סין לא מוותרת - מעלה את המכסים ל-125%
"אין יותר קונים למוצרים אמריקאיים" - טוען הממשל הסיני ומחפש בריתות נוספות בעולם; טסלה עצרה את הייבוא מסין על רקע המכסים הגבוהים
העימות הכלכלי בין וושינגטון לבייג’ינג מתרחב והסיכוי שהסחר בין המדינות יימשך הולך וקטן. היקף הסחר השנתי עומד על קרוב ל-600 מיליארד דולר ועם מכסים בשיעור של 125% לכניסה של סחורה לסין ו-124% עם כניסת סחורה לארה"ב בשיעור של 145% הסיכוי שיהיה מסחר משמעותי הוא קטן מאוד. חייבים לומר - ארה"ב היא זו שהחלה במלחמה הזו, וממשלת סין שיש לה הרבה מה להפסיד כלכלית, לא מוכנה לעמוד בצד ולהסתכל והיא זוכה לגיבוי מצד העם.
כל זה מתרחש בשעה שטראמפ דחה לכל המדינות בעולם למעט סין את יישום המכסים, כלומר הלכה למעשה יש מלחמת סחר עם סין ודיבורים עם המדינות האחרות. אם מישהו חושב שסין תשב בחיבוק ידיים על רקע "בידודה" והפיכתה לאוייבת אפילו של כל העולם, כי היא הרי מחוץ למשחק שכולם משתתפות בו, הוא כנראה טועה. הסינים בשלב זה לא עומדים למצמץ. ההודעה של הסינים העבירה את החוזיםמעלייה קלה לירידה של עד 0.4%, אך במהרה החוזים חזרו לעלות - כשכעת החוזים עולים עד 0.9%.
מכסים גבוהים? "זה כבר לא משתלם"
משרד האוצר הסיני הודיע ביום שישי כי סין לא תעלה את המכסים מעבר לרמה הנוכחית, והסביר שאין עוד רצון מצד הצרכנים לסחורות אמריקאיות – כלומר, המחירים הפכו כל כך יקרים, עד שאין מי שירצה לקנות.
סין הבהירה שאם וושינגטון תמשיך "לפגוע מהותית באינטרסים של סין" – התגובה תהיה נחושה ו"עד הסוף".
טסלה מגיבה ראשונה: עצרה הזמנות בסין
בין החברות הראשונות שמרגישות את השינוי – טסלה. לפי דיווחים מאומתים, החברה הסירה את האפשרות לבצע הזמנות למודלים S ו-X באתר הסיני שלה. אלו דגמים שמיוצרים בארה"ב, וכעת הפכו יקרים מדי בשוק המקומי. מניית טסלה הגיבה בירידה חדה של 7.27%, והסוחרים מבינים שהחשיפה של יצרני רכב אמריקאים לשוק הסיני עומדת להפוך לבעיה של ממש – במיוחד כאשר אין תחליף מידי לקונים בגודל הזה.
- 5 עובדות על שי ג'ינפינג: כיצד עיצב מחדש את יחסי הכוחות בעולם
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בזמן שטראמפ לוחץ – סין פותחת חזיתות חדשות
בייג'ינג לא נשארת רק במגננה. הנשיא שי ג'ינפינג פגש את ראש ממשלת ספרד בבייג’ינג, ובשבוע הבא ייצא לסבב ביקורים בווייטנאם, קמבודיה ומלזיה – מהלך שנועד לחזק קשרי סחר אזוריים. ביולי צפוי ביקור של בכירי האיחוד האירופי בבייג'ינג, כשגם ברקע שיחות אפשריות להסכמים חדשים עם מדינות אחרות.
והאירופים? מגיבים בזהירות
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הזהיר שהפסקת המכסים ההדדיים לתקופה של 90 יום היא "אות למו"מ – אבל גם 90 ימים של אי ודאות לעסקים". לדבריו, האירופים חייבים להיערך לצעדי תגובה אם הסבב הנוכחי ייכשל. האיחוד האירופי כבר עצר תוכנית להטיל מכסים משלו על סחורות אמריקאיות, לפחות עד שיתברר אם הפסקת האש שטראמפ הציע אכן מחזיקה.
ממשל טראמפ מנסה לתפור עסקאות מהירות
במקביל, הבית הלבן מנסה לרקם עסקאות פרטניות עם יותר מ־75 מדינות. לפי הוול סטריט ג'ורנל, מדובר בעסקאות טקטיות בלבד – רחוקות מהסכמי סחר מלאים שדורשים שנים של משא ומתן. ההערכה היא שוושינגטון מנסה לייצר יתרון זמני, אך שוקי ההון לא משתכנעים. אתמול השווקים ירדו וכעת על רקע ההסלמה מול הסינים השווקים עברו לירידות אם כי צנועות של עד 0.5%.
- מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
שאלות ותשובות בנושא מלחמת הסחר החדשה
מה הרמה הנוכחית של המכסים שסין
הטילה על ארה"ב?
125% — עלייה חדה לעומת רמה של 84% קודם לכן.
למה סין לא מתכוונת להמשיך לעלות את המכסים?
לטענתה, ברמות המחירים האלה כבר אין קונים לסחורות אמריקאיות — כלומר, אין לה צורך להחמיר.
מה עשתה ארה"ב קודם לכן?
טראמפ העלה את
המכסים על סין ל־145%, כולל תוספות ממכסים קודמים שהוטלו בהקשר לפנטניל.
איזו חברה אמריקאית הגיבה ראשונה?
טסלה – הפסיקה לקבל הזמנות בסין למודלים
S ו-X, שיובאו מארה"ב.
מה הצעד הבא של סין?
בינתיים מחזקת קשרים עם מדינות באסיה ובאירופה. בפועל, משדרת מסר שהיא מחפשת אלטרנטיבות לארה"ב.
מה חושב האיחוד האירופי על ההפסקה הזמנית במכסים?
רואה בזה הזדמנות למו"מ – אבל גם תקופה של חוסר ודאות. בינתיים הקפיא צעדי תגובה
- 8.אפל בצרות לקראת קריסה. 11/04/2025 20:47הגב לתגובה זוהסינים ישלטו בשוק הרכב בעולם. הסינים ימכרו אגחי זבל של ארצות הברית מה שיביא את ארצות הברית לחדלות פרעון ואת הבורסה בארהב ליפול בעוד 70 אחוז.
- איזה סמים מחלקים לכם בקפלן (ל"ת)דילר 12/04/2025 00:42הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 11/04/2025 18:09הגב לתגובה זושיקנו מוצרים של עצמם יש להם הרבה מוצרים עכשיו
- 6.אין יותר קונים למוצרים אמריקאיים חחח. כאילו שסין איפעם רכשה משהו מארהב. (ל"ת)כלכלן בכיר 11/04/2025 16:51הגב לתגובה זו
- 5.בהעלאת המכנים יש גם אפקט של חינוך אזרחי ושינוי תודעתי איטי (ל"ת)אורן 11/04/2025 15:50הגב לתגובה זו
- 4.משה 11/04/2025 14:49הגב לתגובה זומה שסליפי ביידן הסנילי מסוגל לעשות בדקה טראמפ וחבר יועציו השחצנים לא מסוגלים לעשות בשנה .
- מגחך 11/04/2025 15:57הגב לתגובה זוכי אם לא זה אומר שאין גבול לטפשות.
- משה 11/04/2025 22:04אבל אשמח לתובנות לגבי האיש המושחת בעל שגעון הגדלות מטריד הנשים שהנפיק ערב הבחירות מטבע קדיפטו על שמו שלא שווה דבר וגרם לאנשים לאבד את כספם ועוד ועוד . אשמח להסבר מה אני לא מבין .
- 3.משה 11/04/2025 14:39הגב לתגובה זוכצפוי . הסינים עובדים . טראמפ על חוף הים בעזה עם הכרס בחוץ משתזף ואוכל גרעינים עם אבטיח .
- 2.עושה חשבון 11/04/2025 13:58הגב לתגובה זוזו למעשה דרישת טרמפ . צמצום גירעון סחר מול ארהב יכול לבוא על חשבון סין ומדינות אחרות או ייצור עצמי .לכן נראה מלחמה .
- 1.בהעלאת המכסים גבוה פותרים את הבעייה היבוא יקטן הגירעון יקטן (ל"ת)אורן 11/04/2025 13:07הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותטסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
טסלה Tesla 1.27% קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.
הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.
שלוש שנות נהיגה ללא תאונה
מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.
מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו
ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.
