איירבוס לא תעמוד ביעדי המסירה - חדשות טובות לבואינג? לא כל כך מהר
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופאית שמתחרה בבואינג BOEING , אמרה שהיא לא עמוד ביעד המסירה השנה. איירבוס אמרה אתמול כי המטרה של אספקת 700 מטוסים השנה היא "מחוץ להישג יד". עם זאת, היא דבקה בתחזיות הפיננסיות שלה לשנה כולה, מה שמרמז כי ירידה מתחת ליעד לא תהיה כואבת עבור השורה התחתונה. אנליסט דויטשה בנק, כריסטוף מנארד, מעריך שאיירבוס תספק 681 מטוסים בשנה.
מנכ"ל איירבוס, גווילאומה פורי, אמר בשבוע שעבר כי עיכובי המסירה יימשכו גם בשנה הבאה, ככל שהבעיות בשרשרת האספקה נמשכות. הבעיות החלו כשהייצור כמעט הושבת במהלך מגיפת הקורונה. מנית החברה יורדת ב-2.6% נכון לשעה זו.
קווי האספקה הבעייתיים האלה פגעו גם בבואינג, שייצרה השבוע את מטוס הג'מבו 747 האייקוני והאחרון שלה. הפופולאריות של המטוס, שהיה בייצור במשך 55 שנים, שעכה בשנים האחרונות בגלל גודלו העצום בזמן שבתעשייה העדיפו דגמים דו-מנועים קטנים יותר וחסכוניים יותר. בואינג מצדה לא הצגיה את יעד המסירה הכולל למטוסים שלה השנה אך אנליסטים צופים שהוא יעמוד על 471 מטוסים.
איירבוס זכתה בתקופה האחרונה למומנטום טוב בהרבה מזה של בואינג האמריקאית. בואינג דיווחה הרבה לפני איירבאס על קשיים לעמוד בקצב הייצור וההזמנות, דבר שפגע המניית החברה. בנוסף, תקלות במטוסי ה-737 MAX הביאו להתרסקות של שני מטוסים עם מאות הרוגים. לבואינג נדרש זמן רב לתקן את התקלה ולהביא לחידוש אספקת המטוסים מדגם זה. החברה גם התמודדה עם מספר תקלות, אם כי מינוריות יותר, במטוסים מדגמים אחרים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס לא עשתה הרבה טעויות לאורך הדרך מלבד טעות קריטית אחת - היא רצתה לייצר בכל מחיר מטוס שיהיה גדול יותר מהג'מבו 747 של בואינג וכל האמצעים היו כשרים לשם כך. איירבוס אכן הצליחה במשימה וייצרה את דגם ה-A380. החברה אולי ניצחה בתחרות על מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם אבל לא קראה נכון את השוק. לא הרבה זמן לפני הקורונה התחילו מנהלי חברות התעופה להבין כי מה שהם צריכים כדי לייעל את פעילותם זה מטוסים חסכוניים. הג'מבו 747 של בואינג וה-A380 של איירבאס מסוגלים אולי להכיל יותר נוסעים משאר המטוסים רחבי הגוף (פי 1.5 בממוצע), אך הם התגלו במטוסים זללניים בדלק, מורכבים לתפעול ולתחזוקה ויקרים במיוחד.
בעוד בואינג מכרה לאורך השנים כ-1,500 מטוסי ג'מבו 747, איירבוס מכרה סדר גודל של 250 מטוסים בלבד. החברות הבינו את טעותן מהר. בואינג ייצרה כאמור את ה-747 האחרון שלה בשבוע שעבר ואילו איירבוס הודיעה כי לא תקבל יותר הזמנות של ה-A380.
יצרניות התעופה התחילו הייצור מסיבי של המטוסים החסכוניים מתוצרתן. בואינג הגבירה את קצב ייצור מטוסי הדרימליינר 787, בעוד איירבוס מתמקדת בייצור מטוסי ה-A350. מטוסים רחבי גוף אלה מסוגלים להכיל סביב ה-250-300 נוסעים ומוגדים כ"הדור הבא" של עולם התעופה. גם בגזרת צרי הגוף החברות מייצרות מטוסים חסכונים בין אם אלו דגמי ה-MAX של בואינג או גרסאות ה-neo של איירבוס (הנמצאים גם בחלק ממטוסי ה-A330).
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-1.8%, אנבידיה איבדה 4%
המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים, כאשר המשקיעים ניסו לפענח את משמעות נתוני המאקרו האחרונים עבור מדיניות הריבית של הפדרל ריזרב. מדד נאסד״ק ירד בכ־1.8%, S&P 500 איבד כ־1.2%, והדאו ג׳ונס נחלש בכ־0.5%. הירידות הגיעו לאחר פתיחה חיובית מתונה, אך חזרתו של הלחץ על מניות הטכנולוגיה הובילה לשינוי מגמה במהלך היום.
לאחר תקופה דלה בנתונים כלכליים, תשומת הלב הופנתה לדו״ח התעסוקה של נובמבר, שנתפס כרועש ולא חד־משמעי, ולציפייה לנתון מדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום חמישי. במקביל, דבריו של חבר הנהלת הפד, כריסטופר וולר, סיפקו רמזים לכיוון העתידי: וולר אמר כי לבנק המרכזי עדיין יש מרחב להפחתות ריבית של כ־50 עד 100 נקודות בסיס, אך לא סיפק לוח זמנים ברור. מניות הטכנולוגיה עמדו שוב במרכז הלחץ, על רקע חששות מחודשים סביב השקעות עתק בתשתיות בינה מלאכותית. מניית אורקל צנחה בכמעט 6% לאחר דיווח שלפיו פרויקט מרכז נתונים בהיקף של 10 מיליארד דולר איבד את תמיכת אחד המממנים הפרטיים. הדיווח חידד את החששות בשוק לגבי מימון מבוסס חוב והתחייבויות חוץ־מאזניות, בזמן שהביקוש ל־AI עדיין נתון לסימני שאלה.
המשקיעים ממתינים כעת לדו״חות של מיקרון טכנולוגיות, שיפורסמו לאחר סיום המסחר, בתקווה לקבל אינדיקציה ברורה יותר לגבי הביקוש לשבבי AI, במיוחד עבור מערכות של אנבידיה. במקביל, מניית נטפליקס עלתה לאחר שדירקטוריון וורנר ברדרס דיסקברי קרא לבעלי המניות לדחות הצעת רכש מתחרה מצד פרמאונט, מהלך שהוסיף נדבך נוסף של עניין לזירת החברות, אך לא הצליח לשנות את הטון השלילי הכללי בשוק.
ביום המסחר הראשון: אנדרסן גרופ זינקה ב-30% - חברת המס והייעוץ, שקמה אחרי קריסת ארתור אנדרסן, גייסה 176 מיליון דולר לפי שווי של כ־2.3 מיליארד דולר ומבקשת להשתמש בשוק הציבורי כמנוע להתרחבות
גלובלית.
- קומפיוג'ן מזנקת 15%, מיקרון ב-2.6% אמזון ב-1.4% - מה קורה בחוזים?
- כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קורסרה תרכוש את יודמי בעסקת מניות של 2.5 מיליארד דולר - העסקה, הצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, משקפת האצה בתהליכי מיזוג
בענף הלמידה הדיגיטלית על רקע האטה בצמיחה, שחיקת שווי והימור משותף על ביקוש גובר להכשרות מבוססות בינה מלאכותית בשוק העבודה.
