מכונית רכב ניו nio
צילום: צילום מסך אתר החברה

MADE IN CHINA: יצרניות ה-EV לא עוצרות

NIO ו-Xpeng דיווחה על צמיחה של מעל 300% בנתוני מסירת הרכבים לחודש ינואר: ביחס לנתוני טסלה ושלושת החברות הסיניות, השוק מתמחר את שווי החברה בכ-1.445 מיליון דולר בממוצע על כל רכב שנמסר
אור צרפתי | (3)

השילוש הקדוש מסין, יצרניות הרכבים החשמליים: אקספנג XPENG (סימול:XPEV), ניו (סימול:NIO) ולי (סימול:LI), פותחות את שנת 2021 עם נתוני מסירה חזקים, המצביעים על כך ששוק ה-EV בסין רק החל לצמוח. למרות שיעורי הצמיחה, מניות החברות מראות חולשה בעוד טסלה TESLA INC (סימול:TSLA) מזנקת.  

במהלך שנת 2020, מסרה טסלה 499,550 רכבים בסה״כ, החברה נסחרת לפי שווי של כ-787.8 מיליארד דולר, או 1.575 מיליון דולר על כל רכב שנמסר.  

במהלך חודש ינואר, ניו הגדילה את מכירות הרכבים בכ-352% ל-7,225 רכבים חשמליים. הקרוסאובר החשמלי החדש EC6, שהושק רשמית במהלך חודש דצמבר היווה כ-39% מסך המסירות בחודש ינואר. קצב צמיחת הנמסיס הסיני של טסלה מתגבר , במהלך חודש נובמבר דיווחה החברה על צמיחה של כ-109%, בדצמבר בכ-121% וסה״כ מסרה 42,728 רכבים במהלך שנת 2020, כ-8.5% מטסלה בעוד שווי השוק של החברה מהווה כ-11% משווי השוק של טסלה, או כ-2.06 מיליון דולר על כל רכב שנמסר. 

 

אקספנג היא היריבה הקטנה יותר, אך צומחת בקצב מהיר יותר ומובילה בתחום הנהיגה האוטונומית, כזאת שלא יורדת מהענקית האמריקאית. Xpeng דיווחה על 6,015 מסירות רכבים במהלך החודש, צמיחה של כ-470% לעומת התקופה המקבילה, וזאת לאחר שדיווחה על צמיחה של כ-326% במהלך חודש  דצמבר. מכירות הרכבים הוכפלו במהלך הרבעון הרביעי לכ-13 אלף, וסה״כ בכל שנת 2020 החברה רשמה 27,041 רכבים שנמסרו המהווים כ-5.4% מאלו של טסלה ואילו שווי השוק של החברה מהווה כ-4.3% לאחר הירידות בשבוע האחרון או כ-1.27 מיליון דולר על כל רכב שנמסר. היריבה הקטנה מבין השלושה החלה לייצא את הרכבים לאירופה ומחזיקה בשני מפעילים בשליטתה בסין. 

 

LI, עדיין לא דיווחה על נתוני המסירה בחודש ינואר, אך אלו צפויות להמשיך את הצמיחה של כ-530% עליה דיווחה בחודש דצמבר. מכירות הרבעון הרביעי של החברה טיפסו בכ-67%, היחידה של הכפילה את כמות הרכבים. במהלך כל שנת 2020 דיווחה החברה על כ-32.6 אלף רכבים שנמסרו, המהווים כ-6.5% מסך מסירות הרכבים בשנת 2020 של טסלה, ואילו שווי השוק של החברה מהווה כ-3.6% בלבד או כ-883 אלף דולר או  על כל רכב שנמסר. 

 

למרות נתוני המסירות החזקים, החברות מתמודדות עם תחרות קשה ביותר. טסלה החלה לספק את הקרוסאובר החשמלי החדש לשוק הסיני ב-18 לינואר, לאחר שהחלה למכור את דגם 3 בסין שזכה לאהדה רבה והפך לרכב החשמלי המוביל במדינה. נראה שמגרש מהמזרח יש מספיק מקום לכולם, לדברי האנליסטים של Wedbush, סין היא ההזדמנות הגדולה ביותר בשוק ה-EV, וצפויה להכפיל את שיעור הרכבים החשמליים במהלך השנים הקרובות. 

 

נכון להיום, שווקי ה-EV המתפתחים בעולם נמצאים במזרח בהובלת סין, ובאירופה בהובלת נורבגיה, כאשר ארצות הברית נותרת מאחור. עם זאת, לשוק האמריקאי פוטנציאל רב, במיוחד לאחר תפיסת השלטון ע״י הדמוקרטים. עם כניסתו לתפקיד, ביידן הצהיר כי הוא צופה להחליף את כלל הרכבים הציבוריים לרכבים חשמליים ולעודד את המגמה הירוקה, אך באותו נאום ציין כמה פעמים ״לקנות תוצרת אמריקה״ מה שמעניק יתרון לחברות המקומיות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בשבועיים הקרובים NIO תתייצב על שער שמעל 80$ (ל"ת)
    רננה 02/02/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רק מזומן 02/02/2021 09:23
    הגב לתגובה זו
    רק אחוז אחד בעולם בכלל מחפש רכב חשמלי באינטרנט..
  • מור 03/02/2021 00:18
    הגב לתגובה זו
    נרדמת בשמירה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

פייזר
צילום: אתר החברה

פייזר קונה את Metsera ב-10 מיליארד דולר; איך העסקה תשפיע על הדוחות ועל הצמיחה?

Metsera פועלת בתחום ההשמנה ופייזר רואה בשוק מנוע צמיחה משמעותי

עמית בר |

חברת פייזר הודיעה על רכישת חברת הביוטכנולוגיה Metsera, המתמחה בטיפולים נגד השמנה, בעסקה ששוויה עשוי להגיע ליותר מ־10 מיליארד דולר. העסקה כוללת תשלום ראשוני של כ־65 דולר למניה ותוספת תלויה בעמידה ביעדים של עד כ־20 דולר נוספים. ההחלטה מגיעה אחרי מאבק הצעות עם נובו נורדיסק, מהשחקניות המרכזיות בתחום התרופות להשמנה.

מה המשמעות של העסקה לפייזר?

פייזר, שבעבר ניסתה לחדור לתחום טיפולי ההרזיה ללא הצלחה, רואה ברכישת Metsera דרך לקצר תהליכים ולחזור למרכז הבמה של התחום הצומח. Metsera, שמפתחת טיפולים מבוססי טכנולוגיות מתקדמות כמו אנלוגים של GLP1 ואמילין, מתמקדת בטיפולים הניתנים בהזרקה חודשית ובתרופות בבליעה, שילוב שמהווה יתרון קליני ושיווקי משמעותי.

תחום תרופות ההרזיה מוערך כיום בכ־72 מיליארד דולר, אך ההערכות בתעשייה גורסות כי הוא עשוי לצמוח למאות מיליארדים בעשור הקרוב. מדובר בשוק עם ביקוש עצום, הנובע מהקשר הישיר בין עודף משקל למחלות כרוניות כמו סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות לב. המשקל הכלכלי של ההשמנה על מערכות הבריאות הממשלתיות רק הולך ותופס תאוצה.

פייזר לא הייתה היחידה שהתעניינה ב־Metsera. נובו נורדיסק, החברה הדנית שמובילה כיום את תחום תרופות ההרזיה עם התרופות Wegovy ו־Ozempic, ניסתה להגיש הצעה נגדית. אלא שאזהרה שקיבלה Metsera מצד הרשות הפדרלית להגבלים עסקיים לגבי הסיכונים המשפטיים בעסקה עם נובו, הכריעה את הכף לטובת פייזר.

פייזר מקבלת גישה לפיתוחים קליניים מתקדמים, עם פוטנציאל להשיק תרופה חדשה כבר בשנים הקרובות. Metsera נחשבת לחברה שמצליחה לשלב חדשנות מדעית עם קצב פיתוח גבוה. עוד מרוויחה פייזר את האפשרות להרחיב את השימוש בתרופות להשמנה לתחומים משיקים כמו טיפול בסוכרת מסוג 2, בעיות מטבוליות ואפילו בתחומים נוירולוגיים הקשורים למאזן הורמונלי. מדובר ברכישה שמחזירה את פייזר לקדמת תעשיית התרופות אחרי תקופה שבה ניסיונותיה בתחום נכשלו. עם זאת, מדובר בהערכות. יש סיכונים בדרך, עד להשלמת המוצר, ויש גם שאלה לגבי גודל השוק ומיקומה של פייזר בו.