איירבוס לא תעמוד ביעדי המסירה - חדשות טובות לבואינג? לא כל כך מהר
איירבוס, יצרנית המטוסים האירופאית שמתחרה בבואינג BOEING , אמרה שהיא לא עמוד ביעד המסירה השנה. איירבוס אמרה אתמול כי המטרה של אספקת 700 מטוסים השנה היא "מחוץ להישג יד". עם זאת, היא דבקה בתחזיות הפיננסיות שלה לשנה כולה, מה שמרמז כי ירידה מתחת ליעד לא תהיה כואבת עבור השורה התחתונה. אנליסט דויטשה בנק, כריסטוף מנארד, מעריך שאיירבוס תספק 681 מטוסים בשנה.
מנכ"ל איירבוס, גווילאומה פורי, אמר בשבוע שעבר כי עיכובי המסירה יימשכו גם בשנה הבאה, ככל שהבעיות בשרשרת האספקה נמשכות. הבעיות החלו כשהייצור כמעט הושבת במהלך מגיפת הקורונה. מנית החברה יורדת ב-2.6% נכון לשעה זו.
קווי האספקה הבעייתיים האלה פגעו גם בבואינג, שייצרה השבוע את מטוס הג'מבו 747 האייקוני והאחרון שלה. הפופולאריות של המטוס, שהיה בייצור במשך 55 שנים, שעכה בשנים האחרונות בגלל גודלו העצום בזמן שבתעשייה העדיפו דגמים דו-מנועים קטנים יותר וחסכוניים יותר. בואינג מצדה לא הצגיה את יעד המסירה הכולל למטוסים שלה השנה אך אנליסטים צופים שהוא יעמוד על 471 מטוסים.
איירבוס זכתה בתקופה האחרונה למומנטום טוב בהרבה מזה של בואינג האמריקאית. בואינג דיווחה הרבה לפני איירבאס על קשיים לעמוד בקצב הייצור וההזמנות, דבר שפגע המניית החברה. בנוסף, תקלות במטוסי ה-737 MAX הביאו להתרסקות של שני מטוסים עם מאות הרוגים. לבואינג נדרש זמן רב לתקן את התקלה ולהביא לחידוש אספקת המטוסים מדגם זה. החברה גם התמודדה עם מספר תקלות, אם כי מינוריות יותר, במטוסים מדגמים אחרים.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס לא עשתה הרבה טעויות לאורך הדרך מלבד טעות קריטית אחת - היא רצתה לייצר בכל מחיר מטוס שיהיה גדול יותר מהג'מבו 747 של בואינג וכל האמצעים היו כשרים לשם כך. איירבוס אכן הצליחה במשימה וייצרה את דגם ה-A380. החברה אולי ניצחה בתחרות על מטוס הנוסעים הגדול ביותר בעולם אבל לא קראה נכון את השוק. לא הרבה זמן לפני הקורונה התחילו מנהלי חברות התעופה להבין כי מה שהם צריכים כדי לייעל את פעילותם זה מטוסים חסכוניים. הג'מבו 747 של בואינג וה-A380 של איירבאס מסוגלים אולי להכיל יותר נוסעים משאר המטוסים רחבי הגוף (פי 1.5 בממוצע), אך הם התגלו במטוסים זללניים בדלק, מורכבים לתפעול ולתחזוקה ויקרים במיוחד.
בעוד בואינג מכרה לאורך השנים כ-1,500 מטוסי ג'מבו 747, איירבוס מכרה סדר גודל של 250 מטוסים בלבד. החברות הבינו את טעותן מהר. בואינג ייצרה כאמור את ה-747 האחרון שלה בשבוע שעבר ואילו איירבוס הודיעה כי לא תקבל יותר הזמנות של ה-A380.
יצרניות התעופה התחילו הייצור מסיבי של המטוסים החסכוניים מתוצרתן. בואינג הגבירה את קצב ייצור מטוסי הדרימליינר 787, בעוד איירבוס מתמקדת בייצור מטוסי ה-A350. מטוסים רחבי גוף אלה מסוגלים להכיל סביב ה-250-300 נוסעים ומוגדים כ"הדור הבא" של עולם התעופה. גם בגזרת צרי הגוף החברות מייצרות מטוסים חסכונים בין אם אלו דגמי ה-MAX של בואינג או גרסאות ה-neo של איירבוס (הנמצאים גם בחלק ממטוסי ה-A330).

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע
אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?
גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן.
מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.
אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.
הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של
2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך
בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.
- מחלוקת בפדרל ריזרב: וולר דורש הורדות ריבית מיידיות – בכירים אחרים קוראים לזהירות
- ליסה קוק תובעת את טראמפ - קרב על עצמאות הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?
על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק
10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

לנדבאזז בדרך לנאסד"ק: חברת הפינטק מציגה זינוק בהכנסות ונערכת להנפקה לפי 1.5-1.3 מיליארד דולר
אחרי הנפקת VIA, עוד חברה סמי-ישראלית בדרך לוול סטריט - יזמים ישראלים, צוות גדול בישראל, רישום בבוסטון
חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית. החברה הגישה תשקיף לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) במטרה להנפיק מניות בנאסד"ק תחת הסימול LBZZ. ההערכות הן כי השווי בהנפקה יעמוד על 1.5-1.3 מיליארד דולר. ההנפקה הזו מצטרפת להשלמת ההנפקה של VIA לאחרונה כשאתמול המניה מטפסת בכ-7% לשווי של כ-3.9 מיליארד דולר
קפיצת מדרגה בצמיחה וברווחיות
לפי התשקיף, ההכנסות החברה שמספקת הלוואות לפי אלגוריתם מסוים, קפצו ב-38% במחצית הראשונה ל-173 מיליון דולר, לעומת 125.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הרווח הנקי הוכפל והגיע ל־11.1 מיליון דולר, לעומת 5.6 מיליון דולר אשתקד.
היקף ההלוואות שהעמידה החברה במחצית הראשונה של השנה טיפס ל-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 53% בהשוואה לשנה שעברה. בשנת 2024 כולה עמד היקף ההלוואות על 1.5 מיליארד דולר, גידול של 38% לעומת השנה הקודמת.
ה־EBITDA המתואם לשנת 2024 עמד על 44.4 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2025 הוא הסתכם בכ-23 מיליון דולר.
חד-קרן ישראלי בבוסטון
לנדבאזז נוסדה בבוסטון בשנת 2015 על ידי קלמר ורביב, שהכירו במהלך לימודיהם ב־MIT. קלמר, כיום מנכ"ל החברה, עבד בעבר בקבוצת ההשקעות בטכנולוגיה של דויטשה בנק בבוסטון. רביב, סמנכ"ל הטכנולוגיות, מחזיק בדוקטורט במדעי המחשב מהטכניון ושימש כחוקר פוסט־דוקטורט ב־MIT.
החברה הוכתרה רשמית כחד-קרן בשנת 2023 לאחר שחצתה שווי של מיליארד דולר. מאז המשיכה להתרחב בקצב מהיר, הן בהיקפי האשראי והן במספר סוכנויות הרכב שעובדות עמה. כיום היא משרתת יותר מ-2,100 סוכנויות ברחבי ארה"ב ופועלת בשוק מוערך בלמעלה מ-700 מיליארד דולר.