שמוליק צרפתי על פעילות קד"מ באמצעות מכונות חכמות
ה-Vending Machines השתלטו בשנים האחרונות על עולם הקד"מ. במקורן, משמשות המכונות לממכר מוצרי מזון ושתייה וממוקמות בנקודות אסטרטגיות בהן מצויה תנועת צרכנים פוטנציאלים רבים. חברות קד"מ וחברות מסחריות החלו בשימושן הגובר למטרת קד"מ כאשר המובילות בתחום הינן קוקה קולה ופפסי.
המכונות מאפשרות ומשיגות ארבע מטרות מרכזיות בקד"מ:
הן מחליפות כל דיילת קד"מ ממוצעת בחלוקת דוגמיות , הן זמינות 24/7 ואינן מתעייפות. מהצד השני חסרונן בנוגע לנקודה זו נעוץ בהעדר היכולת לתקשר ולהסביר ללקוח.
הן מאפשרות פעילות קד"מ יצירתית באמצעות שינוי הייעוד כדוגמת הצבת מכונת ענק, מכונה המחזירה חיוך וכיו"ב.
מכונות ה-Vending מאפשרות השגת מידע ויצירת Data. לדוגמא, כל מי שמקבל דוגמית משאיר פרטים - מייצר ליד חם למחצה. בתסריט אחר, גם מי שלא השאיר פרטיו אך השתמש במכונות המאפשרות קבלת הטבה באמצעות שיחת טלפון (וניתוק מידי כדי לחסוך עלות שיחה לצרכן) משאיר למעשה את מספר הטלפון שלו הנצבר לבסיס נתונים ומאגר.
לבסוף ובעיקר, הן מאפשרות ניתוח ועיבוד נתוני צריכה. לדוגמא, הצבת מכונות על רצפת הסופרמרקט הכוללת מספר מוצרים ובחינת העדפת הצרכן הבוחר ומעדיף מוצר X על פני מוצר Y.
יתרונות אלה המשיגים יעדי קד"מ, הפכו את המכונות ושימושן לפופולארי. בסקרים וקבוצות מיקוד שנעשו לאחרונה בארה"ב ובברזיל והוצגו ב"כנס הארצי למכונות אוטומטיות" בשיקגו (אפריל 2011), נמצא כי למעלה מ-80% מהציבור מגלים עמדה "חיובית", או "חיובית מאד" כלפי המכונות. המכונות אינן מפריעות ואף מייצרות ערך מוסף בדמות זמינות ונוחות. בקרב המשיבים נמצא כי האחוז הגבוה ביותר המגלה אהדה לשימוש במכונות הינו הדור הצעיר בגילאי 18-27.
מכאן, נחזור לרגע לקוקה קולה ופפסי. שתי החברות המובילות בתחום האמור, מגלות יצירתיות ומנהלות קמפיינים גדולים של קד"מ בכלל וגרילה בפרט באמצעות ה-Vending Machines. ייחודן של החברות האמורות אינו נעוץ בחלוקת דוגמיות וקד"מ קלאסי, אלא בהעברת הערך המרכזי של החברה באמצעות הפעילות.
כך לדוגמא יזמה וניהלה קוקה קולה קמפיין הכולל הצבת מכונות קולה ענקיות המחייבות את המשתמש לטפס על חבר כדי להגיע לכפתורי ההפעלה. התוצאה: העברת המסר המרכזי של החברה - JOY. או פעילות נוספת בה הציבה החברה מכונה בקמפוסים נבחרים; סטודנטים שהכניסו מטבעות כדי לקבל בקבוק בודד, החלו "לקבל" פתאום מבול של בקבוקי קוקה קולה אותם שיתפו עם חבריהם התוצאה: חיוכים, הנאה והעברת סר ה-JOY.
השתלטותן של המכונות בתחום הקד"מ נראה מוצדק. הן אינן מתכלות, חוסכות, מייצרות זמניות ובשימוש מושכל אף הופכות יצירתיות, עובדה המשמשת ליצירת בידול והעברת מסר וערך מותג. עם זאת, יש לזכור כי ל-Vending Machines מגבלות הנוגעות בעיקרן לאינטראקציה, הסברים והבהרות לצרכן הנחשף, מסת פעילות ועוד. מכאן, מומלץ לשלב את המכונה, לתפעלה לאור יעדים ממוקדים ועדיין לא להסיק כי היא מחליפה את הקד"מ הקלאסי.
הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

הצבר של רפאל ירד מ-67 מיליארד ברבעון קודם ל-65.7 מיליארד שקל בסוף המחצית
ההכנסות הסתכמו ב-4.7 מיליארד שקל, לעומת כ-4.6 מיליארד שקל ברבעון הראשון - קצב הצמיחה מאט
רפאל מערכות לחימה מדווחת על מכירות בהיקף של 4,735 מיליון שקלים, עליה של כ-20.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. בהשוואה לרבעון קודם מדובר על צמיחה נמוכה יחסית - מ-4.62 מיליארד שקל - כלומר כ-2%. בולט יותר הצבר שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-67 מיליארד שקל וירד ל-65.7 מיליארד שקל.
היקף המכירות במחצית הראשונה עמדו על 9,358 מיליון שקל, עלייה של 19.5% לעומת מחצית מקבילה. ההזמנות במחצית הגיעו לסך של 11,359 מיליון שקל, לעומת 14,259 מיליון שקל במחצית המקבילה. הרווח הנקי במחצית הראשונה עומד על 612 מיליון עלייה של כ-68% מהרווח במחצית הראשונה של השנה. הנהלת רפאל מדגישה את העלייה בצבר ביחס לשה קודמת, אז הוא עמד על 59 מיליארד שקל, אך כאמור ביחס לרבעון קודם יש ירידה.
יו"ר רפאל, ד"ר יובל שטייניץ: ״רפאל מסכמת את המחצית הראשונה של 2025 עם תוצאות כספיות מרשימות, עלייה של עשרות אחוזים במכירות וביקוש שיא למערכותיה בארץ ובעולם. מלחמת "חרבות ברזל" בכלל ומבצע "עם כלביא" בפרט, המחישו את תרומתה של רפאל לביטחון הלאומי ואת עליונותה הטכנולוגית בשדה הקרב. ההישגים המבצעיים הם פרי עמלם של עובדי ועובדות רפאל, הפועלים בנחישות ובמסירות יומיומית כדי לשרת את מדינת ישראל מתוך כוונה להוות נדבך משמעותי בביטחונה, להיות תמיד בקדמת הטכנולוגיה ולהפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. בשמי ובשם הדירקטוריון אני מברך על כך שהעשייה הביטחונית והמבצעית באה לידי ביטוי גם בצמיחה עסקית וכלכלית חסרת תקדים".
מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן: "בסיכום החציון הראשון של השנה, רפאל מציגה המשך של מגמת הצמיחה המהירה של החברה. רפאל עמדה באופן מלא ביעדיה העסקיים בחציון זה. מערכות רפאל במבצע "עם כלביא" בהגנה, בהשגת העליונות האווירית והמודיעינית ובהתקפה פעלו בהצלחה יוצאת דופן והביאו לידי ביטוי את תרומתה המכרעת של רפאל לעליונות הטכנולוגית של מדינת ישראל. רפאל הגבירה את השקעתה בפיתוח טכנולוגיות ומוצרים מתקדמים, תוך השקעה רבה בתשתיות המדעיות ופיתוח יכולות פורצות דרך כגון מערכת הלייזר רב-העוצמה "מגן אור". רפאל ממשיכה במגמת ההתרחבות והיא קלטה מאז תחילת השנה מאות עובדים חדשים בכל רחבי מדינת ישראל. אני מבקש להודות ולהביע הערכה עמוקה לעובדות ועובדי רפאל, מקצוענותם התגייסותם ומסירותם אפשרו לרפאל לספק למערכת הבטחון יתרון איכותי. קבוצת רפאל הכוללת עשרות חברות בארץ ובעולם, תמשיך להוביל ולהביא יתרון מבצעי וטכנולוגי מכריע לשותפנו בארץ ובעולם".
- רפאל מוכרת לגרמניה מערכות למטוסי קרב ב-350 מיליון אירו
- רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזמנה גדולה מגרמניה
אתמול דיווחה החברה כי הפרלמנט הגרמני אישר את רכישת 90 פודי תצפית והכוונה מדגם Litening 5 מתוצרת רפאל עבור מטוסי ה-Eurofighter Typhoon. מהלך זה ממחיש את השותפות ארוכת השנים בין רפאל וגרמניה ואת האמון במערכות רפאל, במקביל למגמה גלובלית לאימוץ סנסורים רב‑גליים ויכולות תקיפה מדויקות מטווח מבטחים במרחבי אוויר מאוימים.