סקר: 54% מהציבור - ביטול מע"מ 0% היה טעות, מה יקרה למחירי הדירות?

סקר שערך אתר 'כאן בונים' ל-Bizportal בנוגע ל'מחיר מטרה': 34% כלל לא שמעו על התוכנית, כמה מתכוונים לרכוש?
לירן סהר | (33)

תכנית מחיר מטרה, אשר נועדה להפחית את מחירי הדירות שישווקו במכרזים ספציפיים של רשות מקרקעי ישראל, אושרה השבוע על ידי מועצת מקרקעי ישראל ואף התקיים יום עיון בנושא במסגרתו הוסברה התוכנית לאנשי המקצוע. בין הכללים של התוכנית מחיר הקרקע לבנייה יהיה גבוה מ-60 אלף שקל, שטח הדירה יעמוד על 60-150 מ"ר והמחיר המקסימלי לדירה יעמוד על 1.9 מיליון שקל.

בעקבות ביטול תכנית מע"מ 0% של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שונה קריטריון המועמדים לרכישות כך שזוגות צעירים חסרי דירה יקבלו עדיפות בגישה להגרלה, כ-70% מהדירות יוקצו להם.

בשטח נראה שהציבור דיי מבולבל בנוגע לתכנית וישנם כאלה שאפילו לא שמעו עליה. קבוצת 'כאן בונים' ערכה השבוע עבור Bizportal סקר בנושא מחיר מטרה בקרב 462 נשאלים.

הנתון המעניין ביותר בסקר הוא העובדה שלא פחות מ-34% מהנשאלים לא ידעו כלל מה זה "מחיר מטרה", ובקרב ה-66%האחרים, 23% ידעו את המושג הזה, אבל לא ידעו להסביר מהו. בסתירה, לכאורה, לנתונים אלה, 79% מהנשאלים אמרו שהם כן מעוניינים לרכוש דירה במסגרת מחיר מטרה.

מעניין לציין שהדעות בסקר על ביטול תכנית מע"מ 0% חלוקות - 38%54% מעריכים שהממשלה שגתה בביטול תוכנית מע"מ 0%, ואילו 38% מהנשאלים טענו שלא שגתה.

תובנה מעניינת אחרת בסקר הינה העובדה שהרוב המכריע של הנשאלים (93%) משוכנעים שלמחיר המטרה לא תהיה כלל משמעות בבלימת העלייה במחירי הדיור, ורובם סבורים כי המחירים ימשיכו לעלות. 50% מהנשאלים סבורים שתכנית מחיר מטרה תקל על הזוגות הצעירים ברכישת דירה.

ליאור דוד, מנכ"ל כאן בונים, אומר: "מכיוון שכידוע בשוק הנדל"ן הפסיכולוגיה של הרוכשים משחקת תפקיד מרכזי, אין ספק שברבעון הקרוב מחירי הדירות כמעט בכל הארץ (להוציא אולי ערים יקרות במיוחד דוגמת תל אביב, רמת השרון וגבעתיים) יעלו באופן ניכר, זאת משום שאחרי התקופה השחונה בת התשעה חודשים שחלפו מאז הכרזת השר לפיד על ביטול המע"מ (חודש מארס) ועד לחודש האחרון נוצרו ביקושים כבושים חזקים מאוד אצל זוגות צעירים ומשפרי דיור שהחליטו להמתין עם רכישת הדירה, וכעת, לאחר שהתאכזבו מהתקווה למע"מ 0%, ירצו לרכוש דירה כמעט בכל מחיר, מה שללא ספק ידחוף את שוק הנדלן כלפי מעלה, וייתכן שאף משמעותית".

*בימים הקרובים ייפתח בכיכר המדינה מרכז מבקרים של 'כאן בונים בעיר'

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    הציבור אכן מטומטם 15/12/2014 17:59
    הגב לתגובה זו
    היה מכניס את הכסף של "ההטבה" הזו ישירות לכיסי הקבלנים שהעלו מחירי דירות.
  • 15.
    ביבי הסרט×ן של מדינת ישראל (ל"ת)
    איתי 13/12/2014 19:10
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    החייט 13/12/2014 18:32
    הגב לתגובה זו
    זה להיות אידיוט .אבל במקרה של לפיד התמימות יכולה לעזור
  • לפיד הוא זה שחרבן את הממשלה ואת התוכנית של עצמו (ל"ת)
    נו באמת 15/12/2014 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    גק 13/12/2014 09:54
    הגב לתגובה זו
    סקר: 54% מהציבור - ביטול מע"מ 0% היה טעות, מה יקרה למחירי הדירות?
  • 12.
    הלך המעמ והלך ה 0 12/12/2014 14:58
    הגב לתגובה זו
    הדירות. אולי כמה היו זוכים לקנות במחיר נמוך יותר והשאר לא . תוכנית הכי גרועה שיש.
  • יורי 13/12/2014 20:39
    הגב לתגובה זו
    דביל
  • 11.
    משה 12/12/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
    אני בן 52 ולא זכאי לתנאי חוק מע"מ 0 על דירות אבל אצביע ללפיד.יותר מזה, אם הייתי צעיר בגילאי 20-40 ללא דירה בטוח הייתי מצביע ללפיד. כי רק הוא יתעקש על חוק מע"מ 0 על דירות חדשות,וזה יוזיל את מחיר הדירה ב-18 אחוז דהיינו כ-200 אלף ש"ח לפחות. ויש לי ילדים שזקוקים לזה מאוד אז אעזור להם. מי שמאמין לכל הפופוליסטים האחרים אין מילה אחרת לתאר אותו---פרייאר!!!
  • 10.
    צעיר קצין קרבי 12/12/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    לא ברור איך אזרחים שאכפת להם מהמדינה היהודית מצביעים לליכוד שגורם להגירה המונית של צעירים לחו"ל
  • גולני 12/12/2014 13:03
    הגב לתגובה זו
    הכן אתה צודק אזרחים יהודים מצבעים ליכוד..אלה לערבים מה חשבתה אחרת..גם אני קרבי גולנציק וחרד למדינתי הקטנה..
  • גולני 12/12/2014 13:03
    הגב לתגובה זו
    הכן אתה צודק אזרחים יהודים מצבעים ליכוד..אלה לערבים מה חשבתה אחרת..גם אני קרבי גולנציק וחרד למדינתי הקטנה..
  • צנחנים 12/12/2014 14:01
    הם, וכל הבבונים חסרי ההשכלה שמצביעים ליכוד כי "תמיד הצבענו ליכוד"...
  • 9.
    פטריוט 12/12/2014 12:13
    הגב לתגובה זו
    רק בנימין נתניהו יוזיל את מחיר הדירות נחיה ונראה..הוא היום מבין את הצעקה הגדולה בנושא הדיור ורק הוא בולדוזר הדאג להוריד את מחיר הדירות
  • אלחנן 12/12/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
    כלב מוכה
  • 8.
    יורם דירות"א 12/12/2014 12:04
    הגב לתגובה זו
    דומה למשבר המשכנתאות שהיה בארהב איפה ומי קונה דירה עד 1600000 שח בדרך כלל לא אנשים אמידים ולבטח לא בערים המבוססות אז עדיף לשכור ועם המעט שיש להשקיע במקום בטוח
  • יורי 13/12/2014 20:39
    הגב לתגובה זו
    מכים בך ואתה צוהל
  • 7.
    sbh 12/12/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    צריך להפטר מהשקרן הפרנואיד.
  • שומר המדינה 12/12/2014 12:04
    הגב לתגובה זו
    רק ביבי אשמור על המדינה וכלכלה חזקה..בהצלחה לליכוד ולביבי...
  • 6.
    פיזיקאי תואר שני 12/12/2014 11:55
    הגב לתגובה זו
    מנויים שהיה פה במשך שנים. המחיר ירד מ 300 שקל בחודש ל 50 שקל בחודש בגלל שנפתחה אלטרנטיבה לרכוש בזול. להערכתי מחיר מטרה כן יוריד את המחירים, ולא רק בערים בהן הוא מופעל (כי כל רוכש משווה מחירים של עיר אחת למחירים בעיר שליד, אם העיר שליד הפכה זולה משמעותית זה משליך על העיר האחרת וגונב ממנה ביקוש) . ומה שבטוח שהמחירים בארץ גמרו את שנות העליה שלהם וזה אומר שמי שרוכש דירה להשקעה ירוויח בקושי 1% לשנה (מה שנשאר בין הוצאות המשכנתא לבין ההכנסות משכר דירה, ואם הריבית תעלה הוא כבר יעבור להפסד). ברגע שאנשים יפנימו את זה שאין טעם לקנות להשקעה נראה גם ירידה בביקושים, בכל הארץ, ואז נהיה במצב שההיצע גובר על הביקוש
  • משה דהאן 12/12/2014 17:47
    הגב לתגובה זו
    איך אתה משווה דירות לזמן אוויר?היצע קשיח מול היצע גמיש לחלוטין...אוויר יש כמו מים ודירות לא!שוק הסלולר התנהל כמונופול ופתיחת השוק למתחרים חדשים איפשרה לכוחות השוק לקבוע את המחיר. לעומת זאת שוק הנדל"ן הוא שוק תחרותי בו המחיר כבר משקף את כוחות השוק, אז ההשוואה שלך לא קשורה לכלום!שנית, תכנית מחיר המטרה לא נועדה כדי להגדיל את ההיצע אלא לקבוע מחיר מקסימום על חלק מהדירות, וכבוגר כלכלה אותר שכל התערבות בשוק פוגעת בתחרות והתערבות מסוג זה דווקא גורמת לגידול בביקושים... ככה שגם ההערה האחרונה שלך לא נכונה!בקיצור, עד שלא יטפלו בצד ההיצע, כל התכניות האלו הן תרופות סבתא!!!!
  • יורם 13/12/2014 22:53
    במחיר כל הדירות בישראל בהסתברות גבוהה. אולי אפילו יותר. זה לא רבע מחיר כמו בסלולר אבל אף אחד גם לא הבטיח דבר כזה.
  • 5.
    מתן 12/12/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    כולם. מה למישהו לא ברור שהחוק הזה היה גורם לאסון לאומי? לא היתה מתבצעת שום ירידה במחירים אלא להפך, וכבר עכשיו יש תחילת עליית המחירים. כמה אנשים יכולים להיות תמימים???
  • יורי 13/12/2014 20:40
    הגב לתגובה זו
    תשתוק לא ידעו כמה שאתה טיפש
  • 4.
    ליברמן הביתה 12/12/2014 11:38
    הגב לתגובה זו
    המשטרה שלנו חזקה בדוחות תנועה בלבד..בזה הםטובים ליברמן הרוסי החזיר הזה דיבורים גולו גולו ומעשים פקה פקה...
  • 3.
    יהודי 12/12/2014 11:34
    הגב לתגובה זו
    משטרת ישראל חזקה ואוכפת חוק רק על היהודים ..הם מפחדים מהמגזר הערבי והדרוזי ששם אין דין ואין דיין..שבראש המערכת עומד שר משטרה לפלף שהוא פותח את פיו בא לעזוב תמדינה...
  • 2.
    דור צעיר 12/12/2014 11:10
    הגב לתגובה זו
    על כל המפלגות לנסות ולהתלכד לכדי קבוצות מרכז כדי לנקום ולמחוק את מפלגת הרשע הליכוד מהמפה הפוליטית! על העם ללמד לקח את כל המפלגות שלעולם לא יתעללו שוב באזרחים כפי שעשה הליכוד בראשות ביבי בעשור האחרון! רק כך יבינו כולם שתפקיד המפלגות הוא לדאוג לאזרחים ולא להתעלל בהם! נקמת הדור הצעיר בדרך!
  • יהודי ציוני 12/12/2014 11:41
    הגב לתגובה זו
    אתה בטח מצביע לערבים...רק ימין חזק אשמור על המדינה שלנו...והימין ינצח בבחירות הקרובות כי העם לא טיפש...
  • דור צעיר 12/12/2014 12:29
    לא מעניין אותי ימין שמאל, לא אכפת לי פלסטינים, לא מזיז לי כל הביטחון הזה שאתה מדבר... לי רק אכפת שתהיה לי אפשרות לקורת גג, ושיהיה לי אוכל במקרר! אתה מבין? לא מגיע בכלל להתעסק בשאלות שלך כי אני במצב שלא מצליח לשרוד כאן! אתה קולט???? כנראה שלא... רק הכלכלה חשובה בבחירות האלה, שום דבר אחר לא!
  • 1.
    קליפ 12/12/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
    למה ישראלים ערבים (אוהדי חמאס)בונים ללא רישיון בכל ה"כפרים" של הטרור למה לערבים מותר על פי חוק בנייה עבריינית על סף גזענות של המשטרה והתקשורת נגד המגזר היהודי(אתה הפרייר שממן את הישראלים הערבים)
  • אזרח 12/12/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    מסכים לכול מילה שלך צריך ליכוד חזק שימנע את הפקרות הזאת
שכר דירה שחור
צילום: דאלי אי

באוצר מנסים - חובת דיווח למשכירי דירות; האם הפעם יצליחו?

הדיווח יאפשר לעלות על מתחמקים ומעלימים, אך ועדת הכספים מדי שנה בולמת את המהלך; במקיל רשות המסים מגיעה לדטה מאוד גדול דרך הצלבת נתונים ממקורות נוספים  

צלי אהרון |

הפוליטיקאים שלנו לא מעוניינים בחובת דיווח על משכירי הדירות. ההסבר הוא שהם לא רוצים עוד בירוקרטיה והכבדה על הציבור. אבל, אם לכאורה מדובר בחובת דיווח מאוד פשוטה, דוח של דקות בודדות של אחד יכול למלא , ואין כאן הכבדה גדולה על הציבור, אז מה הבעיה? לכאורה אין בעיה. לכאורה, אמורים להעביר את התקנה הזו בקלות. בפועל, זה יהיה קשה. הפוליטקאיים לא רוצים בחובת דיווח על משכירי דירות. 

יכול להיות שמשה גפני שהיה מהכוחות הגדולים נגד המס, קיבל הוראה מהבוסים שלו, יכול להיות שהסיבה היא פשוט שלרבים מהח"כים שלנו יש מספר דירות ואלי נוח להם להתחיל לדווח. הכל יכול להיות, אבל מה שבטוח שזה לא רק רצון להקל על הציבור.

יש מספר סוגים של העלמות מס. יש פשוט חוסר התייחסות מוחלט. אנשים שלא מדווחים למרות שצריך. נקודה. יש דיווח נמוך יותר מהמצב האמיתי כדי לא להגיע לרף. יש מספר סוגים של דיווחים לא אמיתיים - טריקים שמורידים את השכר מתחת לרף (כמו הורדה של סכום שהכירות מול תשלום חד פעמי על ריהוט וכו'), קניית דירות דרך הילדים ועוד. זו תופעה ענקית, רבבות משפחות מחזיקות דרך הילדים דירות נוספות. אם רשות המסים תיכנס לעובי הקורה, היא תמצא שלגבי המון דירות זאת לא באמת הדירה של הילדים, אלא זו דירה של ההורים וכאילו ניתנה לילדים. זו השיטה לחסוך במסים - במס רכישה ובמס על שכר דירה.

המדהים הוא שלמרות שמיסוי על שכר דירה הוא מאוד נמוך, אנשים בוחרים להתחמק ממנו. מדובר באפס מס עד 5,650 שקלים כשמעל הסכום זה יש אפשרות לשלם 10% בלבד, או מס על כפליים מהחריגה. בשביל 10% מס אתם בורחים? זה נמוך ממס על עבודה שמגיע ל-50% וזה נמוך מהמס על הבורסה בשיעור של 25%. לא הוגן. 


רשות המסים מנסה שוב להגיע למצב של דיווח חובה גם אם לא מגיעים לרף החבות במס. בדרך הזו היא תקבל מאגר מלא, ותדע אם המחירים הגיוניים, אם מספר הדירות לכל משפחה אמיתי. דמיינו שהיא תקבל על 3 דירות דומות במחירי שכירות שונים מאוד, היא מיד תדע שמשהו אל תקין. דמיינו שיצופו דירות של הסבתא שנפטרה מזמן ושהכר דירה מגיע לשני הילדים שיש להם עוד דירות להשכרה.  העלמות המס, הטריקים וה"גנבות" הקטנות לא ייעלמו מהרדאר. היא תהיה מרושתת על הכל. ברגע שתהיה חובת דיווח אקטיבית, אנשים לא יוכלו להגיד לא ידענו, לא הכרנו. רק ההנחייה הזו תגרום לכך שמעלימי מס במודע שתכננו ביום שבו יתפסו אותם להגיד לא ידענו, ידווחו וישלמו.

יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?