שמוליק צרפתי על פעילות קד"מ באמצעות מכונות חכמות
ה-Vending Machines השתלטו בשנים האחרונות על עולם הקד"מ. במקורן, משמשות המכונות לממכר מוצרי מזון ושתייה וממוקמות בנקודות אסטרטגיות בהן מצויה תנועת צרכנים פוטנציאלים רבים. חברות קד"מ וחברות מסחריות החלו בשימושן הגובר למטרת קד"מ כאשר המובילות בתחום הינן קוקה קולה ופפסי.
המכונות מאפשרות ומשיגות ארבע מטרות מרכזיות בקד"מ:
הן מחליפות כל דיילת קד"מ ממוצעת בחלוקת דוגמיות , הן זמינות 24/7 ואינן מתעייפות. מהצד השני חסרונן בנוגע לנקודה זו נעוץ בהעדר היכולת לתקשר ולהסביר ללקוח.
הן מאפשרות פעילות קד"מ יצירתית באמצעות שינוי הייעוד כדוגמת הצבת מכונת ענק, מכונה המחזירה חיוך וכיו"ב.
מכונות ה-Vending מאפשרות השגת מידע ויצירת Data. לדוגמא, כל מי שמקבל דוגמית משאיר פרטים - מייצר ליד חם למחצה. בתסריט אחר, גם מי שלא השאיר פרטיו אך השתמש במכונות המאפשרות קבלת הטבה באמצעות שיחת טלפון (וניתוק מידי כדי לחסוך עלות שיחה לצרכן) משאיר למעשה את מספר הטלפון שלו הנצבר לבסיס נתונים ומאגר.
לבסוף ובעיקר, הן מאפשרות ניתוח ועיבוד נתוני צריכה. לדוגמא, הצבת מכונות על רצפת הסופרמרקט הכוללת מספר מוצרים ובחינת העדפת הצרכן הבוחר ומעדיף מוצר X על פני מוצר Y.
יתרונות אלה המשיגים יעדי קד"מ, הפכו את המכונות ושימושן לפופולארי. בסקרים וקבוצות מיקוד שנעשו לאחרונה בארה"ב ובברזיל והוצגו ב"כנס הארצי למכונות אוטומטיות" בשיקגו (אפריל 2011), נמצא כי למעלה מ-80% מהציבור מגלים עמדה "חיובית", או "חיובית מאד" כלפי המכונות. המכונות אינן מפריעות ואף מייצרות ערך מוסף בדמות זמינות ונוחות. בקרב המשיבים נמצא כי האחוז הגבוה ביותר המגלה אהדה לשימוש במכונות הינו הדור הצעיר בגילאי 18-27.
מכאן, נחזור לרגע לקוקה קולה ופפסי. שתי החברות המובילות בתחום האמור, מגלות יצירתיות ומנהלות קמפיינים גדולים של קד"מ בכלל וגרילה בפרט באמצעות ה-Vending Machines. ייחודן של החברות האמורות אינו נעוץ בחלוקת דוגמיות וקד"מ קלאסי, אלא בהעברת הערך המרכזי של החברה באמצעות הפעילות.
כך לדוגמא יזמה וניהלה קוקה קולה קמפיין הכולל הצבת מכונות קולה ענקיות המחייבות את המשתמש לטפס על חבר כדי להגיע לכפתורי ההפעלה. התוצאה: העברת המסר המרכזי של החברה - JOY. או פעילות נוספת בה הציבה החברה מכונה בקמפוסים נבחרים; סטודנטים שהכניסו מטבעות כדי לקבל בקבוק בודד, החלו "לקבל" פתאום מבול של בקבוקי קוקה קולה אותם שיתפו עם חבריהם התוצאה: חיוכים, הנאה והעברת סר ה-JOY.
השתלטותן של המכונות בתחום הקד"מ נראה מוצדק. הן אינן מתכלות, חוסכות, מייצרות זמניות ובשימוש מושכל אף הופכות יצירתיות, עובדה המשמשת ליצירת בידול והעברת מסר וערך מותג. עם זאת, יש לזכור כי ל-Vending Machines מגבלות הנוגעות בעיקרן לאינטראקציה, הסברים והבהרות לצרכן הנחשף, מסת פעילות ועוד. מכאן, מומלץ לשלב את המכונה, לתפעלה לאור יעדים ממוקדים ועדיין לא להסיק כי היא מחליפה את הקד"מ הקלאסי.
הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
