אלקטרה בשלבים מתקדמים לגיוס עד 400 מיליון שקל

חברת מידרוג דירגה ב-Aa3 את הסדרה של אגרות חוב בסך של עד 400 מיליון שקל שתגייס אלקטרה. מבנה ההנפקה טרם נקבע באופן סופי אך המח"מ צפוי לעמוד על כ-8 שנים
עפרה ברון |

חברת אלקטרה הפועלת בישראל ובחו"ל במגזר השירותים למבנים ולתשתיות ובמגזר הנדל"ן, נמצאת בימים אלו לקראת הנפקת אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון שקל. היקף הגיוס עשוי להתרחב ל-400 מיליון שקל, בהתאם לביקושים.

חברת מידרוג דירגה ב-Aa3 את הסדרה של אגרות חוב בסך של עד 400 מיליון שקל שתגייס אלקטרה. מבנה ההנפקה טרם נקבע באופן סופי אך המח"מ צפוי לעמוד על כ-8 שנים כשתמורת הגיוס מיועדת למימון הפעילות השוטפת של אלקטרה ולפיתוח עסקיה.

בשנת 2006 מניית אלקטרה רשמה עליה של כ-58%, ובשלושת החודשים האחרונים המניה הוסיפה לערכה כ-13%. היום רושמת המניה עליה של כ-0.7%.

בשנה האחרונה נכנסה אלקטרה, אשר מנוהלת על ידי איתמר דויטשר, להשקעה בתחום ייזום הנדל"ן למגורים, במהלכה רכשה קרקעות בישראל ובחו"ל – בפולין, בבולגריה,ברומניה, בלטביה, בהיקף השקעה של כ-76 מיליון שקל.

על פי דיווחי האנליסטים מחברת מידרוג, מרבית הקרקעות שנרכשו בשנה האחרונה מצויות בשלבים של תכנון

והוצאת היתרים, כאשר צבר ההזמנות של החברה נכון לסוף 2006 עומד על כ-2.096 מיליארד שקל ומיועד למימוש בעיקר בשנה הקרובה.

מרבית הכנסות החברה נובעות מפעילות בישראל. בשנת 2006 היוו ההכנסות מייצוא במגזר השירותים למבנים ולתשתיות כ- 17% מסך ההכנסות, בעיקר בתחום קבלנות מערכות מיזוג אוויר מרכזי ואינסטלציה בבלגיה.

החברה הוקמה בשנת 1962 ומניותיה הונפקו לציבור בשנת 1971. בעלת השליטה באלקטרה הינה אלקו אחזקות, המחזיקה כ-64% בהון המניות של החברה, מזה כ-3.56% מוחזקים על ידי אלקו

התק"ש. יתר מניות החברה מוחזקות על ידי הציבור. אלקו הינה חברת אחזקות ציבורית השולטת באלקטרה ובחברה האחות אלקטרה צריכה. אלקו נשלטת על ידי גרשון זלקינד (כ 68%- מהון המניות וזכויות ההצבעה).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".