נס ציונה - העיר היציבה ביותר כלכלית בישראל, מי במקום האחרון?

כך עולה ממחקר של BdiCoface אשר בדקה את היציבות הכלכלית ב-37 ערים ו-25 מועצות מקומיות
לירן סהר | (14)
נושאים בכתבה BDI ערים

עיריית נס ציונה, שבה יש 40 אלף תושבים, הגיעה השנה למקום הראשון בדירוג הערים הגדולות בעלות היציבות הפיננסית הגבוהה ביותר, כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי BdiCoface. נס ציונה, שלה דירוג סוציו אקונומי של 7, הדיחה השנה את ראשון לציון, בעלת דירוג סוציו אקונומי זהה, שעברה למקום השני בדירוג, זאת לאחר 3 שנים ברציפות בהן היתה במקום הראשון בטבלה. ראשון לציון מאכלסת כ-249,000 תושבים, והיא מחזיקה בשיעורי גביית מיסים של 84%, בעוד ששיעור הגביה בנס ציונה עומד על 69% בלבד.

היציבות הפיננסית של רשות מקומית הינה תוצאה, בין השאר, של הכנסות הרשות, של המצב הסוציו אקונומי של התושבים (דירוג מ-1- 10 הכי טוב) והיכולת לגבות מהם את מסי העירייה אך גם מהתנהלות יעילה של העירייה גם מבחינה תפעולית וגם מבחינה פיננסית.

במקום השלישי בדירוג היציבות הפיננסית של העיריות נמצאת רמת גן, שבה 155 אלף תושבים. הרצליה (99 אלף תושבים) מדורגת השנה במקום הרביעי, לאחר שדורגה בשנה שעברה במקום השלישי במדד היציבות הפיננסית.

עיריית אשקלון, שלמרות שסובלת מזה שנים מהפגזות מרצועת עזה, רושמת השנה התחזקות משמעותית בדירוג מהמקום ה-10 בשנה שעבר אל המקום ה-5 השנה. באשקלון 132 אלף תושבים, ושיעור הגבייה שלה הוא 75%, לעומת 72% ממוצע הגביה בערים הגדולות. היציבות הפיננסית היחסית גבוהה של אשקלון בולטת במיוחד לא רק על רקע איום הטילים המתמשך, אלא גם על רקע הדירוג הסוציו אקונומי של אוכלוסייתה העומד על 5, לעומת 7-8 בקרב יתר המדורגות ברביעייה הראשונה.

רמלה מדורגת במקום האחרון בקרב הערים הגדולות במקום ה-37, זאת לעומת לוד שכנתה שמדורגת במקום ה-12 בדירוג היציבות הפיננסית. במקום ה-36 נמצאת קריית ים ולפניה אילת במקום ה-35. נצרת היא העיר עם אחוזי הגבייה הנמוכים ביותר - 33%.

מדירוג דומה שנעשה למועצות המקומיות עולה כי המועצה המקומית היציבה ביותר בישראל היא בישוב האלפיון העליון כפר שמריהו. בישוב 2,253 תושבים, ושיעור הגביה בו עומד על 92%. במועצה המקומית רמת הנגב, המדורגת במקום השני, אחוז הגביה הוא הגבוה ביותר והוא עומד על 99%. במקום השלישי מדורגת הר אדר, ובמקום הרביעי והחמישי סביון ואבן יהודה, בהתאמה.

את מספר העובדים הגדול ביותר בקרב העיריות בארץ מעסיקה עיריית תל אביב יפו. בעירייה מועסקים 7,517 עובדים, כ-200 עובדים יותר מאשר בעיריית ירושלים. בחיפה מועסקים 3,936 עובדים. על פי מספר התושבים לעובד, עיריית חולון במקום הראשון עם כ-138 תושבים לעובד, שנית קרית מוצקין עם 133 תושבים לעובד ושלישית ואשקלון עם 120 תושבים לעובד. מספר התושבים לעובד הנמוך ביותר נמצא ברעננה כ-50 תושבים לעובד.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מספר התושבים לעובד הגבוה ביותר נמצא במועצה רמת הנגב 225 תושבים לעובד, במקום שני אבן יהודה 198 ושלישית חוף הכרמל עם 170 תושבים לעובד

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    יורם 16/08/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    לפי הרשום, אחד המדדים הינו אחוז גביה. זה לא מה שמשתקף בטבלה!!!! אחוז גביה גבוה נמצא במקומות אחרונים ואחוז גביה נמוך נמצא במקומות הראשונים.היתכן????? מה עם סל שרותים לתושב??? איך לוד במקום 12 אחרי שנים של ועדה קרואה?... מריח כמו כתבה קנויה.....לא רציני
  • 10.
    איפה שיש ערבים לא משלמים (ל"ת)
    גיל 13/08/2014 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שולי 11/08/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
    סדר עדיפויות,,,,מיחשוב ....שיתוף הציבור....
  • 8.
    ערן פוקס 11/08/2014 09:01
    הגב לתגובה זו
    מתוך הכתבה: על פי מספר התושבים לעובד, עיריית חולון במקום הראשון עם כ-138 תושבים לעובד... במילה אחת בולשיט בשתי מילים בול שיט
  • 7.
    איך אחוז גביה הכי נמוך ומקום ראשון ביציבות???? (ל"ת)
    תושב נס ציונה 11/08/2014 02:29
    הגב לתגובה זו
  • יצחק 19/08/2014 17:34
    הגב לתגובה זו
    בדוק עם הערייה.הערייה לא מחקה חובות 20 שנה.והבדיקה מטעה הכניסו גם את החובות ויצא ממוצע משוקלל 69%.
  • 6.
    ליאורה פור 10/08/2014 19:52
    הגב לתגובה זו
    האם נכללו במספר העובדים כל עובדי החברות הבנות ?
  • 5.
    עוד עיר משעממת ומדכאת עם מחירי נדלן של מנהטן (ל"ת)
    מדינה מטורפת 10/08/2014 19:37
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לביא 10/08/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
    תבדקו ותתנצלו........
  • 3.
    עיר מס 1 בכל הפרמטרים פלא שהמחירים ככ נמוכים בה (ל"ת)
    נס ציונה 10/08/2014 18:09
    הגב לתגובה זו
  • המחירים אולי היו נמוכים שם לפני 20 שנה. (ל"ת)
    רז 11/08/2014 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רז 10/08/2014 13:06
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    משה 10/08/2014 11:18
    הגב לתגובה זו
    איך יכול להיות שעירייה גובה 69% מיסים? מה שאומר ש31% ממשקי הבית בנס ציונה לא משלמים? כלומר שני שליש מממנים את השליש האחרון???? סבבה אז גם אני מפסיק לשלם מיסים לעירייה!
  • יצחק 19/08/2014 17:31
    הגב לתגובה זו
    עריית נס לא מחקה חובות עד עכשיו.חובות של למעלה מ 20 שנה.השקלול עם השוטף 69%.בדוק עם הערייה.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.