רווחי מנועי בית שמש זינקו ב-271% ל-15 מ' ש' ב-2006
שנת שיא בתוצאות חברת מנועי בית שמש (בית שמש), העוסקת בייצור ושיפוץ חלקי מנועי מטוסים אזרחיים וצבאיים. החברה סיימה את שנת 2006 עם גידול של 25% במכירות, לסך של כ-199.3 מיליון שקל ועם עליה חדה של כ-271% ברווח הנקי לסך של כ-15.8 מיליון שקל, לעומת שנת 2005. ברבעון הרביעי של שנת 2006 רשמה החברה גידול של כ-20% במכירות לסך של כ-52.5 מיליון שקל וגידול של כ-380% ברווח הנקי לסך של כ-8.4 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הגידול במכירות בשנת 2006 וברבעון הרביעי של השנה לוו בגידול בשיעורי הרווחיות: הרווח הגולמי בשנת 2006 גדל ב-44% לסך של כ-29.2 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות היה כ-14.6% לעומת 12.7% בשנת 2005. הרווח התפעולי בשנת 2006 גדל ב-76% לסך של כ-12.1 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות היה 6.1% לעומת 4.3% בשנת 2005. ברבעון הרביעי של 2006 גדל הרווח הגלמי בכ-65.7% לסך של כ-9.8 מיליון שקל והרווח התפעולי עלה ב-139% לסך של כ-6.2 מיליון שקל.
הרווח הנקי של החברה בשנת 2006 בסך של כ-15.8 מיליון שקל כולל הטבת מס בסך של כ-2.6 מיליון שקל, זאת לאחר שהחברה רשמה לראשונה בספריה מיסים נדחים. הרווח הנקי לפני מס הסתכם בכ-13.3 מיליון שקל, גידול של כ-211% לעומת השנה הקודמת.
בהמשך להחלטת החברה על חלוקת דיבידנד במזומן בשיעור של לפחות 30% מרווחיה השוטפים החליטה החברה על חלוקת דיבידנד נטו בסך של כ-4.5 מיליון שקל מתוך הרווחים שנוצרו בשנת 2006 וזאת לאחר שכבר חולקו כ-2.36 מיליון שקל בספטמבר ע"ח ריווחי החברה בשנת 2005.
מהחברה נמסר כי על פי צבר ההזמנות הצפויות של החברה גם שנת 2007 מסתמנת כשנת צמיחה עם מכירות צפויות של כ-51 מיליון דולר לעומת כ-44 מיליון דולר בשנת 2006. צבר ההזמנות משנת 2008 ואילך מסתכם בכ-85 מיליון דולר והוא אינו כולל הכנסות צפויות מעיסקה משותפת עם MTU החל משנת 2011.
מנועי בית שמש עוסקת בייצור חלקי מנועי סילון ובשיפוצם. מרבית פעילותה של החברה מיועדת ליצרני מנועי הסילון ולחילות אוויר בעולם, כולל חיל האוויר הישראלי. הגידול במכירות בשנת 2006 לווה בהמשך הגדלת בסיס הלקוחות של החברה והקטנת משקלם של הלקוחות הגדולים בכלל המכירות. סך המכירות לששת הלקוחות הגדולים של החברה בשנת 2006 – הכוללים את מרבית יצרני המנועים הגדולים בעולם – היווה 78% ממכירות החברה לעומת 85% בשנת 2005.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
