מחבר 'אבא עני אבא עשיר': "היום זה הזמן להתעשר, אני משקיע כעת הרבה יותר"
מחבר הספר "אבא עשיר, אבא עני", רוברט קיוסאקי, פרסם לפני מספר ימים מאמר באתר האינטרנט יאהו פייננס. קיוסאקי מתייחס כמובן, כמו מאמרים אחרים שפירסם בחודשים האחרונים, להיבטים שונים של המשבר הכלכלי והפיננסי העולמי ובצורה ממוקדת יותר להשקעה בזהב, שמתקרב לאחרונה לשיא כל הזמנים שלו.
כבר בפתח המאמר מתנצל קיוסאקי ואומר כי המאמר לא יהיה "פוליטיקלי קורקט" בגלל הכמות העצומה של אנשים שנפגעו בשנה האחרונה מהמשבר הכלכלי והפיננסי, בכללם כאלה שאיבדו את מקומות עבודתם, את בתיהם ואף את כל רכושם. עם זאת, "הטרף הכי גדול בהיסטוריה האנושית נמצא בשלבי תכנון וההזמנות נשלחות בימים אלה".
"במשך השנה האחרונה הזמינו אותי חברים ועמיתים להצטרף לקבוצות הדיון והפעולה שלהם בנושאי השקעה. לאחד מהם יש יותר ממיליארד דולר במזומן המחפשים השקעות מעניינות. אתמול בלילה אמר לי חבר אחר שאחד הבנקים הגדולים הזמין אותו, והוא הזמין אותי להשתתף במכרז על נכסי נדל"ן שנמצאים בכינוס נכסים שלו. הוא ציין שביכולתו לרכוש ככל הנראה נכסים ששוויים היה מעל מיליארד דולר בהשקעה של כ-30 מיליון דולר בלבד. ויתרתי על ההצעה באומרי שהסכומים המדוברים גבוהים מדי עבורי".
בהמשך מוסיף קיוסאקי ומספר על משפחה שהוא מכיר אשר הפסידה 45% מתיק ההשקעות שלה בשנה האחרונה. הוא מזכיר שני "נשפים של טורפים" ( באנגלית PREADATORS BALLS ). נשף אחד קורה בזמן שהשווקים עולים. "אז הטורפים למיניהם מלהיבים את הנטרפים שרואים את השווקים עולים ועולים".
למשל, אומר קיוסאקי, "כשמחירי הנדל"ן זינקו לגבהים מטורפים, צצו טורפים מסוג FLIPPERS ומכרו בתים ודירות במחירים מוגזמים לגמרי לאנשים שלא היה להם שמץ של מושג כיצד לפעול בשוק הנדל"ן.
ויש גם "נשפי טורפים" לזמנים קשים, כמו היום. "אני", אומר קיוסאקי, "מעדיף באופן אישי יותר את הזמנים הקשים מכיוון שאז יש הרבה יותר הזדמנויות, האנשים צנועים, המחירים נמוכים ולא חסרות עיסקאות טובות. אני מקווה שתקופה כזו תימשך לפחות 5 שנים. באופן אישי, אני משקיע היום יותר לעומת היקפי ההשקעה שלי לפני כשנתיים".
"עבור מיליוני אנשים שנפגעו באורח קשה מהמשבר, אני מציע עצה ידידותית ואומר: אל תאבדו תקווה. אפשר לנצל את המצב כדי לצאת מחוזקים ועשירים יותר. יש היום הרבה מאוד הזדמנויות ואפשר להפוך את התקופה הקשה והמאתגרת הזו לתקופה בה ייזרעו זרעים שיניבו פירות מאוד טובים בעתיד". קיוסאקי חוזר על דברים שאמר לפני מספר חודשים, לפיהם "אם אתם מסתכלים על ההתפתחויות בצורה אינטליגנטית ומנותקת מרגשות, תגיעו למסקנה כי כיום זה הזמן הנכון להתעשר".
עם זאת, בהמשך קיוסאקי מזהיר מפני עליה של סוג חדש של טורפים בחודשים האחרונים: אלה שמנסים לנצל משקיעים תמימים שמעוניינים להשקיע בזהב. קיוסאקי מציין כי יש הרבה מאוד דרכים להשקיע בזהב, החל מרכישות של מטבעות שונים, תכשיטים ישנים, מניות זהב, חוזים עתידיים, תעודות סל ועוד. הוא מזהיר מרכישות זהב וכסף מופרזות: "אני עדיין מאמין שהזהב והכסף ימשיכו לעלות, ואני עדיין רוכש, אבל את עיקר הרכישות שלי עשיתי כשהזהב היה ב-300 דולר".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".