מכולת סופר מזון קמעונאות
צילום: Istock

שירותי משלוחי מזון הפכו לפופולריים - האם יש פה הזדמנות השקעה?

המגפה הביאה לעלייה של 70% בשימוש בשירותים המקוונים, אבל התחרותיות הקשה והורדת המחירים הביאו את גראבהאב, המובילה בתחום לירידה של כ-12% מתחילת השנה
ארז ליבנה | (4)

בישראל, אין אחד שלא שמע או נחשף לשם Wolt. בשנה האחרונה, החברה הקטנה שנוסדה בהלסינקי פינלנד על ידי מיקי קוסי ב-2014, הפכה לגדולה במספר מקומות בעולם, גם אצלנו. החברה הצליחה להשתלט על שירותי משלוחי המזון ממסעדות. המסעדות, שבעבר החזיקו שירות משלוחים inhouse, או אלה ששכרו חברה חיצונית, עברו יחד עם המשלוחנים לשימוש באפליקציה. כולם עשו את החישוב שלהם וכנראה שכולם הרוויחו - חוץ מחברות המשלוחים כמובן; שם ממש לא שמחים עם המצב החדש.

שירותי שילוח המזון לא מתרוממים

בעולם יש חברות נוספות מסוג זה. בארצות הברית לדוגמה יש תחרות קשה בתחום משלוחי המזון, שכוללות הן משלוחים ממסעדות והן ממרכולים. אבל בעוד מניות בתחום השירותים כמו אמזון (סימול: AMZN), נטפליקס (סימול: NFLX) עולות יפה וזוכות לאמון המשקיעים, מניית גראבהאב (סימול: GRUB), המניה המשמעותית היחידה בתחום משלוחי המזון בארצות הברית לא מצליחה להתרומם.

זאת למרות שנתונים שהתפרסמו בארצות הברית מראים שבסוף חודש מארס האחרון, הייתה עלייה של 70% בהוצאות של צרכנים על שימוש בשירותי הסקטור ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גם גודל ההזמנה הממוצעת עלה ב-24%. נשמע כמו חלום שמתגשם. אז זהו שלא.

כל הטוב הזה שנפל על החברה באדיבות הקורונה, לא מפריע למניית גראבהאב לסגור שנתיים נוראיות. בספטמבר 2018 שווי החברה עמד על יותר מפי 3 משווי השוק הנוכחי שעומד על 4 מיליארד דולר. מחיר המניה אז עמד על למעלה מ-146 דולר. היום הוא קצת מעל 43 דולר. ב-12 חודשים האחרונים המניה ירדה ב-40% ומתחילת השנה היא סוגרת ירידה סולידית של 12%. אמנם, פחות מהמדדים המובילים, אבל ביחס לקפיצה בסקטור,  מדובר על חולשה. 

כשמסתכלים על תחזית הביצועים שצופים האנליסטים העוקבים אחר המניה, עולה תמונה מדאיגה יחסית -  ההכנסות השנה צפויות להסתכם ב-1.42 מיליארד דולר, וההפסד בכ-20 מיליון דולר. בשנה הבאה המכירות צפויות לעלות למעל 1.7 מיליארד דולר והחברה תעבור לרווח של 20-25 מיליון דולר - שיפור, אבל האם זה מצדיק שווי חברה של 4 מיליארד דולר? 

מה קורה בשוק בארצות הברית?

המגפה תפסה את השוק בנקודת זמן מורכבת. לפני הקורונה, הסקטור בארה"ב נתפס כמותרות. אבל מאז ההתפרצות, נהפכו שירותים אלה לחבל הצלה עבור מסעדות רבות וגויסו לתחום עובדים רבים שנותרו מחול"תים או מפוטרים.

מרבית החברות בתחום כלל עוד לא הונפקו. כיום המונפקות היחידות הן גראבהאב וחטיבת השילוח של אובר (סימול: UBER), אובר איטס. חברות דורדש ופוסטמייטס, הן פרטיות. יחד הן מרכיבות את שוק השילוח של האוכל ומספקות כיום שירות חשוב למסעדות רבות. מה הן עשו? הן ויתרו על חלק ניכר מההכנסות ממוקדי ההתפרצות כמו ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים נוספות. רובן חתכו את ההשתתפות מצד מסעדות קטנות שנפגעו במשבר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

זה אומר שבשווקים הגדולים בארצות הברית, חלק ניכר מהרווחים של החברות האלה נשחק משמעותית. כנראה שזה גם מתוך התחשבות בעסקים, אבל גם מרצון להרגיל את הצרכנים. עם זאת, חברת דורדש, היא כנראה השחקן הגדול ביותר בארצות הברית עם 45% מנפח הפעילות האחרון שנמדד בכלל השוק בסוף חודש מארס - זאת ביחס של 39% בסוף פברואר. 

החברה, שבשנה שעברה קיבלה הערכת שווי של 13 מיליארד דולר ב-IPO, הרוויחה על חשבונה של גראב, שנתח השוק שלה ירד מ-30% ל-25%. אובר איטס מחזיקה בנתח שוק של 21% ופוסטמייטס עם 8%. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמואל 26/04/2020 21:11
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה חברות של משלוחי נישה חבל שלא מפרסמים מספיק את הטרנד החם של משלוחים חברתיים שחוסכים הרבה כסף לדוגמא בארץ חברת bambizz.
  • 3.
    מעניין כמה כסף 26/04/2020 21:10
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה כסף הסופרים הגדולים באונליין,עשו בזמן המשבר קורונה....
  • 2.
    לדעתי מסעדות נפגעו מהמשבר והסופרים באונליין הרוויחו ... (ל"ת)
    לדעתי מסעדות נפגעו 26/04/2020 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לדעתי לסופרים,שהיה להם שירות אונליין טוב,עשו הרבה כסף.. (ל"ת)
    לדעתי לסופרים 26/04/2020 19:04
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.