לוסיד כונתה "טסלה לעשירים", אבל מאז הכניסה לוול סטריט המניה במינוס 90%; האם יש עתיד לחברה ולמניה?
לוסיד היתה אמורה להיות המתחרה של טסלה. בכירים בטסלה הקימו את חברת הרכבים החשמליים שאמורה היתה לספק רכבי יוקרה חשמליים. נישה גדולה מאוד שחברות הרכב החשמלי השאירו לשלב הבא. לוסיד לרגע כבשה את וול סטריט וההודעה שלה להיכנס לוול סטריט דרך ספאק, גרמה לספאק להגיע למעל 100 דולר, פי 10 ממחירו הבסיסי ובאזור ה-80 מיליארד דולר לחברה החדשה. אבל אז החלה הבורסה האמריקאית להבין שספאקים לא מספקים את הסחורה ובמקביל להפנמה שיזמי הספאק יצרו מנגון שמייצר להם תמיד רווח, אבל לא למשקיעים, שונו התנאים של המיזוג.
ועדיין, זה היה אחד הספאקים המעניינים וכנראה גם האמיתיים עם הכנסת פעילות שהיתה בחיתוליה, אבל הראתה צמיחה פנומנלית ומוצר מבטיח. קראו ללוסיד - טסלה לעשירים, אבל מאז המיזוג שהושלם לפי שווי של כ-30 מיליארד דולר, המניה בירידה והיא נוגעת בשפל חדש - 5.5 דולר שמבטא לה שווי של 5.5 מיליארד דולר.
הסיבה לירידות של כ-15% בשבוע האחרון היא ההצלחה של טסלה להגדיר את המטען EV שלה כסוג של תקן בצפון אמריקה כשחברות EV רבות וגם חברות מסורתיות מאמצות את התקינה של טסלה. המשמעות היא שטסלה בעצם תהיה אחראית על אספקת החשמל לרכבים מתוצרת אחרת דרך הסטנדרט שלה והשאלה היא האם דרך ההטענה היא גם תוכל לשאוב מידע על הרכבים? בג'נרל מוטורס ובפורד שאימצו את התקינה של טסלה, כנראה לא מודאגים, לגישתם זה עניין עסקי לגמרי והם כמובן משלמים לטסלה על הטעינה. כלומר, אין כאן עניין נוסף מעבר לשירותים שמקבלים מטסלה.
אצל לוסיד המצב שונה. הרכבים שלה זקוקים לטעינה של 1,000 וולט, בעוד מטעני טסלה עובדים על 400 עד 600 וולט. כלומר, במילים פשוטות, הטעינה של טסלה לא תאפשר טעינה לרכבי לוסיד. על פניו, השוק שמאיץ את הטכנולוגיות והאפשרויות עם דגש על הרחבת השימוש בסוללה, יגיע בשלב מסוים וכנראה לא מאוחר גם לטעינה של 1,000 וולט, אבל לוסיד בשלב זה לא יכולה להתחבר לתקינה הקיימת והרכבים שלה לא יוכלו להשתמש בעמדות הטעינה של טסלה. זו בעיה כי זה מצמצם את יכולת הטעינה של בעלי הרכב. ככל שהרשת רחבה וגדולה יותר כך הצרכנים כמובן מרוצים יותר. רשת קטנה היא בעיה לצרכן.
- המתחרה הקטנה של טסלה מזנקת ב-50%; האם גילו אותה?
- החברה שנהנית מהנפילה של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על רקע זה, לוסיד מנסה לייצר סטנדרט גם לטעינה מהירה של 1,000 וולט, רק שהיא שחקנית קטנה בשוק והיא לא סוחפת את עולם ה-EV אחריה כמון שטסלה יכולה. הבעיה שגם כשהמערכות הטענה ישתפרו לכיוון ה-1,000 וולט, לוסיד תאבד את היתרון הטענה שלה שהוא מהיר יותר מהסטנדרט הקיים. מעבר לכך כשהשוק יעלה לכיוון ה-1,000 וולט היא כבר היתה אמורה להיות במספרים גבוהים יותר.
המשקיעים מבינים את ההשלכה של הטעינה על יכולת המכירה של לוסיד והמניה כאמור ירדה לשווי של 5.5 מיליארד דולר - 5.5 דולר למניה. בשנה הנוכחית צפויה לוסיד למכור במיליארד דולר ובשנה הבאה ב-2.65 מיליארד דולר. האנליסטים מצפים להפסד של כ-1.4 דולר השנה וכ-1.14 דולר בשנה הבאה. מדובר על הפסד מצרפי של מעל 2 מיליארד דולר וזו בעיה נוספת של החברה - ההגעה לרווח תגיע רק במסה מכירות גדולה פי כמה מהמצב הנוכחי - וזה לא נראה קורה בשנתיים-שלוש השנים הקרובות. במקביל החברה שורפת מזומנים ומתישהו וזה לא יהיה רחוק היא תנסה לגייס הון או חוב. גיוסים כאלו עלולים להשפיע לרעה על מחיר המניה.
עם זאת, יש עניין מצד משקיעים וקרנות בכניסה להשקעה בחברה. בעבר זו היתה הקרן הממשלתית של ערב הסעודית ויש גורמים נוספים. הרכבים נחשבים איכותיים ומבוקשים ורכישה או מיזוג הם אופציה.
- נובו נורדיסק פספסה תחזיות והורידה תחזית צמיחה, אך עולה לאור הסכם עם הממשל הפדרלי
- לקראת דוחות טבע: למה השוק מצפה ואיזה סעיפים יימשכו את הפוקוס?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לפני מספר חודשים קפצה מניית לוסיד במהלך המסחר עד לעלייה של 100% במחזור ענק, כשההערכות הן שהקרן הסעודית תרכוש את מלוא מניות החברה בבורסה בדרך של הצעת רכש. לוסיד לא מסרה הודעה רשמית, וכך גם לא קרן ההשקעות של ערב הסעודית, והמניה נרגעה. על פי הדיווחים בתקשורת, היו מגעים בין הגופים ונראה שזה לא התחבר בגלל עניינים של מחיר. ייתכן שבסוף לא תהיה ברירה ולוסיד תבין שהיא צריכה גוף עם כיסים עמוקים.
- 7.אולי NXU תציל את לוסיד עם הטעינה המהירה מאד שלה (ל"ת)ניראה כמו שת"פ עתידי 24/06/2023 09:10הגב לתגובה זו
- 6.ל לוסיד יש את המכונית היפה ביותר ול rivian יש את ה 24/06/2023 03:05הגב לתגובה זול לוסיד יש את המכונית היפה ביותר ול rivian יש את ה pic up היפה ביותר…
- 5.מתלבט אם למכור את המניות של לוסיד בהפסד גדול (ל"ת)א 23/06/2023 22:55הגב לתגובה זו
- 4.שחר 23/06/2023 20:50הגב לתגובה זושנאים, כן, מתאם שבצד אחד מקבל מתח ובצד שני פולט את המתח הרצוי לפי היצרן
- 3.אוהב את החברה הזו, המניה בינתיים גרועה (ל"ת)בני 23/06/2023 19:25הגב לתגובה זו
- 2.אלירם 30/01/2023 07:10הגב לתגובה זומחזק את התגובה הראשונה
- 1.אבי 29/01/2023 10:38הגב לתגובה זותודה
פארוק פתיח אוזר (רשתות)הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו
פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר.
Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה.
באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים בלי כיסוי לנכסים שלהם. בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.
הרשעה תקדימית
בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- ברקע החקירות והתביעות אוטומקס וסייספארק מבטלות את המיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי.
ממדאני בנאום לאחר הבחירה (יוטיוב)ממדאני נגד וול סטריט: ראש העיר הנבחר ומלחמתו בבורסה האמריקאית; מה צפוי בהמשך?
כיצד ראש העיר העתידי של ניו יורק מתייחס לבנקים, לבורסה ולעשירים, ומה ניצב מאחורי האידאולוגיה שמאתגרת את הממסד הכלכלי
"בעזרת אללה ניצחנו" אמר בנאום הניצחון זוהראן ממדאני שסחף אחריו מהגרים ומיעוטים והבטיח להם ירידה בעלויות, מחירי שכירות ודירות נמוכים יותר ומס לעשירים. האם הוא מסוכן ליהודים בניו יוק ואיך יראו היחסים עם ישראל? הרחבה: ממדאני וישראל: עמדות חדות נגדנו ושינוי צפוי ביחסים עם הקהילה היהודית.
ממדאני זכה בראשות העיר שנחשבת בירת העולם הפיננסי, סמל הקפיטליזם הגלובלי. הוא בן 34, סוציאליסט דמוקרטי, עלה לשלטון על גבי מסרים תקיפים בחריפותם נגד הבנקים הגדולים, נגד וול סטריט ונגד העשירים ששלטו בעיר במשך עשורים. כמי שנולד בקווינס להורים מהגרים מאוגנדה ומסוריה, הוא מייצג קולות שהיו בשוליים שוליים והפכו למיינסטרים: דור צעיר שמתוסכל מפערי העושר, ממשבר הדיור ומעלויות החיים שמגיעות לשיאים חסרי תקדים. ניצחונו אינו רק ניצחון אישי; הוא אתגר ישיר למערכת הפיננסית בעיר ובארה"ב בכלל. וול סטריט לא תיפגע מחר בבוקר, אבל הקולות נגד בנקאים, עשירים עלולים להביא לסחף של שינוי רדיקלי שיפגע בקפיטליזם ובבורסה שהיא המעוז המוצק והברור ביותר לקפיטליזם.
הבחירות, שהתנהלו על רקע אינפלציה מתמשכת ומחאות חברתיות, הדגישו את הקרע בין וול סטריט לבין תושבי העיר הרגילים. ממדאני זכה ב-52% מהקולות, בעיקר בקרב מצביעים צעירים, מיעוטים ופועלים, והביס את יריבתו הרפובליקנית שנתמכה על ידי תורמים פיננסיים. כעת, כשהוא עומד להיכנס לתפקיד בינואר , העיניים נשואות אליו: האם יוכל ליישם את חזונו הרדיקלי מבלי להרוס את המנוע הכלכלי שמניע את ניו יורק? השאלה הזו מעוררת דיונים סוערים בקרב אנליסטים, בנקאים ומפקחים רגולטוריים, שרואים בו איום על יציבות השוק.
ביקורת בוטה על העשירים והאליטה הפיננסית
עמדתו כלפי העשירים היא ישירה ובלתי מתפשרת, ומבוססת על ניתוח פערים כלכליים שפילחו את העיר לשניים: רובעי מנהטן המבריקים מול שכונות קווינס ובברוקלין המדממות. בפודקאסט של מגזין Espresso, הוא הצהיר בגאווה: "אני לא חושב שצריך להיות מיליארדרים." הציטוט הזה, שזכה לכותרות בעיתונים גלובליים, אינו סתם סיסמה; הוא ביטוי לאידאולוגיה שמאתגרת את הליבה של הקפיטליזם האמריקאי, הרעיון שהצטברות עושר פרטי ללא גבולות היא מנוע להתקדמות. ממדאני טוען כי בניו יורק, שבה האחוזון העליון העליון מחזיק ב-40% מהעושר, מיליארדרים כמו מייקל בלומברג או סטיבן שוורצמן אינם גיבורים, אלא סמל למערכת שבונה ארמונות על גבם של מיליוני תושבים שמתקשים לשלם שכ"ד.
- ממדאני יכול להפוך את ניו יורק - בירת הקפיטליזם - למעבדה סוציאליסטית; והקשר לישראל
- "לא נשקיע באג"ח ישראל" ו"אינתיפאדה גלובלית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביקורת שלו מתמקדת לא רק באנשים, אלא במבנה: הבנקים הגדולים, כמו ג'יי.פי. מורגן וגולדמן סאקס, שמממנים פרויקטי פיתוח עירוניים תוך ניצול זול של כוח עבודה. הוא רואה בהם כוחות ששולטים במדיניות העיר דרך תרומות פוליטיות והשקעות אסטרטגיות, ומקדמים אג'נדה שמעדיפה רווחים על פני רווחה ציבורית. "בעידן של אי-שוויון כזה, עושר מופרז אינו חירות; הוא כבלים על החברה כולה", אמר בראיון ל-Times of India. עמדה זו, ששורשיה באידאולוגיית הסוציאל-דמוקרטיה של ברני סנדרס ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז, קוראת תיגר על הנחת היסוד ששוק חופשי יתקן את עצמו. במקום זאת, ממדאני מציע מודל שבו הממשלה העירונית משמשת כמגן, לא כמשרת של האליטות.
