סין לא מוותרת - מעלה את המכסים ל-125%
"אין יותר קונים למוצרים אמריקאיים" - טוען הממשל הסיני ומחפש בריתות נוספות בעולם; טסלה עצרה את הייבוא מסין על רקע המכסים הגבוהים
העימות הכלכלי בין וושינגטון לבייג’ינג מתרחב והסיכוי שהסחר בין המדינות יימשך הולך וקטן. היקף הסחר השנתי עומד על קרוב ל-600 מיליארד דולר ועם מכסים בשיעור של 125% לכניסה של סחורה לסין ו-124% עם כניסת סחורה לארה"ב בשיעור של 145% הסיכוי שיהיה מסחר משמעותי הוא קטן מאוד. חייבים לומר - ארה"ב היא זו שהחלה במלחמה הזו, וממשלת סין שיש לה הרבה מה להפסיד כלכלית, לא מוכנה לעמוד בצד ולהסתכל והיא זוכה לגיבוי מצד העם.
כל זה מתרחש בשעה שטראמפ דחה לכל המדינות בעולם למעט סין את יישום המכסים, כלומר הלכה למעשה יש מלחמת סחר עם סין ודיבורים עם המדינות האחרות. אם מישהו חושב שסין תשב בחיבוק ידיים על רקע "בידודה" והפיכתה לאוייבת אפילו של כל העולם, כי היא הרי מחוץ למשחק שכולם משתתפות בו, הוא כנראה טועה. הסינים בשלב זה לא עומדים למצמץ. ההודעה של הסינים העבירה את החוזיםמעלייה קלה לירידה של עד 0.4%, אך במהרה החוזים חזרו לעלות - כשכעת החוזים עולים עד 0.9%.
מכסים גבוהים? "זה כבר לא משתלם"
משרד האוצר הסיני הודיע ביום שישי כי סין לא תעלה את המכסים מעבר לרמה הנוכחית, והסביר שאין עוד רצון מצד הצרכנים לסחורות אמריקאיות – כלומר, המחירים הפכו כל כך יקרים, עד שאין מי שירצה לקנות.
סין הבהירה שאם וושינגטון תמשיך "לפגוע מהותית באינטרסים של סין" – התגובה תהיה נחושה ו"עד הסוף".
טסלה מגיבה ראשונה: עצרה הזמנות בסין
בין החברות הראשונות שמרגישות את השינוי – טסלה. לפי דיווחים מאומתים, החברה הסירה את האפשרות לבצע הזמנות למודלים S ו-X באתר הסיני שלה. אלו דגמים שמיוצרים בארה"ב, וכעת הפכו יקרים מדי בשוק המקומי. מניית טסלה הגיבה בירידה חדה של 7.27%, והסוחרים מבינים שהחשיפה של יצרני רכב אמריקאים לשוק הסיני עומדת להפוך לבעיה של ממש – במיוחד כאשר אין תחליף מידי לקונים בגודל הזה.
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזמן שטראמפ לוחץ – סין פותחת חזיתות חדשות
בייג'ינג לא נשארת רק במגננה. הנשיא שי ג'ינפינג פגש את ראש ממשלת ספרד בבייג’ינג, ובשבוע הבא ייצא לסבב ביקורים בווייטנאם, קמבודיה ומלזיה – מהלך שנועד לחזק קשרי סחר אזוריים. ביולי צפוי ביקור של בכירי האיחוד האירופי בבייג'ינג, כשגם ברקע שיחות אפשריות להסכמים חדשים עם מדינות אחרות.
והאירופים? מגיבים בזהירות
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הזהיר שהפסקת המכסים ההדדיים לתקופה של 90 יום היא "אות למו"מ – אבל גם 90 ימים של אי ודאות לעסקים". לדבריו, האירופים חייבים להיערך לצעדי תגובה אם הסבב הנוכחי ייכשל. האיחוד האירופי כבר עצר תוכנית להטיל מכסים משלו על סחורות אמריקאיות, לפחות עד שיתברר אם הפסקת האש שטראמפ הציע אכן מחזיקה.
ממשל טראמפ מנסה לתפור עסקאות מהירות
במקביל, הבית הלבן מנסה לרקם עסקאות פרטניות עם יותר מ־75 מדינות. לפי הוול סטריט ג'ורנל, מדובר בעסקאות טקטיות בלבד – רחוקות מהסכמי סחר מלאים שדורשים שנים של משא ומתן. ההערכה היא שוושינגטון מנסה לייצר יתרון זמני, אך שוקי ההון לא משתכנעים. אתמול השווקים ירדו וכעת על רקע ההסלמה מול הסינים השווקים עברו לירידות אם כי צנועות של עד 0.5%.
- פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"
- שוק המחשוב הקוונטי צפוי לזנק ל-200 מיליארד דולר עד 2035
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
שאלות ותשובות בנושא מלחמת הסחר החדשה
מה הרמה הנוכחית של המכסים שסין
הטילה על ארה"ב?
125% — עלייה חדה לעומת רמה של 84% קודם לכן.
למה סין לא מתכוונת להמשיך לעלות את המכסים?
לטענתה, ברמות המחירים האלה כבר אין קונים לסחורות אמריקאיות — כלומר, אין לה צורך להחמיר.
מה עשתה ארה"ב קודם לכן?
טראמפ העלה את
המכסים על סין ל־145%, כולל תוספות ממכסים קודמים שהוטלו בהקשר לפנטניל.
איזו חברה אמריקאית הגיבה ראשונה?
טסלה – הפסיקה לקבל הזמנות בסין למודלים
S ו-X, שיובאו מארה"ב.
מה הצעד הבא של סין?
בינתיים מחזקת קשרים עם מדינות באסיה ובאירופה. בפועל, משדרת מסר שהיא מחפשת אלטרנטיבות לארה"ב.
מה חושב האיחוד האירופי על ההפסקה הזמנית במכסים?
רואה בזה הזדמנות למו"מ – אבל גם תקופה של חוסר ודאות. בינתיים הקפיא צעדי תגובה
- 8.אפל בצרות לקראת קריסה. 11/04/2025 20:47הגב לתגובה זוהסינים ישלטו בשוק הרכב בעולם. הסינים ימכרו אגחי זבל של ארצות הברית מה שיביא את ארצות הברית לחדלות פרעון ואת הבורסה בארהב ליפול בעוד 70 אחוז.
- איזה סמים מחלקים לכם בקפלן (ל"ת)דילר 12/04/2025 00:42הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 11/04/2025 18:09הגב לתגובה זושיקנו מוצרים של עצמם יש להם הרבה מוצרים עכשיו
- 6.אין יותר קונים למוצרים אמריקאיים חחח. כאילו שסין איפעם רכשה משהו מארהב. (ל"ת)כלכלן בכיר 11/04/2025 16:51הגב לתגובה זו
- 5.בהעלאת המכנים יש גם אפקט של חינוך אזרחי ושינוי תודעתי איטי (ל"ת)אורן 11/04/2025 15:50הגב לתגובה זו
- 4.משה 11/04/2025 14:49הגב לתגובה זומה שסליפי ביידן הסנילי מסוגל לעשות בדקה טראמפ וחבר יועציו השחצנים לא מסוגלים לעשות בשנה .
- מגחך 11/04/2025 15:57הגב לתגובה זוכי אם לא זה אומר שאין גבול לטפשות.
- משה 11/04/2025 22:04אבל אשמח לתובנות לגבי האיש המושחת בעל שגעון הגדלות מטריד הנשים שהנפיק ערב הבחירות מטבע קדיפטו על שמו שלא שווה דבר וגרם לאנשים לאבד את כספם ועוד ועוד . אשמח להסבר מה אני לא מבין .
- 3.משה 11/04/2025 14:39הגב לתגובה זוכצפוי . הסינים עובדים . טראמפ על חוף הים בעזה עם הכרס בחוץ משתזף ואוכל גרעינים עם אבטיח .
- 2.עושה חשבון 11/04/2025 13:58הגב לתגובה זוזו למעשה דרישת טרמפ . צמצום גירעון סחר מול ארהב יכול לבוא על חשבון סין ומדינות אחרות או ייצור עצמי .לכן נראה מלחמה .
- 1.בהעלאת המכסים גבוה פותרים את הבעייה היבוא יקטן הגירעון יקטן (ל"ת)אורן 11/04/2025 13:07הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"
חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.08% נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.
הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.
על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?
אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.
