אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

האם מנית טסלה עומדת לפני שוק שורי? יש הסבורים שכן

"הירידה הפתאומית האחרונה של 40% עד 60% בזמני ההמתנה להזמנות חדשות משקפת רק נורמליזציה של צבר ההזמנות"; לטסלה יש כעת ארבעה מפעלי הרכבה שיכולים לייצר, אולי, 2.5 מיליון יחידות בתוך כמה שנים
דור עצמון | (7)
נושאים בכתבה טסלה שוק שורי

מניית טסלה TESLA INC קיבלה העלאה במחיר היעד והבעת אמון של שני אנליסטים שאופטימיים לגבי המניה. ובכל זאת, החדשות החיוביות הללו לא עוזרות למניה במה שנראה כיום קשה בשווקים.

המסחר במניות יורד בעקבות כמה הערות זהירות של ג'נרל אלקטריק GENERAL ELECTRIC ותוצאות רבעוניות איומות של פדקס FEDEX שנחשפו מוקדם היום. הצרות לטווח הקצר של השוק לא מרתיעות את את אלו שעדיין צופים שוק שורי עבור טסלה.

האנליסט העמנואל רוזנר מבנק דויטשה העלה היום את יעד המחיר שלו למניית טסלה ל-400 דולר מ-375 דולר. "אנחנו מעלים את הערכות הרווח הגולמי שלנו לשנת 2023 עבור טסלה", כתב רוזנר בדו"ח שלו. רוזנר רואה את העלויות יורדות והייצור עולה במפעלים החדשים של טסלה בגרמניה ובטקסס.

בנוסף, רוזנר רואה את שיעור הרווח הגולמי של טסלה מגיע ל-30%. ב.מ.וו הגמנית למשל, צפויה לייצר שיעור רווח גולמי של כ-18% ב-2023. לכן הוא מעניק למניית של טסלה המלצת קניה. כך גם האנליסט של New Street Research, פייר פראגו, שמחיר היעד שלו עומד על 530 דולר. ביום שישי כתבה פראגו דו"ח מחקר המתייחס לחשש חדש בקרב המשקיעים בטסלה: ירידה בזמני ההמתנה למכוניות טסלה חדשות, מה שעלול לאותת על היחלשות הביקוש.

עם זאת, פראגו לא מודאג מהביקוש. "הניתוח שלנו מצביע על כך שהירידה הפתאומית האחרונה של 40% עד 60% בזמני ההמתנה להזמנות חדשות משקפת רק נורמליזציה של צבר ההזמנות, לאחר האצה בצבר במחצית הראשונה", כתב האנליסט. "אפילו כאשר ההזמנות גדלות בהתמדה, עלייה לא סדירה בכושר הייצור פירושה שזמני ההמתנה יישארו תנודתיים".

במובן אחד, שני האנליסטים הם צופים שוק שורי מאותה סיבה: הגדלת היכולת. טסלה הוסיפה שני מפעלים חדשים בשנת 2022, האחד ליד ברלין והשני באוסטין, טקסס. לטסלה יש כעת ארבעה מפעלי הרכבה שיכולים לייצר, אולי, 2.5 מיליון יחידות בתוך כמה שנים. לעומת זאת, בוול סטריט מעריכים כי יכולת הייצור תעמוד על כ-1.5 מיליון יחידות ב-2022.

אלו שני הערות שוריות משני אנליסטים שחוזים שוק שורי. אבל עדיין, לא כולם אופטימיים לגבי החברה. בעוד ש-55% מהאנליסטים הסוקרים את טסלה מעניקים למניה שלה המלצת קניה, כ-20% נותנים המלצת מכירה. יעד מחיר האנליסטים הממוצע של מניית טסלה הוא כ-300 דולר, בדיוק כפי שהיא נסחרת כעת, ורק הזמן יגיד אם אלו הצופים שוק שורי או אלו הצופים שוק דובי צודקים לגבי המניה מכאן.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבנר 19/09/2022 01:05
    הגב לתגובה זו
    מניה מסוכנת
  • 5.
    מוטי 18/09/2022 03:10
    הגב לתגובה זו
    טסלה מרוויחה 30אחוז מכל רכב שהיא מוכרת וחברות רכב מרוויחות שמונה אחוז ועל רכב חשמלי חלק מפסידות התחרות של טסלה היא ברכב המנועי לא בחשמלי שם יש מקום לכולם גם אפל היום שולטת רק ב17אחוז מהשוק והיא חברה מצוינת טסלה תגיע בעזרת השם לעשר אחוז מהשוק שזה עשר מליון מכוניות בשנה וזה אומר פי עשר מהיום
  • 4.
    דודו 17/09/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
    יש לחברה בעיה במציאת חלופות לייצור הסוללות. יש את איילון מאסק הבלתי יציב שיכול לאסק את החברה על פי החלטותיו הילדותיות. אם למשל מחר הוא לא מתעורר בבוקר ( חלילה וחס) הכל יתמוטט. אי אפשר לבנות חברה על גחמות של מנהל שנוי במחלוקת .
  • 3.
    לילי 17/09/2022 10:19
    הגב לתגובה זו
    כל חברות הרכב נכנסות לרכב חשמלי , בנוסף לחברות חדשות . נכון להיום טסלה מובילה תלוי כמה שנים יעברו עד שהרווחיות תרד .
  • נכון, אבל טסלה היא אפל של המכוניות (ל"ת)
    שלומי 17/09/2022 20:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כ 17/09/2022 07:44
    הגב לתגובה זו
    לקנות קו מנחה ב 12/9/22 בסכום כזה זו לא תמימות?לא שאלת והתייעצת באתר?
  • 1.
    בן 16/09/2022 23:07
    הגב לתגובה זו
    לא רענון, לא שינוי, לא כלום. נראית כמו מכונית שנתקעה עם העיצוב בשנות ה 2000. כמה שעדר יכול להיות עדר...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.