ויליאם דאדלי
צילום: gettyimages

"לפד' באמת נגמרה התחמושת, רק הממשל יכול להציל"

וויליאם דאדלי, מי שהיה בעבר נשיא שלוחת הפד' בניו יורק, פרסם הבוקר טור דיעה מפתיע במיוחד. בטור טוען דאדלי כי הפד' קרוב מאוד למיצוי היכולות שלו להשפיע על הכלכלה הריאלית בארה"ב. לטענתו רק פעולות פיסקליות יכולות להציל את המצב
עמית נעם טל | (9)
נושאים בכתבה הפד

מאז המשבר הכלכלי של 2008 הבנקים המרכזיים בעולם הפכו לשחקנים המרכזיים בשווקים. במקרים רבים, יו"ר הבנקים הפכו לכוכבים בתקשורת כאשר כל התבטאות שלהם מצליחה להשפיע על כלל השווקים בעולם. עם זאת, הייתכן שלבנק המרכזי הגדול בעולם נגמרה התחמושת להתמודדות עם האטה בכלכלה הריאלית?

בטור דיעה מפתיע במיוחד, מסביר וויליאם דאדלי, מי שהיה בעבר נשיא שלוחת הפד' בניו יורק, מדוע לדעתו התמריצים של הפד' כבר לא עובדים על הכלכלה הריאלית ומדוע רק הממשל האמריקני יכול להציל את כלכלת ארה"ב.

"אף בנק מרכזי בעולם לא ירצה להודות שנגמרה לו התחמושת. לרוע המזל, הבנק המרכזי בארה"ב קרוב לנקודה זו. המשמעות היא שהשגשוג העתידי של ארה"ב תלוי יותר מתמיד בתוכניות ההוצאה הממשלתית - דבר שעל הנשיא והקונגרס להכיר בו.

תמיד יש משהו שהפד' יכול לעשות - זה יכול להיות הורדת הריביות לטווח הארוך ע"י רכישת אגרות חוב ואג"ח מגובה משכנתאות, או ע"י התחייבות לשמור על הרכישות לתקופה ארוכה. הפד' יכול להבטיח כי יותיר את הריביות הקצרות טווח ברמה נמוכה לתקופה ארוכה או עד שהאינפלציה והאבטלה יגיעו ליעדים מסויימים. הבנק יכול לקבע את הריביות הארוכות  (שליטה על העקום) והוא יכול אפילו להוריד את הריביות לרמה שלילית.

אבל פועולות אלו מפספסות את הנקודה העיקרית. גם אם הפד' יעשה יותר ויותר, הוא לא יספק תמיכה גדולה יותר לכלכלה הריאלית. הריביות כבר ברמה הנמוכה ביותר שהן יכולות להיות והתנאים הפיננסיים מרחיבים במיוחד. מחירי המניות גבוהים, כאשר המשקיעים דורשים פיצוי קטן בלבד על לקיחת סיכונים נוספים. הדולר החלש כבר תומך ביצוא האמריקני. כאשר הריבית על משכנתאות ל-30 שנה נמצאת ברמה של 3%, האם הורדה נוספת של 0.5% ע"י פעולות של הפד' יעשו הבדל משמעותי? בקושי. שוק הנדל"ן בארה"ב כבר פועל היטב. 

יותר מכך, הגירוי שמספקות הריביות הנמוכות מתפוגג בהכרח. הורדת ריביות מחזקת את הכלכלה בכך שהיא מביאה את הפעילות העתידית להווה: כסף זול מעודד אנשים לקנות בתים ומכשיר חשמל עכשיו ולמא מאוחר יותר. אבל כאשר העתיד מגיע, פעילות זו חסרה. הדרך היחידה להמשיך את העיניינים היא להוריד את הריבות עוד יותר, עד שהן מגיעות לגבול התחתון של הריביות. בארה"ב הגבול הוא 0%. 

כאשר הריבית נותרת נמוכה לאורך תקופה ארוכה, מדיניות זו עשויה אפילו לגרום לזנק. בארה"ב, המדיניות המוניטרית של הפד' כבר דחפה את אגרות החוב ומחיר המניות למחירי שיא, כך שהתשואה העתידית צפויה בהכרח להיות נמוכה יותר. תשואה של 0.7% על אגרות החוב של ארה"ב לתקופה של 10 שנים אפילו לא מכסה את ציפיות האינפלציה. כתוצאה מכך, האזרחים בארה"ב נדרשים להגדיל את החיסכון שלהם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

גם אם האזרחים לא חוסכים כעת, התשואות הנמוכים בשוקי האג"ח בסופו של דבר יגבו מחיר. קרנות הפנסה הממשלתיות והמקומיות לדוגמה, יתקשו לעמוד בהתחייבויותיהן. כדי להשלים את הפער, המדינות יצטרכו לעלו מיסים או לקצץ את ההטבות למבוטחים. כל אחת מהפעולות תשאיר אנשים עניים יותר, דבר שידכא את הצמיחה.

אז מה צריך לעשות כעת? ללא ספק, הפד' צריך להמשיך להתחייב להשתמש בכל הכלים לרשותו. עם זאת, הם חייבים להדגיש כי המדיניות המוניטרית של הבנק יכולה לספק תמיכה מוגבלת בלבד לכלכלה. זהו התפקיד של המחוקקים בארה"ב להעניק לכלכלה את מה שהיא צריכה. המשמעות היא שהמחוקקים בארה"ב צריכים להציג תוכנית תמריצים פיסקלית גדולה". 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    נתן 29/10/2020 08:00
    הגב לתגובה זו
    אנשים שפותחים עסקים זה מנוע הצמיחה אחרי המשבר הזה יפתחו פחות עסקים
  • אוסטרי גאה 30/10/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    זה אבוד מראש ידידי. הם חושבים שאם התמ"ג עולה אז הכלכלה צומחת. זה כשל החלון השבור ועוד מלא כשלים שמובילים למסקנה שהתערבות ממשלתית מחזקת את הכלכלה כי הוצאות ממשלתיות כלולות בתמ"ג.
  • 7.
    אני 29/10/2020 07:34
    הגב לתגובה זו
    זה לא משהו שלא ידענו הם משפיעים על השווקים 30 שנה ועכשיו שהריבית על 0 והם לא חושבים על לחשוב על לעלות ריבית כל מה שנשאר לפד הוא להתחנן לממשל לתמריצים פיקסלים.ד"א בגלל זה תומכים בפד בדולר דיגיטאלי הוא כנראה יאפשר להם להזרים כסף ישירות לכלכלה ולעקוף את הבנקים.
  • 6.
    יובל נשיא 29/10/2020 02:33
    הגב לתגובה זו
    עמית הוא עילוי בתחומו,מנתח עומק נדיר בחוכמתו ! דעתן וידען נדיר !
  • 5.
    עמית יקירי רק אתה מביא חומרים מענינים (ל"ת)
    שמיל 28/10/2020 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עמית טל, סוף. סוף (ל"ת)
    דודו קאו 28/10/2020 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דני 28/10/2020 21:23
    הגב לתגובה זו
    כבר חשבתי שעזבת את האתר. מחכה ומצפה לניתוחי העומק שלך ולכתבות המעניינות. יישר כח!
  • 2.
    דני 28/10/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
    טוב שחזרת לכתוב. מחכים ומצפים לניתוחים ולכתבות הנבונות שלך.
  • 1.
    עוז 28/10/2020 20:41
    הגב לתגובה זו
    הרבה מלל ובעצם העיקר חסר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.