שדה תירס
שדה תירס

סכנת מלחמת סחר חדשה: החקלאים האמריקאים שוב בחזית

ההיסטוריה חוזרת על עצמה? עם בחירתו המחודשת של דונלד טראמפ, החשש מפני חזרה למלחמת הסחר עם סין גובר. החקלאים האמריקאים, שספגו את עיקר המכה בסבב הקודם, חוששים כי מכסים על מוצרי סויה ותירס עלולים להותיר אותם שוב במצב של חוסר ודאות כלכלי
גיא אבטליון |

בעקבות בחירתו מחדש של דונלד טראמפ לנשיאות, ייתכן שארה"ב תיכנס לעוד סבב של מלחמת סחר עם סין, מה שעלול לפגוע שוב באופן קשה בחקלאים האמריקאים ובעיקר במגדלי הסויה והתירס. בעימות הסחר הקודם, הטיל טראמפ מכסים על מוצרים מיובאים מסין בסכום כולל של מעל 300 מיליארד דולר, מה שגרם לתגובה נחרצת מצד סין, שכללה מכסים על מוצרים אמריקאים בהיקף דומה. סקטור החקלאות בארה"ב ספג את עיקר המכה עם מכסים על מוצרי סויה ותירס, שהם מוצרים מרכזיים בייצוא האמריקאי לסין. כתוצאה מהמהלך, סין העבירה את רכשיה לספקים חדשים בדרום אמריקה, כמו ברזיל וארגנטינה, וכתוצאה מכך חקלאים רבים בארה"ב נפגעו.

 

מכסים חדשים, בעיות ישנות: החקלאים האמריקאים שוב בסכנה

הפעם, טראמפ כבר הצהיר שבכוונתו להטיל מכסים בגובה של 10% לפחות על מוצרים זרים. במקרים מסוימים, כמו בסקטור מסוים של מוצרים מסין, אף דובר על מכסים בגובה של 60%. אם אכן מכסים כאלה ייכנסו לתוקף, סין עלולה להגיב שוב במכסים על מוצרים חקלאיים מארה"ב, מה שייפגע קשות בסקטור החקלאות. על פי דוח שפרסמה ההתאחדות האמריקאית של מגדלי הסויה ושל איגוד מגדלי התירס, הפחתה של 50% בייצוא הסויה לא תפתיע אם יחולו מכסים חדשים, וייצוא התירס עשוי לרדת בשיעור של 84%. ההפסדים עלולים להגיע לשווי כולל של 7.3 מיליארד דולר בשנה, על פי אותו דוח.

הסיכונים במלחמת סחר הם רבים. מלבד הירידה הפוטנציאלית ביצוא, מלחמות סחר מעלות את מחירי הסחורות והחומרים הגולמיים, ומקשות על חברות לנהל תזרים יציב, מה שעלול לפגוע ברווחיותן. מעבר לכך, כאשר מדינות מסיטות את המסחר לשווקים חלופיים, עשויים להתרחש שינויים מבניים גלובליים שאינם הפיכים, בהם שחקנים חדשים נכנסים לשוק ומחליפים ספקים ותיקים. בנוסף, ישנו חשש מפני הפגיעה בתחרות החופשית ובאפשרויות לצרכנים, מאחר והגבלות מסחר עלולות לצמצם את מגוון המוצרים הזמינים ולהעלות את המחירים לצרכן.

 

סיוע ממשלתי: פתרון זמני או בעיה ארוכת טווח?

בפעם הקודמת, כדי לפצות על ההפסדים, ממשלת טראמפ העניקה לחקלאים סיוע של מיליארדי דולרים, אך המהלך כמעט ביטל את יתרונות ההכנסות ממכסים. מה שצפוי להתרחש, הוא שהממשל ייאלץ שוב לשקול צעדים דומים. אם יחליטו להוריד את הסיוע, יהיו לכך השלכות כלכליות רחבות, כולל אובדן חוות חקלאיות וצמצום בתעסוקה בחקלאות – מצב שיפגע במיוחד באזורים כפריים שתלויים בהוצאות החקלאים.

ככל שמלחמת הסחר תימשך, ההשפעות ירגישו גם בתחומים נלווים, כמו תעשיית הדשנים, הייצור החקלאי, תחבורה ורכבים. בנוסף, עליית מכסים על יבוא סחורות אחרות צפויה להגדיל את העלויות עבור חקלאים אמריקאים, שכבר מתמודדים עם מחירי שיא בשל האינפלציה.

בנוסף, טראמפ מאיים להטיל מכס גבוה במיוחד על יצרנית הציוד החקלאי ג'ון דיר, שהודיעה על העברת חלק מקווי הייצור למקסיקו. ייתכן שהתבטאות זו של טראמפ תעורר חשש נוסף בקרב יצרני ציוד חקלאי ושאר התעשיות התומכות בתחום החקלאות בארה"ב.

קיראו עוד ב"גלובל"

בסיכומו של דבר, גם אם יסתיים סבב נוסף של מלחמת סחר בעתיד, הפגיעה בייצוא האמריקאי כבר יצרה שינויי מבנה גלובליים ארוכי טווח, כאשר דרום אמריקה מקדמת את החקלאות שלה על חשבון ארה"ב, וכעת מדינות כמו ברזיל וארגנטינה מגדילות את שטחי הגידול שלהן, מהלך שכנראה ימשיך גם לאחר סיום אפשרי של עימות הסחר הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.