צפי: פערי ארביטראז' שליליים יובילו את ת"א מטה
בשעה זו, נראה, כי ירידות שערים נכונות לבורסה לני"ע בתל אביב ביום המסחר החותם את השבוע. את המגמה עתידות להוביל המניות הדואליות של אחד העם, לאחר שירידות השערים החדות בהן חתמה אמש וול סטריט את המסחר לא פסחו גם על הללו.
אתמול, נזכיר, חתמה ת"א בעליות קלות. מדד ת"א 25 הוסיף 0.2% ל-656 נקודות. מדד ת"א 100 עלה ב-0.19% ל-680 נקודות. מדד התל-טק 15 הוסיף 0.57% ל-412 נקודות.
וול סטריט, כאמור, חתמה את המסחר במגמה אדומה ובוהקת. ברקע לירידות בבורסות התפוח הגדול ניצבו שני גורמים: האחד - נתונים מאכזבים של המכירות הקמעונאיות והשני - אכזבה מתוצאות הנפקת אגרות החוב של המששל האמריקני, שהביאה לזינוק בתשאות של שוק האג"ח. מדד הנאסד"ק נפל ב-1.55% ל-1,974 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס איבד 0.99% ל-10,404 נקודות.
מרביתן של המניות הדואליות תפתחנה את בוקר המסחר החמישי והאחרון בשבוע בפערי ארביטראז' שליליים. כך, קומפיוג'ן (6.07%), מאינד (5.77%), טאואר (5.72%), נייס (3.25%), אינטרנט זהב (3.17%), פרטנר (2.58%), אלדין (2.47%), מגל (1.1%), אלביט מערכות (0.52%), אודיוקודס (2.72%), ריטליקס (0.49%) וגם גיוון (0.3%) ואלווריון (3.83%).
מבין המעטות שעתדיות לפתוח את המסחר בפערים חיוביים בולטות במיוחד טבע ואורכית. טבע תחל בפער של 0.85%, לאחר שאמש החליקה ב-0.4%. ברקע למסחר במניה עמדה הודעתן של ביוג'ן ואלן, יצרניות הטיסבארי אשר היה אמור להתחרות בקופקסון, כי בניסוי שנמשך על פני שנתיים, השיגה הטיסבארי תוצאות מצויינות. זאת לאחר שהתרופה הורדה מהמדפים לאחר שנמצא קשר בין נטילתה לבין אירועים מוחיים שגרמו למות שלושה מטופלים.
למעקב צמוד תזכנה גם מניות אורכית, שתפתחנה בפער חיובי בן 0.52%. אתמול נסקה המניה בתל אביב ב-255 ובוול סטריט ב-9.17%, לאחר שפרסמה תוצאות מרשימות ביותר עבור הרבעון הראשון של 2005. ברבעון הראשון של 2005 רשמה החברה הכנסה של 20.6 מיליון דולר, גידול של 40% לעומת הרבעון הרביעי של 2004. בשורה התחתונה עברה החברה לרווח של 3.1 מיליון דולר לעומת הפסד של 5.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
ובבנקים. מניות חמשת הגדולים תסחרנה על רקע איום ועד העובדים וההנהלות של כל הבנקים לפתוח בשביתה כללית, ללא הגבלת זמן במערכת הבנקאות, בבורסה לני"ע ובבנק ישראל. כולם כולם מוחים נגד המלצות ועדת בכר ודורשים להקפיא את הליכי החקיקה לרפורמה בשוק ההון.
ואם כר שביתות מתוכננות, הרי שבבינ"ל נמשכים השיבושים בסניפי הבנק, עקב עיצומים שנוקט ועד המנהלים ומורשי החתימה. המנהלים הכריזו על סכסוך עבודה לפני מספר שבועות במחאה על כך שלא זכו לבונוס על רווחי 2003. הנהלת הבנק טוענת שהרווחיות נמוכה מידי ולכן אינה מחלקת בונוס. העיצומים יבואו לידי ביטוי היום בסגירת הקופות היום, כשהמשמעות: לא תהינה הפקדות או פידיון של צ'קים ומזומן באשנבי הבנק.
עוד במרכז המסחר הבוקר - מניות אלביט מערכות ואלו של תדיראן קשר. ידיעות אחרונות מספר הבוקר, כי התעשיה האווירית העבירה לממונה על ההגבלים העסקיים התנגדות למיזוג בין השתיים מונעת על ידי החשש, כי המיזוג ייצור תחרות קשה בשוק הבטחוני.הממונה עתיד להתנות את עסקת תדיראן קשר במכירת אחזקות אלביט באלישרא.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?