SOS תדלוק שטח
צילום: SOS

SOS איימה על לקוחות כי אם ייפנו גם למתחרים, לא יקבלו יותר שירות

רשות התחרות מאיימת לקנוס את חברת SOS ב-8 מיליון שקל; החברה שמוחזקת 50% על ידי קרן פימי, חשודה כי עשתה צעדים שנועדו להקשות על התחרות בשוק תדלוקי השטח
ארז ליבנה | (1)

תקראו לעזרה: רשות התחרות הודיעה כי היא שוקלת להטיל קנס כספי בגובה 8 מיליון שקלים על חברת SOS אנרגיה אקספרס, בשל ניצול מונופוליסטי של מעמדה, להקשות על תחרות בתחום תדלוק השטח של ציוד מכאני כבד. כמו כן שוקלים ברשות להטיל קנס על בכיר בחברה בהיקף של 400 אלף שקל.

 

לפי רשות התחרות, חברת SOS, שנמצאת מאז 2017 בבעלות של 50% של קרן פימי, היא בעלת מונופולין בשוק תדלוקי השטח. שירות תדלוקי שטח ניתן לרוב לקבלני בניין, תשתיות ועבודות עפר הנדרשים לתדלק את כלי ציוד מכני הנדסי שלהם בשטח.

השירות מסופק בעזרת מכליות שמגיעות לכלי הרכב המצויים באתר. חברת SOS היא החברה היחידה המספקת את שירות תדלוקי השטח בפריסה ארצית מלאה.

 

לאחר בדיקה שערכה הרשות בתקופה האחרונה החליטה הרשות לאפשר ל-SOS ונושא המשרה בה להשמיע טענותיהם בנוגע למעמדם, בנוגע לשאלה אם הפרו את חוק התחרות הכלכלית וניצלו את מעמדם לרעה ובנוגע לאפשרות שיוטל עליהם עיצום כספי.

SOS איימה על לקוחות בהפסקת השירות

בהודעת הרשות נכתב כי "מבדיקה שערכה הרשות עולה כי חברת SOS הנהיגה מדיניות לפיה לא תמשיך לספק שירותי תדלוקי שטח ללקוחותיה אשר מעוניינים לרכוש שירותים אלו גם מספקים מתחרים.

 

"משמעות הדבר היא שאם מתחרה מבקש להתחרות ב-SOS מבלי לספק שירות בכל רחבי הארץ, הוא יתקשה להתחרות על ליבו של הלקוח, וזאת בשל מגבלה אותה הטילה SOS במטרה לשמר את לקוחותיה.

 

"מדיניות זו, אשר משמעותה למעשה דרישה להענקת בלעדיות ל-SOS באספקת השירות בכל אתרי הלקוח, התבטאה בפנייה ישירה ללקוחות תוך איום בהפסקת השירות ללקוח בכל אתריו ברחבי הארץ אם לא יחדל מלרכוש תדלוקי שטח ממתחריה", כתבו ברשות התחרות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דורון 31/12/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
    העיקר תמיד מטיפים שהם אף פעם לא עושים משהו בניגוד לחוק...
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר -4.55%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

אין עשן בלי אש - דוח מאכזב לנייס, תחזית מתחת לקונסנזוס האנליסטים, אבל יש נקודת אור

מניית נייס בקריסה - איבדה 35% מתחילת השנה, יותר מ-50% בארבע ה שנים האחרונות; מה יקרה כעת למניה? לא בטוח שמה שחשבתם

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס הנמכת תחזית

נייס נייס 4.73%  שהיתה עד לפני שנה וחצי החברה הגדולה בת"א,  איבדה 35% מתחילת השנה ו-50% בארבע השנים האחרונות. החברה מדווחת על תוצאות כספיות חלשות ברבעון השלישי של השנה, ועל תחזית מאכזבת לשנה כולה. הנהלת החברה מדברת על רווח של 12.25 דולר למניה (אמצע הטווח שבין 12.28 דולר למניה ל-12.42 דולר למניה) מתחת להערכות האנליסטים ל-12.43 דולר למניה. התחזית לא כוללת את הרכישה האחרונה בתחום ה-AI.

התוצאות ברבעון השלישי מתחת לציפיות. הרווח למניה עמוק מתחת לציפיות - 2.29 דולר למניה לעומת צפי ל-3 דולר למניה. הקצב של הרווחים יעלה ברבעון האחרון. כעת יש שתי שאלת חשובות - הראשונה, מה יקרה למניה? לרוב פספוס בדוחות ובעיקר בתחזית מתבטא בירידה במניה, אבל פה הירידה היתה עוד לפני הדוחות. אין עשן בלי אש - השוק הבין לאן זה הולך, ולכן בפועל, במניה הכל פתוח ותלוי בשאלה השנייה - מה תהיה התחזית לשנה הבאה ואיך ישפיע ה-AI על החברה?

חברת תוכנה צומחת במכפיל רווח נוכחי של 9 - אלו המספרים של נייס כשלשנה הבאה מדובר במכפיל רווח של 10. זה נמוך כמעט בכל קנה מידה וזה מבטא לכאורה מניה בתמחור אטרקטיבי במיוחד. אלא שזה ביטא את החששות הגדולים של השוק מאכזבה במספרים והשוק צדק. אגב, לרוב השוק צודק. השוק מתמחר גם ירידה ברווחים בשנה הבאה. השוק מתמחר תרחיש רע יחסית, כשהוא חושב שה-AI הוא איום ענק על החברה. 

החששות די ברורים ומוצדקים - נייס היא חברה שפועלת גם ב-CRM, וצ'אטים AI משנים לחלוטין את העסקים האלו, ועדיין לחברה יש פעילות רחבה, והיא מוטמעת עמוק במאות גופים. יהיה שינוי, מתרחשת מהפכת AI, אך קשה לדעת אם הפגיעה בנייס תהיה גדולה מהצמיחה ומיכולות ה-AI שהחברה מדברת עליהם. מעבר לכך, הסיכון אכן גדל מאוד, אבל הכל שאלה של מחיר - אז אל תהיו בטוחים שהמניה תרד. הכל פתוח כי המחיר לכאורה נמוך ומגלם תרחיש רע.    


ההנהלה של החברה והיח"צ  מספרים לנו על חצי הכוס המלאה - "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, הנובע מהמשך יישום האסטרטגיה שלנו, המתמקדת בבינה מלאכותית, ומהביצועים המצוינים שלנו בשוק" אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. ההכנסות הסתכמו ב-732 מיליון דולר, ברף העליון של טווח התחזית, כאשר ההכנסות מענן גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-563 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות מענן נבעה מהמומנטום החזק של תחום חוויית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית ותחום השירות העצמי, שהציגו גידול של 49% בהכנסות השנתיות החוזרות, וגידול של 43% בנטרול Cognigy, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יכולות ה-AI נכללו בכל עסקת CX חדשה של מעל מיליון דולר בשנה, מה שממחיש את התרחבות אימוץ פתרונות ה-AI שלנו בקרב הארגונים הגדולים ביותר".