סייברטראק
צילום: אתר טסלה

טסלה שוב קופצת - מה הסיבה הפעם?

מתכננת לייצר הרבה יותר רכבי סייברטראק מאשר האנליסטים ציפו, בעוד הרכב מתוכנן להימכר בעיקר בצפון אמריקה
אדיר בן עמי | (4)
נושאים בכתבה טסלה רכבים

לטסלה TESLA INC יש המון סיבות לעלות, אם זה כניסת מנכ"לית טוויטר החדשה לתפקיד או הייפ הבינה המלאכותית אבל הפעם זה כנראה קשור לסייברטראק. החברה דיווחה כי היא מתכננת לייצר 375 אלף רכבי סייברטראק, הרבה יותר מציפיות האנליסטים.

הצפי לפי האנליסטים עמד על 100 אלף יחידות ב-2024 וכ-275 אלף יחידות עד 2027. 375 אלף זה מספר גדול ממשמעותית ממה שהם צפו. טסלה מכרה כ-252 אלף רכבי מודל Y בארה"ב כולה ב-2022, בעוד סייברטראק צפוי להימכר בעיקר בצפון אמריקה. הרכב שהוכרז בשנת 2019, צפוי להימסר מאוחר יותר השנה וייבנה במפעל טסלה בטקסס.

יותר מוקדם היום פורסם גם כי החברה מבקשת מחברות סיניות לבנות את המפעל החדש של החברה במקסיקו ולשכפל את מפעל ג'יגה שנחאי המצליח וכך להעתיק את מערכת שרשרת האספקה שלו. המהלך הגיע בעקבות הכרזת טסלה בתחילת מרץ על רצונה להקים מפעל במקסיקו לייצור מכוניות הדור הבא. מפעל ג'יגה שנחאי הוא בעל קיבולת של מעל מיליון רכבים ומשמש גם כספק מקומי וגם כמרכז ייצוא. עוד סיבה שיתכן ובגללה טסלה רוצה לשכפל את המפעל המצליח בסין, היא רצונה להקטין את הסיכונים בעקבות הגברת המתח בין ארצות הברית לסין, כמו שחברות רבות החלו לעשות. 

לפני כשבוע דווח כי מאסק ביקר בסין, שוחח עם שר החוץ הסיני ובישר לו על מוכנות טסלה להרחיב את עסקיה בסין וציין כי האינטרסים של ארצות הברית וסין כרוכים זה בזה וכי הוא נגד ניתוק הקשרים. "סין תמשיך לקדם את פתיחתה לעסקים והיא מחויבת לייצר סביבה עסקית מכוונת שוק, חוקית ובינלאומית שתהיה טובה עבור חברות מכל העולם, כולל טסלה", נכתב בהודעת ממשלת סין.

אנליסט פייפר סנדלר אלכסנדר פוטר פירסם לאחרונה כי הוא צופה שוק שורי עבור טסלה, ודירג את מניית החברה כ'קניה' עם מחיר יעד של 280 דולר - אפסייד פוטנציאלי של יותר מ-25% יותר ממחיר השוק הנוכחי שעומד על 221.3 דולר.  לטסלה שווי שוק של כ-700 מיליארד דולר, זה יותר מפי שלושה משווי השוק של טויוטה TOYOTA MOTOR CORP  , יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם. אגרות החוב האמריקאיות של טויוטה נסחרות בכפי תשעה מהרווחים המשוערים ב-2024, בעוד אלו של טסלה נסחרות בכפי 45. טסלה כמובן גדלה הרבה יותר מהר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שווי-שוק גדול פי3 מטויוטה חחח רק מטומטם יקנה מניית טסלה (ל"ת)
    כלכלן 12/09/2023 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    "לטסלה יש המון סיבות לעלות"??? חחח. יופי של בדיחה. (ל"ת)
    כלכלן בכיר 01/08/2023 10:04
    הגב לתגובה זו
  • זו לא בדיחה זו מציאות (ל"ת)
    חיים 04/08/2023 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מודה כל יום על זה שיש לי אותו (ל"ת)
    09/06/2023 12:42
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.