קנאביס
צילום: דיוויד גאבריץ', unsplash

סקטור הקנאביס - האם אחרי הירידות הוא מעניין?

מניות הקנאביס מגיעות לשפלים חדשים, למרות זאת הביקוש לקנאביס רק גובר; אילו חברות יכולות להיות מעניינות ומה הם הסימנים שיכולים לאותת לנו על כדאיות השקעה?
אדיר בן עמי | (1)

עולם הקנאביס עבר טלטלות רבות מאז שנת 2018 שהייתה "שנת הקנאביס", בה מניות הקנאביס שברו שיאים ונסחרו במכפילי רווח גבוהים ביותר, המזכירים את המצב של חברות הטק ב-2021. כיום רבות מהמניות הללו איבדו מעל ל-90% מערכן והחברות אף נמצאות לקראת מחיקה מהבורסה. למרות הירידות, חברות רבות סבורות שצריכת הקנאביס בעולם תגיע ל-57 מיליארד דולר תוך עשור בעקבות הביקוש הגובר ברחבי העולם והתקדמות הלגליזציה. 

בהינתן הירידות החדות, יצרניות הקנאביס בארה"ב אולי נסחרות בזול, זאת לפי קנטור פ'יצג'רלד (Cantor Fitzgerald), אנליסט של פבלו זואניק (Pablo Zuanic), בתחזית שהוא מפרסם לשנת 2023 על תעשיית הקנאביס. לדבריו, "יצרניות קנאביס בארה"ב ובקנדה נאבקות עם תמחור קמעונאי חלש, הון מועט והגבלות פדרליות מתמשכות בארה"ב. אבל על פני תקופה של 18 עד 24 חודשים, מפעילים בארה"ב ממומנים היטב עשויים להיות יכולים לאחד מספר גופים חלשים ולהשיג משקיעים מוסדיים עם רישום בורסות גדולות".

יש כמה דברים שיכולים לאותת לנו על כדאיות השקעה בסקטור הקנאביס ביניהם: 

כמות המיזוגים והרכישות:

בשנת 2022 בוצעו מיזוגים ורכישות בשווי כולל של 3.2 מיליארד דולר. מדובר בירידה חדה משנת 2021, אז עמד השווי על 10.3 מיליארד דולר. הירידה החדה התרחשה בעקבות הקשיים אליהן נקלעו חברות רבות, מה שגרם ליזמים רבים למכור את החברות שלהם במכירת חיסול. עלייה בכמות המיזוגים והרכישות יכולה לסמן לנו על התעוררות מחדש של שוק הקנאביס.

מימון של חברות קנאביס בידי מוסדות פיננסיים:

רוב המוסדות הפיננסיים נמנעים ממימון חברות קנאביס בעקבות העובדה שבמדינות רבות הקנאביס עדיין לא חוקי. גופים שילוו כסף לחברות הללו יכולים למצוא עצמם נקלעים לבלגן משפטי ולכן לרוב הם לא יקחו את הסיכון. תיקונים לחוקי הלגליזציה, בעיקר בשוק האמריקאי, יכולים להגדיל את הסיכוי להפיכת הקנאביס לחוקי ולתת לנו עוד סימן חיובי לגבי סקטור.

שנת 2022 הסתיימה בשפל, שכן הצעת החוק בנוגע לקנאביס הוצאה ברגע האחרון של תוכנית הסיוע הענקית של 1.7 טריליון דולר. פ'יצג'רלד סבור כי "שנת 2022 הייתה שנה של התקדמות עבור התעשייה, כאשר הנשיא ג'ו ביידן ביקש מסוכנויות פדרליות לבחון אם אפשר להתייחס לשנות את היחס לקנאביס בחוק הפדרלי ולהחשיב אותו בתור סם פחות חמור".

"חישוב מסלול מחדש  של הממשל יסיר עומסים מכבידים מהמפעילים המורשים כעת על ידי ארה"ב, וגם יוביל לשיפור יחס המס הפדרלי הרע שמנו החברות סובלות כעת". פ'יצג'רלד משער שהנשיא ביידן עשוי לנסות להעביר את שינוי היחס לקנאביס עוד לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. עד אז, כמה מהיצרנים האמריקנים בתחום הקנאביס עשויים גם להירשם ברישום כפול בבורסת TSX של טורונטו - שנחשבת לשוק הכי פרו קנאביס וגם הכי גדול כעת בעולם. 

השוואה בין כמה מחברות הקנאביס:

TILRAY INC  Tilray brands 

חברת טילריי ברנדס, עוסקת במחקר, ייצור ושיווק של מוצרי קנאביס רפואי בכל העולם. לחברה מספר מגזרים בהם היא מתעסקת: עסקי הקנאביס, הפצה, משקאות אלכוהוליים, תחום הבריאות. החברה מעסיקה כ-1,750 עובדים. ירדה כ98% משיא כל הזמנים שאליו הגיעה לאחר ההנפקה בשנת 2018 (כ-300 דולר). כיום מנית החברה נסחרת במחיר של 2.7 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

CANOPY GROWTH CORP  Canopy Growth Coporation

חברת קאנופי עוסקת בייצור, הפצה ומכירה של מוצרי קנאביס רפואי, בעיקר בקנדה, ארצות הברית וגרמניה. מעסיקה כ-3,100 עובדים. לאחרונה הודיעה על הסכם עם משקיע מוסדי על רכישת אגרות חוב להמרה בגובה של 150 מיליון דולר, מהלך שנועד להגדיל את המזומנים של החברה ולעזור לה להאיץ את קצב הגדילה.

CRONOS GROUP INC  Cronos group

מייצרת, מפיצה ומוכרת מוצרי קנאביס ותוספי מזון מבוססי זרעי המפ. מעסיקה כ-450 עובדים. בדוחותיה האחרונים דיווחה על הפסד למניה של 0.14 דולר לעומת צפי אנליסטים ל-0.05 דולר למניה והפסד למניה בשנה הקודמת של 0.36 דולר. מניית החברה ירדה כ46% מתחילת השנה.

AURORA CANNABIS INC  Aurora Cannabis

חברת אורורה מייצרת, מפיצה ומוכרת מוצרי קנאביס בעיקר בקנדה. החברה מעורבת בהפצת מוצרי קנאביס בכמה שווקים ברחבי העולם ביניהם שוק הקנאביס בישראל. מעסיקה כ-1,300 עובדים. לאחרונה שיחררה החברה מוצר חדש מבוסס קנאביס רפואי שנועד לחיילים משוחררים. המהלכים החדשים שמתרחשים בגרמניה בנוגע ללגליזציה של מריחואנה יכולים להוות מקפצה בשביל החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 07/03/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    על המסוכן...והמפסיד,קנאביס ,קריפטו,אופציות PUT,ואח"כ להתפלא שמפסידים,שכחתי כמובן את קאטי ומניות ה"חלום"
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

הקנס המצחיק שהוטל על בואינג בגלל הפרות בטיחות



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג

מינהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית (FAA) הציע לקנוס את חברת בואינג בסכום כולל של 3,139,319 דולר בגין הפרות בטיחות בין ספטמבר 2023 לפברואר 2024. הרגולטור ציין כי הקנס קשור לתקרית מעוף דלת הפלאג במהלך טיסה של אלסקה איירליינס בינואר 2024, כמו גם ל"מאות הפרות מערכת איכות" במפעל 737 של בואינג ברנטון, וושינגטון, ובמפעל 737 של קבלן המשנה שלה, Spirit AeroSystems, בוויצ'יטה, קנזס.

 

ה-FAA הוסיף כי הוא גם הגיע למסקנה כי החברה "הציגה שני מטוסים שאינם כשירים לטיסה ל-FAA לצורך אישורי כשירות אווירית ולא עמדה במערכת האיכות שלה" וכי על עובד בואינג הופעל לחץ על ידי מנהליו לחתום על מטוס 737-MAX למרות ש"קבע שהמטוס אינו עומד בתקנים הרלוונטיים". כתוצאה מכל הבעיות הללו, הרגולטור בחר בקנס האזרחי המקסימלי, ונתן לבואינג 30 יום לאחר קבלת מכתבה להגיב.

 

במטוס 737, במיוחד בדגמים החדשים יותר מסוג 737 MAX 9, קיימת "דלת פלאג" לצרכי תחזוקה, אשר יכולה להישבר ולהינתק מהגוף במקרה של הרכבה לא נכונה, כפי שקרה בתקרית מפורסמת של אלסקה איירליינס בינואר 2024. תקלה זו, שהובילה לתחקור נרחב על ידי ה-  FAA והNTSB חשפה ליקויים בהרכבה וגרמה לקרקוע זמני של מטוסי הדגם, עם השלכות על בטיחות הטיסה והמוניטין של בואינג

 תקלת דלת הפלאג במטוס 737-9 מקס עלתה לבואינג 31 מיליארד דולר ונגרמו גם נזקים לחברות התעופה אלסקה ונוספות עקב קרקוע המטוסים לבדיקות וחקר התקלה ותיקונה.

 אמנם הפעם הוטל הקנס האזרחי המקסימלי האפשרי בשיעור 3.1  מיליון דולר, אך הקנס הינו מזערי לחברה בסדר גודל של בואינג ואינו משקף את העובדה כי אותן מאות הפרות הבטיחות והאיכות ותקלת דלת הפלאג יכלו לסכן את חיי הנוסעים.