי פנתה החברה לבית המשפט בדלאוור לפי סעיף 11 (הגנה מפני נושים), מה שמאפשר לחברה להמשיך לפעול בזמן שהיא בוחנת כיצד תוכל לשלם לנושים ולשנות את מצבה הפיננסי. למרות זאת, מניית החברה רשמה תנודות של מאות אחוזים בתקופה האחרונה, מתוך ספקולציה של המשקיעים כי החברה תתאושש במהירות. נציין כי הנתונים של אפליקציית המסחר של רובין הוד, אפליקצייה שהפכה לפופולרית במיוחד בתקופה האחרונה בקרב צעירים בארה"ב, מראה על כניסה מאסיבית של משקיעים צעירים למניית החברה - האופוריה בשוק בשיאה. 

אבל זו רק ההתחלה: בצעד חסר תקדים אישר בית המשפט בארה"ב לחברה להנפיק מניות נוספות בכמיליארד דולר. "המחירים ומחזורי המסחר בנרשמו לאחרונה במניית החברה טומנים בחובם הזדמנות יחודית", טענו עורכי הדין של החברה בשבוע שעבר.  החברה הודיעה בימים האחרונים על רצון להנפיק מניות בהיקף של 500 מיליון דולר, כאשר הם מזהירים את המשקיעים כי "המניות עשויות להיות חסרות ערך". אזהרות אלו לא כל כל מדאיגות את המשקיעים הצעירים של רובין הוד. 

עד היום, הרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) לא התערבה במתרחש סביב החברה, אך הערב אנחנו מקבלים תגובה ראשונה. במהלך ראיון לרשת החדשות CNBC, העביר יו"ר הרשות, ג'יי קלייטון, ביקורת על התנהלות החברה  "ברוב המקרים שאתה מודיע לחברה כי לרשות לניירות ערך יש השגות בנוגע לתשקיפים, החברה בדר"כ עוצרת את ההנפקה על לפתירת בעיות אלו". זמן קצר לאחר התבטאות זו, המסחר במניית החברה הופסק והחברה.

גרף מניית החברה בתקופה האחרונה: ה-SEC יעצור את הטירוף?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פשוט מאוד, אנשים נמשכים למשחקי פירמידה (ל"ת)
    ל 18/06/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לפד מותר 17/06/2020 23:05
    הגב לתגובה זו
    לחברה במצוקה אסור.אמריקה במצוקה גם הנשיא וגם הפד להם מותר לשדר ולצייץ אופטימיות ללא גבולות.
  • בני 18/06/2020 15:47
    הגב לתגובה זו
    מניית הרץ ירדה לאחר ההודעה על ההנפקה.
  • 1.
    אם ה SEC לא מתערב בהרצת המניות ע"י הפד אז למה בהרץ כן? (ל"ת)
    שלומי 17/06/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
  • מה שאסור לאזרח הקטן מותר למדינה. (ל"ת)
    ממי 18/06/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.