
"הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"
הפסוק מברכת בלעם שבפרשת השבוע הנוכחית, הוא ססמתם של מי שסבורים שישראל יכולה להסתדר בלי העולם - כולל במשבר הנוכחי עם ארה"ב. אלא שמדובר בפרשנות מעוותת לפסוק ובגישה זרה לחלוטין ליהדות
1. הפרשנים המוקדמים
ציור: פייטר לסטמן
כאשר בוחנים את דבריהם של פרשני התורה המובילים לפסוק "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב", דומה שניתן להצביע על התפתחות מעניינת לאורך הדורות. המוקדמים שבהם, בני ימי הביניים, אכן סברו שמצבו האידיאלי של עם ישראל הוא בבדידות מזהרת.
2. הפרשנים המאוחרים
תחריט: גוטסב דורה
נקפוץ 600 שנה קדימה, אל ר' נפתלי צבי יהודה ברלין (הנצי"ב מוולוז'ין, אז בפולין וכיום בבלארוס). "לא כדרך כל אומה ולשון כשהולכים בגולה ומתערבים עם המַגלים אותם, משיגים בזה אהבה וחשיבות כל אחד בעיניהם יותר משהיו נפרדים מהם. אבל לא כן ישראל. כשהוא לבדד ואינו מתערב עימהם - ישכון במנוחה ובכבוד... ו'בגויים' - כאשר הוא רוצה להיות מעורב עימם; 'לא יתחשב' - אינו נחשב בעינם להתחשב כלל לאדם".
כלומר: עם ישראל ישרוד בגולה אם לא יתבולל; ואם ינסה להתבולל - ה' יגרום לכך שלא ייחשבו בעיני הגויים לבני אדם (הדברים נאמרו כשני דורות לפני שהנאצים הגדירו את היהודים כ"אונטרמנטש" - "תת-אדם") ולכן לא יתבוללו. לא מדובר בהתבדלות מוחלטת, אלא רק בהימנעות מהתבוללות.
בקו דומה הולך הרב פינחס וולף, שהיה רב בגרמניה ובפתח תקווה במחצית הראשונה של המאה ה-20: "גם בקיימם יחסי חברה עם אחרים, שוכנים ישראל כבוד, שומרים על עצמיותם הקדושה בהיותם 'בדד'. ישראל 'בודדים' לא רק מבחינה מוסרית, אלא גם מבחינה לאומית. טבעם המיוחד בולט כל כך, שאף אם ירצו להתבולל - סביבתם דוחה אותם".
עם ישראל שומר על ייחודו הרוחני ואינו יכול להתבולל, כי ייחודיות זו גורמת לכך שסביבתו תדחה אותו כמו גוף הדוחה אבר זר. ושוב: מדובר בתכונות המבטיחות את הישרדותו של עם ישראל, אבל לא בהסתגרות מן העולם. הנצי"ב והרב וולף, החיים בעידן המודרני, הבינו היטב שהסתגרות שכזאת היא הרסנית ובלתי אפשרית.
הרב שמשון רפאל הירש, בן המאה ב-19 בגרמניה, הציע הסבר מודרני אחר: "הוא יחיה בארצו הגדורה בגבולותיה ולא ירבה קשרים עם עמים אחרים. הוא יקיים את תפקידו הפנימי-הלאומי כעם בעל חברה לאומית, והוא לא יבקש את גדולתו כגוי בין גויים, כגוף לאומי המרשים בכוחו ובגבורתו". עם ישראל יחיה בארץ ישראל, ינהל קשרים מוגבלים עם עמים אחרים - משום שהוא לא ירצה להתחרות בהם, אלא יתמקד בתפקידו-שלו. לשיטתו, לא תהיה הסתגרות, אך גם לא תהיה הידבקות.
- פתיחת עסקים בשבת: הסמכות היא של העירייה, הווטו בידי שר הפנים
- ביג פאשן גלילות ימשיך לפעול בשבת; ביהמ"ש: יש לאכוף את חוק העזר
3. במאה ה-21
ציור: גוסטב ז'אגר
אם כך היו פני הדברים במאה ה-19 ובמאה ה-20, על אחת כמה וכמה שזהו המצב במאה ה-21. אין בעולם אפילו ישות מדינית אחת - לא ארה"ב, לא סין, לא גרמניה, לא האיחוד האירופי - היכולה להתקיים לבדה. הסחר העולמי הוא המקור לחומרי גלם, מוצרים ושירותים חיוניים. בעיות כמו שינויי האקלים והטרור מחייבות שיתוף פעולה בינלאומי. קוריאה הצפונית מנסה להסתדר לבדה - וכולנו יודעים כיצד זה נראה. מדינות הנתונות תחת עיצומים בינלאומיים נתקלות בקשיים עצומים - כלכליים, חברתיים, מדיניים (ע"ע איראן).
הנה כמה נתונים למישהו שהוגה (או ליתר דיוק: הוזה) באפשרות שישראל יכולה לצפצף על העולם ולהסתדר בכוחות עצמה. תנובת החיטה בארץ היא 10% מן הצריכה השנתית, ומיועדת ברובה למאכל בהמות; למעשה כל הלחם שאנחנו אוכלים, מקורו בחיטה מיובאת (בשנות ה-60 סיפרו על לוי אשכול, שנרגע לשמוע שיש בצורת בנגב ולא בארה"ב).
כמעט כל עמוד השדרה של צה"ל הוא תוצרת חוץ: כל מטוסי הקרב, כל מסוקי הקרב, כל מטוסי הפיקוד והביון, כל מטוסי התובלה, כל הסטי"לים, כל הצוללות. מנוע טנקי ה"מרכבה" הוא תוצרת ארה"ב. חלק ניכר מן המימון לפיתוח ולייצור של מערכות "כיפת ברזל", "חץ" ו"קלע דוד" הוא אמריקני. אשתקד הגיע הייצוא הבטחוני לשיא של 19.2 מיליארד דולר.
ענף ההיי-טק, התלוי כל-כולו בקשרי חוץ, מספק 17% מהתוצר הישראלי (317 מיליארד שקל ב-2024), הענף תורם 30% מהכנסות המדינה ממיסים בשנה; עובדיו משלמים 36% ממס ההכנסה, בעוד הם פחות מ-8% מכלל המועסקים. הייצוא שלו עמד במחצית הראשונה של 2025 על 57.2% מהייצוא הישראלי; ב-2024 הוא הסתכם ב-78 מיליארד דולר.
- תקלה של חמש שנים בגביית גגות סולאריים: חברת החשמל תישא ברוב העלות
- אחרי מות הבעלים: בית המשפט הורה על פירוק רשת המקומונים החרדית "קו עיתונות"
ישראל מייבאת חומרי גלם, מזון, מכונות, יהלומי גלם, מכוניות, מטוסים, ציוד בטחוני, דלקים, מוצרי צריכה, מוצרי חשמל ביתיים. ישראל מייצאת תרופות, תוכנות ושירותי היי-טק, ציוד בטחוני, יהלומים מלוטשים, מוצרי חקלאות. פגיעה של ממש בסחר החוץ תחסל את המדינה.
4. יהדות העולם
רישום: אפרים משה ליליאן
אפרים קישון השתמש בפסוקנו ככותרת למאמר בו תיאר את יחסו ליהדות העולם. בלעם העניק לנו כותרת זו בראיון לעיתון "במדבר", כתב גדול ההומוריסטנים של ישראל, "ועד היום איננו יודעים אם הוא התכוון לפאר אותנו או לקללנו". מכל מקום, המשיך, עם הקמת המדינה פרסמה הממשלה מודעה בה ביקשה מבעלי ברית אפשריים להתקשר אליה - ואנחנו עדיין מחכים. "אין לנו אף בעל ברית אחד מעולם כולו. חוץ מהולצר".
הולצר הוא יהודי מקומי שפלש לחדרו של קישון במלון בפרנקפורט וגרר אותו לבית הכנסת. הולצר הוא "יהודון קטן לכל דבר, לא משהו מיוחד". אבל "האיש הזה הוא אחי". אני מנסה מזה 38 שנה להתבולל במרחב השמי, כתב קישון, אבל לא יעזור כלום: "אני אוהב את הולצר הקטן וזהו זה". משום שהוא ודומיו אוהבים את ישראל בכל ליבם ובכל דרך, משום שהם אוכלים אבוקדו ישראלי למרות שאינם אוהבים אותו, משום שהם יגנו עליה ולא משנה איזו שטות תעשה, "מפני שהם כה תמימים, טיפשים, דתיים, ציוניים". בכל מקום בעולם יש לישראל בעל ברית רב-עוצמה כמו אויביה: הולצר, סיים קישון.
יהדות העולם כיום, במיוחד בארה"ב, שונה בהרבה. היא לא תמימה, לא טיפשה, לא דתית, לא ציונית. כאשר עסקינן ביהדות ארה"ב, ההתבוללות אוכלת בה בכל פה, במידה רבה באשמת התנועה הרפורמית. רבים מאנשיה נוטים לשמאל ומותחים ביקורת חריפה על ישראל. אבל מי שחושב שנוכל להתקיים אם נגרום לקרע עם אחינו שבתפוצות, ושוב בדגש על ארה"ב - הוא שוטה ברמת פושעת. העוצמה היהודית - בעסקים, בתקשורת, במשפט, באקדמי – היא בעל חשיבות מכרעת בתמיכתה של ארה"ב בישראל, תמיכה שהיא הנכס האסטרטגי הקיומי ביותר שלנו.
5. המקרה הבריטי
ציור: כרוניקת נירנברג, 1493
ביום שלישי השבוע, 23 ביוני, מלאו עשר שנים למשאל העם בו החליטו הבריטים לפרוש מהאיחוד האירופי (ה"בקרזיט"). יום לפני כן התפטר קייר סטארמר, ויורשו יהיה ראש הממשלה השביעי בעשר השנים הללו. מחיר ה"ברקזיט" לא היה רק פוליטי, אלא בראש ובראשונה כלכלי.
פרופ' ניקולס בלום מאוניברסיטת סטנפורד מעריך, שהפרישה הפחיתה את התוצר הבריטי ב-8%; רוב הכלכלנים מדברים על 6%-4%. Office for Budget Responsibility, גוף בקרה עצמאי, צופה ירידה של 4% בתפוקה בטווח הארוך. ייצוא הסחורות והשירותים לאיחוד האירופי ירד ב-12%, והייבוא ממנו - ב-16%. לונדון נותרה המרכז הפיננסי המוביל באירופה, אך איבדה מכוחה.
בריטניה היא המשק החמישי בגודלו בעולם, עם תוצר של 4.26 טריליון דולר, וקשריה עם האיחוד האירופי נחלשו אך לא נותקו - וראו את הנזק. כמה טיפשות ויוהרה צריך כדי לחשוב שהמשק הישראלי, עם תוצר של 650 מיליארד דולר (15% מהבריטי), יכול לשכון לבדו.6. יסוד-היסודות של היהדות
כנסיית סן ז'רווה סן פרוטה, פריז. צילום: אריאל לוין
המענה החשוב ביותר והבסיסי ביותר לדוגלים ב"עם לבדד ישכון" הוא שמדובר בתפיסה המנוגדת בתכלית לזו הניצבת ביסוד היהדות. התורה מלמדת את האדם, אשר נברא בסוף מעשה בראשית, כיצד לחיות בתוך כל הטבע שנברא לפניו. לא ניתנה תורה למלאכי השרת, קבעו חז"ל, כי הם לא ירדו למצרים, אין להם אב ואם, אין ביניהם תחרות וקנאה.
על הפסוק "ואנשי קודש תהיון לי" אמר ר' מנחם מנדל מקוצק: מלאכים קדושים יש במרום די והותר; המשימה היא להפוך לקדושים את החיים האנושיים. לכן היהדות מצווה על האדם לאכול ולשתות, לעבוד לפרנסתו, להיעזר ברופא, לטפח את כדור הארץ. מובן שעליו להתפלל לעזרת הבורא ולהודות לו על חסדיו, אך ראשית לכל הוא חייב לפעול בתוך הטבע.
מי שחושב שאדם מודרני, קהילה מודרנית, מדינה מודרנית יכולים לחיות בתפיסה של "לבדד ישכון ולא יתחשב", אינו רק שוטה הזוי ומסוכן; הוא כופר ביסוד-היסודות של היהדות. הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. הוא מעוות עד לבלי הכר את כל בסיס התורה, המצוות והמוסר היהודיים. הוא הרבה יותר גרוע מאשר בלעם, שאמר במקור מילים אלו. בלעם רצה לקלל ונמצא מברך; הוא לוקח את הברכה ומשתמש בה לקללה שאין גרועה ממנה.
- 2.ההיסטוריה הוכיחה את אמיתות הנבואה הזאת ונטישת טראמפ את ישראל מאמתת את הנבואה שתלך ותתברר בעתיד. (ל"ת)הכהן 26/06/2026 13:14הגב לתגובה זו
- 1.אריה 26/06/2026 12:54הגב לתגובה זוולכן לבדד ישכון במובן הזה ולא במובן הפיזי וכמובן זו דעתי ותודה על הכתבה .