וול סטריט
צילום: istock

סגירה יציבה בוול סטריט: טבע איבדה 2.4%, טסלה עלתה ב-1.9%

אפל עלתה ב-1.1%, אלפבית ירדה 0.2%. פייסבוק הוסיפה 1.9%. דויטשה בנק עלתה ב-1.3%. בואינג ירדה ב-1.2%. ביונד מיט התרסקה ב-25% לאחר ראלי של 600%. טראמפ מוקדם יותר הערב: "יום טוב בשוקי המניות"
עמית נעם טל | (13)

יום המסחר בוול סטריט נסגר ביציבות, כאשר המדדים בוול סטריט מחקו עליות של 1% בתחילת המסחר. ברקע למסחר, הצפת השוק בדולרים מצד הממשל האמריקני ממשיכה לגרום לכל אירוע אחר להיות חסר משמעות, דבר שצפוי להשתנות בימים הקרובים (לכתבה המלאה). מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%      לאחר הירידות החדות שנרשמו בחודש מאי בשווקים, מאז תחילת החודש המדדים בוול סטריט ביצעו עליות חדות של עד 9%, כאשר חלק מהמדדים חוזרים להיסחר ברמות שיא כל הזמנים. הדאו ג'ונס השלים אמש יום שישי רצוף של עליות, הרצף הארוך ביותר מזה כשנה. העליות בשווקים מגיעות למרות האיומים שהשמיע הנשיא טראמפ בימים האחרונים בנוגע לאפשרות שיטיל מכסים על סחורות סיניות במידה ונשיא סין לא ישתתף בפסגת ה-G20 בסוף החודש (לכתבה המלאה). גם דבריו של הנשיא אמש כי "ארה"ב צריכה לשקול גם הטלת קנסות על חברות הטכנולוגיה הגדולות (פייסבוק, גוגל)", לא מצליחים להשפיע כעת על המניות הגדולות (לכתבה המלאה). גרף מדד הדאו ג'ונס במהלך השנתיים האחרונות: התנודתיות נמשכת כפי שדיווחנו בימים האחרונים, הסיבה העיקרית למהלך החד בשווקים הוא "הכרית ביטחון" שמספק הממשל האמריקני, כאשר היצע הדולרים גדל באופן משמעותי בימים האחרונים. קופת האוצר האמריקני (TGA) ירדה בימים האחרונים לרמה של 183 מיליארד דולר, ירידה של 240 מיליארד דולר במהלך ה-40 יום האחרונים. המשמעות היא שהיצע הדולרים בשוק קפץ באותו סכום. ירידה של כ-50 מיליארד דולר התרחשה מתחילת החודש. הערב צפויה רמת המזומנים לרדת לרמה של 160 מיליארד דולר, ובחמישי הקרוב צפויה הקופה לרשום שפל של 130 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי מדובר בשינוי מאוד גדול שמבצע הממשל מהתחזיות המקוריות שלו. ע"פ התחזית האחרונה, קופת האוצר צריכה לעמוד על 270 מיליארד דולר בסוף יוני אך קשה לראות כיצד הממשל עומד בתחזיות לאור פעולותיו בשבועות האחרונים. שאלת מיליון הדולר היא כמה זמן הממשל האמריקני יוכל להמשיך במהלכים אלו. קופת האוצר האמריקני: תנודה חדה מאוד בחודש האחרון מאזן הפד' האחרון חושף שוב כיצד הפעולות של הממשל האמריקני משפיעות על רזרבות הבנקים, ובכך על השוק כולו. הריבית האפקטיבית בשוק (EFFR) ירדה בימים האחרונים לרמה של 2.37% בלבד, לעומת 2.45% בסוף אפריל האחרון. במקביל, מרווחי האשראי בשוק האג"ח הקונצרני רשמו ירידה חדה בשבוע האחרון, דבר שמעניק רוח גבית לשוקי המניות. מאזן הפד' האחרון: קופת האוצר יורדת בחדות, רזרבות הבנקים עולות בתגובה. הצפת השוק בדולרים מרגיעה את השווקים (לפחות לטווח הקצר).  

בתוך כך, הבנק המרכזי באירופה (ECB) רומז היום כי הוא יכול להשיק תוכנית רכישות (QE), ולחתוך את הריבית במידת הצורך. "מועצת המנהלים נחושה לפעול עם כל האמצעים שעומדים לרשותה, במידת הצורך", טען היום המחלף המיועד של מריו דראגי. (לכתבה המלאה). בגזרת המאקרו, מדד המחירים ליצרן (ליבה) עלה בחודש מאי ב-0.2%, בהתאם לתחזיות המוקדמות. בחישוב שנתי מדובר על קצב עליות מחירים של 2.3%. תשואות האג"חים של ארה"ב נסגרו ביציבות התשואה על אג"ח לתקופה של 10 שנים עומדת כעת על 2.14%, והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.93% בלבד. נציין בהקשר זה כי לאחר התבטאויות רבות של נציגי הפד' בשבועיים האחרונים, החל משבת נכנסו נציגי הפד' ל-"Blackout Periods" , התקופה בה אסור להם להתבטא עד החלטת הריבית ב-20.6. במרכז מניית ביונד מיט (סימול:BYND), הלהיט של החודש האחרון בוול סטריט, צנחה הערב ב-25% לאחר שהשלימה אמש זינוק של יותר מ-600% מאז הנפקה בתחילת מאי. ברקע לתיקון היום, בג'יי פי מורגן מורידים היום המלצה לחברה מ"משקל ייתר" ל"ניטרלי", עם מחיר יעד של 120 דולר למניה, נמוך ב-20% ממחיר הסגירה אמש. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 2.4% במסחר תנודתי. נזכיר כי חברת הדירוג Fitc  הורידה בסופ"ש האחרון את דירוג החוב של החברה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    בן 12/06/2019 07:17
    הגב לתגובה זו
    תתנצל מקצועית בפני קהל הקוראים שלך. אחרת, תתיחס ותסביר מדוע אמרת נראה תחתית אחרונה בשערים שהיום להגיע אליהם, נראה הזוי
  • 10.
    משה 11/06/2019 23:10
    הגב לתגובה זו
    ואצלנו בקושי אחוז. כל יום אותו טריק. מורידים את מניות הארביטראז כדי להוריד את המעוף. גם ביום שהחוזים ירוקים אחוז הם מצליחים להוריד את המעוף. שלא יעבדו עליכם.
  • 9.
    במקום לטפל באירנים ובסורים טרמפ כל היום בבורסה-קוקו (ל"ת)
    שלמה 11/06/2019 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אמרתי או לא אמרתי היום רק למעלה בעולם ובצירון אהובתי (ל"ת)
    רק למעלה אולי 11/06/2019 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איציק 100 חראטטה 11/06/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    וואלק טעו טעו
  • 6.
    אז מה עם הפד הולך נגדי לכסח אותי מה אני אשם יא מטומטמים (ל"ת)
    רק אולי למעלה רק אול 11/06/2019 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רק למעלה רק למעלה 11/06/2019 18:08
    הגב לתגובה זו
    מחה זה סתומים
  • 4.
    רק למעלה רק למעלה 11/06/2019 17:34
    הגב לתגובה זו
    היא יורדת רק עשיריה כמעט כל יום גרוש לא יותר. יש בשוק לא הרבה סחורה אז אולי אני ישתלט על החברה
  • 3.
    פרופ' איצ100 11/06/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
    עקב נזקי הענק שגרם לארצות הברית ולעולם. הדמוקרטים מתחילים לחגוג.
  • השורטים (ל"ת)
    השורטים 11/06/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מדליון רנסאנס וכוחותינו שואלים סחורה בכמויות עצומות!!!! (ל"ת)
    ד"ר ניר(איצ100) 11/06/2019 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    100 11/06/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
    את אמות הסיפין בקוראם בעוצמה לטוב ולנכון!!!!!!!
  • אך ורק למעלה 11/06/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
    תפסיק לעשן
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: