ראיון

פרופ' אלתרמן: "הקצאת דירות לדיור ציבורי תהיה על חשבון הזוגות הצעירים"

הפרופ' מהטכניון מציגה פתרונות דיור לאוכלוסיה הענייה במדינה. "אסור לבנות שיכונים, זה יהיה סלאמס - אנשים לא יצאו מהעוני"
לירן סהר | (16)

הצתתו העצמית של משה סילמן ז"ל במוצאי שבת שעברה העלתה שוב למרכז השיח התקשורתי את טיפול המדינה בסוגיית הדיור הציבורי המיועד לאוכלוסיות העניות ביותר במדינה. בראיון ל-Bizportal סיפקה פרופ' רחל אלתרמן, מתכננת ערים ומשפטנית מהטכניון, מספר פתרונות אפשריים לסוגיה הבעייתית.

ראשית, מעט רקע כללי: הדיור הציבורי כולל כיום כ-65 אלף דירות, רובן ישנות בנות עשרות שנים, מדובר בכ-3% מכלל משקי הבית בארץ המסתכם בכ-2.2 מיליון. קבוצות הזכאים לדיור הציבורי כוללת בעיקר אוכלוסייה נתמכת של נכים ושל אנשים שעובדים עם הכנסה נמוכה, בתנאי שאחד מבני הזוג ממצה כושר השתכרות. כלומר, הסיוע נותן מענה לחלשים ביותר שזכאים לדיור ציבורי ונכים רתוקים, ושם דגש על המשפחות העובדות שלא יכולות להתחיל את החודש, ולא רק שלא "לגמור את החודש".

כ-2,400 משקי בית שהוכרו כזכאים ממתינים לדיור ציבורי (2,000 משפחות ממתינות לקבלת דירה ועוד כ-400 משפחות המתגוררות בדיור הציבורי ממתינות להחלפתה בשל שינוי סטאטוס או מצב רפואי). מדובר במשפחות במצב הסוציו-אקונומי הקשה ביותר אשר המדינה הכירה בזכאותם לקבלת דירה בדיור הציבורי, לאור עמידה בקריטריונים ובמבחנים שונים. ישנן משפחות שממתינות עד עשור לקבלת דירה, כאשר באזור המרכז המשפחות ממתינות כ-7 שנים בממוצע לקבלת דירה.

"המדינה כשלה כאשר לא השקיעה את הכספים ממכירת הדירות"

בראשית דבריה אומרת אלתרמן כי החל מסוף שנות ה-90 צמצם השלטון המרכזי את הסיוע בדיור ואת הסבסוד במשכנתאות, אולם הממשלה החלה לדאוג לנושא הדיור בר השגה כבר שנה לפני המחאה. "המחאה של הקיץ הקודם ללא ספק הועילה בקידום נושא הדיור הציבורי וכעת כל הקשת הפוליטית מתעניינת בנושא ומנסה להציע הצעות שהוצעו מזמן ואנו חווים כעת את הקצנת הדיון בנושא."

לדברי אלתרמן, המדינה כשלה כאשר לא השקיעה את הכספים ממכירת הדירות. "מאות אלפי יחידות דיור המיועדות לדיור ציבורי נמכרו לדיירים עוד בשנות ה-70 וה-80, אך הכסף לא הושקע בחזרה. אני מצדדת במכירת הדירות לדיירים, ברגע שמאפשרים לרכוש את הדירות הן הופכות לקניינם הפרטי, הן פתאום שוות משהו ואז האוכלוסיות קשות היום יכולות להתנייד כלכלית ולשפר את מצבן. בנוסף, ברגע שנכס הופך לקניין אישי לבעליו יש אינטרס לתחזק אותו ואז רואים שיפור באזור."

אלתרמן מניחה שהמדינה תקצה כעת כספים לדיור הציבורי, אך שוללת נחרצות את הקמתן של שכונות שלמות על ידי המדינה "אין ספק שהיתרון העיקרי בבניית שיכוני דיור ציבורי הוא השליטה בעיתוי ובתזמון הבנייה כאשר כיום באמצעות הוד"לים ניתן לאשר תוכניות באופן מהיר יותר, אך זה היתרון היחיד. אסור ליצור תרבות של עוני ממנה אנשים יתקשו לצאת, דיור ציבורי מסוג זה ייצור סלאמס וסביר להניח שכבעבר השיכונים ייבנו בפריפריה מכיוון שלמדינה אין קרקעות במרכז ותושבים רבים יתנגדו לבנייתם."

רכישת דירות על ידי המדינה

הפתרון השני שמציגה אלתרמן הוא רכישת דירות על ידי המדינה והשכרתן לפי כושר ההשתכרות של הדיירים. "המדינה ניסתה פתרון זה בעבר אך לא מספיק, לדעתי הוא קצת יותר טוב מהדיור הציבורי מאחר והרכישה מתבצעת בשכונות קיימות עם חינוך ותחבורה קיימים ומשופרים בהשוואה לאלו שהיו מתקבלים בשכונות המצוקה. החיסרון הוא שהשכנים עשויים להתנגד למהלך ויהיה קשה ליישמו בשכונות יוקרה."

הפתרון השלישי לדבריה הוא מתן דמי שכירות למשקי בית נזקקים בהתאם לצרכים של כל משפחה. "פתרון זה יוצר ניידות גדולה יותר אולם עשוי להיות בעייתי מאחר שככל שהמדינה תגדיל את מענקי הדיור בעלי הבתים יעלו את שכר הדירה בהתאם, בסופו של דבר פתרון זה עשוי להיות לרועץ מאחר והוא עשוי לגרום לעליית שכר הדירה באזורים רבים במדינה."

יצוין כי החל ממאי השנה הכפיל משרד הבינוי והשיכון את שכר הדירה של משפחות הממתינות לדיור ציבורי לעד 3,000 שקל לחודש. לשם המחשה, משפחות זכאיות לדיור ציבורי עם עד 3 ילדים שקיבלו עד היום 1,250 שקל מקבלות החל ממאי 2,500 שקל לחודש. למשפחות זכאיות עם ארבעה ילדים ומעלה הוגדל מימון שכר הדירה מ-1,550 שקל לחודש ל-3,000 שקל לחודש.

מי ישלם את דמי התחזוקה?

הפתרון הרביעי הוא הקצאה של 5% מהדירות בכל בניין חדש שיוקם על קרקעות מנהל לדיור ציבורי. "לא מדובר כאן בשום רעיון חדש ומפליא אותי שכל חברי הכנסת כעת רבים על הקרדיט. היתרון העיקרי הוא שאין כאן עלות ישירה על אוצר המדינה. בראש העין לדוגמה, היכן שהמדינה יוצאת כיום במכרזים גדולים, ניתן לספק באופן יעיל פתרון זה. העיר ממוקמת במרכז הארץ, בעלת חינוך טוב ומעמד ביניים. שיעור של 5% מהדירות לא כל כך ישפיע על ערך הדירות בבניינים."

"פתרון זה הוא טוב, אך יש בו בעייתיות גדולה עליה איש לא נותן את הדעת דירות הדיור הציבורי בבניינים אלו יהיו על חשבון הזוגות הצעירים הזכאים לסבסוד דירות מכוח תוכנית דיור למשתכן. אוכלוסיה זו המשרתת בצבא ומשלמת מיסים עשויה להתרעם על כך שתאלץ לשלם יותר על דיור מאחר וקבלנים לא יוכלו להעניק שני סבסודים במקביל. בנוסף, לדיירי הדיור הציבורי לא יתאפשר לשלם את דמי התחזוקה הגבוהים בבניינים אלו ושאר הדיירים יאלצו לסבסדם, דבר שייצור מתחים קשים."

אלתרמן מותחת ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בסוגיית הפתרונות לדיור בר השגה עבור זוגות צעירים "משרד המשפטים אוסר על הרשויות המקומיות לשווק דירות במסלול זה, אך ללא הרשויות המקומיות לא יהיה פתרון לזוגות הצעירים. עיריות תל אביב, חולון וכפר סבא ביקשו להקצות 20% מהדירות במספר פרויקטים לדיור מוזל בר השגה, אך משרד המשפטים טען שההליך אינו חוקי, המגמה כיום בעולם היא ליצור שיתוף פעולה בין יזמים לרשויות המקומיות, הממשלה צריכה להפסיק לחשוד בהן ולהתייחס אליהן כאל ילד קטן ובעייתי, הן לא יותר מושחתות מהרשויות המקומיות במרבית מדינות אירופה."

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    איפכא מסתברא 2 22/07/2012 09:54
    הגב לתגובה זו
    הפתרון האולטימטיבי, היעיל והזול ביותר הוא בחיוב הגופים המוסדיים להשקיע בבנינים להשכרה ארוכת טווח שיכללו מגוון של דירות בגדלים שונים מ2 עד 5 חדרים - בכדי ליצור תמהיל נכון של דיירים. הדירות תושכרנה לדייר כל עוד הוא משלם שכר דירה. חלק מדמי הועד במסגרת שכר הדירה יוקצו לאחזקה נכונה ותמידית של המבנים וסביבתם. הקרקע תשאר בבעלות המדינה כשבמסגרת שכר הדירה ישולמו דמי חכירה חודשיים. למרות ששכר הדירה יהיה נמוך יחסית הרי שהתשואה למוסדיים תהיה גבוהה מכל אלטרנטיבה בשוק - כי התחשיב של החזר עלות בגין הקרקע - מנוטרל מהעלות. מי שירצה לגור בשכירות יוכל לעשות כן כל ימי חייו אפילו במעבר מדירה בגודל מסוים לאחר. מי שירצה לרכוש דירה בשוק החופשי יעשה כן - כשבתקופת הביניים יוכל לחסוך -בהיותו מתגורר בשכירות, הון כלשהו לתשלום ראשוני עבור רכישת דירה. ובא לציון גואל!
  • 13.
    להם מגיעה עדיפות 22/07/2012 00:29
    הגב לתגובה זו
    בכל הכבוד, מי שתורם יותר למדינה, קרי עשה צבא ומשלם מיסים - זכאי ראשון לסיוע של המדינה בדיור. לא ייתכן ששני בני זוג שירתו בצבא, ועובדים במשרה מלאה כבר עשור מאז, ועדיין רחוקים מדירה, במחירים המטורפים של היום. שהמדינה תתן סבסוד בכך שלפחות תוותר על רכיב המע"מ כדי שחסרי דיור יגיעו לדירה הראשונה בחייהם.
  • אחרי הורדת מעמ עדיין יקר וצריך1.2 מילון פיתרון לאמידים (ל"ת)
    בנטוב 22/07/2012 09:09
    הגב לתגובה זו
  • הדרישה להון עצמי בסיסי לא תיעלם אבל הורדת המעמ תקל מאוד (ל"ת)
    13 צודק 22/07/2012 17:49
  • 12.
    אבי 21/07/2012 23:08
    הגב לתגובה זו
    כולם פרופסורים וכולם דוקטורים בלבוא בטענות!!רק מה הפתרון???פשוט מאוד!!מי שמשרת בצבא 3 שנים מקבל מהמדינה מענק של 500000 אלף שקל בלי ריבית ובלי הצמדה!!!ואם שני בני הזוג שרתו בצבא אז 700000 אלף!!זה יתן תחיפה קדימה לצעירים וגם ישאיר את הצערים בארץ!!
  • 11.
    רבים לא ירצו להגורר בבנין בהם מוקצים דירות כאלה,זו עובד (ל"ת)
    שמול 21/07/2012 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    פשוט סתימת פיות, מנחם בן -פטפטן . (ל"ת)
    דיקטטורה 21/07/2012 21:57
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    פרופסור 21/07/2012 21:48
    הגב לתגובה זו
    מחירי הדירות מנופחים, רק שליש ממחיר הדירה ההוא עלות הבניה השאר הם מיסים ,מחיר קרקע לא נורמלים ורוחים מנופחים.
  • 8.
    בנטוב 21/07/2012 21:30
    הגב לתגובה זו
    כל אחד לפי יכולתו והצלחתו בחיו ובעיסוקיו והכנסתו יחליט אים בכוחו ובאפשרותו לירכוש דירה או וילה מדינה שנישענת על כוחות מילואים בישעת חירום וחיילים אחרי שירות צבאי של שלוש שנים צריכ להיתחשב באזרחים ולתת להם קורת גג מינמלית זה לא עוני ולא בילבולי מוח המדינה משלמת הרבה כסף עבור סיוע בשכר דירה שמיתנדף כמו אויר אבל דירות בסיסיות עים השנים נתן להרחיב ולהגדיל לפי הצורך והמצב הכלכלי והמישפחתי של המישתכנים נכון להיום רוב האזרחים ללא פיתרון דיור הולם ויש הרבה שמרויחים טוב אך חלק גדול מההכנסה הולך לשכר דירה לו היה להם פיתרון בדיור ציבורי זול לאחר כמה שנות עבודה צוברים חיסכון ואז פונים לרכישת דירה זו שאיפה של כל זוג צעיר אבל השנים הריאשונות הם הקשות והקריטיות להצלחתם או לכישלונם בעתיד ותפקידה של המדינה להעמיד את הכלים והפשרויות לביסוס האזרחים ביפרט את אלו ששירתו בצבא ואת אלו שהצבא יצטרך אותם בישעת חירום כל שאר הדיבורים של הפרופסורית הם דמגוגיה וחוסר הכרת המצב באמת יש לי בת לאחר שירות ונישאה ליפני כמה חודשים וכבר אני רואה את הבעיות והקשיים וכל זאת ליפניי שיש להם ילדם והכל מתחיל מהדיור
  • 7.
    דירה =70 משכורות 21/07/2012 21:08
    הגב לתגובה זו
    כפי שנלחמים כנגד מפגעים בבטחון ישראל,כפי שנלחמים בתאונות הדרכים - גם כאן זוהי מלחמה - מלחמה כנגד הפשע הכלכלי הגדול ביותר שבוצע כנגד עם -בועת הנדל"ן!!
  • 6.
    בשכר מינימום אי אפשר לישכור דירה (ל"ת)
    בנטוב 21/07/2012 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יצחק 21/07/2012 20:33
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה להעתיק את השכונה או חלקה לנגב כגון הכניסה לירוחם . זה לא בעיה פשוט מכינים מודל ראוי ובונים 1-1 . בשטח שמתפנה בונים את בניני עיריית תל אביב החדשים ,בניין בורסה מפואר ועוד מלון או משהו כזה . הבנינים הישנים שמתפנים יכולים בשלב ראשון לשמש לשכירות ואח"כ לשימושים אחרים .
  • 4.
    מוציא אותי מדעתי לישמוע מפרופסר דברים כאלה מה הפיתרון (ל"ת)
    בנטוב 21/07/2012 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרקליטו של השטן 21/07/2012 20:28
    הגב לתגובה זו
    יוסי פינק, למד את הכתבים שלך עברית, הגיע הזמן. ביזפורטל הוא אחד האתרים הגרועים בכל מה שקשור לעברית מדוייקת ונכונה. מה יותר גרוע מזה? הם בוחרים להרוג את השליח במקום לשפר את הרמה.
  • 2.
    להגביל את הרשע חוזים ל 3 שנים (ל"ת)
    שכירות שפוייה 21/07/2012 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    21/07/2012 19:37
    הגב לתגובה זו
    שיפוץ של דירות אלו כבר יתן קרוב ל800 דירות תוך חצי שנה ..[.הפרופסורים מדברים מפוזיציה של המדינה ] וזו רק ההתחלה עדיף שאנשים מבוגרים או נזקקים יגורו במשהו מאשר יגורו ברחוב .ויכוחי סרק על בניה עתידית הם קישקושים צריך פיתרון מידי שכבר קיים אבל מרוע לב ותעוות בצע מישהו שם עליו יד לא לו.
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטפרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיט
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן

זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?

אדיר בן עמי |

מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?

נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.

על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר. 

נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה:  הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.