הבנק המרכזי של אירופה
צילום: בלומברג

גם ב-ECB מבינים: רק פעולה של הממשלות יכולה להציל את המצב

ה-ECB בוחר להמתין עד דצמבר בנוגע לתוכניות תמריצים חדשות, למרות שהסיכונים לכלכלה האירופאית עלו משמעותית בשבועיים האחרונים. הכישלון של ה-ECB בחודשים האחרונים מאותת שוב - גידול בהוצאות הממשלתיות הוא קריטי להצלת כלכלת האיחוד
עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה אירופה שער הדולר

למרות שהכלכלות הגדולות באירופה נכנסו בשבוע באופן רשמי ל"גל השני" של הקורונה עם הגבלות בכלכלות המובילות ביבשת. למרות שהסיכונים לפעילות הכלכלית ובעיקר לאינפלציה עלו משמעותית, בבנק המרכזי באירופה החליטו להמתין לדצמבר הקרוב עם הרחבת התמריצים. השאלה הגדולה כעת - מה כבר יכול לעשות הבנק המרכזי שהוא עוד לא עשה עד כה? 

"אנחנו מסתכלים על הכל", טענה אתמול יו"ר ה-ECB כריסטין לגארד במהלך מסיבת העיתונאים לאחר החלטת הריבית. לגארד  הוסיפה כי "אנחנו הולכים להשתמש בכל המכשירים שיש לנו, עם כל הגמישות השיש לנו בכדי לטפל בכל התפתחות שתיהיה". 

הלחץ על ה-ECB  לפעול לא מגיע במקרה, אירופה בבעיה גדולה והבעיה של אירופה היא בעיה עולמית. אם אירופה נכנסת לסחרור דיפלציוני נוסף, קשה לראות כיצד הכלכלה העולמית ובפרט כלכלת ארה"ב לא יכנסו לסחרור דומה. תוצאות הבחירות בשבוע הבא אמנם מושכות את רוב הכותרות ותשומת הלב, אך בסופו של דבר התנאים בארה"ב צפויים להמשיך להיות טובים, ולא משנה מי הנשיא. אירופה בהחלט יכולה "להרוס את החגיגה". 

הבעיה הגדולה של אירופה היא דפלציה שצפויה להחמיר עוד יותר את המיתון. הדפלציה באירופה נובעת מ-2 סיבות: הראשונה היא הפגיעה הכלכלית שנגמרת בעקבות נגיף הקורונה. כמו בכל העולם - מדובר בגורם דפלציוני משמעותי במיוחד. במקביל, ה-ECB נכשל בשמירה על האירו, שעבר תיסווף של קרוב ל-10% מול המטבע האמריקני.

הצניחה באינפלציה באירופה מגיעה למרות שה-ECB שלף בחודשים האחרונים את "התותחים הכבדים": הבנק הגדיל את מאזנו בקרוב ל-2 טריליון אירו כאשר הוא מציף את המערכת הבנקאית בכסף זול. 

מאזן ה-ECB מול מדד המחירים באירופה: ה-ECB נכשל שוב ושוב

הנתונים שפרסם ה-ECB מוקדם יותר השבוע מסבירים ככל הנראה מדוע הבנק נכשל לעורר את האינפלציה. בעוד כמות הכסף בשוק האירופאי (M3) עלתה בקצב שנתי של 10.4% בחודש האחרון, ההלוואות מצד הבנקים לחברות ובפרט למשקי הבית תקועות בחודשים האחרונים. שאין אשראי, אין צמיחה ואין אינפלציה.

הגידול ב-M3 מול ההלוואות הניתנות באיחוד האירופאי: אינפלציה לא יכולה להיווצר בסיטואציה כזו

ב-ECB מבטיחים ביממה האחרונה לבחון את הכלים שברשותם בדצמבר הקרוב, אך נשאלת השאלה מה כבר יכול לבצע הבנק שהוא עוד לא ניסה עד כה? הבנק כבר מממן את הממשלות באיחוד האירופאי והוריד משמעותית את עלויות המימון של החברות. בנוסף המערכת הבנקאית באירופה מפוצצת גם היא בנזילות ואין שום חשש לקריסה של גוף פיננסי גדול (הימים האחרונים בקושי הזיזו לשוק המימון הבנקאי באירופה). איך הזרקה נוספת של הון למערכת הבנקאית תעזור?

קיראו עוד ב"גלובל"

בשוק מצפים כרגע שהבנק יעשה בדיוק את מה שעשה בחודשים האחרונים רק קצת יותר גדול: תוכנית הרכישות בשוק האג"ח הממשלתי (PEPP) צפויה לגדול ל-2 טריליון אירו., הרכישות בשוק האג"ח הקונצרני צפויות לגדול עוד יותר ואפילו מדברים על תנאים מקלים יותר בהלוואות המוזלות לבנקים (TLTRO). 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 31/10/2020 20:13
    הגב לתגובה זו
    נראה באופן אבסורדי שהבנקים המרכזיים החליטו לקנות את כל החוב הממשלתי ואז יהיה טוב...מישהו השתגע ?
  • 4.
    לפני שבוע רשם שהמדדים בדרך לשיאים ועכשיו משנה ואומר שהמצב לא טוב (ל"ת)
    אלכס 30/10/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העולם לא היה אותו עולם.... (ל"ת)
    י 30/10/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המתחזה 30/10/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    ואז נראה שיפור בכלכלה, למה צריך לתחזק את כל חברות הרפאים והמובטלים הפרזיטים
  • צודק (ל"ת)
    אריאל 31/10/2020 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כשמתחילה קריסה מסבירים (ל"ת)
    חכמת הבדיעבד 30/10/2020 16:45
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.