נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

נטפליקס בעקבות הרווחים האבודים - כך תאבק במשתפי הססמאות

נטפליקס מתמודדת עם נטישת מנויים ומנסה לחפש מוקדי רווח חדשים בקרב משתמשים קיימים לא משלמים; מה אומרים האנליסטים על המהלך?
גיא טל | (2)
נושאים בכתבה מנויים סטרימינג

נטפליקס NETFLIX צריכה שינוי. שני רבעונים רצופים שהמניה מתרסקת לאחר דוחות שמאכזבים את השוק בגדול. בפעם הקודמת זה היה 22%, הפעם קרוב ל-40%. סך הכל איבדה נטפליקס מאז פרסום הדוחות של הרבעון הרביעי של 2021 קרוב ל-70% מערכה. משהו לא עובד בענקית הסטרימינג והמנהלים מרגישים שצריך שינוי.

הסיבה המרכזית לירידות לאחר פרסום תוצאות הרבעונים האחרונים היא מספרי המנויים החדשים. ברבעון האחרון של שנת 2021 הצמיחה הייתה פחות מהצפוי והתחזית מאכזבת. ברבעון הנראשון של שנת 2022 היתה אפילו ירידה לא צפויה במספר המנויים, גרוע יותר מהתחזית שסופקה קודם לכן. נטפליקס איבדה 200 אלף משתמשים ברבעון האחרון והיא צופה אובדן של 2 מיליון נוספים ברבעון הנוכחי. 

מאגר המנויים הפוטנציאליים מידרדר כשגם התחרות מצד ענקיות כמו דיסני WALT DISNEY ואפל APPLE מתחזקת. נטפליקס ניסתה להתמודד עם אובדן ההכנסות בעזרת העלאת מחירים, אך בשוק כה תחרותי המהלך ככל הנראה לא היה מוצלח, ובינתיים לקוחות רבים לא מוכנים לשלם יותר עבור השירות. 

לאור כל זאת מנסים בנטפליקס להיאבק בתופעת שיתוף הסיסמאות, לדבריה מגיע לכ-100 מיליון משתמשים שנהנים מהשרות מבלי לשרת. בעבר החברה הייתה די אדישה לתופעה, ואפילו ראתה בה דבר חיובי מבחינה מסוימת. ריד הסטינגס, מנכ"ל החברה, אמר בשנת 2016 כי שיתוף הסיסמאות הוא "משהו שנצטרך ללמוד לחיות איתו". אז החברה ראתה בזה דרך למשוך משתמשים חדשים. כעת מבינה החברה שיש למצוא דרך להפיק רווחים כלשהם מאותה 100 מיליון משתמשים, מתוכם כ-30 מיליון בארצות הברית וקנדה, כדי להמשיך בנתיב הצמיחה. 

הדרך הראשונה להפיק רווחים כבר נמצאת בניסוי במספר ארצות בדרום אמריקה. נטפליקס מציעה הוספת משתמשים תמורת תשלום נוסף. בנוסף שוקלת החברה הוספת פרסומות או הגבלות טכניות שיקשו על התופעה. 

בגוגנהיים אופטימיים לגבי אפשרות המונטיזציה של המשתמשים הקיימים שלא משלמים. לדברי האנליסט מיכאל מוריס בתוך מספר שנים, ייתכן כבר בשנת 2023, צפויה נטפליקס לראות אפסייד משמעותי מהמהלך. 

מיכאל פאצ'ר, אנליסט בחברת Wedbush פחות אופימי לגבי נטפליקס בטווח הזמן הקצר. לדעתו לא צפויים מנויים משלמים חדשים כשהנתיב הזה הגיע למיצוי. לקוחות שאינם משלמים לא ימהרו לשלם ויהיה קשה לשכנע אותם לעשות זאת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא נביא, אבל 21/04/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    ונתחיל לראות קרב שליטה שיהפוך את החברה "inside-out"
  • 1.
    לרון 21/04/2022 10:41
    הגב לתגובה זו
    ואני בעיקבותיו עם ההפסד,לא נורא אינני מיליארדר וכן אני מפוזר או בלשון "הסולידית" מבוזר,,אך הסיפור של נטפליקס הוא אכן העתיד אולם.....בעתיד הלא כ"כ קרוב,לא בעוד חודשיים,אני מציע להיכנס תדיר ןלהיעזר ב"סולידית" כולל לגרינברג שיכול ללמוד מהגאונית הזו דבר או שניים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".