מפולת. תיקון חד. מה עכשיו? הערכת התרחישים לעתיד הקרוב
הגל השני - אחד החששות הגדולים ביותר בשווקים הוא הגל השני של מגיפת הקורונה, ובפרט סגר שני, שיעצור שוב את הפעילות הכלכלית ויקטע את ההתאוששות באיבה. אך אנחנו מאמינים שתרחיש זה אינו סביר – לפחות לא לעת עתה.
שובו של הסיכון הגיאופוליטי - יותר נביחות ופחות נשיכות
סיכונים גיאופוליטיים הגיחו אל קדמת הבמה, והראשון שבהם היה עליית המתיחות בין ארה"ב לסין, שניצתה שוב בעקבות משחק ההאשמות בנוגע לקורונה וחוק הביטחון הלאומי בהונג קונג, אך עד מהרה עברה ליחסי הסחר.
בשעה שמתיחויות אלה קרוב לוודאי ימשיכו לבעבע ברקע לפחות עד הבחירות בארה"ב, בפרט כאשר מר ביידן מנסה להיות יותר נץ מטראמפ, אנו מאמינים שנמשיך לראות יותר נביחות ופחות נשיכות.
כלכלת ארה"ב שברירית, ואין היגיון בהוספת מכסי מגן או כל דבר שיסכן את ההתאוששות לפני נובמבר. הפגנת קשיחות בדיבורים כלפי סין אולי תביא קולות בקלפי, אך הפגנת קשיחות במעשים תציב את ארה"ב במצב מסוכן הרבה יותר. ככל שנתקרב לנובמבר, הבחירות האמריקאיות ישתלטו על הכותרות, והמשקיעים יצטרכו להעריך אילו מועמדים יוכיחו את עצמם כידידותיים יותר לשוק.
- המפלגה הקיקיונית שבישרה על המהפך ההיסטורי בכלכלת בריטניה ומה קרה היום לפני 75 שנה
- האיש הכי שנוא באמריקה מורשע בהונאת משקיעים ומה קרה היום לפני 14 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להשקפתנו, במהלך המרוץ לבחירות יש לצפות לתנודתיות גוברת מסוימת, במיוחד כשמתברר שהסקרים לא אמינים לאחרונה, אך הדבר לא אמור להוביל למימושים בולטים בשווקים.
ולסיום, ברקע, יחסי הסחר אחרי הברקזיט בין אירופה לבריטניה עדיין צריכים להתברר. בשעה שהמועד להארכת תקופת המעבר אחרי דצמבר 2020 יחול בתוך שבועות ספורים בלבד, ומאחר שלא סביר שבריטניה תבקש הארכה, יש להניח שעדיין קיים סיכון של "ברקזיט קשה". איננו מצפים לראות עסקת סחר מלאה עד סוף השנה, אך סביר שנראה מספיק הסכמים בתחומים אסטרטגיים שיאפשרו להתחיל את החיים שאחרי הברקזיט ובתוך כך לקיים משא ומתן על הסכם רחב.
השלכות ונזק בלתי ידועים - צפי להמשך העלייה במספר פשיטות הרגל
לאחר המשבר, אנו מצפים להמשך העלייה במספר פשיטות הרגל, ואפילו עם פתיחת המשק, איננו יודעים כמה עסקים יהיו מסוגלים להתקיים במצב מתמשך של אמצעי ריחוק חברתי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
הסיכון הראשון הוא בצד הצריכה, מאחר שאבטלה גבוהה לאורך זמן עלולה להוביל לירידה בצריכה, אם כי אף פעם אין להמעיט בערכו של הצרכן האמריקאי ויש אינדיקציות ראשונות לכך שההוצאות יחזרו לרמתן כשנחזור לשגרה.
בנוסף, צריך לעקוב אחר השפעת הזליגה של פשיטות הרגל לשוקי האג"ח, מכיוון שצפוי שכשלי תשלום יתקרבו ל-10% באג"ח בעלות תשואה גבוהה בארה"ב. אנו מאמינים שהבנקים המרכזיים יעבדו קשה כדי להבטיח שנימנע מהתרחישים הגרועים ביותר של אירועי אשראי, אך למרות זאת, אנו נמשיך לנקוט משנה זהירות באג"ח בעלות תשואה גבוהה כי הסיכונים עדיין קיימים. אפשר כמובן למצוא הזדמנויות סלקטיביות, אך נראה שפיזור ההשקעות בצורה רחבה יותר, מסוכנת כרגע.
בהמשך הדרך יהיה סיכון של היווצרות בועות, מכיוון שהערכות השווי עלו באופן חד עם התאוששות השווקים, אזורים מסוימים הגיעו לשיאים של כל הזמנים, וסביר שזרימת הכספים תימשך לאור כמות הנזילות המוזרקת על ידי בנקים מרכזיים בכל העולם.
היות שבועות הדאיגו את הבנקים המרכזיים בעבר, האם נראה אותם פועלים למניעת בועות בהקשר הנוכחי? מר פאוול נתן לכך תשובה החלטית – הבנק הפדרלי אינו מעוניין בבועות ומתמקד כעת באבטלה ששיעורה ממשיך להיות גבוה.
נזילות 'ללא גבולות' נמצאת גם בבסיס החשש לאינפלציה, אך חלק גדול מהתמריצים עד כה היו השלמת הכנסה או החלפת ההכנסה ומהירות המחזור של הכסף עדיין נמוכה, מה שמלמד על לחצים אינפלציוניים מועטים לעת עתה.
אובדן הפריון בעקבות המגלות החדשות בקשר עם הקורונה עלול להוביל לעלויות גבוהות יותר לצרכנים, והחזרת ענפי תעשייה אסטרטגיים למדינה יכולה גם היא להוביל לעליית האינפלציה בטווח הארוך, אם כי לא נראה שאחד מאלה יתממש בזמן הקרוב.
סיכון אכזבה - דוחות הרבעון השני עלולים לחשוף רבעון קודר
הסיכון שיותר מדאיג אותנו הוא סיכון האכזבה. השווקים מתומחרים להתאוששות בצורת V מושלם, שקרוב לוודאי לא תתממש ללא תקלות. עם התקרב המועד לפרסום הנתונים והתוצאות הכספיות לרבעון השני, קיים סיכון שההודעות יאכזבו. עד עתה, בארה"ב בפרט, הנתונים הפתיעו לחיוב, מה שהוביל למדדי שיא מפתיעים, אך ככל שהמשק ממשיך להיפתח והציפיות עולות, ייתכן שהנתונים לא יהיו מספיק חזקים כדי לשמור על ציפיות השוק הנוכחיות.
כן, ההתאוששות תהיה מקוטעת והדרגתית, וייקח הרבה זמן לחזור לרמות של לפני המשבר, אך נראה כי מרבית הכלכלות הגדולות בדרך לשם. ככל שאנו נכנסים לקיץ, דוחות הרבעון השני עלולים לחשוף רבעון קודר שרבים היו מעדיפים לשכוח.
לכן, אנו מאמינים שסביר שנראה תנודתיות גבוהה וגם תיקונים בשוק. על אף זאת, נראה כרגע שירידת השווקים הייתה מצומצמת, שכן עדיין קיים הרבה מזומן בהמתנה, מרבית המשקיעים החמיצו את העליות, והקונצנזוס הוא עדיין שצריך לצפות לשוק "דובי" באופן יחסי. זה לא אומר שאנו מצפים שהשווקים ימשיכו לעלות בקו ישר, אך אנו מאמינים שלא סביר שנראה מימושים מסיביים או חזרה לשפל של מארס.
שורה תחתונה
אנו סבורים שמוקדם מכדי לגלות אגרסיביות רבה מדי, ואיננו אוהבים את הרעיון של רדיפה אחר עליות בשווקים, אך אנו כן מחפשים דרכים לנצל את ההזדמנויות הללו כדי לבנות פוזיציות לטווח ארוך יותר.
אכן, אף שקיימים תרחישי סיכון בשפע, איננו מצפים שהם יבלמו את עליית השוק. ולמרות זאת, השווקים כבר מביאים בחשבון בתמחור שלהם הרבה מאוד בשורות טובות שהם מצפים לראות, ויכול להיות שנצטרך אפילו עוד הפתעות טובות כדי שנראה עליות בתקופה הבאה.
בינתיים, אנו מאמינים שהמעבר לנכסים אירופיים ולמגזרי ערך יכול להמשיך בטווח הקצר. ואנו ממשיכים לקנות מה שקונים הבנקים המרכזיים – אג"ח, עם העדפה לדירוג השקעה.
הכותבת הינה אסתי דווק, ראש אסטרטגיית שוק גלובלית, Natixis Investment Managers Solutions. בישראל מיוצגת נטיקסיס על ידי חברת "4F Investment Partners"
- 15.בני?? 04/07/2020 20:22הגב לתגובה זומכה שתזכר שנים רבות לצערינו
- 14.לרון 04/07/2020 09:17הגב לתגובה זובאמת קשה להבין בלי ניקוד....עבריתקשהשפה
- 13.חרטטנית. היחיד שמעניין זה נעם טל (ל"ת)טייגר 7 03/07/2020 11:41הגב לתגובה זו
- 12.חיים 02/07/2020 12:45הגב לתגובה זוממש אומנות ניבוי העתיד לכתוב תסריט עתידי ומיד לכתוב תסריט הפוך שסותר אותו .... חחחחח
- 11.אבי 02/07/2020 09:25הגב לתגובה זוהאם באמת מישהו יודע מה יהיה ? בורסה תעלה ? בורסה תרד ? ואם כן בכמה? אנחנו כולנו חכמים בניתוח של "בדיעבד"
- 10.הרבה הרבה סבון!!! (ל"ת)משקיע 02/07/2020 08:58הגב לתגובה זו
- 9.משקיע זהיר 02/07/2020 05:43הגב לתגובה זוכנראה שאף אחד לא יודע מה יהיה בכל מקרה השוק בועתי וגבוה למצב המשק ולאופק הנראה
- 8.בטוח שיהיו או עליות או ירידות (ל"ת)אני 01/07/2020 20:07הגב לתגובה זו
- 7.אני לא הייתי נותן לה לשחק בכסף שלי (ל"ת)אוהד גרוסמן 01/07/2020 18:43הגב לתגובה זו
- 6.בסקירה שלך אמת שעוד לא ראינו את התחתית .עכשיו שינית את המנגינה .מה יהיה?להגיד דברים בדיעבד גם אני יכול.ואחרון עכשיו כשאת אומרת שלא יהיו מימושים מאסיביים - אני חושש שזה מה שיקרה (ל"ת)אריאל 01/07/2020 18:00הגב לתגובה זו
- דודו 04/07/2020 20:23הגב לתגובה זולדעתי
- אנונימי 01/07/2020 20:11הגב לתגובה זוהבונוסים שלה תלויים בזה
- 5.דוד 01/07/2020 17:51הגב לתגובה זוזה ככה הכתבים היום לא לפה ולא לשם פרווה
- לרון 04/07/2020 09:15הגב לתגובה זועל אירופה ואג"ח,אני שם כבר חודשים!הייתי מוסיף גם זהב gold nem
- 4.תוציאו מחוץ לחוק מסחר באופציות - לא תהיה יתר אי ודאות ! (ל"ת)התליין 01/07/2020 17:50הגב לתגובה זו
- 3.אוהד 01/07/2020 17:25הגב לתגובה זומה קרה לתחזית?
- 2.מנחם מהמרכז. 01/07/2020 17:23הגב לתגובה זולא כתבתם בעצם כלום.
- 1.רשתות מזון (סופרים) וחלק מהייטק ימשיכו לעלות גם בסגר (ל"ת)דני 01/07/2020 17:13הגב לתגובה זו
- דגן 02/07/2020 13:48הגב לתגובה זוהכל יעלה גם בבידוד ובסגר אם וכאשר (לא עלינו). רצוי להחזיק תעודות ולא מניה בודדת.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7